ik weet niet zeker of het hier goed staat, wil iemand het anders verplaatsen?
hallo allemaal, mijn pony's zijn deze winter opeens begonnen met het hout van hun hek op te eten, weet iemand of dit erg is? en wat kan ik er aan doen?
alvast bedankt!
mika11
Geplaatst: 16-02-13 22:21
Het hout met teer behandelen, dan blijven ze er wel vanaf. Dat doen we hier ook, anders blijft er geen houten paaltje meer over.
volgens mij niet ze eten in het wild toch ook takken
vuurneon
Geplaatst: 17-02-13 01:53
Het is niet erg, maar wel duur voor jou; hier knaagden ze door de palen heen...
Ik heb speciaal voor hun onbewerkt hout gekocht en gemonteerd tegen de stal: daar mogen ze aan knagen. De palen zijn ondertussen voorzien van 5 lagen schrikdraad. Ik heb ook fruitboom takken in het land gekegd en boomstammen om de stal; want het is natuurlijk gedrag om de bast eraf te vreten bovendien mogen ze ook een boom die er staat volledig kaalvreten. Dus ik bied alternatieven en de stal wordt nu wel veel meer met rust gelaten ze blijven sowieso af van de palen nu!
(Ik mocht helaas niet de houten palen met teer behandelen ivm contract, anders had ik dat zeker gedaan! )
Idd insmeren met Cribox oid en ze ander hout aanbieden waarop ze wel mogen knagen. Hout is niet slecht voor een paard, maar het ligt er wel aan welk soort. Fruithout (dus hout van appel/peren bomen enz) spar, en zo zijn er nog wel meer soorten, kan je ze rustig geven. Vinden de meeste heerlijk om aan te knagen. Maar dingen als Conifeer/hardhout (Kastanje ed) is weer niet goed voor ze. Er zijn vast wel lijstjes te vinden op het net (en bokt) welke houtsoorten je wel en niet kan geven aan je paard.
Paarden die zomaar dingen beginnen op te vreten kunnen ook een mineralen te kort hebben, even een zout/himalaya steen neerhangen dat helpt wel. Als het verveling is opzoek naar een oplossing Succes ermee het ene paard vind dat leuk en de andere weer die leuke bal tja. Ik vind dat houtsoorten zoeken die ze lekker vinden wel een goed idee!