graag had ik een bestaande boerderij omgebouwd tot prive paardenstalling. Dit met 30 tal nieuweboxen,nieuwe buitenpiste,nieuwe binnenpiste,ruime weidegang en eigen productie van stro en hooi. heel landelijk gelegen in ursel tussen brugge en gent.had een huur prijs van 325 euro per maand in gedachten voor stalling,2 x voederen(korrelmengeling en hooi of voordroog) per dag,in de zomer dagelijks weide gang en vrij gebruik van pistes en toebehoren. Nu is men vraag zou dit financieel leefbaar zijn en is daar een potenieel klanten bestand voor?
De vraag of het financieel haalbaar is, is niet te geven op basis van deze informatie. We weten immers niet of de boerderij al in eigendom is, of nog aangekocht moet worden, of er al een vergunning is voor het houden van 30 paarden, wat de hoogte van een eventuele hypotheek is, wat de verbouwingskosten zijn en hoe dat betaald wordt, of hooi/voordroog ingekocht moet worden of van eigen land komt, of er personeel wordt aangenomen of het werk zelf verricht wordt.
boerderij dient reeds te worden aangekocht,vergunning lijkt me geen enkel probleem daar het weiland(9h) bevat.hooi en stro zouden eigen productie zijn,hypotheek van 4000 euro ong en wss 1 half tijds personeelslid(800 euro maand kost).
Ik vind 325 euro veel geld.. Kunnen paarden in de winter niet buiten? Heb je stapelmolen, solarium, aparte logeerbak, wasplaats? Anders zou ik er niet eens over denken om zoveel te betalen. 325x30 is 9750 euro. Ga je geen een van de stallen vr je eigen paarden gebruiken? Ik denk niet dat je uit de kosten geraakt.. Of je moet een heel potentieel klantenbestand hebben waarmee je zekerheid hebt dat alles direct vol staat.
Heb je ervaring met het hebben van een eigen zaak? Ben je bereid alles op te geven? Staat je wederhelft hier mee achter? Weet niet hoe het daar met vergunningen zit, maar ik zou me er toch wat meer in verdiepen en er niet zomaar vanuit gaan dat dat wel in orde komt..
Kirrr
Geplaatst: 14-02-13 18:36
samdem schreef:
boerderij dient reeds te worden aangekocht
Is ze reeds aangekocht of dient ze nog aangekocht te worden?
kimberly1995
Geplaatst: 14-02-13 18:37
325 vind ik te veel voor wat je aanbied.
aikon
Geplaatst: 14-02-13 18:39
Zou het nog maar eens goed allemaal op een rijtje zetten. 9 Ha voor weidegang voor 30 paarden en dan ook nog voor hooi en stro productie is niet veel. Vergunning zou ik zeker eerst na vragen bij de betreffende gemeente. Een koeien boerderij mag niet zomaar omgezet worden in een paarden bedrijf. Parttime personeel kost meer dan wat jij denkt. Het is een mooie droom, hoop voor je dat je het tot werkelijkheid kan maken.
kleinvosje
Geplaatst: 14-02-13 18:40
Ik weet niet hoe het in Belgie geregeld is, maar in Nederland heb je te maken met een bestemmingsplan. Daar staat in wat je met de grond mag doen en wat niet. Dat het nu weiland is, wil niet zeggen dat je het als paardenbestemming mag gebruiken. Verder heb je ook te maken met gemeentelijke verordeningen, zoals een stankvergunning etc. Dat zou ik eerst eens uitzoeken.
Of er klanten voor te vinden zijn is niet zo te zeggen, daar moet je onderzoek naar doen. Er zijn ook bedrijven die dat voor je kunnen doen.
De hypotheek, je noemt 4000 euro, maar klopt dat of is dat een tikfoutje? Als het klopt, is dat per maand? Heb je uitgerekend wat je maandelijks kwijt zult zijn aan alle kosten? Dus inclusief water en licht, stro, hooi, arbeidskosten, onderhoudskosten gebouw, hypotheek, maar ook kruiwagens, hooivorken, hindernismateriaal, onheining etc. Dat alles bij elkaar delen door het aantal stallen wat je wilt hebben, en je komt uit op de kostprijs per stal. Let wel: kostprijs, dan maak je dus nog geen winst. Als je met je kostprijs al over de 325 per maand zit, kun je er dus niet van leven...
Oh het is in België? Dan wens ik je heeeel veeeel succes met de vergunningen. Je mag echt niet zomaar stallen, pistes ed zetten, laat staan dat je een zaak mag opstarten? Hoe ver sta je met een bussunessplan? Zowat iedereen droomt van een eigen stalling, maar dat is enkel weggelegd voor de erg rijke. Er zijn natuurlijk ook uitzonderingen die van aanpakken weten en die wel succesvol zijn. België en vergunningen zijn zeker geen goede vrienden. Heb het al meermaals van dichtbij meegemaakt.
Als dit écht serieus is zou ik je aanraden om eens contact op te nemen met een studiebureau die verstand hebben van deze zaken. Vergunningen verkrijgen voor een binnenpiste etc is echt niet zo makkelijk.
Mijn vader doet dit als job, als je wilt kan ik je, via pb, wat meer info geven.