Loopstal; tips?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Loopstal; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 13:16

Ik ben voornemens voor volgend jaar een gedeelte van de stal te "verbouwen" tot loopstal voor een pony en een paard. Het gedeelte dat tot loopstal omgebouwd zou moeten worden, staat "los" van de gewone stal (dichte tussenwand met een tussendeur van het ene gedeelte naar het andere. De loopstal zou alleen voor overdag zijn, 's nachts gaan ze gewoon hun box weer in. De opening kan op het zuiden of oosten (dicht bos). Zit hier op zandgrond en vrij hoog.

Ik dacht zelf aan kunststof lamellen voor de ingang, misschien een stukje verhard (stoep), luifel iets door laten lopen zodat het niet in regent, stukje winddoek bij de ingang waar het meeste wind omheen slaat, vlas op de bodem, hooiruif binnen en een verwarmde drinkbak. De stal is ongeveer 6 x 3.5m.

Ik ben benieuwd naar jullie loopstallen en evt tips. Gebruiken jullie paarden/pony's de loopstal wel? Wat is handig en wat juist niet, wat zijn de voor- en nadelen? Hebben jullie voorbeeldfoto's?

Sunny

Re: Loopstal; tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:01

De ingang kan het best op het oosten, dan regent het het minst in. Wat belangrijk is bij een loopstal en wat heel veel mensen vergeten, is dat paarden goed zicht willen hebben. Vanuit onze stal kunnen de paarden hun hele land overzien, plus de paarden van de buren. Dan voelen ze zich dermate veilig dat ze ook werkelijk gebruik maken van de loopstal. Het lijkt me dan ook niet handig de opening af te sluiten met lamellen.
Wel een goed idee, succes ermee!

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:32

Mij persoonlijk lijkt vlas op de bodem niet echt prettig. Ze lopen dat waarschijnlijk allemaal naar buiten. Ik heb zelf rubberen matten liggen. Dat scheelt echt enorm met rotzooi.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 14:35

Hier ook een loopstal zonder bodembedekking. Hier staan ze zelfs gewoon op het beton. De stal wordt eigenlijk alleen gebruikt als poep-plek, en in de zomer om wat verkoeling te zoeken, en verder alleen als het heel hard regent.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 15:41

Ik heb ook een loopstal zonder bodembedekking. Mijn paarden hebben er 2, de ene met zand, de andere deel verhard (beton) en deel zwarte grond. Die met zand bevalt het beste, en daar maken de paarden ook het meeste gebruik van. Het is dat we gaan verhuizen, anders had ik de andere ook zand gestort. Zand is voor de paarden zacht om te liggen, gemakkelijk schoon te houden kwa poep, en urine zakt meteen weg (begint ook niet te stinken).

Als het in de winter erg vriest, dan gooi er een pak stro in (voor mijn eigen idee), zodat ze daar wat fijner kunnen liggen als ze dat willen, maar dat wordt dan eigenlijk alleen als extra voer gebruikt, nog nooit een paard in zien liggen :+

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-02-13 17:00

Sunny schreef:
De ingang kan het best op het oosten, dan regent het het minst in. Wat belangrijk is bij een loopstal en wat heel veel mensen vergeten, is dat paarden goed zicht willen hebben.

Ze kijken als de opening op het oosten is alleen tegen een bos aan. Op het zuiden kijken ze over alles uit. Zeker iets om eens over na te denken hoe eea er uit moet gaan zien, zodat het niet in kan regenen maar dat ze volop zicht hebben. :j

Stenen of zand, ook iets om over na te denken, zeker! :j Rollen ze trouwens niet bij zand in de loopstal? Dan zouden ze zich makkelijker vast rollen als dat ze dat gewoon buiten zouden doen. Hier gaan ze maar al te graag in los zand rollen.

Zelf nog niet aan dit soort dingen gedacht! :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:05

Ik zal binnenkort eens wat foto's maken van mijn stal. Zelf vind ik het heel handig. :j
Die van mij staat gewoon op stro, hij tilt zijn voeten wel op zodat hij niet veel stro naar buiten neemt. Daarnaast heet hij nog een klein stoepje voor zijn stal dus mocht hij wat meenemen is dat er makkelijk af te vegen. :j

Die van mij staat best vaak in zijn stal. :j Ook slapen doet hij daar. Meestal doet hij een middagdutje en snachts ligt hij ook. :j

Ik heb aan twee kanten een staldeur, een voor mijzelf en de andere aan de buitenkant zodat als hij eens een dag op stal moet blijven de stal gewoon afgesloten is en dat is zeker iets om aan te raden!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-13 17:14

Ik heb de paarden hier nog nooit in de stal zien rollen, maar ze hebben buiten dan ook zand genoeg. Ze verkiezen "plek genoeg" dan ook boven de stal om te rollen. In de winter/herfst als het buiten te nat is, gaan ze binnen eigenlijk ook niet rollen, wat dan wel weer raar is natuurlijk.