Mega wasbeurt -

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lynn_FDA

Mega wasbeurt -

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 20:15

Hallo,
Morgen is het zover, ik ga m'n pony een grote wasbeurt geven omdat hij gewoon heel vies is ( stof, modder, opgedroogt zweet enz.) maar hoe? Heb hem wel vaker gewassen( afspuiten, inzepen, afspoelen, zweetmes) maar Dan heb ik een paar problemen.

- wanneer zijn hoofd droog is zijn er mega veel haren, maar wanneer ik hem ga wassen niet. Dus nog steeds vies.
- op de manenkam blijft al het stof zitten
- en ook de vraag. Hoe doen jullie het? Hij moet daarna zeg maar blinken :)

Loeky01

Re: Mega wasbeurt -

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:16

Is het niet een beetje koud om je pony nu te wassen :)?

Badeendje

Eerst uitrossen en dán pas wassen? :)

marlonFloris

ga je hem volledig wassen terwijl het vriest? :(

LynnLinkan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:17

Ik denk niet dat het verstandig is om je paard te gaan wassen met deze temperaturen.
Ik zou hem gewoon goed poetsen en dan in het voorjaar/zomer een keer goed wassen.
Laatst bijgewerkt door LynnLinkan op 12-02-13 20:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Dressuur_Gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:19

misschien kan ze wel binnen wassen en heeft ze solarium?

Sparkles

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:20

Met deze temperatuur kun je zelfs beter zo min mogelijk poetsen om zijn huidvet te behouden. Dus al helemaal niet wassen. Als 'ie echt zo vies is gewoon heel goed rossen, dan wordt hij ook echt wel schoon. En als hij stoffig is wil een swifferdoekje nog wel eens wonderen doen ;)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:22

Nou...helemaal niet was ik m'n paard nu. :)
Het lijkt me veel te koud, of je moet een luxe binnenstalling hebben met warm water, solarium etc?

Ik was m'n paard alleen in de zomer af en toe, maar dan nog niet vaak.
Misschien 1 of 2x met paardenshampoo en voor de rest alleem met water afspoelen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 20:24

De vraag is inderdaad eerst: wat zijn je voorzieningen? Heb je op z'n minst binnen de mogelijkheid te wassen met lauw/warm water? Zo niet: niet aan beginnen als het vriest, wacht tot het een graad of 10 boven 0 is. Zo wel: zorg dat je dekens klaar hebt liggen, en was je paard stukje voor stukje. Dus deken wegklappen, daar wassen, zo droog mogelijk wrijven met een handdoek, deken terugleggen, en volgende stukje wassen.

De manenkam is echt een kwestie van heel goed inzepen, wassen (met je vingers tot de haarwortels) en uitspoelen. Was het zowel vanaf de linkerkant, als vanaf de rechterkant.

Je probleem mbt het hoofd begrijp ik niet?

Verder was ik mijn paard altijd door het sop erin te rossen met een harde borstel, en ook met een harde borstel (met de haren mee) het sop er weer uit te spoelen. Voor het wit krijgen van mijn paard gebruik ik betadineshampoo en yellow out shine in (CM). Weet niet welke kleur je paard heeft?

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 21:03

Angela schreef:
De vraag is inderdaad eerst: wat zijn je voorzieningen? Heb je op z'n minst binnen de mogelijkheid te wassen met lauw/warm water? Zo niet: niet aan beginnen als het vriest, wacht tot het een graad of 10 boven 0 is. Zo wel: zorg dat je dekens klaar hebt liggen, en was je paard stukje voor stukje. Dus deken wegklappen, daar wassen, zo droog mogelijk wrijven met een handdoek, deken terugleggen, en volgende stukje wassen.

De manenkam is echt een kwestie van heel goed inzepen, wassen (met je vingers tot de haarwortels) en uitspoelen. Was het zowel vanaf de linkerkant, als vanaf de rechterkant.

Je probleem mbt het hoofd begrijp ik niet?

Verder was ik mijn paard altijd door het sop erin te rossen met een harde borstel, en ook met een harde borstel (met de haren mee) het sop er weer uit te spoelen. Voor het wit krijgen van mijn paard gebruik ik betadineshampoo en yellow out shine in (CM). Weet niet welke kleur je paard heeft?

Bruin

En ik sta op een luxe stal idd met alle voorzieningen , heeft dikke dekens, en een wintervacht

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:24

In dat geval is wassen wel te doen :j

Wat is precies het probleem bij het hoofd?

charelle94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:29

misschien kun je beter met deze temperaturen je paard afsponzen met lauw/warm water. ookal heb je de voorzieningen. het is nu erg koud buiten en ikzelf was mijn paard liever niet met deze temperaturen ivm met verkoudheid. mocht je het echt nodig vinden zou ik dus zeggen lekker afsponzen. daarmee haal je ook veel vuil weg en ook opgedroogd zweet. toch wordt je paard dan niet zo nat als met wassen.

mijn methode vind ik zelf prima werken , zeker als je een goede grondige poetsbeurt geeft van te voren.

mocht je toch gaan wassen raad ik aan wel je paard droog te stappen door te gaan wandelen, niet dat hij stil staat , denk niet dat dat goed is voor de spieren met deze kou.

succes *D

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:33

Ik waste mijn paarden ook wel met dit weer :j
Wij hadden een solarium boven de wasplaats, dus ideaal!
Lekker de lampen aan, warm water en maar soppen. Paard had het heerlijk warm.
Daarna gewoon onder de lampen laten staan tot hij droog is. Wel zorgen dat ze uit de wind staan!

Ik gebruik ook een harde borstel en goed schuren, ook in de manen. Hoofd is altijd wat lastiger, dat deed ik met een nat vodje, altijd zonder zeep en daarna goed water over laten lopen. Scheelt dat mijn paard dat gewend was en dat toeliet, is zo makkelijk als je met de sproeier even het hoofd kan schoon maken.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 21:37

Angela schreef:
In dat geval is wassen wel te doen :j

Wat is precies het probleem bij het hoofd?

Altijd rui
De haren blijven loskomen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:40

Oke, dus als je gaat rossen blijven de haren loskomen (als je paard droog is), maar als je gaat wassen is er geen haar dat loslaat? In dat geval zou ik eens gaan kammen met de furminator (even googlen). Dat werkt echt geweldig tegen losse haren. Als alles eruit is, zal het wassen ook het gewenste effect opleveren :)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:44

Als je paard een wintervacht heeft, doe je hem/haar geen plezier met een wasbeurt.
Gewoon flink poetsen. Niets mis mee.

De furminator alleen gebruiken als je paard echt in de rui is!!! Niet gebruiken als de vacht nog vast zit. Dit is echt een onding wat de structuur van de vacht verpest.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 21:44

Ja maar die zijn kei duur

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:46

Naar een dierenwinkel gaan en bij de honden spullen kijken. Vaak hangen er daar voor 15euro (ook aan de mijne op die manier geraakt en werkt als een tierelier, ook voor opgedroogde aarde).

Owja wassen met zo een achtig weer heb ik ook nog gedaan maar dan moet je echt zeer goed je paard afdrogen en dan deken er op. Had ik een solarium gehad had ik 'm daar met zeer veel plezier onder gezet :j .
Laatst bijgewerkt door Lori op 12-02-13 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:47

Dat valt wel mee hoor, ik heb er 2 jaar terug 1 gekocht via Bokt, en was iets van 20/25 euro kwijt. Ze werken echt geweldig, ik zou hem niet willen missen!

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 21:55

Ik snap niet waarom iedereen altijd bij voorbaat roept " Niet wassen met dit weer". Als je je paard op een tochtvrije plek kan wassen, hem daarna lekker onder het solarium kan zetten en dan met een warm dekentje op stal, wat is het probleem?

Manenkam gewoon goed wassen en inmasseren, desnoods twee keer. Helemala alles er uit ga je niet krijgen denk ik nu hij een dikkere vacht krijgt, maar je kan het wel verminderen :j

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:02

Maar waarom speciaal wassen ? ik begrijp dat het enkel is omdat hij wat vies is en er geen speciale reden achter zit.
Dan lijkt mij een poetsbeurt afdoende, zeker met deze temperaturen.

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 22:04

Angela schreef:
Dat valt wel mee hoor, ik heb er 2 jaar terug 1 gekocht via Bokt, en was iets van 20/25 euro kwijt. Ze werken echt geweldig, ik zou hem niet willen missen!

Kan je iets verkeerd doen, wat je hebt met een scheerapparaat

Lynn_FDA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 22:49

Niemand?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 01:41

Over een maand is het voorjaar. Even geduld en wat poetsen.
De natuur doet het straks allemaal voor je en heb je weer een stralende pony.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:46

Lynn_FDA schreef:
Angela schreef:

Kan je iets verkeerd doen, wat je hebt met een scheerapparaat

Nee, je kunt niets verkeerd doen, tenminste niet als het paard ook echt in de rui is. De Furminator haalt de losse haren uit de vacht, en zelf merk ik dat er ook geen haren uitkomen als er geen haren los zitten. Kammen in de winter haalt dus niets uit, kammer in de rui wel, dan haal je de losse haren er zo uit. Veel beter als met een rosborstel. Ik heb het ook eens midden in de winter geprobeerd, en toen kwam er dus geen haar uit. In de rui haal je er echt zakken tegelijk vanaf :j