Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Merel schreef:Toen ik in Zweden studeerde had ik mijn pony mee en kocht ik altijd Dodson & Horrel muesli, daar ben ik helemaal fan van, maar bij ons in NL was het slecht te verkrijgen, daar kocht ik het bij mij om de hoek. Prijs was dacht ik wel wat hoger dan in NL, maar dat geld zo'n beetje voor alles. Later ben ik overgegaan op hun huismerk wat echt prima kwaliteit voer was. Mijn ervaring is juist dat de Zweden (en ik meende dat dat voor alle scandinavische landen geld), veel meer met voer bezig zijn dan wij hier in NL. Ik vond er veel boekjes over voer en dat gaat niet alleen over kilo's, maar vooral over samenstellingen en dagelijkse behoeften van bepaalde individuele voedingsstoffen.
Hooi en stro werd bij ons op stal verzorgd door de eigenaar waar de stal van huurden. Was prima kwaliteit, zelf gewonnen, ik zou dat graaaag weer voeren, wat een mooi spul. In Zweden zijn de stalhouders ook verplicht om een analyserapport van hun ruwvoer kenbaar te maken aan de klanten, dus die hing bij ons standaard op het prikbord. Ivm een akkefietje met een ex klant is onze stal een paar keer gecontroleerd door wat hier zeg maar de dierenbescherming is en alles was prima in orde, ik had ook niet anders verwacht, want de stallen waren simpel, maar dik in orde. Ook ventilatie etc is daar veel meer aan eisen gebonden.
Wel gaaf dat jullie gaan emigreren!
Merel schreef:ja anders / meer, noem het hoe je het noemen wilt, maar in NL voert 90% toch gewoon de standaard brok en een analyse van het ruwvoer heb ik hier nog nooit voorbij zien komen.
Quir schreef:Merel schreef:ja anders / meer, noem het hoe je het noemen wilt, maar in NL voert 90% toch gewoon de standaard brok en een analyse van het ruwvoer heb ik hier nog nooit voorbij zien komen.
In nederland hadden we ook gewoon ruwvoer analyses, je moet er alleen om vragen. Alleen niet als particulier koopt.