paardenbrokken in noorwegen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirei

paardenbrokken in noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 08:59

hallo allemaal

Wij zijn bezig met onze voorbereiding om te emigreren naar Noord Noorwegen (finnmark)
Wie weet waar je in noorwegen paardenbrokken en hooi koopt??? Ik zoek iets vergelijkbaar als subli basisbrok
Ik kan dit namelijk nergens vinden.
In april gaan we weer naar het noorden en uiteraard ga ik dan ook ter plekke weer zoeken..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: paardenbrokken in noorwegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:11

Ik weet niet hoe het in Noorwegen zit, maar in Zweden is het niet zo succesvol om een goede brok te vinden of je betaald je letterlijk blauw aan een zak van 20/25kg (doe je sowieso overigens). Goedkoopste is 15/16 euro, maar je hebt meer richting de 25/40 euro. :)
Vergelijkbare brokken zoals in Nederland vinden, is erg lastig. Het is ook bijna goedkoper om pallet brok te importeren, al weet ik niet hoe dat in Noorwegen zit (geen EU).

We hebben hier "GrannGården", dat lijkt op Boerenbond zeg maar. Daar halen wij brok en zaagsel.
Ik weet niet of je dat ook Noorwegen hebt? Ze werken samen met Nordpost, misschien daar even kijken/zoeken. :)

Hooi halen wij bij boeren uit de omgeving, dat is echt gewoon zoeken en mensen leren kennen die je er aan kunnen helpen. Of op de "marktplaats" van Noorwegen kijken (ik heb geeeeen idee wat dat is, haha), hier heet het Blocket.se

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:17

Mirei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 09:19

Bedankt voor de snelle reactie's. Het is inderdaad een hoop uitzoeken en van de prijzen schrik ik ondertussen niet meer haha
We willen met een jaar 1-2 die kant op gaan, en zijn dus druk bezig met de taal te leren en alles uit te zoeken voor onze haflinger die uiteraard mee moet.. Plaatselijke "marktplaats"is een goede, had ik nog niet aan gedacht!

StormTitan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:24

Hey,brok is indderdaad niet de zelfde kwaliteit als in Nederland. Wij halen de brokken bij Landbrukshuset, maar wel een aparte emmer met extra vitaminen, hier halen wij ook zaagsel wat ongeveer 100 kr per baal kost ongeveer 13 euro. Hooi inderddad via boeren uit de buurt al is het wel zoeken naar goede kwaliteit. De noorse marktplaats is trouwens finn.no! Veel succes

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:29

Toen ik in Zweden studeerde had ik mijn pony mee en kocht ik altijd Dodson & Horrel muesli, daar ben ik helemaal fan van, maar bij ons in NL was het slecht te verkrijgen, daar kocht ik het bij mij om de hoek. Prijs was dacht ik wel wat hoger dan in NL, maar dat geld zo'n beetje voor alles. Later ben ik overgegaan op hun huismerk wat echt prima kwaliteit voer was. Mijn ervaring is juist dat de Zweden (en ik meende dat dat voor alle scandinavische landen geld), veel meer met voer bezig zijn dan wij hier in NL. Ik vond er veel boekjes over voer en dat gaat niet alleen over kilo's, maar vooral over samenstellingen en dagelijkse behoeften van bepaalde individuele voedingsstoffen.

Hooi en stro werd bij ons op stal verzorgd door de eigenaar waar de stal van huurden. Was prima kwaliteit, zelf gewonnen, ik zou dat graaaag weer voeren, wat een mooi spul. In Zweden zijn de stalhouders ook verplicht om een analyserapport van hun ruwvoer kenbaar te maken aan de klanten, dus die hing bij ons standaard op het prikbord. Ivm een akkefietje met een ex klant is onze stal een paar keer gecontroleerd door wat hier zeg maar de dierenbescherming is en alles was prima in orde, ik had ook niet anders verwacht, want de stallen waren simpel, maar dik in orde. Ook ventilatie etc is daar veel meer aan eisen gebonden.

Wel gaaf dat jullie gaan emigreren!

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:44

Merel schreef:
Toen ik in Zweden studeerde had ik mijn pony mee en kocht ik altijd Dodson & Horrel muesli, daar ben ik helemaal fan van, maar bij ons in NL was het slecht te verkrijgen, daar kocht ik het bij mij om de hoek. Prijs was dacht ik wel wat hoger dan in NL, maar dat geld zo'n beetje voor alles. Later ben ik overgegaan op hun huismerk wat echt prima kwaliteit voer was. Mijn ervaring is juist dat de Zweden (en ik meende dat dat voor alle scandinavische landen geld), veel meer met voer bezig zijn dan wij hier in NL. Ik vond er veel boekjes over voer en dat gaat niet alleen over kilo's, maar vooral over samenstellingen en dagelijkse behoeften van bepaalde individuele voedingsstoffen.

Hooi en stro werd bij ons op stal verzorgd door de eigenaar waar de stal van huurden. Was prima kwaliteit, zelf gewonnen, ik zou dat graaaag weer voeren, wat een mooi spul. In Zweden zijn de stalhouders ook verplicht om een analyserapport van hun ruwvoer kenbaar te maken aan de klanten, dus die hing bij ons standaard op het prikbord. Ivm een akkefietje met een ex klant is onze stal een paar keer gecontroleerd door wat hier zeg maar de dierenbescherming is en alles was prima in orde, ik had ook niet anders verwacht, want de stallen waren simpel, maar dik in orde. Ook ventilatie etc is daar veel meer aan eisen gebonden.

Wel gaaf dat jullie gaan emigreren!

Zweden zijn niet meer, maar anders met voer bezig. Ze voeren weinig compleet krachtvoer, maar mengen veel zelf. Hier in de omgeving wordt ook erg veel geplette gerst en haver gevoerd met vitamines apart er bij. Een complete brok zoals in Nederland heel gewoon is, is hier niet zo gewoon. Wellicht dat het in het zuiden wat anders is, dat weet ik niet.

Overigens is iedere verkoper van hooi verplicht het hooi te analyseren, bij elke hooiboer kun je dus een rapport op vragen. Mijn ervaring is wel dat de kwaliteit véél hoger is van het hooi dan in Nederland.

Zo te zien is het in Noorwegen nog een beetje duurder, StormTitan!
Wij betalen voor een pak zaagsel 65 kronen, wat ongeveer 7,5/8 euro is.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:26

ja anders / meer, noem het hoe je het noemen wilt, maar in NL voert 90% toch gewoon de standaard brok en een analyse van het ruwvoer heb ik hier nog nooit voorbij zien komen.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 16:57

Merel schreef:
ja anders / meer, noem het hoe je het noemen wilt, maar in NL voert 90% toch gewoon de standaard brok en een analyse van het ruwvoer heb ik hier nog nooit voorbij zien komen.

In nederland hadden we ook gewoon ruwvoer analyses, je moet er alleen om vragen. Alleen niet als particulier koopt. :)

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:21

Quir schreef:
Merel schreef:

In nederland hadden we ook gewoon ruwvoer analyses, je moet er alleen om vragen. Alleen niet als particulier koopt. :)

precies zoals je het zegt :) (vragen)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:54

Hier precies hetzelfde! Als je het niet vraagt krijg je m ook niet!

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 09:24

Je moet eigelijk een internationale vrachtwagen chauffeur zien te vinden die voor jou een aantal pallets uit NL wil vervoeren tegen een klein prijsje. Er zijn er genoeg die dat doen, zo krijgen wij polyester uit Polen door gewoon brutaal te zijn en verschillende chauffers te vragen.