kan je een paard in kwarier poetsen en opzadelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lolpony

kan je een paard in kwarier poetsen en opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 19:17

nou ik rijd nu tot 7 tot 8 en daarvoor kom ik om daar aan en hed ik nog een kwarter maar kan je als doen of niet want ik zit er erg mee :( :( :( antwoord plees :j :j

xTesslove

Re: kan je een paard in kwarier poetsen en opzadelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:19

Op de manege redde ik het soms wel ja, omdat ik alleen de strootjes uit de staart hoefde te halen en mijn moeder me hielp. Meestal ging dat wel hoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:19

Je verhaal is niet erg duidelijk.
Is het een manege paard / pony?
En tja, alles kan.
Zolang je in ieder geval een harde borstel gebruikt en even de hoefjes schoonmaakt. Zadel erop en klaar?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:20

Ja hoor, als je een beetje doorwerkt kan dat makkelijk. Ik zadel met dit koude weer ook vaak in 10 minuten op en als je alleen de plekken waar de zadel en singel ligt poetst, en het hoofd goed ben je zo klaar.

Jette

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:20

Probeer een beetje op je spelling te lezen, het is echt onleesbaar. Maar je bedoelt of je in een kwartier je paard op kan zadelen en borstelen? Ligt eraan, als je een smeerpoets hebt die altijd buiten staat wordt het lastiger. Maar even een harde borstel eroverheen doet wonderen. Wel zorgen dat de plaats van het zadel echt goed schoon is. De rest doe ik vaak pas na het rijden. Maar het kan makkelijk in een kwartier.

lolpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-13 19:21

dankje want ik zat er erg mee dus
:) :) _/-\o_ _/-\o_

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:22

Jahoor, borsteltje er overheen, zadel/singenplek en hoofd schoon, zadel + hoofdstel erop en klaar.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:24

Ja hoor dat gaat zeker :) . Ik kon vroeger soms zelfs slechts tien minuten voor aanvang komen, en dan moest ik vaak ook nog eens opzadelen ook. Het gaat er ook een beetje vanaf hangen hoe het paard er bij staat. Als je voor jou al iemand gehad hebt die hem piekpijn gepoetst heeft en hij staat op stal (als het een manegepaard is), dan gaat het erg snel. Moet je hem helemaal in de modder van de wei halen dan ben je natuurlijk een stuk langer bezig.

ElenaJuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:27

lolpony schreef:
nou ik rijd nu tot 7 tot 8 en daarvoor kom ik om daar aan en hed ik nog een kwarter maar kan je als doen of niet want ik zit er erg mee :( :( :( antwoord plees :j :j

Vertaling ( denk ik )

Ik rijd nu van 7 tot 8 paard, daarvoor kom ik daar aan en heb ik nog een kwartier maar kan je in een kwartier alles doen?

Zoiets denk k haha

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:54

Makkelijk.. Harde borstel erover, hoeven krabben en zadel erop klaar..

liliekska

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:56

ja als je ff harde borstel doet hoefjes krabben zadel erop hoofdstel in en gaan. kan makkelijk.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:59

nou....ik kan het niet ;) Paard zit bijna altijd onder de bagger,alleen zijn nek en benen maar toch.
Ben zeker een half uur bezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:00

Maar de meeste manege paarden staan of buiten met dekens of komen met dit weer alleen in paddocks....
Weet natuurlijk niet of dat in dit geval ook zo is.

LokiDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:00

Makkelijk! Ruim binnen de tijd zelf tenzij het vol onder de modder zit!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:02

Ik heb mijn paard wel eens in 5 minuten gepoetst en gezadeld. :D
Leuk vind ik dat niet, want het paard mist toch een stukje aandacht en voorbereiding.
Maar een kwartier, dat moet wel lukken.
Helemaal als het een manegepaard is, die staat w.s. al op stal.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:04

Ik doe het in 5 minuten met dit weer :D

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:05

Zelfs als ze onder de blub uit het land getrokken worden kan het nog. Tuurlijk moet je ze dan niet spik en span willen hebben maar als je de zadel/singel plek en het hoofd goed doet en de dikste stukken modder uit de staart haalt als dat nodig is lukt het je makkelijk.
Ik ga nu echt niet uitgebreid staan poetsen als ze uit het land komen hoor :n De belangrijkste plekken schoon en gaan met die banaan en de gene die zich dan stoort aan een vies paard mag zelf een borstel pakken als ik klaar ben met rijden, het paard kan het nou echt niets schelen of ze vies zijn of niet.

Geryon

Ik doe het als het koud is altijd binnen 5 minuten. Dus kan makkelijk hoor.

Nordsvensk

Het kan wel :)

knaasje schreef:
Ik doe het in 5 minuten met dit weer :D

Met dit weer lukt het mij ook in 5 minuten :')

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:06

Dat moet in principe best kunnen, harde borstel over de plek van het zadel en -niet te vergeten - de plek van de singel. Hoefjes uitkrabben, zadelen en als je het hoofdstel in doet gelijk even controleren of er geen viezigheid op het gezicht zit. Dit kun je er vaak wel met je vingers afwrijven.

Misschien wel wat uitgebreider poetsen na afloop? ;)

JNSW

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:06

Ik kan het wel, maar m'n pony's houden nogal van een flinke poetsbeurt dus dan doen we dat ook he! Tenzij er echt haast is en ze amper vies zijn, dan is het een ander verhaal. :=

Airnt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:11

het kan, maar is wel krap.

De meeste paarden in maneges zijn natuurlijk al grotedeels schoon als je aankomt. Een schimmel heeft vaak vlekken die meer werk kosten, volle manen en staart kosten tijd om van stro te ontdoen.

let wel op dat je het hele paard gezien hebt.
Ikzelf gebruik heel graag een borstel die ik bij elke veeg tussendoor (in ee beweging) langs een metalen curry comb haal. Als de borstel schoon is neemt ie veel meer vuil mee.

In het britse leger werd 40 minuten als absoluut minimum gezien omdat ze het paard ook wensten te masseren voor de dienst aanving. Dit had natuurlijk ook te maken met de engelse traditie van 'strapping'.
Het haasten van borstelen moet je denk ik wel bewust doen, maar het kan echt wel in een kwartier.

ikzelf reken minstens 20 minuten per paard, maar ik heb twee schimmels, die vrijwel altijd stalvlekken hebben die ik minstens met een rubber borstel moet bewerken.

Snorretje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:13

Mijn record is 5 minuten hahaaa :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:15

Airnt schreef:
het kan, maar is wel krap.

De meeste paarden in maneges zijn natuurlijk al grotedeels schoon als je aankomt. Een schimmel heeft vaak vlekken die meer werk kosten, volle manen en staart kosten tijd om van stro te ontdoen.

let wel op dat je het hele paard gezien hebt.
Ikzelf gebruik heel graag een borstel die ik bij elke veeg tussendoor (in ee beweging) langs een metalen curry comb haal. Als de borstel schoon is neemt ie veel meer vuil mee.

In het britse leger werd 40 minuten als absoluut minimum gezien omdat ze het paard ook wensten te masseren voor de dienst aanving. Dit had natuurlijk ook te maken met de engelse traditie van 'strapping'.
Het haasten van borstelen moet je denk ik wel bewust doen, maar het kan echt wel in een kwartier.

ikzelf reken minstens 20 minuten per paard, maar ik heb twee schimmels, die vrijwel altijd stalvlekken hebben die ik minstens met een rubber borstel moet bewerken.

Maar dan wil je ook echt elke mini vlek weg hebben voor rijden? Dat vind ik persoonlijk dan niet nodig.

ParfumxFles

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:16

Ja hoor, kan prima! Als je paard niet erg vies is, borsteltje dr over, zadel erop en klaar!