Lange friese manen knotten, hoe?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Reformer

Lange friese manen knotten, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 18:49

Wie heeft dé tip voor mij!

Na verschillende topics, bokt Wiki te hebben onderzocht en 100 dingen zelf te hebben geprobeerd, hoop ik hier iemand te vinden die mij praktisch uit kan leggen hoe ik goede knotten bij mijn friese paard kan maken!

Dit bedoel ik niet : http://www.bokt.nl/wiki/Bestand:Knotje_lange_manen.jpg

Maar gewone knotten zoals de KWPN'ers geknot worden.

Aangezien mijn paard vanaf zijn schoft een stuk manen ruim 70 cm korter zijn dan de rest en ik dus altijd maar een 3/4e hengstenvlecht krijg, wil ik hem graag gaan knotten voor de wedstrijd. Vorige maand al geprobeerd maar tevergeefs krijg ik te grote knotten die écht niet blijven zitten.

Naald en draad ben ik niet helemaal handig in, en heb er op dit moment ook de spullen niet voor.. Ik hoop iemand te vinden die mij uit kan leggen hoe ik dit stevig vast kan zetten zonder naald en draad :') Het liefst voor morgen! Heb de heeeele dag om te oefenen..

Wie o wie helpt mij.. En heeft dé tip! *\o/*

Lau

Re: Lange friese manen knotten, hoe?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:51

Gelijk knippen is dat geen optie?
En dan gewoon knotten of een hengstenvlecht maken

NWDynamite

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:51

Knippen/ manen trekken. Succes ;-)

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:52

Hoe kun je een korte hengstenvlecht krijgen als de manen bij de wschoft korter zijn? die vlecht je er toch gewoon bij en houden dan eerder op en je krijgt minder losse vlkecht aan het eind. maar dat heeft toch geen onvloed op je hengstenvlecht?

Die enorme dikke knotten die je soims ziet vind ik echt geen gezicht...

taartjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:53

je zou kunnen proberen om zo smal mogelijke vlechtjes te maken. je krijgt er dan wel een heleboel maar ze zijn wel goed te knotten;) en het duurt ook net wat langer dan normaal maar dat moet je er dan voor over willen hebben

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:54

De oplossing is met naald en draad leren vlechten, dan worden ze het mooist.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 18:54

Misschien eerst in grote plukken verdelen, dan die weer in drieeen en dan de plukjes dubbel vouwen met boven aan een elastiekje. En de dubbelgevouwen plukjes dan weer vlechten? En op het laatst dan de elastiekjes door knippen.

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 18:57

Doorvlechten bij de korte manen lukt niet, zodra hij dan zijn hals strekt laat het daar los, en dan is de hele vlecht verziekt!

Naald en draad heb ik de mogelijkheid op dit moment niet voor en ik ben bezig voor morgen, vandaar de vraag! Ik heb het ooit geleerd maar ben er nooit meer mee bezig geweest.

En alles afknippen is een nog iets te hogen drempel voor mij.. :D En ook wat onnodig want het is puur van het schuren van zijn deken op de schoft wat hij mist. Het is niet dat hij halverwege al zijn manen mist.

Ik maak in principe altijd een hengstenvlecht, en moet deze dan ook wel vastzetten met ty-raps ( het vlechten zit me gewoon niet in de vingers, hoe dan ook :D ). Maar ik dacht als knotten nou lukken zou dat wel leuk zijn. Mijn paard heeft geen dikke manen dus dikke knotten zullen het niet worden, maar wel hele lange manen.
Laatst bijgewerkt door Reformer op 09-02-13 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 18:57

hannah41 schreef:
Misschien eerst in grote plukken verdelen, dan die weer in drieeen en dan de plukjes dubbel vouwen met boven aan een elastiekje. En de dubbelgevouwen plukjes dan weer vlechten? En op het laatst dan de elastiekjes door knippen.

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld.. :o

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:06

als je vlechtjes omhoog vlecht (of naar de andere kant van de manenkam) blijven ze vaak beter zitten dit helpt ook bij een hengstenvlecht. of vissengraten dat is een stuk dunner en strakker als gewoon vlechten. verder wil haarspray ook nog wel eens helpen om knotjes of vlechten beter te laten zitten.
succes!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:31

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:33

Thanks voor de duidelijke uitleg! Ik begrijp het! Zou even moeten kijken of ik na dubbelvouwen nog niet te lange vlechten overhoud maar misschien dat ik ze nog twee keer kan dubbelvouwen. Zou ik morgen even moeten kijken, gelukkig start ik pas om 16:00 :D

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:33

gewoon roosjes maken doe ik nu ook.. als je youtube't op roosjes maken bij paard dan zie je een uitleg, is heel makkelijk (zoals eerder genoemd, is het met naald en draad)

sorry lees net dat je zonder naald en draad wilt, mjaa mischien een oplossing voor de volgende keer, ben je zo klaar mee!
Laatst bijgewerkt door nikitabanana op 09-02-13 19:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:36

Ik weet hoe je moet vlechten, ik weet met naald en draad, én ik weet roosjes, maar ik heb (nog steeds niet :P ) de mogelijkheid tot naald en draad en het is voor morgen. Het is ook geen noodoproep, ik maak net zo goed een hengstenvlecht, maar ik dacht als het makkelijk en praktisch kan dan wil ik graag knotten maken.

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:37

Reformer schreef:
Ik weet hoe je moet vlechten, ik weet met naald en draad, én ik weet roosjes, maar ik heb (nog steeds niet :P ) de mogelijkheid tot naald en draad en het is voor morgen. Het is ook geen noodoproep, ik maak net zo goed een hengstenvlecht, maar ik dacht als het makkelijk en praktisch kan dan wil ik graag knotten maken.

ja ik las net op het laatste moment idd dat het zonder naald en draad moest (sorry)

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:39

Maakt niet uit hoor bedankt voor het meedenken! :) Het is uiteraard ook de makkelijkste en stevigste manier maar dan wist ik wel hoe het zou moeten, vandaar de vraag!

TypicalDutch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:40

Waarom doe je niet gewoon tot 3/4 de hengstenvlecht en dan het stuk voor de schoft gewoon knotten? Volgens mij ziet dat er niet zo raar uit hoor? Is het evengoed keurig verzorgd, lijkt mij. Maar misschien zeg ik nu wel rare dingen ;-)

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-13 19:46

Haha ja het kan wel, maar ik vind het er zelf niet zo mooi uit zien! Maar dat is persoonlijke smaak, ik denk niet dat ze hem op wedstrijd lager zullen beoordelen.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 19:50

Heb je foto van hoe de manen er nu uitzien dan? :)

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 21:22

wat ik deed bij mijn PRE toen ze nog lange manen had:
heel maar dan ook heel strak vlechten, ondertussen haarlak blijven spuiten :+
dan rolde ik de vlecht heel strak op, (dan word het dus een knot) hou hem vast gedrukt tegen de manenkam/hals en dan je naald en draad er gewoon doorheen steken en heen en weer blijven steken tot het goed vast zit!
bij mijn PRE was dit de enige manier want stiekjes kreeg ik er niet eens omheen zulke dikke (en zware) manen had ze :)

maar zonder naald en draad werd het het toch echt niet. heb je geen stalgenootjes die dat soort spullen hebben?

Elan_GV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-13 22:28

Misschien hele dunne plukje en een dubbele rij vlechtjes? Desnoods kun je die dubbelen ook nog weer aan elkaar vast maken later?

Ik zou gewoon voor de 3/4 hengstenvlecht gaan en desnoods aan het einde, onder het geschuurde stuk een losse vlecht die je dan iets richting de kale plek 'trekt'.

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:44

Over een paar weken heb ik een wedstrijd met mijn Tinker X fries. Ik wilde haar manen graag knotten maar kan dat wel? De manen zijn heel dik het is een heel bos. De manen zijn niet zolang ik denk ongeveer 30/40 cm. Een hengstenvlecht gaat er heel snel uit doordat het zo'n bos is, dat is de reden dat ik meestal een dubbele hengstenvlecht op de manenkam maak. En met tirips vast zet. Wie kan mij helpen?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:45

Knotten kan wel, maar houd er rekening mee dat je echt van die bloemkolen krijgt.

Afbeelding

_Lobke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:58

Hmm misschien dat ik toch maar eens moet proberen om te kijken hoe het staat. Heb jij dat met naald en draad gedaan? Mijn paard heeft wel een dikke gespierde nek dus ik denk dat het aardig compenseert.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 18:59

Dit is idd met pektouw gedaan .