Staart groeit erg langzaam, reden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

tossielove

Staart groeit erg langzaam, reden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 13:58

Mijn haflinger heeft een wat dunnere staart, zeker vanonder en plast daar bijna altijd op. Dat geeft als resultaat een gele, lelijke staart. En omdat de staart ook nog al fieterig is vanonder heb ik snel de neiging er een stuk af te knippen, maar het probleem is dat hij zo vreselijk langzaam groeit. Nu hangt hij bijvoorbeeld al bijna een jaar een stukje over de kootholte, zonder dat ik er aan gezeten heb. Uitkammen doe ik ook bijna nooit. Verder is het paard zo ver als ik weet zo gezond als een vis.

Weet iemand hoe dit komt? En kan ik er iets aan doen? Het is geen must, om een super mooie staart te hebben, maar ben gewoon benieuwd of het misschien ergens aan ligt.

joda

Re: Staart groeit erg langzaam, reden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:40

als je even de onderste 3 cm eraf knipt (dode punten) is het vaak zo dat de staart daarna weer vol en mooi aangroeid.

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:42

Ik denk dat het vooral gewoon aanleg is. Mijn haar groeit bijvoorbeeld ook heel langzaam terwijl het bij andere super snel groeit.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:46

Net over de koot is ook wel lang..

Ik had dit met mijn merrie ook, toen 1 keer afgeknipt halverwege het pijpbeen en er een zeer mooie volle staart voor terug gekregen.
De doden punten splitten op naar boven, die zal je er allemaal af moeten halen voor het weer gaat groeien, helaas!

Apochewinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:48

Aan de groeisnelheid kun je denk ik weinig doen. Evt. een keer extra vitaminen geven, maar dat zal ook deels erfelijk bepaald zijn. Onderhoud kan de staart echter wel verbeteren:
Inderdaad de staart niet te lang laten worden. Als ze in het stro op hun staart kunnen gaan staan, trekken ze er haren uit die er héééél lang over gedaan hebben om onderaan te komen. Dan wordt de gehele staart dunner.
Dus beter de punten bij houden; dan heb je grotere kans op een vollere staart. Ik hou meestal halverwege het pijpbeen aan als gewenste lengte.
Bij de schimmel die ik rij, was ik de staart elke 2 weken met de goedkoopste shampoo uit de reclame.
Daarna cowboy magic erin. Dat werkt super; houdt de staart glad en blijft daardoor schoner, zonder dat de haren uitdrogen/afbreken, wat wel gebeurde bij de gewone antiklit middelen.
Ook baby olie werkt goed, maar dan wel de transparante gebruiken :D

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:49

Bij mensen is het zo dat de lengte van het haar genetisch bepaald is.
Bij mij zal het nooit verder komen dan mn BH bandje. Knip ik het, dan zal het weer groeien tot mn BH bandje en niet verder.

Wellicht is dit gewoon de lengte van de staat van je paard.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:50

Even een stuk afknippen inderdaad, dit voorkomt ook dat hij erop plast en erop kan gaan staan. Wij hebben het pas bij onze arabier gedaan, het lijkt nu alsof hij een mooie volle start heeft, ondanks dat hij maar halverwege het pijpbeen komt.

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:51

Wij doen sinds anderhalf jaar/2 jaar 'snachts de staarten in een vlecht. We vonden altijd hele plukken terug met uitmesten doordat als ze opstonden op hun staart ging staan en daarmee hele bossen eruit trokken.

Onze groninger had een heel dun staartje, en is nu enorm bijgegroeid en veel voller geworden!

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:52

staart van mijn paard was ook niet veel...
sins paar maanden merk ik al wel verschil, ik spray zn staart goed in
laat het intrekken tot de staart weer droog is en daarna vlecht ik zn staart
en ik knip het regelmatig (de vieze harde punten)

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 14:54

Bij mijn fries doen we regelmatig de dode punten bijknippen, zodat de dode punten eruit zijn en het weer een beetje mooi recht is voor zover dat gaat. En groeit elke keer mooi en vol bij :), bij hem groeide de staart ook niet geweldig goed, maar sinds we regelmatig de dode punten eruit knippen merk ik wel verbetering. Maar het zal ook zeer zeker gedeeltelijk aanleg zijn denk ik, maar voor de groei kan het geen kwaad om de punten bij te knippen!

EDIT: foto ter vergelijking, zoals je ziet op zich vrij netjes gegroeid op een kleine 4 maanden tijd
eind nov. '11
Afbeelding

begin maart '12, hier weer duidelijk toe aan een knipbeurt hihi..
Afbeelding

Inderdaad zoals hierboven aangegeven, niet Te lang laten worden met het risico dat ze erop gaan staan en dan trekken ze inderdaad haren uit die er lang over hebben gedaan om lang te worden
Op tijd de punten bijknippen en ik denk dat je dan wel al goed resultaat zult zien over een paar maanden! Heb je een foto hoe de staart momenteel uitziet?

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 15:25

Door het plassen over de staart kunnen haren ook broos worden en afbreken, zou gewoon eens het aangetaste stuk eraf halen en terug laten groeien, en dan gewoon in een vlecht houden zodat ze er niet overheen kan plassen. Denk dat het dan binnen 3 maandjes een veel mooiere volle bos is :j

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 16:20

Bedankt voor alle reacties, ten eerste :) Ik bedoelde eigenlijk dat de staart een stukje bóven de kootholte is, maar dat maakt niet zo veel uit. Ik durfde het eigenlijk nooit zo ver te knippen tot halfverwege het pijpbeen, maar dat ga ik nu toch maar doen dan. En regelmatig vlechten is misschien ook wel een optie idd :) Deed ik 's zomers sws altijd als ik de staart een poosje schoon wou houden.

Ik spray er nu na het wassen altijd anti-klit spray van het huismerk van de Kroo, misschien moet ik ook maar es een andere kopen dan?

Hier de meest fatsoenlijke foto van haar staart die ik heb:
Afbeelding
Hij lijkt misschien best vol hier, maar d'r haren staan gewoon 'wijd' zeg maar en zit veel viezigheid in.

Ik zal over een poosje eens een before&after maken :P

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:29

Ikzelf gebruik CDM mail tail conditioner en heb hiervan zeer positief resultaat.
Eventueel kun je ook nu tijdelijk een staartzak gebruiken om hem schoner te houden( xomers niet ivm vliegen!)

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 16:38

Een staartzak, haha, dat is nou précies iets voor mijn paard :+ Wel goed idee hoor! Maar ik denk dat als de staart een stuk korter is, hij er niet echt meer op plast.

Oke, kzal eens even googelen :) Cowboy magic moet ook heel goed zijn toch?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:42

Eerlijk gezegd betwijfel ik of het wel zin heeft om met allerhande spulletjes te gaan werken. Dat spul wordt van buitenaf op de staart aangebracht en staat los van de 'groei' van de haren? want dat gebeurt van binnenuit, sorry als ik onlogisch overkom hahaha.. ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :P. In dat geval ren ik NU naar de winkel zodat mijn fries lange manen krijgt :D. Maar die heeft ook de genetische aanleg gewoon niet voor lange manen, dus die zal hij ook nooit krijgen, wat ik ook probeer..
Die spulletjes zijn fijn om de staart te laten glimmen, de klitten eruit te halen etc. maar dat de staart daar nu goed van gaat groeien kan ik me echt niet voorstellen.. Ja de haren zullen er straks misschien wel wat 'mooier' van uitzien, maar langer worden... nee dat geloof ik niet.

Maar aangezien het bij jouw paardje niet alleen een kwestie van 'groeien' is, maar de staart ook dun is en gelig enzo zou je voor 't uitzien in ieder geval misschien wel eens wat kunnen proberen. Maar voor 't groeien zelf zeg ik; ga geen geld uitgeven aan die middeltjes, want dat werkt volgens mij echt niet.. Enige optie imo is gewoon proberen goed te 'onderhouden en bij te houden'.. vlechten bv.

Gewoon de punten bijhouden zou genoeg moeten zijn. Daarbij kan het gewoon ook heel goed mogelijk zijn dat je paard gewoon de genetische aanleg niet heeft voor een volle staart..wat ik dus eerder denk in deze situatie

SayaJones

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:47

Door antiklit maak je de haren juist dunner en breekbaarder.. Ik borstel de staarten altijd heel voorzichtig, stukje voor stukje. Ik probeer zo weinig mogelijk antiklit te gebruiken

Edit; Er zijn over cowboy magic inderdaad wel goede recensies, maar ook veel slechte bij langer gebruik. Omdat het haar 'sneller groeit' word het kwetsbaarder en breken ze erg snel af

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 16:51

HelmerG schreef:
Eerlijk gezegd betwijfel ik of het wel zin heeft om met allerhande spulletjes te gaan werken. Dat spul wordt van buitenaf op de staart aangebracht en staat los van de 'groei' van de haren? want dat gebeurt van binnenuit, sorry als ik onlogisch overkom hahaha.. ik hoop dat je snapt wat ik bedoel :P. In dat geval ren ik NU naar de winkel zodat mijn fries lange manen krijgt :D. Maar die heeft ook de genetische aanleg gewoon niet voor lange manen, dus die zal hij ook nooit krijgen, wat ik ook probeer..
Die spulletjes zijn fijn om de staart te laten glimmen, de klitten eruit te halen etc. maar dat de staart daar nu goed van gaat groeien kan ik me echt niet voorstellen.. Ja de haren zullen er straks misschien wel wat 'mooier' van uitzien, maar langer worden... nee dat geloof ik niet.

Maar aangezien het bij jouw paardje niet alleen een kwestie van 'groeien' is, maar de staart ook dun is en gelig enzo zou je voor 't uitzien in ieder geval misschien wel eens wat kunnen proberen. Maar voor 't groeien zelf zeg ik; ga geen geld uitgeven aan die middeltjes, want dat werkt volgens mij echt niet.. Enige optie imo is gewoon proberen goed te 'onderhouden en bij te houden'.. vlechten bv.

Gewoon de punten bijhouden zou genoeg moeten zijn. Daarbij kan het gewoon ook heel goed mogelijk zijn dat je paard gewoon de genetische aanleg niet heeft voor een volle staart..wat ik dus eerder denk in deze situatie

Hahah, ik begrijp je hoor :D Ik heb ook eigenljk uit geen 1 reactie opgevat dat de staart van sprayjes sneller groeit, maar spray deed ik sws altijd al in de staart na het wassen om hem er gewoon mooier uit te laten zien. De spray die ik nu had, braken de haren nogal van, daarom vroeg ik even of er een beter middeltje bestond :P Nee, dat de staart daarvan gaat groeien geloof ik ook niet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:55

Middeltjes gebruik ik ook niet om de groei te stimuleren oid, maar om te zorgen dat je er makkelijker doorheen borsteld en daarmee geen haren afbreekt.
Verder was en borstel ik hem verschrikkelijk veel, omdat ze er gewoon een zooitje van maakt :P..

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 16:58

Is aanleg, maar wat wel wat helpt, al moet je dat zeker een half jaar dagelijks bijvoeren is Biotine, dat werkt van binnenuit, verder eens in de maand/2 maanden even een beetje bijpunten, dan blijft het goed groeien.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 17:01

Ik gebruik naast de cowboy magic detangler ook kokosvet van Palmers. Dus eerst goed uit de klit halen en dan de punten invetten met palmers. Dan breekt het een stuk minder snel af. Niet teveel gebruiken want dan wordt het zo'n plakkerige bende.
En verder inderdaad af en toe bijpunten.

tossielove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-13 17:04

Ik ga de staart straks even wassen, knippen, inspuiten en uitkammen. Waarschijnlijk is het verschil niet te overzien :D