we hopen binnenkort een rijbak aan te leggen,we zitten op zandgrond,drainage is vrijwel onmogelijk geen omringende sloot. aangezien we ijslanders hebben,moet de bodem niet te zwaar zijn,liefst rijdbaar in winter,liefst geen kunstof toevoegingen. Ik heb het principe van een eb en vloed bak bekeken,maar vind de kosten voor een particuliere bak (17.000)eigenlijk te duur.
Zwarte aarde/zand verwijderen en vers zand storten, of omhalen (oude laag naar onder en nieuwe laag naar boven halen). Dan regelmatig aanrijden en losmaken (niet te diep) en je hebt een prima bodem. Mocht hij toch te zwaar blijven, want het kan best een tijd duren voor hij echt goed is . Dan kun je er kokos door doen. Daar loopt op Bokt een item over.
Bismarck
Geplaatst: 08-02-13 21:21
Hier in de buurt is ook zandgrond en veel gewoon gekeerde grond. Ligt alleen aan de ligging is het hoog gelegen of juist laag want dan is een vorm van drainage waarschijnlijk wel nodig. Maar als de bak hoog ligt hoeft het niet duur te zijn.
En als het laag ligt dan moet je er een laag opbrengen zodat het hoger komt te liggen. Wel een keerwand aanleggen dan.
ben10
Geplaatst: 08-02-13 21:36
allemaal larie en apakool, ben er zelf jaren mee bezig geweest naar aanleiding van aanleg piste bij mij. Heb honderde pistes gezien en vergeleken. Niets is beter dan een eb en vloed. 1 groot nadeel is de prijs, die 17000 euro is uiteraard al wat geld maar lijkt mij zelfs nog goedkoop voor een goede eb en vloed. Ook hier is er veel verschil in aanleg en prijs ook afhankelijk van de oppervlakte natuurlijk. Ik heb zelf een eb en vloed aangelegd en is super berijdbaar in alle omstandingheden. De bodem kan je zelf regelen hoe los, zacht of vast, hard ie moet zijn. Ik ben er echt van in de hemel en iedereen dat bij mij een bezoek brengt geeft super goede commentaren. Ik kan het iedereen aanbevelen. Wat heb je aan een piste die maar voor de helft van een jaar ideaal berijdbaar is of waar je meer onderhoudwerk aan hebt dan je ze gebruikt om te rijden.
Bismarck
Geplaatst: 08-02-13 21:47
Ze vroeg naar een betaalbare bak dus vandaar dat er aangegeven word dat je de grond kan kere is niets larie koek aan.
OYYO
Geplaatst: 08-02-13 21:49
Wellicht dan ook handig als je vertelt hoe je dat hebt gedaan, Ben10. Ben reuze nieuwsgierig naar een zelfgemaakte eb en vloed rijbak.
informeer nog eens rond, vriendin van me was €10.000 kwijt voor een eb en vloedbak. is nog steeds een berg geld maar een heel stuk goedkoper dan de eerste offerte.
lukka63
Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-13 09:57
ingvdh schreef:
informeer nog eens rond, vriendin van me was €10.000 kwijt voor een eb en vloedbak. is nog steeds een berg geld maar een heel stuk goedkoper dan de eerste offerte.
dat klinkt goed,zou je me een pb kunnen sturen met de gegevens.
lukka63
Geplaatst door de TopicStarter: 09-02-13 10:00
wat me het meest zorgen baart is de zwaarte van een gekeerde bak,heb bij verschillende mensen gezien dat er zelfs met grote paarden eigenlijk niet te rijden was,laat staan met onze ijslanders.
ik heb ook interesse voor zelfbouw eb en vloed hoe gaat dat en wat zijn dan de kosten ?
@lukka: klopt, daar moet je helaas even doorheen. Veel aanrijden en slepen (bijna dagelijks) is het enige dat helpt en als je dat proces wilt versnellen kun je dingen als kokos gebruiken.
little_king
Geplaatst: 09-02-13 10:29
Wij hebben onze bak op zand en dit laten keren met de gele grond eronder. De zwarte dus gemend met de gele, niet alleen de gele naar boven gehaald omdat te zwaar wordt. Onze bak is echt geweldig. We slepen als we het te ongelijk gereden vinden, niet omdat het te zwaar is. Alleen nu zijn we 10 jaar verder en er verdwijnt toch zand uit de bak en de bak ligt lager dan de omringende wei. Wat dus betekend wel te lang nat. En nu moet er zand bij en daar ben ik huiverig voor. Het was zulke fijne bak dat ik ook bang ben dat met ander zand erbij het te zwaar wordt. Dus als mensen daar tips voor hebben.
@little_king : kijk of er ergens in de buurt gebouwd wordt waarbij het de bedoeling is om het zand af te voeren. Dat zou je dan kunnen gebruiken om te verhogen. Iets zwaarder zal het dan wel even worden, dat hou je niet tegen, maar je blijft wel dezelfde grondsoort houden en krijgt dus geen last van 'lagen' .
Wij zitten ook op zandgrond (vlakbij de zandverstuiving van Kootwijk). 3 maanden geleden heb ik ook een bak aan laten leggen, de grond hebben wij laten keren, tot 2 meter diep zijn ze gegaan. Ik heb er een super fijne bodem aan, zonder toevoegingen van iets. Hij is tot nu toe niet erg nat geweest zodat er veel plassen in hebben gestaan. Hij is ook niet zwaar tot nu toe. Maar ik heb nog geen lange droge periode meegemaakt dus daar kan ik niets over zeggen. Het keren van het zand heeft me € 600 gekost.
Lange droogte is idd funest voor je bak, maar ook daarbij geeft kokos je wat meer stabiliteit. Persoonlijk heb ik er 3 m3 lavagrind in geschept (op de hoefslag) en dat werkt ook goed. Maar is te kostbaar om in de hele bak te doen.
little_king
Geplaatst: 09-02-13 10:54
Dubbeldun, heb je dan alleen de gele omhoog gehaald of wat hebben ze bij jou gedaan?
Ulfeino
Geplaatst: 09-02-13 11:02
Wij hebben hier klei op veen, hebben niet gedraineerd, de bovenlaag losgehaald en toen woudzand erop. Niet ideaal, de bodem was door het loshalen te zacht geworden, hij was wel heel snel droog maar te zacht. Daarna nog een paar keer aangevuld met woudzand. Mijn bak is in de zomer met erg droog weer eigenlijk te zwaar, in de herfst, winter en voorjaar is hij prima te gebruiken.
Kennissen hebben ook een bak gemaakt, niet gedraineerd, onderlaag niet los laten halen, maar hebben ipv woudzand er leemzand uit ik geloof Surhuisterveen erop gebracht, deze bak ligt er ook al zeker een jaar of 4-5 en is in mijn ogen werkeleijk perfect, altijd mooi stevig ook bij erg droog weer, droogt vrij snel op, maar ook als hij wat nat is zakt je paard er niet in weg.
Dit zand is in vergelijking met woudzand behoorlijk duur maar de kwaliteit om op te rijden is dus ook een stuk beter, ik zou dan ook graag dit zand in mijn bak willen hebben.
Bij de aanleg van een rijbaan is het ook maar net wat je te besteden hebt en wat voor doel je ermee hebt, is het gewoon om wat in te rijden, longeren etc. of moet er echt op niveau in getraind worden en krijg je bijv. ook lesklanten. Als wij morgen een dikke prijs winnen dan is het voor mij ook niet zo moeilijk om gelijk mijn bak aan te laten pakken
DubbelFun
Geplaatst: 09-02-13 11:02
Ze hebben de aardelaag naar onder gedaan en het Veluwezand naar boven. Ik heb hem nog aan laten rijden daarna, maar de ruimte is erg klein dus moeilijk keren voor de grote graafmachine. Hierna heb ik hem vaak rechtgetrokken en soms door de tractor van de buren aan laten drukken. Nu is hij bevroren en mooi vlak, maar zomers met erg droog weer is hij erg zwaar.
Edit: ik heb mijn bak niet om te rijden, maar om los te gooien en als paddock.
koeke
Geplaatst: 09-02-13 16:00
Ik denk even met je mee. We hebben hier ook wat jaren geprutst met allerlei toplagen voor we op eb-en-vloed overstapten. Die bodem ligt hier al bijna 20 jaar en ik ben er nog steeds heel blij mee! (Behalve als het hard vriest ) Wij hebben hem indertijd redelijk voordelig aan laten leggen omdat het de eerste was in deze regio. Als je weet hoe het systeem werkt en zelf handig bent of connecties hebt kan het IMO nog steeds voordeliger dan € 17.000.
Cruciaal bij omzetten van je bodem is wat voor zand er onder het zwarte zand zit. Als dat grof filterzand is, kun je er vergif op innemen dat je een veel te zware bak krijgt.
In jouw geval zou je op een aantal plekken in je (toekomstige?) buitenbak een zandprofiel kunnen maken: met de grondboor steeds een centimeter of 10 eruit halen en dat naast elkaar leggen, tot je niet dieper kunt met de grondboor. Dat geeft je al inzicht in het zandpakket dat je hebt: misschien kom je op een leemlaag of zo. Van het 'witte' zand kun je dan een zeefanalyse laten doen (als het echt heel grof is zie je dat zelf wel). Ik laat zo'n zeefanalyse doen voor hier nieuw zand geleverd wordt, maar ik neem aan dat een zandbedrijf dat ook tegen betaling voor je kan doen. Of misschien ken je iemand die dat voor je kan doen.
Aan de hand van de zeefanalyse kun je dan bedenken of het überhaupt zinvol is de bodem om te zetten. Te grof zand is in jouw geval niet wenselijk. Als het zand (volgens de zeefanalyse) geschikt is voor een eb-en-vloedbodem kun je ook overwegen om de bodem niet gewoon om te laten zetten, maar er een eb-en-vloedsysteem tussen te maken. Op die manier betaal je alleen voor folie, drainage, pomp, put en filter. Nou ja en de uren natuurlijk voor omzetten, aanleggen, kulveren etc. Bij een eb-en-vloedbodem moet je wel iets hebben waar je drainage op uit kan komen. Hier gaat het via een pijp naar een watergang die zo'n 30 meter verderop ligt, dus een sloot direct bij de bak is niet nodig.