Strokorrels vies spul?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flyskyhigh

Strokorrels vies spul?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 21:34

Ik was laatst bij een stal waar ze strokorrels gebruiken in de stallen.
De meeste stallen waren kleddernat, poepbruin en als je er te lang in stond zakte je weg en kwam niet echt gemakkelijk los.... :\
lijkt mij niet echt fijn voor de hoeven van het paard, de paarden zien er ook niet bepaald schoon uit.
Als ze in de drab gaan liggen worden ze uiteraard best vies.

Is dit altijd zo met strokorrels?
Of ligt het echt aan het onderhoud van de stallen?

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 08:01

Flyskyhigh schreef:
Ik was laatst bij een stal waar ze strokorrels gebruiken in de stallen.
De meeste stallen waren kleddernat, poepbruin en als je er te lang in stond zakte je weg en kwam niet echt gemakkelijk los.... :\
lijkt mij niet echt fijn voor de hoeven van het paard, de paarden zien er ook niet bepaald schoon uit.
Als ze in de drab gaan liggen worden ze uiteraard best vies.
Is dit altijd zo met strokorrels?
Of ligt het echt aan het onderhoud van de stallen?

Daarvoor moet je eerst weten welke strokorrel het is.
Een strokorrel gemaakt om als strooisel te gebruiken geeft goede resultaten, het is nu een van de grotere producten in strooisels. Ze zijn gemaakt van tarwestro.
Strokorrel welke niet specifiek gemaakt is om te strooien geeft zelden een goed resultaat.
Ze zijn gemaakt van stro, rogge, gerst, triticale, haver , tarwe enz. De korrel is meestal donkerder, dikke korrels, 8mm ipv 6mm, verpakking heel dikwijls blanco zakken

Zelfs met goede korrel moet je leren werken, maar slechte korrels geven zelden goede resultaten.
Er is een uitgebreid forum omtrent strokorrel, best doornemen en zo zal je kennismaken met de vele types producten en de diverse opmerkingen

Mauve7

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 08:13

Mijn stallen met strokorrels liggen er netjes, droog, licht van kleur en schoon bij. De kleur hoort niet zo donker te zijn, dan is de korrel al verzadigd. Als ik jouw verhaal zo lees dan wordt de strokorrels in die stal niet op de juiste wijze gebruikt.

http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=13&t=997253 dit is het topic waar granu het over heeft.

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:36

mauvestraat schreef:
Mijn stallen met strokorrels liggen er netjes, droog, licht van kleur en schoon bij. De kleur hoort niet zo donker te zijn, dan is de korrel al verzadigd. Als ik jouw verhaal zo lees dan wordt de strokorrels in die stal niet op de juiste wijze gebruikt.

de keuze van de strokorrel speelt ook een rol
gewoon even google straw pellet en afbeeldingen intikken, en dan zie je alle soorten korrels, alle kleuren, alle lengtes, alle diktes, glanzend en niet glanzend.

je kan niet verwachten dat een korrel op basis van bvb. roggestro hetzelfde kleur en dezelfde werking heeft als een tarwestrokorrel.

maar alles valt onder de noemer "strokorrel"
http://www.google.be/search?hl=nl&q=str ... swaf14HYCQ

nynke55

Re: Strokorrels vies spul?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 10:44

Als het vocht niet weg kan of niet weggehaald word, worden alle stallen nat, maakt niet uit welke bodembedekking er word gebruikt. Het ene zal wat meer vocht opnemen dan het andere, maar aan jouw verhaal te horen word er gewoon te weinig uitgemest.