Eigen Shetlander

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Camilla13

Eigen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 17:55

Hoi ik ben camilla nieuw hier op het forum:)
Ik rij nu op een kwpnr.
Maar me vriendin en ik willen samen heel graag een eigen paardje, dus dachten we gelijk aan een klein shetje want ik heb gehoord dat die niet zo duur zijn in onderhoud. Alleen weten we niet de preciese kosten.
Hij komt dan in een wei met twee schaapen te staan. We gaan er elke dag heen en willen hem zelf graag zadelmak maken. Maar dan dachten we want we gaan er toch niet echt mee rijden dat we hem geen hoefijzers geven, Volgensmij hebben shetjes dat ook niet echt nodig. Maar moet de hoefsmid dan 1x in de 2 maanden komen om de hoeven bij te houden dan? En hoe duur zou dat dan kosten ongeveer. Hij moet dan ook 1x in de 3 maanden een wormenkuur dat is toch iets van 20 euro? En hooi ja hij weegt denk zo'n 170 kilo dus zo'n 3 kilo hooi? En ja onderdak want brok hoeft hij denk niet echt aangezien we niet echt op hem gaan rijden
Gr,
Camilla

Xjewillemijn

Re: Eigen Shetlander

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:58

k zie in je profiel dat je 14 bent ben je dan niet wat te groot voor een shetlander?

onderschat de kosten niet er kan zomaar iets gebeuren: je shetje glijd uit in het
weiland en blesseert iets en er moet een DA bij komen, heb je daar dan ook geld
voor

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:01

heb je wel genoeg geld voor de da als hij plotseling moet komen, je kunt in een keer 500 of meer kwijt zijn met een zieke pony. ook als het een shet is.
een shet hoeft echt niet minder te kosten dan een grote pony, onze shetlander heeft meer gekost qua onderhoud dan onze d-pony.
Ik zou dus eerder voor een grote pony gaan waar je ook echt op kunt rijden, dat is toch veel leuker?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:01

Afgezien van de kosten; koop noooooooit samen met een vriendin een pony. Ik kan je nu al op een briefje meegeven hoe dat gaat aflopen. Enne of het gaat ten koste van de pony of van de vriendschap. Want zal hoe dan ook discussie over komen.
Ik ben een stuk ouder dan jij bent en niets is zo vergankelijk als vriendschap als je ouder wordt. Ik heb zelf bv geen contact meer met mijn middelbare school vriendinnen (iedereen vloog een andere kant op :) ) en nog maar 2 jeugdvriendinnen zijn over :) en verder nieuwe vriendinnen erbij gekregen.

En de kosten; tja, als je pech hebt zul je heel veel kosten hebben; dier kan ziek worden immers. Hoefsmid kost mij 25 euro. Hoefsmid komt hier maar 2 keer per jaar, maar bij de buren moet ie toch echt elke 10 week komen. Ik was in 1 maand 500 euro kwijt door onverwachte dierenartskosten -O-

Wat vinden je ouders ervan? Want die zijn volledig verantwoordelijk voor jou :)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 06-02-13 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Camilla13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 18:02

Wij gaan er ook niet op rijden hoor, haha. Nee dat zou niet zo fijn zijn voor de shetlander. Maar ik bedoel mijn broertje en zusje. We willen zelf vrijheids dressuur er mee gaan doen. Ja dat snap ik daar hadden we mischien wel idee voor dat we elke week 2 euro ofso apart zetten en dan hosparen we dan. Onze ouders willen ook wel wat betalen.

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:03

2 euro is echt te weinig, als je pony in een keer ziek wordt na een maand zit je daar met 8 euro..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:06

Maar wat als je ruzie komt? Je vriendin wil er toch een keer op rijden en jij vindt dat stom. Of jij wilt de hoefsmid laten langskomen, maar je vriendin wil het nog niet? En echt, discussie gaat er komen. Of jouw zusje wil rijden, maar je vriendin is al met de pony weg? Of jouw vriendin leert de pony steigeren en jij hebt er last van?
Als je lang vriendinnen wilt blijven, moet je geen pony samen kopen :n echt niet.
Met 2 euro per week, moeten je ouders nog flink bij sparen. Als je elke maand 100 euro opzij kan leggen, zou ik pas kijken naar een pony :) (liefst 150 zelfs)

Weet je hoe het voelt als je een eigen pony hebt? Pak een groot deel van je spaarrekening en gooi het uit het raam :D

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:07

Ik lees nu al dat je het niet moet doen. Een pony heeft gewoon een pony maatje nodig. Ik kan je ook nu al vertellen dat het niet goed gaat met je vriendin. De kosten gaan een stuk hoger vallen dan je denkt. En, na een tijdje ga je je vervelen want je gaat niet rijden. Dan ga je mennen, en heb je daar het geld voor?

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:09

vuurneon schreef:
Maar wat als je ruzie komt? Je vriendin wil er toch een keer op rijden en jij vindt dat stom. Of jij wilt de hoefsmid laten langskomen, maar je vriendin wil het nog niet? En echt, discussie gaat er komen. Of jouw zusje wil rijden, maar je vriendin is al met de pony weg? Of jouw vriendin leert de pony steigeren en jij hebt er last van?
Als je lang vriendinnen wilt blijven, moet je geen pony samen kopen :n echt niet.
Met 2 euro per week, moeten je ouders nog flink bij sparen. Als je elke maand 100 euro opzij kan leggen, zou ik pas kijken naar een pony :) (liefst 150 zelfs)

Weet je hoe het voelt als je een eigen pony hebt? Pak een groot deel van je spaarrekening en gooi het uit het raam :D

_O- dielaatste zin

xxcherylx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 18:24

ben je niet een beetje te groot voor een Shet.
Dat is verschillend!

maaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:42

Onderschat het niet, het gaat meer geld kosten dan je denkt.
En besef wel dat je er de komende paar jaar echt aan vast zit. Dus bedenk je wel of je er over een paar jaar nog wel zin in hebt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:46

Met 2 euro per week kom je er echt niet, dan heb je net 100 euro na een jaar. Dat is een keer de dierenarts over de vloer hebben en het is op. Plus dat een paard een kudde dier is dus je moet er of 2 kopen of zorgen dat hij op een stalling komt te staan waar ook soortgenootjes zijn. Dan heb je nog de smid (25 per keer bekappen, die van mij gaan om de 8 a 10 weken). Dan heb je nog de entingen, ontworming, stalling, hooi enz. Dus reken maar eerder op 100 euro per maand ipv per jaar als je hem ergens moet stallen. Dan kan het zelfs nog oplopen als je ergens woont waar stalling duurder is.

En wat als je ruzie krijgt met je vriendin? Dat lijkt nu ondenkbaar, maar dat kan zomaar gebeuren als je beide heel verschillend denkt over wie wat moet betalen of over de opvoeding van de pony. Ik zou nooit een eigen pony willen delen.

esshire

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:53

Als je hem thuis hebt vergeet de waterrekening niet. Worden je ouders daar blij van???

PippaLuca

Niet doen. Gewoon op je verzorgpaard blijven rijden etc. Ten eerste ben je veel te groot om op een shetlander te rijden, neem aan dat je ook geen 1,40 meer bent, dat is niet goed voor 't paardje. Ten 2e, een shetlander hoort bij andere paarden te staan. Een schaap speelt niet met je shetlander, bij mijn pony stonden een stuk of 25 schapen, na een paar weken kwam er ipv de schapen een pony, geloof me, pony was veel blijer met een pony of paard erbij, dan met 25 schapen.

Over geld, met 2 euro red je 't niet. Ik ben heel blij dat mijn ouders mij meehelpen met hooi en alles te betalen, anders kreeg ik het met mijn krantenbaantje niet voor elkaar. Als ik jou was zou ik dus lekker bij je verzorgpaard blijven. Ik dacht vroeger ook altijd van; ik wil een eigen paard, maar achteraf zit daar niet heel veel verschil in, alleen dat je zelf alles betaald en op je verzorgpaard kun je lekker rijden. Ik zou ook zeker niet mee z'n 2e een pony kopen, komt sowieso ruzie van. :)

EDIT; gebruik de zoekfunctie is, er worden elke dag wel topic's geplaats met meisjes die een shetlander willen kopen...
Laatst bijgewerkt door PippaLuca op 07-02-13 21:55, in het totaal 1 keer bewerkt

mika11

Als jullie ouders het goed vinden, en helpen meebetalen bij grote kosten.
En jullie helpen dat alles goed geregeld wordt en dat de pony een goede plek en verzorging krijgt.
Daarbij, met 2 mensen een paard kopen gaat soms goed, maar meestal komt er gedonder van.

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 18:07

[VSW] Kosten shetlander?
Hier heb je een topic wat je een beetje kunt vergelijken met jou vragen.
Daarom hier een slotje.