Vlas vreter: kan het kwaad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Vlas vreter: kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:58

Mijn paard staat al bijna 4 jaar op vlas en ik heb nooit iets gemerkt, behalve dan misschien dat het vlas best snel gaat. Maar dat verweet ik aan de bende die meneer altijd maakt. Maar nu ben ik er sinds enkele weken achter dat mijn veelvraatFries vlas vreet -O- . Ik heb van alles geprobeerd... Vers vlas bedekken met oud... Meneer snuffelt net zo lang met zijn neus totdat hij erbij is. Gisteren heb ik de hele bende (hele nieuwe zak en inhoud van stal wat ruim 2 zakken was) een kwartier staan mengen... NOG zoekt hij de verse vlasjes ertussen uit. :(

Meneer krijgt 3 maal ruwvoer in slowfeed netten die los liggen en krijgt totaal 12 kilo (weegt zo'n 650 en moet afvallen. Dat gaat nu goed op een mooi langzaam tempo). Verder zijn mijn kids gek op voerverrijking dus elke dag heeft hij wel iets nieuws te doen in de stal. Een bal met stukjes fruit, een opgehangen bal met wat kuil erin... Heeft een liksteen en buren om te snuffelen. Overdag (winter) staat hij enkele uren buiten en er wordt elke dag iets met hem gedaan.

Zo plaatje compleet. Mijn vraag is dus: kan dit kwaad? Of is vlas dusdanig natuurlijk dat het wel verteerd? Mest is mooi droog, niet te droog of hard en niet te dun. Gewoon goed, goede hoeveelheid etc. Of zijn er nog andere tips te proberen?

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:04

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:05

Kan je niet overstappen op andere bodembedekking? Volgens mij kunnen ze door teveel vlas wel verstopping krijgen maar dat weet ik niet zeker.

Zilfstar

Re: Vlas vreter: kan het kwaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 14:08

Cajra:dank je. Nou ja, werklust van paard is alleen maar toegenomen. Ik heb geen idee hoeveel en hoelang hij het al doet. Klojo is het ook... Zal eens overleggen met stalhouder wat zaagsel doet qua prijs. Zaagsel vreten ze normaal toch niet? Niet dat die van mij dus normaal is.....

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:10

Je zou ook eens kunnen vragen voor strokorrel. Dat is namelijk nog goedkoper als vlas en valt uit elkaar zodra het nat wordt. Zelf nog geen ervaring mee, maar hoor er veel goede dingen over.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 17:21

Ik zou juist dan geen strokorrel gaan proberen maar dan eerder gewoon zaagsel of houtkorrels. Wanneer ze vlas eten zullen ze strokorrels echt om te smullen vinden.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:31

Of kiezen voor houtkorrels. Die eten ze ook niet.
Ik meng de houtkorrel met een laagje houtkrul dan krijg je een mooi rullig laagje.

Ik heb hier alle stalbeddingen al gehad en alles wordt gegeten op houtkrul en houtkorrel na.
En sinds Buuf haar paardje kon laten gaan na een koliek(operatie) wegens vlasverstopping doe ik het maar met iets wat ze niet eten.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:34

Je kan het vlas ook besprenkelen met iets, azijn of een verdunde javel oplossing, dan blijft hij er misschien vanaf?

edit: azijn dus, verdunde javelopl. bij nader inzien dankzij medebokker toch niet zo'n strak plan ;)
Laatst bijgewerkt door Solleke_Noah op 07-02-13 12:45, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:36

Javel is bleekwater ??
Ben je wel wijs ???

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:41

Vlas neemt 10 x vocht op, en als paarden dit eten is er een grote kans op verstopping..Dan kan je beter op zaagsel gaan staan dat neemt 3x op..Maar je blijft altijd paarden houden die alles op vreten..Als uiterste nood zou je hem nog op rubberen matten kunnen zetten maar ben daar zelf niet zo voorstander van..

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:41

Ik zou het ook even proberen met Azijn. Gewoon een plantenspuit pakken en goed flink sprayen, dit werkt vaak prima. Wel zou ik controleren of hij iets te kort komt, of dat het gewoon vraatzucht is.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:42

DubbelDun schreef:
Javel is bleekwater ??
Ben je wel wijs ???

Rustig maar, gebruik zelf geen vlas. Ken verschillende mensen die verdunde javeloplossing over hun vlas doen en nog nooit problemen mee hebben gehad, vandaar dat ik het voorstelde. Geen goed voorstel dus, aan je reactie te zien. Kan je ook wel normaal zeggen :)

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:45

Je hebt ook vlaskoliek.. Ik zou hier wel mee oppassen, zo heeft pony van mn tante behoorlijk vaak op kliniek gestaan..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:48

Een mens die enigszins zijn verstand gebruikt gaat bij een paard toch geen bleekwater over iets gooien wat ie als zijn voer ziet !!
Net als azijn, dat is ook giftig in grotere concentraties.En niet iedereen weet dat er verschil is in schoonmaakazijn en keukenazijn ;)

Als je paard iets eet wat niet de bedoeling is moet je er gewoon mee stoppen om het te gebruiken en op zoek gaan naar iets wat ie niet eet.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:52

Hij staat er al 4 jaar op, maar heb je nu het ruwvoer terug gedraaid?
Zo ja lekker laagje stro door het hooi of over de stal, dat kunnen ze beter eten dan vlas en dan heeft hij wel maagvulling.
Zo niet doet hij het al 4 jaar en zou ik me er niet zo veel zorgen om maken eerlijk gezegd..

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:53

Mijn paardje heeft een dik jaar op vlas gestaan

Ik irriteerde me er mateloos aan als ik er een pak opgooide en ze gewoon de helft opat. ze heeft er echter nooit last van gehad hoor! Maar het koste me gewoon veel meer :P

Nu staat ze op stro! eet ze niks van en is ze ook nog eens schoon op :)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:57

Misschien kun je stro door het vlas mengen? Of volledig overstappen op stro?
Als ze dat eten is het in elk geval minder schadelijk.

DubbelDun schreef:
Net als azijn, dat is ook giftig in grotere concentraties.En niet iedereen weet dat er verschil is in schoonmaakazijn en keukenazijn ;)

Weet jij wat het verschil is dan?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 12:59

Het staat in een ander keukenkastje ;)

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:02

DubbelDun schreef:
Het staat in een ander keukenkastje ;)

En wat is nu het verschil? In de fles, niet waar het staat?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:07

Keukenazijn ontstaat door gebruik te maken van de azijnzuurbacterie en is een natuurlijk product, schoonmaakazijn is kunstmatig gemaakt van o.a. methanol.
De laatste is ook veel sterker.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:13

Nee hoor, zowel keukenazijn als schoonmaakazijn is hetzelfde goedje, alleen is keukenazijn meer verdunt.
Feitelijk kun je ook schoonmaakazijn door je eten gooien.
Aldus een consumentenprogramma met diverse deskundigen.

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:33

Ik zou toch niet graag schoonmaakazijn willen eten, ik gebruik het om mijn bitten schoon te maken verdund met heet water..

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:39

Mijn paard vrat vlas alsof het normaal gras of ruwvoer of eender welk ander eten was.
Azijn over sprenkelen hielp niet, ze dacht dat het extra smaakje over haar "slaatje" was.

Bij mij hielp enkel een keertje doorzetten en een echt vuile stal behouden om dan beetje bij beetje proper vlas eronder te mengen.
Ze ging ook altijd zoeken naar proper vlas maar gaf het op de duur op omdat het te goed gemengd werd.
Nooit heb ik de stal volledig leeg kunnen halen omdat ze anders de helft opat.
Heb haar zelfs eens betrapt op speciaal een pak vlas openbijten om te kunnen snoepen.

Vlas is echt niet goed als voer, dus ja het kan wel kwaad...

Hopelijk kan je zoals ik deed beetje bij beetje vlas mengen (en dan niet met half pak tegelijk, nee, echt kleine beetjes (zoals een tubtrug per keer))

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 13:57

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:06

Waar ik gewerkt heb stonden alle paarden op vlas, maar werd er wel elke dag een klein plakje stro (toen hadden we nog kleine baaltjes) in elke box gegooid.. niet als bodembedekking dus, maar puur omdat ze dan wat te knabbelen hebben..