Kan je een paard voorbereiden op een verhuizing?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rosa_

Kan je een paard voorbereiden op een verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-13 20:29

Ongeveer twee maanden geleden is mijn staleigenaar zeer plotseling overleden. Als gevolg hiervan staat de stal waar mijn paard nu staat te koop en om die reden verhuizen wij op 1 maart naar een andere stalling.

Na het overlijden van mijn staleigenaar is mijn paard erg van slag geweest. Ze heeft weken haar eten niet aangeraakt, op haar kuil na, ze was extreem lastig te vangen in het land door andere mensen dan mij en zo nog wat dingen. Ondertussen gaat het weer prima, maar ik had niet helemaal het besef dat zoiets zoveel impact op een paard kan hebben.

Ik heb dit paard nu bijna twee jaar (20-03-2011 heb ik haar gekregen) en toen ze bij mij kwam heb ik niet echt gemerktdat ze van slag was. Aan de andere kant, ik kende haar toen ook nog niet dus misschien is ze wel uit haar doen gehad maar heb ik dit niet doorgehad.

Ondertussen heb ik mijn hart verloren aan deze topper en merk ik dat ik best gestresst ben om de verhuizing. Ze krijgt echt een heel fijn plekje hoor zometeen, maar toch...

Kan je je paard op de een of andere manier op een verhuizing voorbereiden? Of eenmaal verhuist nog dingen doen? Ze komt wel al wekelijks op de stal waar we heengaan voor mijn privelessen. :)

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:32

ik ben zelf ook een poosje geleden verhuisd, maar heb mijn paarden zelf niet voorbereid. zou eigenlijk ook niet weten hoe je ze echt kan voorbereiden. ik zou alles rustig proberen te doen zonder al te veel stress (tenminste proberen de stress niet te laten merken aan je paard). en alles zo normaal mogelijk te doen, dus niet opeens vele andere vreemde dingen voor ze gaan doen. :) hoop dat je hier wat mee kunt!

lilopippa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:36

Zou niet weten hoe je je paard moet voorbereiden. Hoop dat je paardje snel de oude is

playboysches

Re: Kan je een paard voorbereiden op een verhuizing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:10

Je kunt je paard (en eventueel jezelf) een paar spuitjes Bach Rescue spray geven, daar worden ze ontspannen van. Het is homeopatisch.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 10:17

Zoals ik het lees, heeft je paard zo echt gereageerd op het overlijden van de stalhouder, immers qua omgeving, huisvesting en voer is er toen niets voor haar veranderd ...
Wellicht was het toch de verdrietige sfeer en de spanning die e.e.a. met zich meebracht die ze oppikte ?

Op de nieuwe stal heerst die niet ( gaan we uiteraard vanuit ) en is iedereen die daar staat en loopt ( inclusief de paarden ) in zijn normale doen.

Denk dat ze geen problemen heeft met de verhuizing, zolang jij er ook positief over bent :)

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:15

Allereerst sterkte met het overlijden van de staleigenaar.. ;( Dat doet jullie natuurlijk ook wat.

Toen ik mijn pony ging verhuizen, hebben we haar op de trailer gezet met haar moeder (die toevallig die dag ook les had) en zijn gegaan.

Voorbereiden op de verhuizing gaat niet, rustig laten wennen aan nieuwe omgeving wel.

Mijn pony heeft 2 dagen in haar stal gestaan, om te wennen aan de nieuwe omgeving en geluiden.
Ze staat er nu bijna 2 weken en ze is heerlijk rustig.
Je kunt haar zo pakken, komt zo naar je toe.

Ben sinds de dag dat ze is verhuisd wel iedere dag geweest :j

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 14:20

Dank je wel, het is een hele nare periode (geweest). Paard heeft inderdaad puur op dat overlijden gereageerd en op alles wat daarna veranderd is. Zo was hij altijd aanwezig, deed 's ochtends alle paarden naar buiten, ging wat boxen mesten, koffie drinken, nog wat boxen mesten en eind van de middag haalde hij alles weer binnen en hij voerde ook altijd. Nu heeft zijn zoon dit allemaal over genomen, maar die werkt ook gewoon 40 uur in de week, waardoor de paarden veel meer binnen staan en weinig mensen om hun heen hebben.

Ja, ik dacht meer aan bijvoorbeeld al aan andere brok/bodembedekking laten wennen en dergelijke. Ik vind het wel fijn dat ze al bekend is met de plaats waar ze heengaat.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:27

Als je de mogelijkheid zou hebben om tijdelijk het voer ( geldt voor zowel brok als ruwvoer ) te mengen om de overgang gemakkelijker te maken, kan dat prettig zijn voor je paard.

Verder zou ik niet te bang zijn voor de verhuizing :(:)

Sok

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:34

_Nancy schreef:
Allereerst sterkte met het overlijden van de staleigenaar.. ;( Dat doet jullie natuurlijk ook wat.

Toen ik mijn pony ging verhuizen, hebben we haar op de trailer gezet met haar moeder (die toevallig die dag ook les had) en zijn gegaan.

Voorbereiden op de verhuizing gaat niet, rustig laten wennen aan nieuwe omgeving wel.

Mijn pony heeft 2 dagen in haar stal gestaan, om te wennen aan de nieuwe omgeving en geluiden.
Ze staat er nu bijna 2 weken en ze is heerlijk rustig.

Je kunt haar zo pakken, komt zo naar je toe.

Ben sinds de dag dat ze is verhuisd wel iedere dag geweest :j

%) %) %) %) %) %)

Dat zou echt het allerlaatste zijn wat ik zou doen. Niet alleen omdat op stal staan is ongelooflijk saai voor zo'n dier, zeker als ze (zoals het paard van de TS) gewend is om buiten te staan, maar ook omdat ik het gewoon sneu vind om zo'n groot dier zo te beperken in z'n bewegingen voor 2 dagen lang! Vooral niet teveel veranderen in wat je normaal doet. De tip van Shirley over het voer lijkt me ook een goed idee, geen idee of het helpt, maar schaden zal het sowieso niet.

Veel succes en probeer om je niet te druk te maken. Anders behalve je paard zelf ook de dag van tevoren (en de dag zelf) wat Bach Rescue Remedie druppelen, daar hebben veel paarden en mensen ook wel baat bij!

Ryder

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 14:40

Ik denk dat de beste tip al gegeven is: blijf zelf rustig! Alleen als jij rust uitstraalt durft je paard rustig te blijven op een nieuwe stal - jij bent immers de enige constante factor voor haar. Als jij rustig blijft komt het vast goed. Succes!

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 14:41

Ze komt dezelfde dag in ieder geval al buiten, maar dat is voor mij ook echt een must. Paard moet buiten. Elke dag.

Volgens mij komt het op jullie over alsof ik me heel erg druk maak. := Ik ben er niet gestresst over, kijk er juist naar uit, vroeg me alleen wel af of je een paard op zoiets kan voorbereiden. :)

*edit, zie nu dat ik in OP zelf het woord gestresst heb genoemd haha. :') Bedoelde meer dat ik er veel over na denk hoe ze erop zal reageren en of ik de overgang minder groot kan maken.

Shinedown

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-13 21:22

Ik vroeg me hetzelfde af, hoe stressvol het zou zijn voor mijn paard. Na 8 jaar dat mijn paard op die plek stond ging ik haar verhuizen (dichterbij) en ik was ook stiekem wat zenuwachtig (vooral omdat ze eerst 24/7 op de wei stond, maar nu in de winter s'avonds op stal moest).

Ik heb haar niet voorbereid. De dag van verhuizing ben ik er pas naar toe gegaan toen ik haar ook ging inladen. Dus een lekkere wortel in mijn hand en hopsa de trailer op. Daarna meteen aangereden. Ik had gedacht dacht ze misschien zenuwachtig zou worden, maar toen ik haar daar uit laadde keek ze rustig om zich heen, en toen ze op stal stond begon ze rustig te knabbelen aan haar hooi.
Nu staat ze er al enkele maanden en het lijkt alsof ze er al jaren staat!

Dus nee je kan eigenlijk niks doen naar mijn idee, met mijn verhaal wilde ik je gewoon even geruststellen :).

Editje: Ze heeft eerst 2 weken alleen in de wei gestaan, naast de weide van de andere paarden. Daarna is ze er lekker bijgezet.

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-13 22:23

Dankje :) wat betreft het erheen gaan, ze staat wekelijks drie a vier keer op de trailernom naar les of wedstrijd te gaan, waarvan een jeer daarheen. Dat is dus wel fijn. Ik ga een dag van te voren al mijn spullen al vast overbrengen, want oei oei wat heb ik veel := zij gaat de eerste periode ook alleen in de paddock en daarna samen met haar 'buren'.

Pien28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:10

Als er een heel ander voer beleid is kan je de overgang wat dat betreft aanpassen voor en na de verhuizing.
Zowel het aantal keer voeren als het soort voer.
Probeer de dagen na de verhuizing meer tijd bij je paard door te brengen dan heeft hij jou als vertrouwd iets in de nieuwe omgeving.
Veel plezier op jullie nieuwe stek.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:18

Jeetje dat is niet niks als zoiets gebeurt, sterkte!

Een negatieve/verdrietige sfeer kan een paard gemakkelijk oppakken als hij of zij hiervoor gevoelig is. Als ik het zo lees is er naast het verdriet ook e.e.a. veranderd in het stalmanagement (andere persoon, niet zoveel tijd etc) ook dit kan invloed hebben op je paardje. Tevens pikt een paard haarfijn op hoe een mens zich voelt, dus ook als jij verdrietig bent (wat overigens heel normaal is in deze situatie) zal je paard dit voelen.

Bach bloesems zou je kunnen gebruiken of bijvoorbeeld de druppels van Pytonics Stress.

Als je paard al bekend is met de nieuwe plek en jij je daarbij ook goed voelt, zou ik wellicht in overweging nemen om eerder te verhuizen. Dat zal jullie beide waarschijnlijk ook goed doen.
Laatst bijgewerkt door Indomitable op 08-02-13 13:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:19

Shirley schreef:
Als je de mogelijkheid zou hebben om tijdelijk het voer ( geldt voor zowel brok als ruwvoer ) te mengen om de overgang gemakkelijker te maken, kan dat prettig zijn voor je paard.

Dit is inderdaad een goed advies. En verder kun je niet zo veel behalve je paard na de verhuizing de tijd geven om te wennen aan de nieuwe omgeving en het ritme daar.

Mijn paard is een aantal keer verhuisd en iedere keer reageerde hij verschillend. Van na maanden nog steeds niet op z'n gemak zijn tot binnen zes uur zo ontzettend te zijn opgeknapt, eindelijk weer durven liggen (terwijl hij daar net een paar uur was) en van alles daar tussenin. Kijk naar wat je paard aangeeft, hoe ze op andere paarden reageert bij voorbeeld. Afhankelijk daarvan (en wat de andere eigenaren vinden) kun je er bij voorbeeld voor kiezen om haar wanneer ze naar buiten gaat meteen bij andere paarden te zetten of juist een tijdje apart te houden. Ook dit verschilt per keer, heb ik gemerkt.

In elk geval heel veel succes :)

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:20

ik ben pas verhuisd, was zelf erg nerveus.de andere paarden stonden in de wei terwijl ik de mijne in de stal zette,dat had ik niet goed gedaan ze stond op een vreemde plek en dan nog helemaal alleen ! je kunt ze beter niet alleen zetten.De volgende dag is ze met de rest mee naar buiten gegaan en dat ging super

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-13 13:21

Gewoon zoals altijd normaal doen en dan went ie heel snel hoor, meestal heeft ze last van de eigenaren die zich erom druk maken.

Als er maar eten en een fijn stal is is er meestal niets aan de hand en jij er elke dag bent zoals altijd.