Ronde baal kuil, beste manier van open maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

meedenkent

Ronde baal kuil, beste manier van open maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:26

Help

Omdat een vierkante baal niet de trailer uit krijgen zijn wij verplicht een
ronde baal kuil aan te schaffen, maar hoe kan je deze nu het praktische
open maken zodat je 'plakken' krijgt en niet plukje voor plukje hoeft te plukken.

Uitrollen is geen optie wegens plaats gebrek, geheel los trekken geen optie
omdat de baal buiten moet blijven staan, dus wat nu?
Kan moeilijk ''taart'' punten eruit zagen/snijden :+

Iemand de goude tip?

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:27

Kun je die niet gewoon helemaal uit het plastic halen en dan steeds een plak afrollen? Zegmaar net een WC rol? :')

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:28

Ik snij de baal open door hem in als een taart in 3 punten te snijden. Dan wikkel ik vrij makkelijk het plastic eraf. Dan is het even pulken waar het einde van de rol is. Heb je die gevonden, dan kun je steeds een stukje afrollen. Niet gaan tegenwerken, dat kost alleen maar veel kracht. Je moet dus wel overal ong 10 cm ruimte hebben om de rol heen om hem af te kunnen wikkelen.

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:29

Ik snij hem onderlangs open en dan haal ik het plastic en het net eraf. Dan kun je er gewoon plakken vanaf halen. De mijne staat ook buiten en ik heb bij de Gamma een dekzeil gehaald wat er overheen ligt.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:30

wij hebben op stal ronde balen van ong 15kg
we zetten hem rechtop en snijden het plastic open in 4 lappen en knippen deze bij grond af
alleen het plastic op de grond blijft zitten, dan wikkelen we het gaasnet eraf en je kan van de baal gewoon `plakken`hooi pakken
Laatst bijgewerkt door mirgino op 04-02-13 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:30

als die "staat"snijden we hem open en dan kantelen we hem, dat die op de kant ligt dat die rolt, kan je rest plastic eronder van dan krijgen en je haalt zo de plakken der af :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:31

Ik snap hem niet helemaal...
Maar wat ik begrijp is het niet mogelijk om hem geheel uit het plastic te pakken, of is dat wel een optie?
Wij leggen de baal op de zijkant en snijden dan als het ware de bodem eraf.
Vervolgens maken we dan twee inkepingen voor de handen en zetten dan de baal rechtop op een palet.
Dan pakken wij hem verder uit, en kun je als het ware gewoon rond je palet lopen om stukken eraf te halen.
Je rolt hem dus stukje voor stukje af.

Maar bij ons staan de balen binnen... Zeiltje voor buiten?

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:31

mirgino schreef:
we zetten hem rechtop en snijden het plastic open in 4 lappen en knippen deze bij grond af
alleen het plastic op de grond blijft zitten, dan wikkelen we het gaasnet eraf en je kan van de baal gewoon `plakken`hooi pakken

Hoop gedoe voor baaltjes van 15 kg? :+

Tancreda4

Re: Ronde baal kuil, beste manier van open maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:37

van die 100 kg balen zet ik op de kant, snij ik het bovenste rondje eraf, aan 2 zijkanten naar beneden open snijden, boel eraf stropen, baal kantelen om de rest van het plastic eronder uit te halen en voila. Daarna leg ik hem op de zij neer, haal ik het net eraf, en laat hem om de zijkant liggen. Als ik er hooi af wil halen, rol ik hem iets weg van de plaats zo dat de plak eraf rolt, en dat haal ik dan weg, en rol ik de baal weer terug op de plaats. Ik had hem echter wel binnen (en dus droog) liggen.
Eerst had ik hem op de kant staan, maar dat vond ik lastig met plakken eraf halen, en zakte hij zelf al in en lag er altijd al een hoop naast. Op de zijkant en heen en weer rollen was voor mij de minst - troep makende - manier :)

meedenkent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:39

De baal staat inderdaad onder een zuiltje, dus droog staat ie buiten wel.
Het gaat erom dat we plakken alsware moeten krijgen, ben nu serieus aan het plukken :P
En elke dag 3 kruiwagen wordt me te gek, haha.
Hij staat nu ingebouwd aan 1 kant, tegen vierkante kuilbalen aan, de volgende keer iets er van af zetten moet denk wel lukken. Ben alleen bang dat als ik het plastic er helemaal vanaf trek dat het in elkaar stort als een pudding :+

Edit; balen van 400 kilo :D

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:42

mirgino schreef:

Wij doen het precies hetzelfde. :j

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:47

Onze ronde balen zijn zo'n 400-500 kg 'zwaar' en staan bij ons onder een afdak (beter gezegd: in de garage). Mijn man zet 'm met de tractor op een platte zijkant en vervolgens snijden we het gehele plastic+draadjesnet los en halen het er vanaf.
Het hooi wordt dan gewoon in plakken er vanaf gerold. Werkt uitstekend op deze manier :)

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:50

meedenkent schreef:
De baal staat inderdaad onder een zuiltje, dus droog staat ie buiten wel.
Het gaat erom dat we plakken alsware moeten krijgen, ben nu serieus aan het plukken :P
En elke dag 3 kruiwagen wordt me te gek, haha.
Hij staat nu ingebouwd aan 1 kant, tegen vierkante kuilbalen aan, de volgende keer iets er van af zetten moet denk wel lukken. Ben alleen bang dat als ik het plastic er helemaal vanaf trek dat het in elkaar stort als een pudding :+

Edit; balen van 400 kilo :D

Als ze goed geperst zijn zakt die niet in elkaar als een pudding hoor!
Die dingen zijn steviger als dat je denkt. kan een heel eind afrollen tot ongeveer een diameter van 40 cm wil die pas omvallen.
En dan is die zo licht, dat je hem zo in een krui kunt kieperen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:52

Bij mij staat de baal onder een afdak. Ik haal het plastic er helemaal af en wikkel steeds af wat ik op dat moment nodig heb. Gaat prima.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 22:55

Annemiek80 schreef:
mirgino schreef:

Hoop gedoe voor baaltjes van 15 kg? :+

:D
125kg moet dat zijn hahahaha

meedenkent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 22:59

Ik ga jullie manier eens proberen met af rollen van de plakken, hij staat al op zn platte kant.
1 zijkant kom ik op dit moment niet bij, dus ga mn best doen voor zover het wel lukt.
Probleem is dat ik normaal de platte vierkante balen heb, deze kunnen wel in mijn trailer gelegd worden maar op stal moet deze er weer uit, en daar is niks aanwezig waarmee je hem eruit kan halen/trekken. Dus de gouden oplossing voor dat zonder tractor is ook welkom, al zal die onmogelijk zijn :+

cta74mini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:01

Als de rol staat snij ik 5 cm boven de grond helemaal rond, dan 1x van boven naar beneden en je haalt het plastic er zo van af. Er blijft een cirkel van plastic onder de baal liggen. De rol moet wel helemaal vrij staan om aftewikkelen.
Laatst bijgewerkt door cta74mini op 04-02-13 23:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:02

Wij trekken altijd al het plastic eraf, vervolgens ga je even met een hooivork opzoek naar een beginnetje en dan kun je geleidelijk zo plakken eraf halen.
Staat je baal deels buiten dan kun je ook de helft eraf doen en dan even met je hooivork prikken, ik vind altijd naar mate je de baal open maakt en het begint te drogen (ik vind het nattig als je hem net open snijd) dat je dan beter de plakken eraf kan trekken.

Onze balen staan altijd achter de kuil en mais bulten (wonen op een boerderij) wij halen hem gemakkelijk op met een persvoersnijder die je achter op de trekker doet. Vervolgens zet je hem op een pallet en kan je prima met een heftruckje/bobcat met lepels de baal naar binnen rijden (zo gaat dat bij ons) hoe je dat doet zonder trekker/bobcat geen idee!

Dav

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:06

Ronde baal op zijn platte kant zetten.
Onderlangs de folie doorsnijden.
Folie eraf halen.
Het net erom weg halen.
En dan ''valt'' het al iets uit elkaar wil je dat niet kan je een slofteugel erom heen binden.
Met de vork of hand kan je heel eenvoudig plakken ervan af halen,het liefst rondom net alsof je het rechtopstaand afrolt. (zie het als een wc rol die je op de platte kant zet en dan zo erom heen eraf haalt)

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:09

ik heb een karretje gemaakt van een oude deur en zwenkwielen en een touw eraan Die staat in de trailer, langwerpig pak van 400 kg erop en thuis trek je hem er zo uit en zet je hem waar je wilt.

meedenkent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 23:15

pillow schreef:
ik heb een karretje gemaakt van een oude deur en zwenkwielen en een touw eraan Die staat in de trailer, langwerpig pak van 400 kg erop en thuis trek je hem er zo uit en zet je hem waar je wilt.

Wauw, dat is toch wel de beste tip tot nu toe. Een oude deur heb ik nog in de schuur liggen, zwenkwieltjes zijn gewoon te halen bij de gamma voor paar euro. Kijkt opa's aan om te knutselen! :D

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:20

Je moet wel grote wielen nemen en ze niet helemaal aan de einden zetten, of 1 in de midden eronder. want anders loopt hij vast op de knik van de bodem en de klep

meedenkent

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 23:23

pillow schreef:
Je moet wel grote wielen nemen en ze niet helemaal aan de einden zetten, of 1 in de midden eronder. want anders loopt hij vast op de knik van de bodem en de klep

Dankje, heb je toevallig een voorbeeld foto? Heb wel soort latten op mijn trailer klep voor het uitglijden te voorkomen.
Blijft dat niet hangen?

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:28

nee heb geen foto. ik heb die latten niet op de klep, anders zet je een balkje voor op de deur om te voorkomen dat het pak er af glijd. Maar hij is zo zwaar die rijd zo naar beneden, je moet zelfs oppassen dat je er niet onder komt

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 23:36

Genoeg tips hoe je de baal uitpakt, vervoerd e.d. Doe er na het uitpakken wel een touw omheen (wij doen 2 halstertouwen, maar het maakt niks uit als het maar een dikker touw is). Anders rolt de baal zich vanzelf af. Dat gebeurt vooral als de eerste rand eraf is. Ik vind vierkante balen vele malen makkelijker voeren dan rond. Ook is mij opgevallen dat ronde balen vaker schimmelplekken aan de buitenkant hebben da vierkant (onze eigen balen zelfs nooit). Kun je niet zo'n hondje (plankje met zwenkwieltjes) maken voor een vierkante baal?