Van paard op eigen stuk/aan huis naar pensionstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Van paard op eigen stuk/aan huis naar pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:11

Wie heeft die overgang al eens gemaakt? Andersom vinden mensen het vaak heerlijk. Eindelijk paard aan huis! Maar wat als je de andere kant op gaat? Is dat even leuk? Want ik merk dat het met mijn eisen niet zo gemakkelijk gaat.

Ik zal de situatie even uitleggen. Mijn paard staat momenteel op een eigen (gehuurd) stuk grond met stalletjes en weide op ongeveer 80m van mijn thuis. Ideaal, want ik kan alles zelf beslissen. Hoe lang ze buiten staat, wat en wanneer ze te eten krijgt,...
Nu wil ik deze zomer het paard echter inrijden en wil ik haar dus op een (kleinschalige) pensionstal zetten. Maar ik merk dat ik de grootste moeite heb met het "loslaten" van de zorg. Iedereen vindt natuurlijk van zichzelf dat die het beste voor zijn/haar paard zorgt en daar word ik nu keihard mee geconfronteerd. Mesten ze daar de stal wel zo secuur uit als ik doe? Staat ze daar daadwerkelijk even lang buiten als ze gewend is? Geven ze haar genoeg hooi? Etc.
Zelfs pensionstallen die perfect klinken en waar menig bokker zonder nadenken al likkebaardend naartoe zou verhuizen, zie ik alleen de minpunten van (omdat ze het toch net anders doen dan dat ik doe). Helemaal gek maak ik me hiermee.
Ik heb ook nog nooit een eigen paard op pension gehad, alleen paarden die ik voor anderen reed en daar heb ik voornamelijk van geleerd wat ik helemaal niet wil. ;)

Dus, nu zoek ik ervaringen van mensen die de overgang paard aan huis naar paard op pensionstal gemaakt hebben. Heb je ook compromissen moeten sluiten? Of heb je het zo kunnen regelen dat het paard 100% verzorgd wordt zoals jij het wil? Viel het na een tijd echt wel mee om de zorg aan iemand anders over te laten? Of kan je niet wachten tot je terug je paard op een eigen stuk grond kan zetten en alles zelf in handen kan nemen?

Myfairytale

Re: Van paard op eigen stuk/aan huis naar pensionstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:18

Ik heb die stap gemaakt én gauw weer teruggedraaid.

Ik huur een stuk met stallen en weide op 5 min met de auto vanaf mijn huis. Ik sta hier alleen en beslis dus ook alles zelf.

Omdat het toch wel veel werk is, naast een drukke baan had ik mijn paarden op een pensionstal gezet.
Had met mijn vriend afgesproken dat we ons eigen stuk eerst aan zouden houden, want mocht het niet bevallen, dan konden we terug. Ik heb met moeite 4 maanden volgehouden (na 3 maanden opgezegd). Ik had er al heel gauw spijt van, maar wilde het echt een kans geven, ook om zelf te wennen.
Ik sta nu vanaf juni weer op mijn eigen plekje en ben niet meer van plan te vertrekken, wat een teleurstelling!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:19

Ik denk dat niemand echt 100% zo verzorgd zoals jij het doet. Waar je misschien naar zou kunnen kijken is een self-service pensionstal: wel de stalling en de weidegang, maar zelf mesten, voeren (of voer klaarzetten) etc.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:22

Ik ben van pensionstalling naar stallen aan huis gegaan. En zou er niet meer aan moeten denken om weer in pension te gaan. Ik zou veel te kritisch zijn. Ik denk dat het echt heel moeilijk zal zijn, maar goed, als het niet anders kan, zul je natuurlijk moeten. Als het niet echt nodig is, zou ik het niet doen.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:31

In Duitsland had ik de paarden aan huis staan, maar 3 jaar geleden ben ik weer terug gegaan naar Nederland en de paarden in (vol)pension.

Om eerlijk te zijn: ik vind het heerlijk! :) In het begin moest ik er ook aan wennen om de zorg weer uit handen te geven, maar gelijkertijd werd me ook stress ontnomen doordat ik veel dingen niet meer zelf hoef te regelen. (Inkoop hooi, strooisel, dierenarts, e.d.) en ik kan ook rustig 's avonds op pad zonder me zorgen te hoeven maken of mijn paarden wel de juiste verzorging krijgen.

In het begin ben ik inderdaad wat vaker naar stal gegaan, maar ik merkte al vrij snel dat mijn paarden ècht goed werden verzorgd. Inmiddels sla ik rustig 2-3 dagen per week over en weet ik dat ik gebeld wordt door de stalhouder of stalgenootjes als er echt iets mis zou zijn met één van de paarden. Dat is ook de kern denk ik, je moet een pensionstalling hebben die echt 100% aan je eisen voldoet. :)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:34

ik sta op een kleine pensionstal (en ik kom van een doe het zelf stal, 24/7 buiten, ik mestte uit en voerde)
voor mij is het een hele verbetering (paarden staan nog altijd 24/7 buiten, maar nu op 6 hectare gras ipv 20*50 kniediepe blubber, hebben een ruime inloopstal + betonplateau ervoor, er wordt gemest door de boer, maar er ligt geen stro, de boer voert krachtvoer (1 maal per dag, ze krijgen elk maar 1 schep) en hooi.
mijn trailer staat er, ik hoef enkel te gaan om te rijden/knuffelen/ verzorging.
ik vind het ideaal, mis enkel nog een piste. Maar als ik kan zet ik ze direct aan huis ... het is toch nog altijd hetzelfde niet.

keshia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:44

ja, ik heb met 1 paard al meegemaakt van pensionstalling, naar aan huis, en weer naar een andere stalling... het is niet zonder slag of stoot gegaan, dat kan ik je wel vertellen..
eerder stond mijn paard in pension bij een ouder echtpaar, en dichtbij een binnenbak.. eigenlijk ideaal.. zij zorgden er super voor..
daarna zijn we een huisje gaan huren waar ik de mogelijkheid had mijn paard aan huis te zetten...
ideaaaaaal dacht ik.. maar daarbij kwam ook dat je altijd je paard moet voeren, mesten, land uitmesten en bijhouden, voer regelen (hadden helaas geen grote opslag) en daardoor was ik al heel erg veel tijd kwijt met de verzorging alleen dat er voor mij weinig tijd overbleef voor het rijden, knuffelen longeren of echt iets met je paard doen...

daar kwam ik alleen pas achteraf achter... inmiddels zijn we verhuisd, hebben een huisje gekocht, en is er een kleine meid geboren... en ik ben zooooooo blij dat ik geen paard aan huis meer heb! heeerlijk zo de rust! het heeft me inderdaad enige moeite gekost een stalling te vinden waar ik alles had wat ik wilde, en waar mijn paard tot haar recht komt... dat heb ik nu gevonden: een plek wat niet te duur is, paard 24/7 buiten kan, maar als ze ziek is of zo ook per direct een stalling beschikbaar is, 24/7 kuil tot haar beschikking (paard heeft aanleg om dun te worden) en paardenvriendjes bij haar in de wei...

dat is nu allemaal gelukt, en dat op nog geen 3 km (5 minuutjes) van mijn huisje! ideaal,... ik ben er zo als ik wil, en alle zorg is uit handen en ik kan dan ook echt genieten bij mijn paard als ik daar ben..
ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe ik mijn huishouden, de kleine meid, en het onderhouden van een paard zou kunnen combineren... maar ja als het paard nu nog aan huis gestaan had, had ik waarschijnlijk ook anders gereageerd..

het moeilijkste is een stalling vinden die naar je smaak is! daar gewoon goed de tijd voor nemen, en echt kritisch kijken naar de paarden die er op de stalling staan...
je kunt ook zoeken naar een stalling waar je veel zelf mag doen..
succes...

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 18:06

Verdeelde meningen blijkbaar. :D

Naar een doe-het-zelf stal had ik ook al gekeken, maar dat is hier niet. Wel al enkele gesproken waar eigen voer en hooi mag, dus met een beetje onderhandelen zou ik het wel zoveel mogelijk doe-het-zelf kunnen maken.

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:09

Ik vind het ideaal! Ben naar volpension gegaan, van paard naar huis --> doe het zelf stal --> volpension.

Moet wel zeggen dat ik met de mensen van de pensionstal op 1 lijn zit, ze echt super zijn voor mijn paardje en dat ik echt veel vertrouwen in ze heb! En voor mezelf ook wel rustgevend dat ik nooit meer afhankelijk ben van iemand als ik een keer niet kan of wat dan ook. (Ooit afhankelijk geweest van verzorgsters, kwam je 's avonds om 10 uur op stal en kon je nog alles zelf doen in je nette pak omdat je een dag moest werken en daarna meteen een cursus had :'))

Moet ook zeggen dat ik ook op een andere stal heb gestaan, en het daar verschrikkelijk vond, ook omdat ze totaal niet zo op 1 lijn zaten als ze deden overkomen. Met de juiste stal is het ideaal. Mag mijn eigen voer voeren, hij krijgt wat ik hem wil geven etc.

Coloured

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:11

Ik denk, als je er zó in staat dat je die stap helemaal niet moet gaan maken.
Niet fijn voor jou en niet fijn voor de staleigenaar.
Of leren dat "anders" niet altijd "slechter" is.

Rox87

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 18:16

Ik ga dezelfde stap per 1 maart maken.
Mijn paardjes staan bij mijn ouders, 1 daarvan gaat nu in stalling zodat ik eindelijk lekker kan gaan trainen.
Zit met dezelfde twijfels als TS. Gelukkig gaat die van mij bij mijn instructrice op stal, die kent hem en mij al jaren, toch vind ik het idd wel moeilijk. Heb toch een ras dat vrij snel te dik wordt (Haflinger), thuis kan ik alles reguleren, elke hap die hij eet, elke stap die hij zet (ok, bij wijze van spreken ;) )
Vanaf 1 maart wordt dat toch wel anders, hoop dat het goed gaat en snel went. Aan het plekje waar hij naartoe gaat zal het in principe niet liggen!
Succes met de overstap, heb je al een stal op het oog?

Suomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 23:19

Wij hebben deze stap ook gemaakt in verband met verhuizing van een huis mét wei & stal naar een huis zónder wei & stal.

Voordelen zijn in mijn ogen het sociale aspect. Er lopen altijd wel mensen rond met wie je gezellig kunt kletsen, advies kunt inwinnen of buiten kunt rijden. Als je ziek bent, weet je dat je paarden verzorgd zijn. Ander voordeel voor ons is de binnen- en buitenbak die op stal gelegen zijn; in plaats van op 10 minuten loopafstand (toen we de paarden nog aan huis hadden staan). Geen hooi en stro meer hoeven regelen, geen mest meer hoeven afvoeren, ook dat zijn voordelen.

Nadeel is inderdaad dat je niet meer alles zelf in de hand hebt, je hebt je neer te leggen bij het beleid van stal en rekening te houden met stalgenoten.
Scheelt wel dat we zelf kunnen uitmesten, dus we bepalen nog steeds zelf hoe schoon de stal van onze paarden is. Maar je hebt de kwaliteit hooi en stro niet meer zelf in de hand, wat een nadeel kan zijn.

Verder krijgen onze paarden ons merk muesli gevoerd en kunnen we dus ook de hoeveelheid muesli zelf bepalen. Dus ook dat is niet veranderd ten opzichte van eerst.

Kortom, er zijn niet alleen maar voordelen aan het op een pensionstalling staan. Net zoals er ook niet alleen maar voordelen kleven aan de paarden aan huis hebben staan. Elk voordeel heeft ook een nadeel. :Y)

SJANNE_DARK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 12:58

Ik kan je volkomen begrijpen. Wij pachten al 10 jaar een eigen stuk land en alles zelf gedaan. Zelfs het in de winter sjouwen met water vanuit huis. 10 min met de auto naar de weide. Zelf vaak aan gedacht om paard op pension te zetten vooral omdat ik geen binnen of buiten bak tot beschikking heb. Paarden staan heerlijke het hele jaar buiten en hebben een schuilstal waar ze in kunnen als ze willen en hebben onbeperkt hooi. Dit zal dan zo`n grote ommekeer zijn voor zowel mij als mijn paard dat ik de stap niet zou kunnen zetten.

Ik heb altijd gewerkt bij een pension stal en soms is het super gezellig maar er is ook altijd onderlinge strijd en geroddel.

Hopelijk kan k ooit iets kopen i.p.v pachten en mooie bak aan leggen en zou ik tevreden zijn en mijn paard ook.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-13 13:24

TS: wil je de overstap maken zodat je gebruik kunt maken van een bak, of om de zorg uit handen te geven? Als het het laatste is, zou je niet naar een stalling moeten gaan waar je alsnog bijna alles zelf moet doen. Maar dat betekent wel dat je die zorg ook los moet kunnen laten. Als het alleen maar is voor het gebruik maken van de bak, zou ik kijken naar andere oplossing. Kijken of je in de buurt een bak kunt gebruiken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-13 13:49

Coloured, als ik geen plek vind waar ik me helemaal op het gemak voel, dan blijft ze inderdaad staan waar ze nu staat.

Rox87, toch wel spannend die verhuis he. Ik denk echt dat het onderschat wordt. Als je gewend bent om alles, maar dan ook echt alles te regelen en dat dat dan ineens drastisch verandert. :o Ik heb al een paar stallen bezocht, een drietal met positieve waardering, maar dan is er toch altijd dat kleine dingetje dat ik niet zo leuk vind en ik vraag me af of ik me daar over kan zetten of dat het toch een irritatiepunt blijft.

Tine10, de overstap zou puur zijn om de piste. Er is 1 piste heel dicht in de buurt waar ik idd ook eens ga aanbellen om te vragen of ze die verhuren. Andere pistes liggen toch al wel een eind uit de buurt.

Ik blijf het toch moeilijk vinden. Ik ben blij dat ik nog wat maanden heb voordat ik de knoop moet doorhakken. :o

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 13:53

Persoonlijk zou ik het nooit doen, als het alleen maar om de rijbak is. Dan zou ik toch zoeken naar andere oplossingen. Kijken naar rijbakken in de buurt, desnoods een stuk van de wei gebruiken om in te rijden. Met trailer naar een bak als het wat verder weg is.

Succes met het nemen van een beslissing.

xanthos111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:08

Ik was begonnen op een grote pensionstal maar omdat de kosten van de stalling (350 euro vol pension ) te hoog opliepen voor een pony , hebben we hem thuis gestald. Op een weide vlak naast ons huis en we mochten het gratis gebruiken van onze buren anders bleef het gras toch maar staan. Vader had snel een stal gebouwd en klaar is kees. Toen wouden onze buren bijbouwen op de weide dus was er geen plek meer voor mijn pony.
Een vriendin van mij stelde dan voor om mijn pony bij de hare te stallen want zij hadden een boerderij met nog enkele stallingen vrij. Moet wel zeggen dat ik het de eerste dagen verschrikkelijk vond om mijn pony in de handen van iemand anders terug te laten. En had ook heinwee naar mijn pony. 's avonds niet meer kunnen gaan 'chillen' in zijn stalletje. Hij had het daar wel goed , bijna 24/7 op de weide , voldoene voer maar voelde mij er nog steeds niet goed bij. Gelukkig hebben we een stuk grond kunnen bijkopen achter ons huis en kon hij na enkele maanden terug bij ons staan *\%/*

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 14:14

Wij hebben het gedaan en hebben er absoluut geen spijt van want het scheelt ontzettend veel tijd.
Mijn vrouw werkt onregelmatig en heeft vaak piketdiensten waardoor ze niet weet wanneer ze weg is en ook ik ben vaak weg door mijn werk.
De vrije tijd die we over hadden ging vaak op aan de verzorging, niet alleen die van de paarden maar ook van de stallen en de weilanden.
Ondertussen hebben we het aantal paarden ook teruggebracht en hebben we er nu nog maar 1 op een luxe pensionstal staan en dat is echt een genot.
Paard wordt goed verzorgd, we rijden zo de hei op en alle denkbare faciliteiten zijn aanwezig.
Ik hoef echt geen paarden meer aan huis.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:37

Ik heb nu 15 jaar alles in eigen beheer, heb een ijd op doe het zelf stal gestaan en nu pacht ik al jaren
Er is een kans dat ik dit stuk kwijtraak, en maak me om dezelfde redenen bang.
Voordeel zou wel zijn dat ik niet elke ochtend hoef te gaan met een peuter in de auto, of dat hubbie nu moet voeren nu ik ziek ben, en dat ik meer tijd overhoud, maar de kosten zullen stukken hoger liggen en idd het zelf bepalen van alles.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 11:44

Ik stond binnen 24 uur al 4x op de kliniek om toch even bij mijn pony te kijken terwijl ik ook telefonish op de hoogte gehouden werk O:). Alle keren dat er een pony van mij op de kliniek gelogeerd heeft zelfs (alle keren mochten ze de volgende dag naar huis, 1x castratie via de lies, 1x operatie aan knieen en 1x een koliek waar hij thuis niet doorheen kwam).

Ik weet niet of ik er nog weer aan zou kunnen wennen, mijn beestjes uit handen geven.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:02

Ik heb "vroeger" mijn paard aan huis gehad.
Ik vond het toen heerlijk. Helaas moesten we verhuizen en ging mijn paard naar een pension.
Nu echter zou ik nooit meer anders willen. Ik sta op een supergezellige stal met hele leuke stalgenootjes waar ik wekelijks buiten ritten mee maak en er worden leuke staluitjes georganiseerd.
En het belangrijkste is dat de verzorging voor mijn paard uitmuntend is.
Als ik ergens niet tevreden over ben dan word het aangepast.

En als ik nu de mogelijkheid zou krijgen om haar aan huis te zetten zou ik het niet doen.
Ik en mijn paard zouden onze vriendjes veel te veel missen.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 12:07

Myfairytale schreef:
Ik heb die stap gemaakt én gauw weer teruggedraaid.

Ik huur een stuk met stallen en weide op 5 min met de auto vanaf mijn huis. Ik sta hier alleen en beslis dus ook alles zelf.

Omdat het toch wel veel werk is, naast een drukke baan had ik mijn paarden op een pensionstal gezet.
Had met mijn vriend afgesproken dat we ons eigen stuk eerst aan zouden houden, want mocht het niet bevallen, dan konden we terug. Ik heb met moeite 4 maanden volgehouden (na 3 maanden opgezegd). Ik had er al heel gauw spijt van, maar wilde het echt een kans geven, ook om zelf te wennen.
Ik sta nu vanaf juni weer op mijn eigen plekje en ben niet meer van plan te vertrekken, wat een teleurstelling!

Hier hetzelfde. Heb momenteel twee paarden waarvan eentje nu zes jaar in mijn bezit. Ik heb ze altijd in eigen beheer gehad, maar toen ik mijn eerste paard anderhalf jaar had heb ik hem drie maanden op een pensionstal gezet. Was oorspronkelijk de bedoeling voor één maand, omdat ik op vakantie was. Maar ik vond de luxe heerlijk en het feit dat ik enkel moest komen om te poetsen en te rijden. Echter, na drie maanden gingen er steeds meer dingen 'tegensteken' (zo mocht hij eerst wel los in de piste, vrijspringen ed, na aanleg nieuwe bodem niet meer, mocht wel op de wei 24/7, maar niet met ander paard samen etc etc) en ben ik terug naar een huurwei in eigen beheer gegaan.

Ik zou echt niet meer anders willen. Het is soms echt zwaar, zeker in de winter. Ik zou nu enkel nog verhuizen naar een eigen weide aan huis (mijn vriend en ik hebben samenwoon plannen, en dan mogen de paarden mee) en dan daar wat luxe dingetjes installeren (stromend water en elektriciteit lijkt me al erg fijn, haha). Maar een pensionstal, nee, dan neem ik er de nadelen van eigen wei maar bij. De zorg uit handen geven lukt me nog wel, maar de bemoeizucht daar ben ik niet meer aan gewend. Ik doe de dingen gewoon het liefst op mijn eigen manier :)

Horsess4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 20:44

ik wil een nieuw paard ook op een pensionstal zetten, terwijl mijn vorige pony altijd thuis stond.
Helaas hebben we thuis geen bak en omdat ik veel werk heb ik een bak wel echt nodig.
Het lijkt me heel moeilijk om de overstap te maken, vooral omdat je alles altijd op je eigen manier kon doen. Aan de andere kant hoef ik dan niet meer persee elke dag heen.
Ik vind het sowieso moeilijk om een stal te vinden die aan al mijn eisen voldoen.