Druk leven en eigen paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Danielf

Druk leven en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 15:30

Ik heb al verschillende soortgelijke Posts gelezen maar toch nog weer een concrete vraag van mij om een beter beeld te kunnen vormen.

Zijn er hier mensen met een redelijk druk leven en een eigen paard. En zo ja hoe doen jullie dit en hoe ziet jullie dag er globaal uit. Ik ben me terdege bewust dat een paard geen pak melk is dus ik zal dan ook niet over 1 nacht ijs gaan vandaar deze vraag.

Om een indruk te geven over mijn dag indeling. Rond 7 uur in de ochtend naar werk en rond 18.30 uur thuis. Verder nog hond die aandacht krijgt en uit gelaten moet worden (overdag doet iemand anders dit). Geen kinderen.

Op dit moment ben ik 2 avonden in de week bezig met paardrijden, maar bij eigen paard zal dit 4 avonden worden en in t weekend. Wanneer er een paard komt dan zal deze op pensionstal komen, overdag op wei of paddock, stal wordt uitgemest en er wordt gevoerd. Rest voor mij aandacht geven,rijden, in t weekend zelf buiten zetten of rijden.

Ik ben benieuwd naar hoe jullie dit doen.

Groet,

Jibbel

Re: Druk leven en eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:45

Tsja, wat zie je nu als redelijk druk? Heb je op je paardvrije dagen nu altijd vulling?

Ik heb een druk leven door mijn paarden, ze staan ook nog eens aan huis, dus alles zelf doen. Doordeweeks werk ik fulltime, van 8 tot half 5. 'S ochtends moeten de paarden voor die tijd gevoerd en evt. naar buiten als ze op stal staan, de hond moet uitgelaten, eten en de katten ook. 'S middags als ik thuis kom, begin ik meteen met uitmesten of eten koken, zodat ik de rest van de avond nog tijd heb om mijn paarden te rijden of te longeren. Er moet ook weer gevoerd worden, de andere beesten moeten eten en het huishouden vliegt daar ook nog tussendoor. Over het algemeen heb ik nu geen tijd meer voor andere dingen, tenzij vooraf goed gepland. Ik vind dit overigens niet erg, het is een keuze die je maakt. 'Leuke' dingen doen, zijn vooral paardgerelateerde dingen voor mij en het is eerder een straf als ik een dag niet kan, dan dat het elke dag moet.

Toen ze voorheen op een all inclusive pensionstal stonden, had ik 's ochtends minder drukte, maar mijn avonden waren toch ook gevuld met paard. Eigenlijk was ik altijd tussen 19.00 en 22.00 van huis om mijn paarden te doen.

Basboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:51

Ik zit nog op school, in de tweede van het gymnasium, maar misschien heb je er iets aan ;)

Ik heb 3 paarden, 1 bijrijdpaard en thuis hebben we ook een hond. De hond hoef ik niet helemaal alleen te doen.
Ik laat 's ochtends om 7 uur de hond uit. Dan ga ik naar school. Gemiddeld ben ik dan om 3 uur thuis. Dan laat ik weer de hond uit en ga ik meteen door naar de paarden. Als ik terug kom dek ik de tafel en gaan we eten. Rond half 8 begin ik dan gelijk aan mijn huiswerk en ga ik leren. Rond half elf ga ik nog boeken lezen voor school, totdat ik in slaap val.

Als ik het zo bekijk, hebben we ongeveer evenveel vrije tijd? Ik heb alleen geen volledig huishouden erbij. Ik heb vaak ook geen tijd meer over voor andere leuke dingen. Soms lukt het een dagje niet. Daar zit ik dan ook niet heel erg mee, omdat mijn paarden toch wel gedaan worden. Dat is dus wel iets wat ik aan zou raden: volpension. Dat geeft wat meer rust, vind ik.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:53

Ik werk vier dagen per week als leerkracht. Daarnaast woon ik samen en heb ik een kat en twee konijnen. Geen kinderen.
Mijn paard staat vlakbij mijn huis, vijf minuutjes met de auto. Ik moet zelf uitmesten, maar verder wordt alles geregeld, ze staat elke dag buiten (behalve met sneeuw).
In de praktijk betekent het dat ik vier avonden per week van huis ben, ik kook na mijn werk als een razende wat eten, dan meteen de deur uit om het niet te laat te maken. Ik ben dan meestal rond 20.00 weer thuis. Dan nog douchen. Dus in de praktijk vier avonden per week 20.00 thuis. Op mijn vrije dag ga ik altijd 's morgens, dan doe ik 's middags het huishouden en de boodschappen.
In de weekenden wisselt het hoe laat ik ga, maar dan ben ik er ook twee en een half uur per keer aan kwijt.
Als ik een erg drukke week op school heb, valt het me best zwaar allemaal. Als je pas om 18.30 u thuis bent, zoals jij, en je moet ook nog eten koken en kunt daarna pas naar stal, dan betekent dat dat je die vier avonden per week erg laat thuis bent.. wel iets om rekening mee te houden als je voldoende slaap nodig hebt.

Afspreken met vrienden doe ik dus altijd in het weekend en als het door de week een keertje gebeurt, dan op mijn vrije dag.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 15:57

Ik zit denk ik niet helemaal in jullie situatie.
Maar ik ben student mijn dag ziet er als volgt uit. (het opstaan is afhankelijk van hoelaat ik moet beginnen) 5 uur uit bed, half 7 op de fiets naar stal, 7 uur op stal, paard zijn spullen om doen en half uur wandelen alles opruimen en voer evt. al klaar zetten. 8 uur op de fiets naar de dichstbijzijnde bushalte dan uur in het ov, colleges volgen, uur terug in het ov. terug naar stal fietsen, omkleden, half uur rijden. Paard aandacht geven enz. Dan ben ik vaak rond etenstijd of net daarvoor thuis. evt. hond wandelen/fietsen/skaten. Eten en 's avonds leren. Ik kan niet altijd 's ochtends al op stal zijn omdat stal pas om 7uur opengaat en soms heb ik om half 9 al college. Dan is 's middags naar en 's avonds naar stal.
Ook mijn dagen zijn aardig gevuld. Ik ga 2 keer vanwege de blessure van mijn paard als die gezond is dan ga ik alleen 1 keer en vaak in de middag of avond

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:00

05.30 opstaan (kat aandacht en eten geven, douchen, soms huishoudelijke klusjes)
06.30 richting werk
07.00 tot 15.30 werken
16.00 uur op stal tot 18.00 uur
18.00 soms boodschappen of bezoek ouders en dan richting huis
18.30/19.00 douchen + eten+ afwassen en eventueel studie/huiswerk, anders tv
12.00 naar bed

Ik werk dus full-time, studeer daarnaast (BBL opleiding), heb een huishouden met tuin, een paard waar ik dagelijks naartoe ga/rijd en een poezel thuis :)

In het weekend doe ik meestal mijn huis poetsen/boodschappen en/of studie/huiswerk. Paard staat overigens voll pension, dus mesten/binnen-buiten zet wordt gedaan.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:04

Meer drukke levens en paarden dus!

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:06

Jibbel schreef:
Tsja, wat zie je nu als redelijk druk? Heb je op je paardvrije dagen nu altijd vulling?.

Paard vrije dagen zijn nu niet gevuld. Heb een rustig sociaal leven en verder geen andere sporten e/o hobby's.

matasja

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:09

ik heb op dit moment 2 paarden en 2 jaarlingen, heb stal aan huis en eigen weides dus alles is zodanig dat ze zelf de hele dag bezig kunnen zijn, en moeten ze omgezet worden naar een andere wei dan is dat in 20 minuten helemaal gedaan. ( 4 keer rijden want heb een 1,5 paards trailer).
ik heb ploegendiensten, dus ene dag om 6:00 op en werken tot 14:00 of 16:00 en andere dag avond dienst van 15:00 tot 22:30
ik ga de paarden in de ochtend voeren, dan als ik thuiskom ga ik erheen om te kijken of alles goed is en evt rijden ( lesdagen op vrijdag avond en zondag dus die dagen heb ik vrij gekregen van mijn werkgever)
in de avond nogmaals voeren en water bijvullen zodat ik dat niet om 6:00 nog erbij hoef te doen.

rijden doe ik in de avonden en weekenden, lukt het een keer niet ivm werk dan hebben ze gewoon een vrije dag. nu ben ik meer met ze bezig om de jaarlingen goed te laten wennen en op te voeden.

mijn vriend helpt met uitmesten en zware klussen, en soms ook met de verzorging/ omzetten naar de wei enzenz.

ik heb thuis ook 2 honden. die gaan gewoon mee en geef ze extr aandacht in de avond uren.
ben ik niet thuis dan laat mijn schoonmoeder ze uit, en meestal blijft die ook een tijdje bij ze om te tutten.
kinderen hebben we niet.

kan het goed combineren, en evt zijn er nog veel meer oplossingen als je er niet 4 dagen naartoe kan ( bv verzorger) maar op een pension stal gaan ze ook lekker naar buiten en word alles voor je gedaan, denk dat het paard het niet zo erg vind als je een keer niet komt of een uurtje later. de basiszorg moet goed zijn dan zou ik het pas overwegen.

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:11

Maar ik moet wel toegeven dat mijn situatie is zoals het bedoeld is in theorie in de praktijk leer ik eigenlijk niet :') (ongemotiveerd voor de studie en eigenlijk willen stoppen)
Maar mijn sociale leven speelt zich eigenlijk het merendeel af op stal vriendinnen schieten er een beetje bij in en de meeste zitten op kamers aan de andere kant van het land dus die zie ik evt. alleen in het weekend of in de vakantie

DaisyB94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:17

Ik zie geen problemen voor jou.

Ik zit nu in 6e van VWO. Overdag en soms avondschool. Elke dag ga ik trouw rijden en vaak in mijn pauze's mn paarden losgooien stappen knuffelen. In het weekend sochtends vaak rijden smiddags en savonds nog even langs. DIe van mij kunnen swinters niet in de wei (sta ook niet op pensionstal) dus daarom ga ik zovaak mogelijk langs. Daarbij plan ik gewoon goed in om ook mijn vriendinnen te zien maar die zitten bij mij niet op de 1e plaats.

Als je goed inplan moet het wel lukken en eventueel een verzorger nemen? zat meisjes die dat zien zitten.

Westernfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:17

Verstandig om inderdaad te gaan voor volpension, zodat je in principe ook 1 of meerdere dagen over kunt slaan. Zonder dat zou ik het ook niet redden om alles te doen.

Ik heb een vriend, huishouden, honden (1x per week ook hondenschool), werk 40 uur per week en heb 2 paarden in volpension staan. En ik werk ook nog af en toe aan mijn scriptie voor een deeltijdopleiding :')

Ga nu 2-3x doordeweeks naar stal en op za & zo. In het weekend doe ik beide paarden, doordeweeks train ik de 1 (+/- 30 min.) en poets ik de ander alleen maar even. Dan ben ik ongeveer 1,5 uur op stal. Heb nu aardig mijn ritme gevonden en ook mijn vriend komt geen aandacht tekort (al laat hij af en toe nog wel vallen "Aaah, kun je vanavond niet thuis blijven?" :'))

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:18

Ik studeer in Nijmegen 4 dagen in de week en vanaf dinsdag 5 dagen in de week stage, doe iedere dag thuis een fitnessprogramma van 25-30 minuten en ik geef les op de stal waar mijn paard staat.
ik sta om 6u op, ben rond 5u thuis, hond uitlaten, dan fitnessen, eten en naar stal. Ik lig rond half 11 in bed.

Ik heb nu ruim 8 jaar een paardje. Met stalgenoten heb ik geregeld dat hij 's ochtends de paddock in gaat met zn vriendjes en er ook weer uit komt. Ik sta op halfpension, er wordt opgestrooid, 1x in de 14 dagen helemaal uitgemest en gevoerd. Op dinsdag ben ik rond half 6 thuis, dan ga ik fitnessen (thuis), eten en om 7u les geven. Dan om 8u ga ik mijn eigen paard doen. Op dinsdag heb ik dus niet zo veel tijd voor huiswerk, dus zorg ik dat ik dat op de maandag er voor of de woensdag er na doe. Op woensdag ben ik vrij, dan kan ik werk aan projecten en lekker lang bij mijn paard zijn. Donderdag of vrijdag krijgt mijn paard een dagje vrij van het rijden, afhankelijk van hoeveel lessen ik op die dagen geef. Zaterdag en zondag heb ik weer alle tijd voor mijn paardje, sociale leven en huiswerk.

van maart/april tot en met oktober hebben we met stalgenoten een schema wie wanneer de paarden binnen en buiten zet (degene die 's nachts op stal gaan). Omdat ik doordeweeks niet 's ochtends kan, doe ik het wat vaker 's avonds en in het weekend.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:20

matasja schreef:
kan het goed combineren, en evt zijn er nog veel meer oplossingen als je er niet 4 dagen naartoe kan ( bv verzorger) maar op een pension stal gaan ze ook lekker naar buiten en word alles voor je gedaan, denk dat het paard het niet zo erg vind als je een keer niet komt of een uurtje later. de basiszorg moet goed zijn dan zou ik het pas overwegen.

Paard zal idd in vol pension stal komen. Heb nu in mijn hoofd dat ik doordeweeks max. 4 avonden naar mijn paard ga (stal is 10 min met auto van huis) en 1 dag in t weekend. Of 3 avonden door de week en 2 dagen in t weekend.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:22

direct na je werk gaan rijden scheelt veel tijd, dan heb je nog heel de avond voor jezelf :)

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:25

En als je al thuis bent ga je even wat eten en drinken en dingetjes doen thuis en dan kom je er niet meer uit heb ik gemerkt.

StalBerguil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:27

Drie paarden aan huis en twee kids, vriendlief en ik werk 32 uur per week (vier dagen) bij ons gaat het ongeveer zo,
- 05.30 uur opstaan en naar stal voeren, hooi en waterbakken
- 05.50 uur kids wakker maken en zelf onder de douche
- 06.40 uur in de auto kids naar de bus brengen zodat ze naar school kunnen
- 08.00 uur tot 16.30 uur werken
- 17.30 uur de jongste bij de oppas ophalen, oudste is vaak al thuis
Zodra ik thuis ben de paarden voeren en hooi bijvullen dan eten maken en snel de was tussendoor.
- 20.00 en 20.30 uur kids op bed en dan tegen 21.00 uur naar de stallen om de stallen schoon te maken als ze binnen staan, staan ze bij de buitenstallen dan doe ik dit om de dag. Wat grondwerk, longeren of rijden. Hooi klaar leggen voor de volgende morgen en nog eventueel waterbakken bijvullen.
tegen 22.30/ 23.00 uur binnen en dan in de relax mode. Gulukkig is dit maar vier dagen in de week en op de vrijdag en in het weekend gaat het een stuk relaxter :)

Ze staan aan huis dus dat scheelt enorm met reistijden e.d de vier dagen lijken erg druk maar het valt enorm mee het hoort er bij ons gewoon bij en ik zou niet meer zonder kunnen !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:30

TS ik zat met dezelfde vraag, voor ik mijn eerste eigen paard kocht, een jaar og 14 geleden.
Ik heb toen eerst een half jaar een paard geleased op de manege waar ik toen reed, om te oefenen of het me lukte met meer dan fulltime baan, huishouden en relatie met iemand ie niets met paarden had.
Misschien voor jou ook een idee?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:31

ja hier ook, thuis 2 meiden die op tijd naar school moeten, onregelmatig werk, en 2 paarden die op een stal staan waar ik moet mesten en binnen of buiten moet zetten. Verplicht om dus elke dag heen te gaan, ik doe het al jaren en vind het zalig maar het is wel plannen. Mn in de winter als ik de stallen en de paddocks moet doen en daarnaast rijden ben ik wel een ochtenddeel kwijt, dan heb ik nog me sporten huishouden boodschappen koken etc. Tot nu toe lukt het me nog steeds maar als ik soms tegen iemand vertel hoe druk een dag kan zijn verklaren ze me voor gek maar voor mij is stal ook ontspanning.....
Het is een ritme wat in je levensstijl komt en wat je echt gaat lukken want ik wil echt niet meer zonder

mrjlnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:35

Ik heb dan niet zelf een paard, maar wel 7 dg per week er mee bezig.

Ik werk gemiddeld 32 uren in de week. Paard staat op pensionstal dus hoef verder niks te doen, behalve beweging geven. Ben meestal rond half 6 thuis, dan snel eten en dan naar stal zodat ik rond half 9 nog even gezellig met vriendlief op de bank kan zitten.

Sommige dagen ga ik direct uit het werk, meestal ben ik dan rond half 7/7 uur thuis.

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 16:36

Sonja schreef:
TS ik zat met dezelfde vraag, voor ik mijn eerste eigen paard kocht, een jaar og 14 geleden.
Ik heb toen eerst een half jaar een paard geleased op de manege waar ik toen reed, om te oefenen of het me lukte met meer dan fulltime baan, huishouden en relatie met iemand ie niets met paarden had.
Misschien voor jou ook een idee?

Dit is idd iets wat ik overweeg.

AnneloesF

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:36

Tsja wat is druk he...
Ik werk 4 dagen, heb 2u reistijd per dag, heb mn huishouden en doe er een HBO Vervolgstudie bij (deeltijd met veel thuisstudie). Daarnaast rij ik nog 2 wedstrijdpaarden, vraagt je sociale leven nog tijd en wil je ook wel eens gewoon niks doen en languit op de bank.
Het is plannen maar het past. En met wat begrip van je omgeving die niet zeurt als je niet wekelijks avonden bij vrienden zit gaat het helemaal goed.
Heb de paarden niet aan huis, er wordt gevoerd en ze komen eruit. Uitmesten doe ik zelf, maar mocht het echt niet uitkomen dan is er in overleg veel mogelijk.

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:37

Tja plannen en keuzes maken. Ik had mn paard dicht bij huis staan vol pension waar ik in geval van nood kon laten rijden/ longeren. Verder ging ik lopend met de hond naar stal. In en uitstappen in het bos met de hond. Vriendinnen die even een koffietje wilden komen doen liet ik ook op stal komen. Een beetje multi tasken.

Norton

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:39

Mijn gemiddeld schema is

6:00 uur opstaan, douchen, ontbijten
6:45 uur richting werk (± 25 minuten rijden)
7:00-7:15 uur op kantoor.
tot 16:30 uur werken
17:00-17.30 uur 5 km hardlopen soms ook wat langer
17:30-18:00 uur eten (koken en opeten Love 15 minutes meals)
18:00 uur-20:30 uur naar stal Norton rijden (staat in pension) en verzorgen
20:30-22:30 uur douchen tv kijken, administratie doen, wasje draaien, afwassen e.d.

Boodschappen doen en poetsen doe ik vaak in het weekend in de ochtend. Ook dan sta ik vroeg op (zelfde tijd of misschien uurte later dan doordeweeks). Hardlopen wordt dan uitgebreid naar ruim een uur of langer. Norton rijd ik 4-5 keer werk. Daarnaast ga ik elke dag hardlopen of naar de sportschool.

Weekenden spreek ik regelmatig af met vrienden om iets te gaan doen (film, stappen, sauna e.d.)
Laatst bijgewerkt door Norton op 03-02-13 17:14, in het totaal 1 keer bewerkt

paulinebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 16:42

mijn paard staat 5 minuutjes hier vandaan. Ze staat altijd buiten in een paddock of in het land. Mesten en slowfeeders en water vullen doe ik zelf. Omdat mijn paard met nog een merrie staat wisselen we elkaar wel af of we doen het gezamenlijk. We hebben een eigen administratiekantoor, 2 kinderen, 2 honden en 2 katten. Ik ben 3 tot 4 dagen op kantoor. In principe ga ik 5 dagen per week naar mijn paard toe en 2 dagen gaat mijn bijrijdster. Mijn bijrijdster doet ook alle bijhorende verzorgingstaken op die 2 dagen (tip: zoek een bijrijdster om jezelf af en toe wat lucht te geven).
Als je volpension hebt scheelt dit heel veel. Het mesten, etc. kost namelijk ook erg veel tijd, ben ik nu zo'n halfuur tot een uur aan kwijt en dan nog poetsen en rijden/longeren. Al met al gemiddeld ruim 2 uur per dag bezig (in het weekend met buitenrit langer). Ik ben er uiteindelijk wel meer tijd mee kwijt dan dat ik van te voren had bedacht. Maar dat komt vooral omdat ik veel zelf moet doen, bij mijn vorige paardje werd alles gedaan; scheelde de helft.
Als je een partner hebt, dan is het wel belangrijk dat hij/zij erachter staat, want dat paard maakt een heel groot deel uit van je leven en in ons gezin komt het erop neer dat we veel meer " samen moeten werken" om alles in goede banen te krijgen.
Het is allemaal prima te organiseren, ook in een druk leven, omdat het iets is wat je heel graag doet. Maar het is goed om er van te voren uitgebreid bij stil te staan. Ik heb er nooit spijt van gehad.