Rotstraal in container?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ensueno

Rotstraal in container?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-13 00:23

Hallo!

Ik zit met een vraagje.
Ik ben helemaal voor het natuurlijk houden van mijn paard, wil hem het liefst dag en nacht buiten hebben. Helaas hebben we daar op het moment geen mogelijkheid tot en komt mijn paard ’s winters niet erg veel buiten.
Nu mag ik na overleg met de eigenaar van stal mijn paard op een klein stukje land zetten met een container erbij. Hij wou er wel een paar betonplaten voor leggen zodat de paarden ook droog kunnen staan en een stalgenoot wil er met haar paard bij staan (beide paarden kunnen erg goed met elkaar overweg). Nu hoorde ik alleen een paar geruchten dat er paarden waren die rotstraal kregen in de containers. Van anderen hoorde ik weer dat ze er totaal geen last van hadden, maar ik wou toch even naar jullie ervaringen vragen. Gezien er best veel paarden in een containerstal staan, of ze als schuilstal hebben zou ik denken dat niet veel er last van hebben?
En als het inderdaad een veel voorkomend probleem is, hebben jullie dan ook tips? Ik dacht eraan om misschien stalmatten neer te leggen omdat die vocht opnemen, is dat een optie?
Hopelijk word ik er nu wat wijzer op, ik hoop toch dat mijn paardje daar lekker kan staan :D

Groetjes Hannah

DubbelFun

Re: Rotstraal in container?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 10:55

Stalmatten nemen geen vocht op. Ze kunnen vocht doorlaten, maar dan zal het toch ergens naar toe moeten kunnen.
Rotstraal komt door een vieze stal.
Zolang je elke stal goed schoon houdt maakt het niet uit of dat een stenen, houten of containerstal is.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-13 11:05

Hier geen rotstraal hoor! En ik heb er geen bodembedekking in liggen, omdat die van mij er dan in gaat plassen :+ Maar mijn paard staat snachts in de winter op stal (waar wel stro ligt) dus daar kan ze lekker liggen. Zomers staat ze dag en nacht buiten met de zeecontainer en slaapt ze op t gras of in de paddock.
Rotstraal komt inderdaad door een vieze stal. Goed mesten scheelt een hoop!

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-13 15:02

Bedankt voor de reacties!

Oh valt allemaal dus mee! Uitmesten doen we gewoon elke dag, dus erg vies kan het niet worden. Als ik dit zo lees zie ik het wel zitten :)

normann_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-13 21:41

ik heb mijn paarden zeker 5 jaar in een container gestald. ze stonden groten deel van die tijd op stro, maar ben later op houtkrullen overgegaan omdat ze het stro op eten. bij allebei de bodemvullingen hebben ze nooit in die 5 jaar rotstraal gehad. dus gewoon voor goede schone stallen zorgen, dan kan het in ieder geval niet aan de container liggen :)

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 13:19

Oke super :) bedankt!

Maar nu zei mijn zus dat de isolatie erg slecht was toen een shetlander er stond. Ze zei dat er allemaal waterdruppels aan het plafond hingen. Ik zie het niet bij de andere containerstallen waar paarden staan, maar dat overtuigt haar niet.. nu heb ik daar geen enkel verstand van, maar hebben jullie misschien enig idee hoe ik de stallen beter kan isoleren?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 13:56

Vanwege het metaal heb je idd last van condensvorming. Je kunt dit ondervangen door bijv. piepschuimplaten tegen het plafond te maken.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-13 14:09

Je hebt kans op condensvorming, maar als je paard er niet de hele dag in staat en je goed alles open zet zal het vrijwel niet voorkomen. Iig hier met een ongeisoleerde container en nog nooit condensvorming gehad in welk weer dan ook.

Ensueno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-13 15:10

Oh, geweldig! De deuren zullen overdag sowieso open staan en de paarden buiten, en anders klinken piepschuimplaten ook als een prima oplossing :D