Mijn pony is wegens omstandigheden van 24uur per dag buiten, naar 24 uur per dag binnen verhuisd. Uiteraard kreeg hij het behoorlijk warm, en is heel erg aan het verharen geslagen en heeft daar jeuk van (hij zweet ook enigszins). Ik wil hem morgen laten scheren, maar vraag me af; doe ik er verstandig aan er nog even een fleechdekentje op te gooien na het scheren? Anders lijkt me de overgang wel erg groot?
Ik zou er zeker een 200 grams deken op leggen. Is het een buitenstal of een binnenstal?
0000
Geplaatst: 02-02-13 20:17
Inderdaad wel een deken opleggen hoor, door te scheren maak je de vacht niet alleen dunner maar gaat ook de werking verloren (is dan ook niet meer wind- en waterdicht, dus paard kan zich veel minder goed warm houden!). Daarnaast wordt het in de loop van de week weer kouder, dus zorgen voor een wat dikker deken is denk ik ook wel handig. Als je paard geschoren is, is het de bedoeling dat de aanpassingen aan de temperatuur die je paard normaal zelf doet, worden opgevangen door dekens. Even puzzelen dus waarbij je paard zich comfortabel voelt, je leert vanzelf bij welke temperatuurverschillen jij in moet grijpen en wanneer je nog even kan afwachten.
Hij staat in een goede, tochtvrije binnenstal. Ik heb ook een 200 gramsdeken, beter dat ik die dan opleg? Is geen staldeken maar gewoon een gevoerde regendeken
Een fleece deken is niet geschikt om constant op de hebben, die trekt vaak naar achteren en maakt dan met een beetje pech heftige vleeswonden. Een regendeken is wel goed. Wat ook kan is een jachtpatroon scheren, dus alleen de onderkant van de hals doorlopend tussen de voorbenen en eventueel de buik. Dan is een deken meestal niet nodig.
0000
Geplaatst: 02-02-13 20:37
Fleece is niet geschikt als staldeken. Ten eerste omdat het er dwars doorheen waait, maar ook omdat als je paard één keer in de verkeerde hoek van de stal gaat liggen, niet alleen de deken maar ook je paard nat is. Plus ze blijven slecht liggen (te glad) en gaan snel kapot. Gewoon een simpel staldeken voldoet daarentegen prima, met als je paard toch naar buiten kan een regendeken eroverheen, dat is vaak het gemakkelijkst.
Je kunt ook kijken hoe (welk model) je paardje gaat scheren.... Bijvoorbeeld een jachtdek....of alleen een baan weg halen onder de nek... zodat hij toch zijn warmte kwijt kan, maar niet helemaal kaal gaat
dank jullie wel voor het meedenken. Ik wil hem het liefst helemaal scheren, omdat hij zo dik in zn vacht zit en jeuk heeft. Gewoon 1 keer alles eraf, en hopelijk daarna regelt het zichzelf, omdat hij voortaan in de winter altijd binnen staat. Ik heb geen staldeken, alleen een 200 grams regendeken, een 0-grams regendeken en een fleechdeken. Fleechedeken dus niet gebruiken als staldeken, weer wat geleerd:-) Hij gaat wel een aantal keer per dag naar buiten, kan hij dan met dezelfde deken naar buiten? Gewoon 200 grams erop en niet meer wisselen, tot het warmer word? Voor het rijden heb ik een fleechgevoerde uitrijdeken, is dat ok?
200 grams is prima hoor, alleen persoonlijk heb ik paarden liever niet met een regendeken op stal staan. Het gaat daar snel een beetje onder broeien en dat geeft ook weer jeuk...Staldekens zijn ademend en daardoor prettiger voor je paard. Keerzijde is dat ze daarmee dus niet in de regen of modder buiten kunnen (nouja, niet als je ze droog wilt houden tenminste) en dan zou je dus als je met het paard in slechter weer naar buiten gaat, er even een ongevoerd regendekentje overheen moeten gooien.
Rijden met uitrijdekens doe ik niet. Ik zou dat (ook bij een geschoren paard) pas doen als de temperatuur echt niet hoger dan 1 graden komt ofzo en je buiten rijd of als je een rustige buitenrit maakt bv. Als het erg koud is stap ik in en uit onder een dekentje (dit om te voorkomen dat paarden tijdens het instappen afkoelen ipv opwarmen en ook om te zorgen dat ze niet te snel afkoelen naderhand, is niet fijn voor de spieren). Ik draaf er nooit mee, in mijn ervaring kunnen ze dan de warmte slecht kwijt en doet het meer kwaad dan goed. In het werk kan een gezond paard zich prima warmhouden.
Okee, dan ga ik voor zolang even een regendeken erop doen, en ff op zoek naar een staldekentje.
maikeltje
Geplaatst: 02-02-13 21:05
Ik heb de mijne gewoon een gevoerde regendken op liggen. Ik ben te lui om iedere keer te wisselen bij binnen en buiten zetten En dan heb ik ze aan huis staan. Ik weet niet of jouwe aan huis staat of op pension maar pensionhouder gaat denk ik niet iedere keer de deken van jouw paard wisselen....
Ik sta idd op pension. Mijn stalgenoot zet idd ook buiten, vind het voor haar ook wel lastig als ze moet wisselen. Zijn er meer mensen die gewoon een regendeken erop laten? heb je geen gedoe dan met broeien? Ik wil best een staldeken aanschaffen, maar vind het eigenlijk een beetje zonde, omdat ik hem niet altijd wil gaan scheren...
Mijn paard heeft een 0 grams outdoor deken op, word niet geschoren. deken blijft in de winter gewoon op, ook op stal zonder problemen! alleen met oud en nieuw tijdens het noodweer heb ik de deken eraf gehaald, ze stonden op stal en de gasten gingen vuurwerk afsteken naast de schuur. wou de deken heel houden en het paard ook:D verder ligt de deken er zonder problemen op
Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller
Geplaatst: 02-02-13 23:48
Heel veel paarden zijn momenteel aan het verharen, dus ik zou me er niet te druk om maken.
Hoe weet je dat hij het warm heeft? Heb je de temp. opgenomen? Wel zonde dat je van 24/7 buiten naar een stal moet.
Edit: O sorry, hij zweet ook nog. Is er geen buitenbox beschikbaar?
Hhhm dat is wel jammer. Mischien kun je een bepaald patroon scheren, de borst en de nek? Er zijn geloof ik patronen waarbij geen deken is, scheelt je een hoop geld.
Ja, ik heb daar ook over nagedacht, maar het is een 1 malige actie. Ik heb niet de behoefte om hem telkens te scheren:-) Ik wil gewoon 1 keer de hele hap eraf en daarna mag de natuur zichzelf weer regelen. Is echt om hem ff te helpen omdat hij noodgedwongen in 1 klap van volledig buiten naar volledig binenn is gegaan. In mei gaat hij het land weer op, in oktober pas weer naar binnen, dus dan is zijn vacht nog niet volledig op de kou aangepast.
novita13
Geplaatst: 03-02-13 00:09
Ik heb al jaren gevoerde en ongevoerde regendekens op liggen opstal.pas het wel aan aan de temperaturen. Overdag staat hij gewoon buiten met de zelfde deken die hij snachts dus ook op heeft.
Ik heb tnt noot problemen mee gehad en 200gram zou ik na scheren gewoon op doen. Dan kan je als snachts temp weer hoger ligt altijd naar 100gr of gevoerde regendeken gaan.
Goed voelen aan je paard als je deken af haalt of hij bv nat is of erg koud. Dan daar op anticiperen....
Dan lijkt het me inderdaad wel handig, hoef jij de hele reutemeteut aan dekens niet aan te schaffen, maar kan je pony toch zijn warmte kwijt tot hij zijn zomervacht heeft. Welke modelen geschikt zijn zou ik alleen niet weten...
Ik zou ook je regendeken opdoen. Mijn paard staat ook met die regendeken op stal en qua broeien ofzo nooit geen problemen gehad. Mijn paard heeft op dit moment ook een deken van 200 gram op.