Bodem van de buitenbak verbeteren.. hoe?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SophievdV

Bodem van de buitenbak verbeteren.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:24

Hoi!

Wij hebben thuis een mooie buitenbak van 25 x 50 meter. Hier ligt Poelman zand in, hij is gedraineerd en we zitten hier op klei op zand (dus eerst een laag Friese klei en dan nog een laag zand). De bak ligt er nu een kleine 7 jaar en kan wel een update gebruiken. Sowieso wil ik em graag recht laten trekken. De bodem is nu wel nat, maar nooit zwaar. Ook niet als ie kurkdroog is.

Ik zit eraan te denken een nieuwe laag zand aan te brengen omdat de huidige laag toch wel aanzienlijk geslonken is ten opzichte van 7 jaar geleden.

Wie heeft er nog tips hoe we dit het beste aan kunnen pakken?

Langs 1 lange zijde ligt een sloot, de rest ligt naast het weiland. Het probleem waar ik nu tegenaan loop is dat de bodem gauw nat is en er zich enorme waterplassen vormen. Ook al wordt de bodem niet zwaar, het rijdt niet fijn.

Sica
Moderator Over Paarden

Re: Bodem van de buitenbak verbeteren.. hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:37

Als er plassen vormen is er iets niet in orde met de drainage. Daar zou ik dan eerst naar (laten) kijken.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:38

Die zijn al schoon gespoten :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 20:58

misschien is je zand niet meer doorlatend genoeg. Bij mij hielp het om er een laagje drainagezand doorheen te laten mengen en hem goed diep los te laten trekken (niet dieper dan je zand het, de klei moet er niet door komen)

Zand er bij op doen is altijd verstandig. In de loop der jaren waait er best wat weg, de paarden nemen zand mee uit de bak en de bodem zakt in. Wel goede kwaliteit zand. Als het poelman zand beviel zou je daar nieuwe kunnen bestellen, wel handig om hem dan na het opbrengen van het zand los te laten trekken en daarna met een trekker met (lasergestuurde) kilverbak ietsje op afschot richting sloot vlak te laten maken. Dan stroomt je water weer netjes af richting sloot en heb je minder last van plassen die blijven staan.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 21:10

Als de drainage al is schoongemaakt, betekend dit vaak dat je baan verzadigd is met plantendelen of mest. Deze verzadiging hoeft niet perse met het oog zichtbaar te zijn. In een laboratorium kan je het organisch stofgehalte laten meten.
Om deze verzadiging met niet al te grote kosten tegen te gaan kan je inderdaad extra zand toevoegen.
Heb je het gevoel dat je baan steviger is dan voorheen? Zo ja, dan heb je zand nodig waarvan de korrels wat ronder zijn. Zo niet, gebruik dan hetzelfde zand.
Er zijn natuurlijk veel mogelijkheden. Zowiezo zou ik wel het nieuwe zand goed mengen met het oudere zand. Anders krijg je een dubbele laag en blijven de plassen gewoon aanwezig.

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 21:38

Poelman zand is hier in de omgeving een begrip. Er zit een beetje leem in en daardoor blijft hij altijd stevig, maar als de bak er niet optimaal bij ligt, dan blijven er dus plassen op staan. Dan zitten we ook nog op de vlakte dus er waait veel zand weg..

Ik denk nu aan een laserapparaat om de bak recht te leggen, eventueel met wat verloop richting de sloot. Maar wel minimaal, want ik wil niet het gevoel hebben van een helling af te rijden ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 01:05

Bij mij zat er van nature ook leem door het zand en het heeft dus echt geholpen om er grof drainagezand doorheen te laten slepen/trekken/mengen (toplaag wordt iets sneller los en kan dan meer water hebben voor je plassen krijgt, maar hij wordt niet snel zwaar en als hij nat wordt, wordt hij weer zo hard als strand bij de vloedlijn. Alleen de eerste paar uur kan het losse toplaagje gaan drijven omdat het water niet snel genoeg door die onderlaag heen zakt. Daar helpt diep lostrekken 1 a 2x per jaar heel goed bij. Hier moest de zware cultivator/trekker combi echt hard werken om die aangestampte leem/zandlaag weer los te krijgen. Toen was er bijna 3 jaar niet meer losgetrokken. Dit jaar wil ik het weer laten doen, afgelopen najaar is het er niet van gekomen.

Als je een hoefijzer paaltje de grond in wilde stampen lukte dat ook amper dieper dan 10 cm, zo hard was die laag net onder de toplaag.

Ik heb hem wel gelijk weer wiel aan wiel vast aan laten rijden, anders had ik hem lang niet kunnen gebruiken, en ben ook zelf nog een uur aan het slepen geweest om hem weer vlak en egaal te krijgen. Maar goed, een loonwerker kan dat veel sneller en netter met een kilverbak.

Een hoogte verschil van een cm of 10 op 20 meter kom je al een heel eind mee, verwacht niet dat dat hier zoveel meer is.

Feanyth

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 09:07

Leem is een natuurlijke afdichter. Dus dan heb je zand nodig met meer ronde korrels. Zeld zou ik dan "tankezand" adviseren. Dit zand is bij de meeste zandhandels wel te verkrijgen.

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 12:28

Hier heb ik ook zo'n keiharde laag zand onder de losse bovenlaag. De bovenlaag is ongeveer 10 cm dik, de dichtgeslibde laag eronder ongeveer 15 cm. Daaronder weer zwarte grond, dus veel zand is het eigenlijk niet en ik ben bang dat (vaak) lostrekken de zwarte grond op den duur naar boven gaat halen. Denken jullie dat het zinvol is om er na lostrekken tapijtsnippers doorheen te mengen? Zou het dan minder snel dichtslibben?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:12

Grappig, net in 'je andere topic' gereageerd ;) Zocht op bak verbeteren en kwam hier uit.

Wij laten de bak bol kilveren. Dan loopt het water altijd goed weg. Laag zand er over heen moet ook al een heel stuk schelen. Nu willen wij niet een hele grote investering doen, aangezien we in de zomer/najaar de bak gaan verplaatsen. In de nieuwe bak denken we aan tapijtsnippers of kokos. Of iemand nog andere opties/ervaringen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 18:16

Onze bak loopt iets schuin af, en dat is echt ideaal :j
Even een gootje maken richting de sloot en je bent al het water zo kwijt :) Bij ons merk je het wel dat je iets bergop en bergaf loopt, maar daar wen je snel aan en zelfs met een hele dag regen kan je na een uurtje weer in een zo goed als droge bak rijden.