Pony breekt elke keer uit de wei.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Loei

Pony breekt elke keer uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-13 23:02

Hoi hoi!
Vandaag kwam de eigenaar van de pony's die ik bijrijd naar me toe; 'Je moet me helpen! Aurea is wééééér uitgebroken uit de wei, en liep zelfs de weg op!'
Nu vroeg hij me of ik hem kon helpen met het vinden van een oplossing, want het gaat hier om een 2-jarige pony, van 1,47 m ongeveer, die keer op keer, hoe dan ook, steeds weer uitbreekt uit de wei, ze pringt erover, over een hek van 1,20. Pony staat niet alleen, met een haflinger, een arabiertje, en met een new forestje. De andere pony's doen dit niet. We hebben nu álles geprobeerd maar zijn ten einde raad.

We hadden eerst een wei afgezet met lintjes en stroom. Daar springt ze vrolijk overheen. Toen dit een paar keer was gebeurd is er nieuw, goed hekwerk geplaatst. Ook dit helpt niet. Overal staat gewoon stroom op, maar ook springt ze hier vrolijk doorheen. Nu vind de eigenaar het te gek en te duur om er hekwerk van 2 meter hoog of iets te plaatsen, dus dat word hem niet.

Zijn er meer mensen die dit probleem hebben/gehad hebben? Zijn er tips? Kan het zijn dat ze zich verveelt?
Ze gaan ongeveer smorgens rond 9 uur het land op tot het donker word. Uur of 6 nu dus. Ze is net weer met de andere paardjes in de stal gezet, maar nu dus een probleempje voor morgen. Je kan zo'n pony niet de hele dag binnen houden. Maar in de wei is ook gevaarlijk, want straks rent ze weer de weg op... helppp ;s
Tips zijn zeer welkom! :D

friesiszwart

Re: Pony breekt elke keer uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:36

staat er wel voldoende stroom op de omheining?

Wat is de reden dat zij over de draad heen gaat? Wordt zij misschien opgejaagd door de andere paarden?
Schrikt zij ergens van of is er een andere reden waarom zij dit doet?

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 17:15

Hoi friesiszwart
Ze word absoluut niet opgejaagd, haar moeder staat ook bij haar in de wei. We hebben echt geen idee waar het vandaan kan komen. De reden proberen wij ook te zoeken.
Dit is ook begonnen sinds een halfjaar geleden. Soms gaat het een tijd goed en is er niks aan de hand, en soms breekt ze dagen achter elkaar uit. Het lijkt wel of ze nu ontdekt dat ze meer kan, nu ze opgroeit zegmaar.

Of er voldoende stroom opstaat is voor mij niet zeker, al zegt de eigenaar dat er wel stroom opstaat. Ik zal hier even na vragen !
Laatst bijgewerkt door Loei op 30-01-13 17:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Breghje

Re: Pony breekt elke keer uit de wei.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:21

Idd nagaan of er voldoende klap stroom opstaat, als ze doorbreekt en niks voelt wordt het een leuk spelletje uiteraard. Als ze een keer een flinke optater krijgt is vaak de lol er al af. :D

Soms wil het ook wel eens helpen om af en toe wapperende lintjes aan de draad te hangen, tenzij de rest van de paarden dat niet op prijs stellen uiteraard.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 17:22

Ik ken dat, wij hebben er hier ook zo één. Stroom doet haar helemaal niets, ze gooit gewoon de kop onder de onderste draad en drukt net zo lang door tot ze aan de andere kant staat. En dan niet terug kunnen op haar manier he.....
Wij hebben inmiddels de kanten waar ze er uit gaat gewoon maar helemaal gebarricadeerd met van alles (trekker, kar, etc) en nu staat ze al een tijdje netjes binnen de draden.

Loei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 17:41

Diablo schreef:
Ik ken dat, wij hebben er hier ook zo één. Stroom doet haar helemaal niets, ze gooit gewoon de kop onder de onderste draad en drukt net zo lang door tot ze aan de andere kant staat. En dan niet terug kunnen op haar manier he.....
Wij hebben inmiddels de kanten waar ze er uit gaat gewoon maar helemaal gebarricadeerd met van alles (trekker, kar, etc) en nu staat ze al een tijdje netjes binnen de draden.

Precies hier ook. We vinden haar altijd aan de andere kant van de draad, want ze komt niet meer terug...

Breghje schreef:
Idd nagaan of er voldoende klap stroom opstaat, als ze doorbreekt en niks voelt wordt het een leuk spelletje uiteraard. Als ze een keer een flinke optater krijgt is vaak de lol er al af. :D

Soms wil het ook wel eens helpen om af en toe wapperende lintjes aan de draad te hangen, tenzij de rest van de paarden dat niet op prijs stellen uiteraard.

Goeie tip! Ik ga het even voorleggen aan de eigenaar. Hij zei zelf ook al zo iets, dat ze een keer een flinke schok moet krijgen.
Wapperende lintjes doet haar, en de andere pony's denkik niet zoveel.

Senna012

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 20:31

Probeer de draden hoger te spannen en zet er anders meer stroom op ;)