wei opdelen? hooi bijvoeren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lauranne94

wei opdelen? hooi bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 16:28

Hallo iedereen

Binnenkort komt mijn paardje naar onze (gehuurde) weide. Het is een stuk van zo'n 3000m² met een stal op.

Om het gras goed de mogelijkheid te geven om bij te groeien, zou ik het perceel graag opdelen en afzetten met prikpaaltjes.
Ik dacht hierbij aan een opdeling in drie stukken:
- een stuk voor de stal met een gang aan de kant die doorloopt tot het einde van de wei (soort paddock Paradise geïnspireerd dus ;)) dit stuk zou dan constant beschikbaar zijn, ook bij vorst/sneeuw/regen/...
- twee ongeveer even grote stukken die echt puur als weide dienen en afwisselend gebruikt worden MAAR dus wel enkel wanneer de bodem het toelaat (als er bvb een moeras ontstaan is het een optie om een aantal dagen enkel het eerste stuk te geven)

Hoe zouden jullie dit verdelen? In de winter het ene deel van de wei en in de zomer het andere? of in de winter één en in de zomer allebei indien de grond het aankan?
Graag tips hierover :)

Ik ga sowieso ook hooi voeren en krachtvoer. Hooi wss in de zomer weinig en in de winter of op momenten dat de grasstukken niet beloopbaar zijn meer :) Hier nog tips?

Tenslotte nog even belangrijk: ik hoef geen commentaar in de trant van 'neem er een maatje bij is mij advies'. Ik heb namelijk hierover nagedacht en o.a. het pad tot aan het einde van de wei zorgt ervoor dat er voldoende contact is met soortgenootjes :) Paard komt namelijk op een wei te staan tussen allemaal andere paardenweien :) Maar dus, toch bedankt voor de - alleszins heel oprechte - bezorgheid ;)

Graag hoor ik iets van jullie :D
x

maringe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:09

Ik heb ook ongeveer zo'n groot stuk weide. ( er lopen drie pony's in) en ik doe het als volgt. In de winter lopen ze op een stuk weide wat de afmetingen heeft van een bak (20x40). Dit mogen ze kapot lopen. Als het weer het toelaat, mogen ze in de winter ook op de weide (droog weer of vorst).
In het voorjaar laat ik de weide bemesten en zet dan de helft van de weide af. Hier mogen ze lopen, de andere helft laat ik doorgroeien tot het gras lang is.
De winterweide laat ik dan rusten en hier rijd ik in.
Als het gras in de tweede weide lang is dan begin ik met strip begrazing naar achteren toe. de eerste weide wordt dan groter, maar ik maak dan een pad en zet de eerste weide gedeeltelijk af, deze draad schuift wekelijks op, zodat het gras weer kan groeien. Zo ga ik verder tot het einde.
Ik heb wel een lange weide (150 m x 25)
In de zomer heb ik voldoende gras voor de pony's (shet, c-pony en e pony)

Ik hoop dat het duidelijk is

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 17:10

Hier ongeveer hetzelfde als @maringe doet. In het voorjaar heb je veel rijk gras en dus veel kans op hoefbevangenheid. Ik deel mijn stuk land op in 3 stukken. Binnen deze stukken zet ik extra paaltjes en schrikdraad voor strookbegrazing. Dagelijks zet ik het draadje dan een stuk verder zodat ze niet alles in 1x opeten en zich overeten. Bovendien moet je de weidegang in het voorjaar opbouwen, dus ik zou je paardje niet meteen in de volle wei laten in het voorjaar, maar het rustig opbouwen door strookjes gras te geven. In de winter heb ik ze alleen in de wei lopen als het droog is of als de grond bevroren is. Anders lopen ze de hele boel kapot.
In de zomer zou ik wel al je land gebruiken, is anders zonde van het gras.

Lauranne94

Re: wei opdelen? hooi bijvoeren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 17:22

ok, bedankt allebei! Dit helpt me al een stuk vooruit :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 12:56

In de zomer kun je afwisselen tussen beide weiden en evt. in elk stuk apart nog strookbegrazing toepassen.
Op die manier heeft elk stuk voldoende tijd om weer bij te groeien en kun je voor het gras te kort wordt de wei afsluiten. Voor het najaar en de winter heb je dan nog 1 stuk waar het gras nog redelijk lang is. Dat geef je er in de winter in beetjes bij of je laat ze er beperkt op grazen (enkele uren per dag wanneer het weer het toelaat) zodat het gras niet te snel op is. Zijn beide stukken kaal en is je bodem droog en stevig dat ze het land niet kapotlopen, kun je ze daarna het hele stuk geven.

Als je ze het hele stuk geeft, is het wel belangrijk om halverwege februari of maart weer 1 deel, of desnoods een paar weken beide delen, af te sluiten zodat dat gras dan kan bijgroeien en je weer een stuk wei hebt met voldoende gras zodat de rest dan weer rust heeft en kan bijgroeien zodat je in de zomermaanden weer vooruit kunt.
In het voorjaar, bij voldoende hoge teperaturen, heeft een in de winter kort gegraasde wei meestal wel 4 tot 6 weken nodig om weer bij te groeien. Als je in de winter 1 stuk al rust gegeven hebt, en dat heeft in de niet te koude maanden nog wat kunnen groeien, dan kun je dat stuk eerder al weer gebruiken.

Lauranne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 08:33

joyce B schreef:
In de zomer kun je afwisselen tussen beide weiden en evt. in elk stuk apart nog strookbegrazing toepassen.
Op die manier heeft elk stuk voldoende tijd om weer bij te groeien en kun je voor het gras te kort wordt de wei afsluiten. Voor het najaar en de winter heb je dan nog 1 stuk waar het gras nog redelijk lang is. Dat geef je er in de winter in beetjes bij of je laat ze er beperkt op grazen (enkele uren per dag wanneer het weer het toelaat) zodat het gras niet te snel op is. Zijn beide stukken kaal en is je bodem droog en stevig dat ze het land niet kapotlopen, kun je ze daarna het hele stuk geven.

Als je ze het hele stuk geeft, is het wel belangrijk om halverwege februari of maart weer 1 deel, of desnoods een paar weken beide delen, af te sluiten zodat dat gras dan kan bijgroeien en je weer een stuk wei hebt met voldoende gras zodat de rest dan weer rust heeft en kan bijgroeien zodat je in de zomermaanden weer vooruit kunt.
In het voorjaar, bij voldoende hoge teperaturen, heeft een in de winter kort gegraasde wei meestal wel 4 tot 6 weken nodig om weer bij te groeien. Als je in de winter 1 stuk al rust gegeven hebt, en dat heeft in de niet te koude maanden nog wat kunnen groeien, dan kun je dat stuk eerder al weer gebruiken.

ok, bedankt voor je ideeën! Het punt is echter dat het paard 7/7 en 24/24 zal buitenstaan, is namelijk een 'schuil'stalletje :D
Vandaar het idee om drie stukken te maken waarvan één permanent beloopbaar :) Zal in het begin dan wss dat stuk alleen geven zodat het al redelijk afgegeten kan worden, en dan afhankelijk van het weer en de bodem één of twee extra stukjes; zo'n beetje afwisselend :) Wnn de bodem dan te nat is, kan er nog altijd in dat ene stuk gelopen worden :) Zal dan in de winter wel een boeltje worden maar moet dan maar zo :p

Klinkt dat ok?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:27

Verhard ook een stuk bij de stal. Ik doe het precies zoals jij, omdat die van mij gevoelig zijn voor hb. Dus die lopen 24/7 op een kale wei en afhankelijk van het weer mogen ze af en toe grazen op de andere wei. Ze krijgen flink hooi bijgevoerd. In de winter ontkom je er sowieso niet aan omdat er dan weinig in het gras zit. Wij zitten op de klei en de wei waar ze altijd lopen is nu onwijs blubberig en nat. Ze staan nu dus veel op de verharding en ik laat ze regelmatig in een deel van de goede wei om lekker te kunnen rollen en rennen en wat grazen.

Hoe ga je het met de mestafvoer doen? En waarom perse geen maatje? Wat neuzen over de draad kan in mijn ogen nooit een maatje vervangen. Mss is het mogelijk om een 'pensionklantje' te nemen. Kun je meteen de klusjes delen (uitmesten, weiland maaien en onderhouden enz) en het is een stuk gezelliger :D

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 13:52

Ik ging al uit van jouw winter loopstukje waar ze altijd op kunnen. Daarvan een deel bestraten en een deel zand en dan kun je de rest van je wei zo gebruiken zoals ik als voorbeeld gaf.

Lauranne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-13 20:34

capopjekop schreef:
Verhard ook een stuk bij de stal. Ik doe het precies zoals jij, omdat die van mij gevoelig zijn voor hb. Dus die lopen 24/7 op een kale wei en afhankelijk van het weer mogen ze af en toe grazen op de andere wei. Ze krijgen flink hooi bijgevoerd. In de winter ontkom je er sowieso niet aan omdat er dan weinig in het gras zit. Wij zitten op de klei en de wei waar ze altijd lopen is nu onwijs blubberig en nat. Ze staan nu dus veel op de verharding en ik laat ze regelmatig in een deel van de goede wei om lekker te kunnen rollen en rennen en wat grazen.

Hoe ga je het met de mestafvoer doen? En waarom perse geen maatje? Wat neuzen over de draad kan in mijn ogen nooit een maatje vervangen. Mss is het mogelijk om een 'pensionklantje' te nemen. Kun je meteen de klusjes delen (uitmesten, weiland maaien en onderhouden enz) en het is een stuk gezelliger :D

Bedankt voor je tips :)

een aantal bedenkingen ivm een maatje:
- gehuurde wei dus pensionklantje is niet mogelijk, eventueel wel zelf tweede paard. heb er zelfs een oplossing voor, nl mijn oud maatje die ik tot voor kort reed van andere mensen en die nu wss weg moet omdat ik er niet meer mee rij. zou een dubbele oplossing zijn want wil dat oudje ook niet echt kwijt
- slechts één stal, geen mogelijkheid voor een tweede
- dubbel da, hoefsmid, hooi, voer, bodembedekking, ... dus extra kosten (die er dan eigenlijk echt te veel aan zijn)

mogelijke oplossing is wel om hem af en toe samen te zetten met een ponytje van vrienden die aan de overkant staat :) mits ze overeenkomen natuurlijk :) dit is echter nog niet afgesproken maar mss wel een idee :)

mestafvoer wordt voor gezorgd ;)

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:02

3000m2 is niet veel. Je zult idd echt met strook begrazing moeten werken. Let vooral op bij nat weer. Wat voor soort grond id het? Klei, veen of zand?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 21:17

Wij hebben zo.n 5000m2 met schuilstal, maar ivm de blub bij de stal staan ze thuis binnen op stal. (en stapmolen en buitenbak). Hier vind ik het iig niet te doen. In de schuilstal is het verhard, maar is echt niet voldoende. moet dan echt een goede paddock maken........
Echter vind ik het dan zo'n postzegel,dat ik ze liever thuis zet.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-13 22:14

Oh ja en hooi bijvoeren zal zeker moeten...

Lauranne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:02

Melanie5 schreef:
3000m2 is niet veel. Je zult idd echt met strook begrazing moeten werken. Let vooral op bij nat weer. Wat voor soort grond id het? Klei, veen of zand?

ik denk leem, weet het niet exact :) is in België, provincie Antwerpen :)

Lauranne94

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-13 13:02

superwoman schreef:

hooi zal zeker bijgevoerd worden, onbeperkt liefst :)

en jammer genoeg hier niet de luxe om ze thuis te zetten ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-13 13:26

Lauranne94 schreef:
superwoman schreef:

hooi zal zeker bijgevoerd worden, onbeperkt liefst :)

en jammer genoeg hier niet de luxe om ze thuis te zetten ;)

Wat ik ermee bedoel te zeggen is dat het voor de pony's niet goed genoeg was door de blub. Beter goed nagaan of het wel mogelijk is voor het paard (en zijn gezondheid).
Men denkt er vaak te makkelijk over, ook omdat sommige anderen ook hun paarden op het land hebben,echter kan de bodem anders zijn. (zo ook bij ons thuis (aangepast) terwijl het huis van de buren tijdens de verkoop ook voor paarden geschikt zou zijn -was dus niet het geval)