Containerbox ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

salamaleque

Containerbox ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 20:07

Voor mijn KWPNer 1.67m heb ik de keuze tussen een binnenbox of een containerstal met bescheiden uitloop. Mijn paard heeft graag wat te kijken en zuigt soms lucht. Hij staat op dit moment in een buitenbox maar kan in de zomer niet op de wei.
Op een nieuwe stal kan ik kiezen tussen een binnenbox of een containerbox met een kleine uitloop. Maar ik vraag me af, is dat in de winter niet veel te koud en in de zomer veel te warm???
Hij heeft het niet snel koud maar in de zomer wel vrij snel warm, overigens gaat hij in de zomer dagelijks het land op. Ik vind het een lastige keuze ... Wat zijn jullie ideeen?

Leen

Re: Containerbox ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:12

Hangt een beetje van de grootte van de stallen af. Heb je een ruime binnenstal, met raampje en contact met andere paarden dan zou ik voor die kiezen (mits ook nog genoeg weidegang). Is het een stal tussen '4 muren' dan zou ik voor de containerstal kiezen. Te koud zullen ze het niet hebben, als ze het te warm hebben kunnen ze zelf kiezen of ze naar buiten gaan.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:14

Ik zou zeker voor een uitloop gaan. Hij heeft dan toch gewoon een stal, maar kan er voor kiezen om even buiten te gaan koekeloeren. :)

Pienie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:16

Wij hebben ook containerstallen ( gewoon waar ze in slapen , zonder uitloop ) Wij vinden ze superfijn !

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 20:18

Paarden hebben het sowieso niet snel koud, zeker als ze droog en uit de wind kunnen staan in de container.

Mijn paard staat ook in een container met uitloop, container heeft wel een schuin afdak erop. Kan me voorstellen dat het in een container met een plat dak zomers wel erg warm zou kunnen worden. Zelf eigenlijk nooit last van gehad, hij staat natuurlijk ook wel op het land overdag.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 21:40

De binnenstal vind ik vooral in de winter niet zo. hij heeft nl. alleen zicht op het paard dat tegenover hem staat en komt op het rijden na en half uurtje paddock en wat wandelen na niet in de frisse lucht.
Mij lijkt de containerstal voor de winter vooral fijn, hij kan dan kiezen binnen of buiten. En hij ziet veel want hij heeft dan uitzicht op de grote paddocks en de stapmolen. De uitloop is overigens echt wel ieniemienie hoor. In de zomer kan hij op de wei. Maar goed twijfel is: misschien te koud in de winter, te warm in de zomer en misschien iets aan de kleine kant qua afmeting ... Maar goed ik heb geen idee in hoeverre een paard ook echt in zijn stal gaat staan als hij een uitloop heeft.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:18

Goh ik verzorgde vroeger een pony, die had ook een stal met mini mini uitloop. Stel dat de stal 3x3 was en de uitloop een 1,5 x 3. Hij stond altijd buiten, zelfs in de sneeuw. Enkel voor eten en drinken ging hij naar binnen. Het zijn paarden, ze kunnen heus wel tegen het weer. Zolang ze maar de mogelijkheid hebben om te kiezen wat ze willen.
Als je paard geen contact met andere paarden kan hebben zou ik sowieso voor de container gaan. Hij heeft uitzicht en zal zich niet snel gaan vervelen (denk aan luchtzuigen, weven, overal aan likken, tegen deuren stampen,... ) Eventueel kan je een licht zeil oid op het dak van de container leggen zodat de warmte in de zomer niet te erg wordt opgenomen (weet niet of dit werkt hoor, maar we hebben 2 tuinhuisjes, 1tje met een donker soort metalen golfplaten dak en een met een wit dak, ook metaal met af en toe een ribbel in. Het met het witte dak is beduidend koeler)

Ik weet niet of je keuze hebt tussen de containerstallen? Maar moest je kunnen kiezen neem dan eentje waar je op de uitloop wat schaduw hebt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:29

hier hebben de paarden ook vrije uitloop tussen stallen en paddock/uitloop en ze kiezen echt zelf waar ze behoefte aan hebben mits ze zich veilig voelen.
met veel regen of erg koud eeer met gure wind staan ze heel veel binnen.
met mooi weer en zonnetje veel buiten. met heel heet weer en insecten weer veel binnen of net achter de stal in de schaduw.

Mona81

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 22:32

Ik zou denk ik ook gaan voor de box met uitloop. Denk dat'ie daar blijer van wordt dan de hele dag in de box... (op de beweging etc. na) Dan kan hij ook nog eens van het zonnetje genieten ofzo :)

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 09:09

Fijn dat jullie zo meedenken! Ik weet dat paarden het niet zo snel koud hebben maar met die strenge vorstperiode twijfel ik dan weer. Hij is dan ook best stijf met rijden. Verder heeft de kleine uitloop geen schaduw en is de containerbox echt wel klein ...

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 09:24

Kan de uitloop op verzoek niet groter gemaakt worden?
Persoonlijk vind ik het heel belangrijk dat ze altijd naar buiten kunnen om eens rond te lopen, dus ik zou nog even verder zoeken naar een andere stal.

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:11

Verder zoeken naar een stal waar zomer en winter land bij zit!
Wij hebben ook een ex luchtzuiger op stal.We hebben hem zolang hij bij ons staat nog nooit lucht zien zuigen. Nu zal dat niet voor elke luchtzuiger gelden maar de verveling van de hele dag op stal zal geen goed doen.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 10:22

Ik heb zo ongeveer alle stallen in de omgeving bekeken. Veel buiten is mogelijk maar zonder faciliteiten om goed te kunnen rijden en daar wordt hij ook niet beter van (en dan in de zin van een blijer paard). Dus ik zal concessies moeten doen en dit is wat er het meest dichtbij komt. Helemaal ideaal krijg je het nergens daar ben ik wel achter en dat is per paard ook nog verschillend.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 10:32

zowiezo zal de box + uitloop wel groter zijn kwa oppervlakte dan de binnenbox. ik zou zeker opteren voor de buitenbox!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:00

salamaleque schreef:
Ik heb zo ongeveer alle stallen in de omgeving bekeken. Veel buiten is mogelijk maar zonder faciliteiten om goed te kunnen rijden en daar wordt hij ook niet beter van (en dan in de zin van een blijer paard). Dus ik zal concessies moeten doen en dit is wat er het meest dichtbij komt. Helemaal ideaal krijg je het nergens daar ben ik wel achter en dat is per paard ook nog verschillend.

Ik weet niet hoeveel je voor een stal wilt betalen en of je Wassenaar te ver vindt.?

Cajra

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:03

Is het een geïsoleerde container? Die worden namelijk niet warm in de zomer. Geen condens in de winter. Dus zou ik, als de container geïsoleerd is, voor die optie gaan.

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:05

Ik zou niet gaan voor een containerbox, over het koude in de winter zou ik me geen zorgen maken.
Maar in de zomer wordt het echt een broeikas, is echt vreselijk zo heet! Ik weet niet of je paard schaduw heeft in de uitloop, maar als dat niet zo heeft moet hij kiezen tussen bloedhete containerbox of volle zon.. Dat zou ik mijn paard niet aan willen doen! En hij komt dan toch al in de wei, dan lijkt het me fijner als hij daarna even in een koele box kan staan.. En als de uitloop ienieminie is maakt dat echt niet zoveel uit naar mijn idee. Nee ik zou hem binnen willen hebben.

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 11:32

@elco Wassenaar is aan de verkeerde kant. Mijn paard heeft daar een maandje op de wei gestaan maar daar doe ik vanaf huis 40 min over en vanaf werk in de spits (Rotterdam) helemaal een mijl op 7 :( ik probeer op max 375 eur uit te komen ....

daiswees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:37

lekker met uitloop zou ik voorgaan!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 11:59

Wij hebben containerstallen in gebruik, en ik vind het prettige stallen. Moet wel zeggen dat de paarden in de zomer volledig buiten staan. Zij staan alleen in de wintermaanden de nachten of bij extreem slecht weer binnen. Zelfs bij de afgelopen sneeuwperiode konden de paarden overdag nog lekker naar buiten toe.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:26

salamaleque schreef:
Voor mijn KWPNer 1.67m heb ik de keuze tussen een binnenbox of een containerstal met bescheiden uitloop. Mijn paard heeft graag wat te kijken en zuigt soms lucht. Hij staat op dit moment in een buitenbox maar kan in de zomer niet op de wei.
Op een nieuwe stal kan ik kiezen tussen een binnenbox of een containerbox met een kleine uitloop. Maar ik vraag me af, is dat in de winter niet veel te koud en in de zomer veel te warm???
Hij heeft het niet snel koud maar in de zomer wel vrij snel warm, overigens gaat hij in de zomer dagelijks het land op. Ik vind het een lastige keuze ... Wat zijn jullie ideeen?

Aangezien je aangeeft dat hij 's zomers overdag op het land staat, zou ik me niet teveel zorgen maken over de warmte. Mocht het te warm zijn, dan kan hij altijd nog in zijn uitloop gaan staan als hij van het land afkomt, maar ik denk dat het dan al zover is afgekoeld dat als hij echt in zijn box wil, dan geen probleem is. Overigens, vraag ik me af als hij de keuze heeft, hoeveel hij daadwerkelijk nog gebruik gaat maken van zijn stal.

Van kou hebben ze niet zo snel last. Paard voelt zich optimaal tussen -5 en 15 graden. Mocht je bang zijn voor kou, kun je altijd een deken op doen, ook evt. voor de stijvigheid. Maar ik denk dat de stijvigheid sowieso minder wordt als hij de mogelijkheid heeft om wat rond te wandelen. Een containerstal is op zich meestal wat kleiner qua oppervlakte dan een normale binnenbox, maar met de uitloop eraan kan hij toch meer bewegen en lekker een frisse neus halen.

Hoe zijn de mogelijkheden om te socializen met een buurman/vrouw?

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 18:48

@Jibbel nou aangrenzend iig aan een zijde en mogelijk aan allebei de zijden een paard dus dat vind ik ook fijn:)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 18:55

Mijn fjord heeft ook een halve container met uitloop.
Overigens geen deur in de container die dicht kan, staat dus altijd open.
Doorgaans staat ze buiten op het uitloopje, weer of geen weer.
Alleen liggen doet ze binnen (daar rubber matten en vlas, uitloopje is beton).

Kou is het probleem niet, ze kunnen uit de wind gaan staan en uit de regen oid.
Warm worden ze wel, maar in de zomer staat die van mijn 24/7 in de wei en als ze al op stal staat,
staat ze gewoon buiten.

Voor mij de beste bijkomstigheid dat mijn paard met luchtweg problemen met deze huisvesting probleem vrij is.

Je zegt in de winter stijf, maar of dat de kou is is de vraag, op uitloopje kunnen ze meer bewegen dan in een box, kan dus best zijn dat ze dan juist soepeler is.

Nadeel buitencontainer met uitloop, je moet waterdichte dekens hebben en soms heb je half verzopen
paard als je wilt gaan rijden, maar dat vind ik ruimschoots op wegen tegen de
bewegings vrijheid, het uitzicht, de frisse lucht etc.