Afspuiten na Buitenrit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bellatje14

Afspuiten na Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 14:11

Na een buitenrit spuit ik altijd de benen af met lauw/warm water. Maar een meisje die ik op een manege tegen kwam vertelde mij dat ik de benen altijd af moet spoelen met koud water.

Wat doen jullie ?

QuintySnoepy

Re: Afspuiten na Buitenrit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:13

Meestal doe ik in de zomer koud/lauw water en in de winter doen ik meestal lauw/warm

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:15

Koud water is juist slecht op een warm paard.
De spieren kunnen daarop een schrikreactie geven.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:17

Ik doe nooit wat; gooi paard gewoon gelijk in de wei zonder iets te doen (hoeven alleen even uitkrabben)

Bellatje14

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 14:21

Silence schreef:

ja zo dacht ik er ook over maar het meisje zij dat de reactie juist goed was.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 14:22

Koud water zou ik alleen gebruiken bij zwellingen, maar bij een paar gezonde benen lijkt mij lauw water veel geschikter.

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 15:37

In de zomer spuit ik af met koud water, in de winter zet ik hem gewoon weer terug in zijn paddock zonder nog af te spuiten.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:42

Silence schreef:

In onderbenen zitten geen spieren, en alleen die spuit je over het algemeen af als je het hebt over 'de benen afspuiten'. Koud water over de rug plenzen na een rit is idd geen goed idee.
Koud water gebruik je om te koelen. Als jouw paard gekoeld moet worden na je buitenrit (bijvoorbeeld omdat het heel warm was en je stevig doorgereden hebt) dan koel je op de onderbenen en op de hals met koud water. Daarmee breng je de kerntemperatuur en de hartslag van je paard naar beneden.
Met koud water afspuiten na een rit om daarmee 'iets voor de pezen te doen' is onzin. Gezonde pezen hoeven niet gekoeld te worden, en afspuiten doet niks aan afharden of wat dan ook. Heeft je paard peesproblemen, dan koel je om een andere reden, maar dan ga je niet buitenrijden, mag ik aannemen.

Als het je puur gaat om de benen even schoon te maken is lauw water prima. 's Zomers na een warme rit zou ik geen warm water gebruiken om schoon te maken. Zelf vind je het ook lekkerder als je het al warm hebt om je met wat kouder water te wassen.

yinneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:41

Nou mag van mij best warm in de winter hoor :-)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 15:27

Silence schreef:

Op de spieren is koud water idd niet goed. Maar ik lees dat het hier om de benen gaat? Afspoelen met koud water is juist wel goed voor de benen.

bora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 19:00

Ibbel schreef:
Als het je puur gaat om de benen even schoon te maken is lauw water prima. 's Zomers na een warme rit zou ik geen warm water gebruiken om schoon te maken. Zelf vind je het ook lekkerder als je het al warm hebt om je met wat kouder water te wassen.

Dit is wel goed voor de benen, maar met koud water op een warm/heet paardenlichaam KAN spierbevangenheid tot gelvolg hebben. Spreek uit ervaring. Dus wees hier voorzichtig mee

Ssoraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:45

In de winter met warm water en zomer lauw

Ramarant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 22:57

Spuit je eigen benen in de winter maar eens af met koud water, ik zou er niet vrolijk van worden.. 8)7

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:01

Als ik buiten heb gereden en zijn benen zijn modderig, dan spuit ik zijn benen af met koud water. Winter of zomer. Niet als het vriest. Zijn benen zijn in de winter ongeschoren en daarbij is het zo dat ik niet 10 min. op één been spuit, maar alleen om het grove modder weg te wassen. Dan lijkt me koud water geen probleem. In de winter je paard douchen met koud water doe je alleen als je er zelf ook bij gaat staan :+ (niet dus ;) )