Hoeveel betalen jullie per maand/jaar?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxmariska97

Hoeveel betalen jullie per maand/jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:32

Hee!

Ik heb een aantal topics doorgelezen van hoeveel stalgeld bokkers per maand betalen, maar betalen jullie nu per maand met alles, dus ook wormenkuren, hoefsmid, lidmaatschap enz.
En wat waren jullie eenmalige kosten? (hoeveel heb je betaald toen je je paard kocht met al het tuig en andere spullen)

Gewoon uit nieuwsgierigheid en omdat mijn vader&moeder heel graag een pony voor me willen kopen maar geen idee hebben wat het kost..

xx

Jes

Re: Hoeveel betalen jullie per maand/jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:44

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:45

rakni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:46

per jaar heb ik echt nooit willen uitrekenen. Ik had pech met een paard dat erg lang veel ziek was, ik denk wel 500 euro per maand als ik alles bij elkaar zou optellen...

xxmariska97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 21:48

Maar ben je per maand niet ongeveer €200 kwijt en als de hoefsmid/wormkuren in die maand moet zo'n €70 meer?

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:50

xxmariska97 schreef:
Jes schreef:

Hier heb ik al gekeken maar dit vindt ik echt overdreven kosten.
Ik hoop niet dat iedereen zoveel betaald voor een pony?

Het zijn hele realistische bedragen hoor!

Stalling is een grote kostenpost waar ook nog veel verschil in kan zitten. Waar ga je de pony stallen?

Lau_John

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:51

Ik ben 300 euro aan stalling kwijt, 1x in de twee maanden zo'n 40 aan hoefsmid. Per jaar 360 aan verzekering. En je hebt genoeg onverwachte da kosten geloof mij :) ik zou toch wel op ong. 400 p maand rekenen als je de onverwachte kosten en hoefsmid/ inentingen en wormebkuren erbij neemt.

Paula2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:52

Ik vind dat hele reële prijzen hoor. qua stalling kun je nog goedkoper uit maar dat hangt af van wat je eisen zijn natuurlijk. En qua zadel, hoofdstel etc is ook maar net hoe duur je het zelf wilt maken. Maar je kan het maar beter ruim inschatten dan dat het flink tegen gaat vallen als het eenmaal zo ver is.

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:52

Ik denk dat dat inderdaad een gemiddelde prijs is, ik betaal 220 per paard, ben per maand als ik alles erbij tel met het lessen, hoefsmid, wormkuren e.d tussen de 550 en 600 euro kwijt, dus ik denk dat je gemiddeld tussen de 275 a 300 euro uitkomt en dan zitten er geen DA kosten bij.

Leen27

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:53

Ik volg dit bericht ook even. Zelf ben ik niet gewoon500 euro per maand te betalen. Heb vroeger jaren paarden gehad en was dan rond de 200-250 euro per maand kwijt (was in Belgie). Wil nu in Groningen een paard houden en weet dat stalling mij 150 euro zal kosten en de kosten van zadel, dekje e.d. hier goedkoper is. Dus benieuwd naar de reacties.
Natuurlijk ben ik mij er wel van bewust dat als de dierenarts er vaak aan te pas moet komen, dat het wel veel duurder is.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 21:57

Ik zou zelf nooit 6 duizend euro uitgeven aan een paard en 1400 euro aan een zadel ook niet :+ . Ik moest laatst een ander zadel en heb in totaal 9 tweedehands zadels geprobeerd en nummer 9 lag goed, was 250 euro en daar had ik mijn oude zadel voor verkocht. Je kan dingen zo duur maken als je zelf wil

M_I_K_A

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:04

Als ik de onderhoudskosten van wiki vergelijk met de kosten die ik maak is het inderdaad wat overdreven. Mijn paard was geen 6000 euro, ik betaal geen geen 300 euro per maand voor mijn stalling, ze heeft veel minder vaak een hoefsmid nodig, ze is niet verzekerd, en ga zo maar door.

Maar ik heb dan tot nu toe veel geluk gehad, mijn paard heeft, in de tijd dat ik haar heb, nog nooit wat gehad, zelfs geen stap kreupel gelopen.

Het kan maar zo zijn dat je een paard koopt, waar je steeds mee naar de dierenarts moet, of een stalling waar je veel meer voor betaald. De kosten die op de wiki staat zijn de gemiddelde kosten, denk ik.

Maar om op je vraag terug te komen, hier een overzicht van mijn kosten (ongeveer, weet het niet helemaal precies meer):

Aanschaf paard (incl. brengen) € 950,-
Halster, touw, borstels, longeerlijn ± € 80,-

Ze was toen nog geen 2 jaar, dus ik had ook nog geen zadel en hoofdstel gekocht. Voor een hoofdstel van redelijke kwaliteit betaal je zo'n 60-70 euro. Dit kan goedkoper, maar ook veeeel duurder. Reken voor een gemiddeld veelzijdigheid zadel maar zo'n 400-500 euro (??). En dan alle extra attributen.

Mijn maandelijkse kosten liggen redelijk laag denk ik vergeleken bij sommige andere paardeneigenaren: gemiddeld zo'n 250 euro. Ik betaal 200 euro aan stalling, daarbij zit alles inbegrepen (brok, kuil, stro). Verder zo'n 3 a 4 keer in het jaar een mestonderzoek en eventueel ontworming (tot nu toe eigenlijk alleen voor en najaar). Dan nog de hoefsmid (die komt momenteel om de 4 maanden, ze heeft goede hoeven die regelmatig slijten). Plus nog de inentingen eens per jaar. Tussen de 40-60 euro bij mij.
Overige kosten zitten bij mij in een liksteen, anti-klit, fles lijnzaadolie, en dat soort dingen.

Maar kosten van je spullen heb je redelijk zelf in de hand. Sommige spullen kan je niet zonder, ander zijn pure hebbedingetjes (en commercie).
Dierenartskosten heb je dan weer niet voor het zeggen. Maar daar moet je wel rekening meehouden.

Het meeste heb ik nu wel denk ik. Lang verhaal! :P Anders roep je maar.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:06

Ben ook niet zoveel kwijt als in die berekening (hoop ik tenminste :')
Heb iig. geen 6000 betaald voor paard :+
Betaal aan stalling 183,- maar moet dan nog zelf voer kopen 40,- (1,5 maand)
Wormenspuit krijgen ze 4x per jaar, (doe niet aan mestonderzoek)
Ook hoefsmid komt niet zo heel vaak omdat beide paarden niks doen.
Heb ook geen verzekering en gelukkig vallen de dierenartsrekeningen mee.
spullen heb ik nog van mijn oude paard.
Dekens ligt eraan of je uberhaupt een deken op doet.

Grootste en vervelendste kostenpost is vervanging van kapotte dingen :7 . Heb jammer genoeg een jonkie die alles sloopt.

Maar heb wel standaard een potje met 5000,- klaar staan voor onverwachtheden.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:08

Ik vind de kosten ook vrij realistisch zoals ze op de wiki staan.
Inmiddels heb ik de paarden aan huis staan en ben met een DA getrouwd, dus de enige kosten die ik nog heb zijn hooi in de winter, brok en hoefsmid.

Vroeger betaalde ik 250€ stalling per maand, elke 2 maanden 85€ hoefsmid, 20€ elke twee maanden wormenkuren, 40€ extra voer per maand, ongeveer 60€ voor wedstrijden elke maand en 60€ voor prive lessen elke maand.
Daar komen dan nog eventuele DA kosten bij, en onderhoud voor je spullen en eventuele vervanging voor spullen.
Mijn zadels hebben 1200 en 900€ gekost, nou heb ik beide met korting kunnen kopen, wel nieuw.
Mijn paard was 5500€ in aanschaf.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:12

xxmariska97 schreef:
Jes schreef:

Hier heb ik al gekeken maar dit vindt ik echt overdreven kosten.
Ik hoop niet dat iedereen zoveel betaald voor een pony?

Moet toegeven dat ik dit inderdaad absoluut geen doorsnee kostenplaatje vind.
kosten voor les bepaal je zelf, verzekering is optioneel die ik zeker niet altijd aan zou raden, en je kunt wel leuk een paar duizend gemiddelde rekenen voor onvoorziene DA kosten, maar dit hoeft ook niet altijd natuurlijk. Heb zelf in 3 jaar geen cent uitgegeven aan DA kosten. Wel zijn kosten voor bekappen, tandartskosten en regelmatige zadelcontroles behoorlijk en terugkerend, af en toe word je daar best moe van..

carrotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:13

Ik, vind de prijzen heel erg realistisch.
En het is allemaal afhankelijk van wat je kiest.
In de aankoopprijs kan je zo duur en goedkoop gaan als je wil. maar een jong groen paard waar je maar met moeite uit de voeten geraakt. Waar je elke week begeleiding mee nodig hebt kan evenveel gaan kosten als het dure dressuurpaard van 6000 €
Maar stalling , hoefsmid, entingen, wormkuren en lessen daar ontkom je niet aan.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:23

Citaat:
Maar stalling , hoefsmid, entingen, wormkuren en lessen daar ontkom je niet aan

Klopt, maar of je €300 per maand aan stalling wil betalen kies je zelf, kan vaak ook voor €150, hoefsmid kan iedere 6 weken voor €100 rondom op ijzers, kan ook eens per 10 weken bekappen a €30. wormkuren kun je doen, kan ook mestonderzoek laten doen. Lessen kan 2 uur per week a €70, kan ook uurtje clubles a €10/15.

Alles kost zo veel als je er voor afneemt, en dat kies je dus zelf.

Simonesimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:27

Ik ben vrij goedkoop uit aangezien de stalling gratis is.
Dus ik ben ongeveer per maand voor 2 pony's max €150 euro kwijt.
Dit is dan voer, stalbedekking, mestafvoer, hoefsmid etc etc
Maar zou ik ze allebei op een pensionstalling zetten dan ben ik ongeveer €600 euro per maand kwijt.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:28

Per maand voor mijn paard: (dan heb ik even de afgelopen paar maanden gepakt..)

September:
€345 stalling
€35 binnen/buiten zetten
€11,50 zak muesli
€10 zak lucerne
€60 priveles dressuur (4x€15)
€150 huur paardentaxi (paard verhuisde van limburg naar zuid holland)
€90 diesel paardentaxi

Oktober:
€345 stalling
€35 binnen/buiten zetten
€11,50 zak muesli
€10 zak lucerne
€100 smid rondom beslaan

November:
€345 stalling
€35 binnen/buiten zetten
€11,50 zak muesli
€10 zak lucerne
€80 osteopaat
€881 nieuw zadel (na inruil oude zadel) (kentaur aprodite)

December:
€345 stalling
€35 binnen/buiten zetten
€11,50 zak muesli
€10 zak lucerne
€551,80 bezoek kliniek ivm kreupelheid (hierdoor ook geen les deze maand)
(specificatie:
orthopedie:
1 kreupelheidsonderzoek paard: €125
1 sedatie paard (voor fotos rug) €24,64
1 enting Duvaxyn IE plus T (infl/tet) €16,39

Beeldvorming:
7 röntgenfotos €150
1 röntgenfoto rug €140

Bij beetje rekenen kom je dan op een bedrag van 456,03 excl.
btw: €95,77
Totaalbedrag: €551,80)

Januari:
€352,20 stalling (1 jan. ging stallingsprijs omhoog)
€35 binnen/buiten zetten
€11,50 zak muesli
€10 zak lucerne
€68 priveles dressuur (4x€17, prijs is ook omhoog gegaan per 1 jan.)

Dus, bezint, eer ge begint.. T is een belachelijk dure hobby.. :P

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:29

HaHa! Ik had ook eerder moeten bezinnen :') maarja je krijgt er ook veel voor terug. *\o/*

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:35

Dat wel, maar ik ben er effe HELEMAAL klaar mee :P
Hopelijk nu geen kosten meer..
(kreupelheid was trouwens niks spannends, oude zadel lag slecht (wist ik) en daar had hij nog een beetje de naweeen van)

MickeyenVici

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:36

Dat snap ik, je ziet altijd een ding komt nooit alleen en dan is het inderdaad een super dure hobby.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:38

Ik heb het voor mezelf laatst uitgerekend wat mijn paard 2012 heeft gekost... en dan stalling, voer, hoefsmid, lessen, DA, tandarts, spullen voor paard en mezelf... kwam uit op ruim € 5000,- en er is afgelopen jaar niks raars gebeurt... en sta relatief goedkoop 130 per maand.

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:38

shirleyp schreef:
Het zijn hele realistische bedragen hoor!

Stalling is een grote kostenpost waar ook nog veel verschil in kan zitten. Waar ga je de pony stallen?

Maandelijks vind ik ze wel realistisch, maar de eenmalige kosten vind ik ook wat overdreven.

Qua stalling hangt het heel erg van de regio af waar je woont. In het zuiden ligt volgens mij het gemiddelde stalgeld rond 200 - 300 euro en in het noorden (Randstad) denk ik zeker rond de 400.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:43

ik moet eerlijk zeggen, met mijn vorige paard, (ze is in oktober ingelspane door ouderdom) had ik niet szo veel kosten.. De duurste 2 waren van haar dood (inslapen en rendac) en 2 jaar terug behandeling van een flinke bronchitis..
meen ik beide 400,-, dus t kan ook heel erg meevallen :P