Welk hout als rand buitenbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nina88

Welk hout als rand buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 18:46

We gaan een nieuwe buitenbak aanleggen en willen daarbij een rand om de bak aanleggen, zodat de bodem niet uit de bak verdwijnt. Welke (betaalbare) houtsoort kun je daar nu het beste voor gebruiken?

De aanleg van de omheining willen we liever niet uitbesteden, om de kosten iets te kunnen drukken.

Ik heb de zoekfunctie al gebruikt, maar ik kan niets vinden. Wellicht gebruik ik de verkeerde zoekwoorden, ik heb namelijk geen idee hoe zo'n rand heet.

Ariebren

Re: Welk hout als rand buitenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:54

Wil je de onderkant van de bak met hout afzetten dan moet je een houtsoort hebben die bestand is tegen vocht en nattigheid.
Dat is duur hout.
Je kan ook het goedkopere vuren of dennen hout nemen.
Maar dan moet je toch na een jaar of vijf stukken gaan vervangen wegens weg rotten.

Ga je het hout goed behandelen voor monteren met bijvoorbeeld bruinoleum dan gaat het langer mee.
Carboleum is het beste maar niet meer verkrijgbaar langs de officiele weg.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:30

Ik heb geen hout maar stoepranden!

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:33

Ouderwetse Bielzen. Of inderdaad stoepranden werken ook goed. Wij hebben 'gewone' planken, die werken ook best.

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:36

beton is het duurzaamst en anders wel ligt een optie om tweede hands bielsen te gebruiken tip zet ze goed in de teer /bielzen zwart
gewoon planken roten egt onder je kont vandaan

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:36

Bij ons op stal staan er hoge betonnen randen omheen, die zo'n 30 cm boven de bakbodem uitsteken, die zijn deels in de grond en deels in beton vastgezet, blijft prima staan.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 10:52

Beton is idd het duurzaamst en mits goed aangelegd heb je daar jááren plezier van.
Spoorbielzen zijn een goede 2e, maar zullen mettertijd wel wegrotten.
In de wegenbouw gebruiken ze ook dingen die je kunt gebruiken, maar daar moet je maar net 2e hands aan kunnen komen.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:04

Als je voor trottoirbanden gaat, zou je in eerste instantie idd. voor tweedehands kunnen zoeken. Als dat niet lukt, informeer dan bij een betonfabriek die die dingen maakt naar B-keuze, dat scheelt ook aanzienlijk in de kosten.

Neem 13/15 banden van 25 cm hoog en plaats deze, zo'n 10 tot 15 cm ingegraven, met de afgeronde voorkant naar binnen gericht en gebruik, om de boel netjes in verband te houden, op de hoeken bijpassende inwendige 90° hoekbanden. Voor een 20/40 bak heb je 116 rechte en 4 hoekbanden nodig.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-13 11:22

Wow, bedankt voor alle tips!!
Fijn dat jullie zo meedenken, hier hebben we veel aan!

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 11:38

Oude spoorbielzen zou ik zeker NIET nemen. Is chemisch afval. Dat moet je niet op en in je bodem willen hebben en als je er ooit vanaf wil, heb je een probleem.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:07

Hier kun je oude spoorbielzen gewoon naar de gemeentestort brengen. Voor alle grofafval betaal je tegenwoordig een m3-prijs.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:22

DubbelDun schreef:
Hier kun je oude spoorbielzen gewoon naar de gemeentestort brengen. Voor alle grofafval betaal je tegenwoordig een m3-prijs.

Da's fijn. Asbest kun je hier ook gewoon naar de gemeentelijke stortplaats brengen, maar het blijft gevaarlijk afval.

detos240

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 12:30

Inderdaad stoepranden erlangs zou ideaal zijn. Weet niet hoe duur het is maar wel doorzamer dan hout.