sneeuw eten ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DeniseMacho

sneeuw eten ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 16:51

hallo !

ik heb een shetlander hij staat op een soort van pensionstal , maar de laatste tijd heb ik vaker een aanvaring met de stal eigenaar!
hij zorgt amper voor de shetjes en nu er dus sneeuw ligt en het vriest zijn de waterbakken bevroren dus ik vroeg aan hem waar ik water vandaan kon halen ( omdat de leidingen bevroren zijn) dus hij zegt ; dat hoeft helemaal niet ze kunnen zoveel sneeuw en ijs eten als ze willen !

mijn vraag is dus of het echt wel kan , want ik heb het idee van niet !

hopelijk kunnen jullie mijn hier antwoord op geven :j

groetjes denise :)

uggy

Re: sneeuw eten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:52

natuurlijk kan dat !
als jij sneeuw eet smelt het toch in je mond ?
dus het lijkt mij wel kunnen

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:53

Ja hoor, paarden eten in t wild ook sneeuw, als er geen water is..

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:55

Ik zou het niet willen.
Met sneeuw moeten ze al heel wat van opeten, voordat ze er genoeg vocht van binnen krijgen.

Maar de sneeuw ligt er al weken, en morgen gaat het dooien.
Dus het maakt nu al eigenlijk niet meer uit. :+

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:57

Ik las laatst in een topic dat er een paard aan moet zijn overleden, maar dat zou dus ook komen vanwege bevroren gras eten. Maar ik weet het niet precies, zou je even met zoeken.
Ze kunnen vast van de sneeuw eten, maar lijkt me beter dat ze wel gewoon water krijgen waar ze van kunnen drinken. ;)
Maar het maakt niet heel veel meer uit, aangezien het morgen gaat dooien. Krijgen jullie paarden dan ook geen drinken, als ze dan gesmolten sneeuw moeten drinken..? :=

DeniseMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 16:59

dieuwkee : nee want die man vindt wel dat ze sneeuw kunnen eten , maar ik ben ook opzoek naar een andere stal !

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 16:59

Tja, als je met paarden in het wild wilt gaan vergelijken, dan moet je er ook tegen kunnen dat je paard van ontbering sterft. Of denken jullie dat een paardenkudde altijd voltallig uit een winter komt?

Wat een gekke gedachten hier, je zorgt toch gewoon dat je paard drinkbaar water heeft? Als er nu iets prioriteit nummer 1 is, is het dat wel.

DeniseMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 17:01

gini : ik geef hem ook drinken , maar als je op een stal staat hoort die eigenaar toch gewoon water te geven ! , daarom ben ik op zoek naar een andere stal !

rOcky_lofz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:01

Gini schreef:
Tja, als je met paarden in het wild wilt gaan vergelijken, dan moet je er ook tegen kunnen dat je paard van ontbering sterft. Of denken jullie dat een paardenkudde altijd voltallig uit een winter komt?

Wat een gekke gedachten hier, je zorgt toch gewoon dat je paard drinkbaar water heeft? Als er nu iets prioriteit nummer 1 is, is het dat wel.

Je hoort mij niet zeggen dat ze hier geen water krijgen hoor, maar als het overdag zo hard vriest, vind ik het niet raar dat het water bevriest..

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:02

DeniseMacho, en daar doe je echt goed aan. :) Ik had het ook niet tegen jou hoor, maar tegen diegenen die geen problemen zien in een ganse vorstperiode sneeuw eten "want wilde paarden doen dat toch ook."
Laatst bijgewerkt door Gini op 26-01-13 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:02

Mijn pony heeft helaas wel is sneeuwkoliek gehad door zo'n boer.
Te veel sneeuw gegeten(dorst) en daardoor het te koud binnen gekregen..

Ze was er wel weer snel vanaf maar toch..

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 17:10

Ze moeten wel zoveel sneeuw eten voor ze voldoende water binnen krijgen.
Je hoort paarden gewoon minstens 2 keer daags de kans te geven even goed te drinken met dit weer.
Ze moeten hun lichaam ook nog eens warm houden, dat kost met dit weer ook genoeg energie, dan laat je ze toch niet kapot werken om genoeg water binnen te krijgen wat ook nog eens extra verwarmd moet worden.

nitouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:44

Uiteindelijk krijg je wel water als het sneeuw ontdooid, maar dat zal nooit genoeg zijn als dat een paard gewoon water uit de waterbak krijgt.
Maak maar eens een flinke sneeuwbal, leg het in een bakje en kijk hoeveel water er overblijft.
Gemiddeld drinkt een paard op een dag iets van 20 tot 50 liter water, zomers meer dan in de winter.

Ze moeten dan wel heel veel sneeuw binnen krijgen om voldoende water te krijgen.

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:45

Don't eat the yellow snow

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:46

Van bevroren voedsel krijgen mijn paarden in ieder geval ALTIJD koliek, moet me niet inbeelden wat er gebeurd als ze bevroren water binnenkrijgen. Lijkt me niet erg gezond...

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:24

Kun je anders niet elke keer dat je naar stal gaat zelf water meenemen, zodat je pony toch water heeft? Is wel meer werk, maar dan hoeft hij in ieder geval geen sneeuw te eten.

DeniseMacho

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-13 23:26

Starlight98: dat doe ik ook! , maarja ik betaal er voor dus het lijkt me dan dat mijn pony gewoon water krijgt !!

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 02:36

Je mag inderdaad verwachten dat de staleigenaar ervoor zorgt dat jouw pony altijd water tot zijn beschikking heeft. Als het hard vriest, is dat natuurlijk een stuk lastiger, maar dan zou hij wat vaker moeten gaan kijken en ze dan elke keer water geven. Nu vult hij het water dus helemaal niet bij?

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 03:07

Het kan, maar het is niet als water.
Bovendien is te koud water (en sneeuw lijkt mij dan ook) vrij gevaarlijk, als ze te veel koud water binnen krijgen kunnen ze koliek krijgen..
Neem aan dat het met sneeuw minder snel gebeurd, maar je weet maar nooit.

yinneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:02

in geval van nood is het niet anders mij lijkt het beter maar gewoon water te geven.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:57

Nee, sterker nog, ze hebben inderdaad erg snel kans op sneeuwkoliek. Als een pony hard getraind heeft
en hij heeft dorst wilt hij zo snel mogelijk veel drinken. Een hap sneeuw bevat hooguit 10 waterdruppels,
daarnaast is sneeuw erg koud. Dat is hetzelfde als dat jij heel hard getraind hebt, en daarna heel snel een ijsje
eet. Daar krijg je buikpijn van, en bij paarden is dit veel erger.

En zoals ik al zei, sneeuw is totaal niet dorstlessend. 10 happen sneeuw zullen voor 25 cl. water zorgen. Moet je nagaan
als je pony 30-50 liter water per dag drinkt. Daarnaast, in de zomer is er ook nog eens gras waar nog redelijk wat sap in zit.

IvankBacardi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 18:59

onze merrie had laatst ook koliek de dierenarts dacht/wist bijna zeker dat het door sneeuw eten zou kunnen komen. dit is dus echt niet goed voor je pony's

paardje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 19:03

is niet goed. heb pas bij discoverie gezien hoe je met sneeuw moet overleven en die zij als je sneeuw eet voor de dorst dat je dan blaren in je mond kan krijgen.

_SimoneSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-13 20:04

Uhm neej , is niet goed , kan je paard inderdaad blaren van in de mond krijgen

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-13 20:58

Een paard of pony krijgt onvoldoende water binnen als ze van sneeuw moeten leven. Sneeuw eten is een risico mbt koliek. Verder zou een paard of pony kilo's sneeuw moeten eten om te voldoen aan hun waterbehoefte. Dus...er hoort enkele malen per dag gedrenkt te worden als het water bevroren is.