Vriendelijkste manier om paarden staart schoon te houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Vriendelijkste manier om paarden staart schoon te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 00:44

En ja ik snap dat los houden het vriendelijkste is maar hier houd ik hem jammer genoeg niet mee schoon :')

Mijn mini heeft chronische diarree waarvan we hopen de oorzaak ooit nog te kunnen achterhalen en tegen te gaan maar tot nu toe is dit jammer genoeg niet gelukt. Dat zijn staart vuil is heeft hij natuurlijk relatief weinig last van, ik vind het meer vervelend. Maar zijn staart is zo danig vies dat het problemen op begint te leveren.

De haren van zijn staart zijn dun en droog, waardoor alles af begint te breken. Ik heb het niet over een wat dunner staartje maar een staart waar nog maar een paar lange sprieten aan zitten. Zeker nu in de winter begint de poep te bevriezen waardoor het vervolgens letterlijk breekt en we dus helemaal niets overhouden.

Tegen het afbreken heb ik het nu in een vlecht gedaan in de hoop dat het iets helpt maar pff.. Ik wil hem ook niet dagelijks gaan wassen want dit is natuurlijk net zo schadelijk als de bijtende poep die er in zit. Zelfs als de vlecht helpt vraag ik me ook af hoe ik dit van de zomer moet gaan doen want ja, hij moet wel de vliegen kunnen verjagen op de weide.

En zelfs als ik hem ga wassen wat is de beste of vooral vriendelijkste manier. Ik spoel het regelmatig uit gewoon met water maar dit helpt maar tot op bepaalde hoogte. Hij heeft geregeld echt hele plukken haar waar poep in zit en deze moet ik dan cm voor cm wrijven zodat het los komt. Ik kan je zeggen dat je dan wel ff bezig bent! Als hij een slechte dag heeft heeft dit ook maar een uurtje nut maar het scheelt in ieder geval wel.

Dus wat zouden jullie doen zodat hij van de zomer nog wat staart over heeft om vliegen te pesten?

Mistral_Bink

Re: Vriendelijkste manier om paarden staart schoon te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 00:49

Wat een vervelende situatie!

Misschien een goede fles antiklit halen, cowboy magic?

Daar regelmatig mee behandelen denk dat je het dan het makkelijkste schoon kan houden.

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 00:54

Wat vervelend! Eerste wat in mij opkomt antiklit & veel ook zodat de mest niet zo goed kan hechten aan het haar. Vlecht er in en dagelijks borstelen en opnieuw vlechten. Hoop dat jullie snel de oorzaak kunnen achterhalen (mestonderzoek & bloedonderzoek al geprobeerd?)

Marsu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 00:54

Zou een staartzak voor jouw pony geen oplossing kunnen zijn. Dan wissel je gewoon elke dag de zak, mikt die in de was en doet het weer een nieuwe omheen.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 00:57

In de zomer kun je wel een vlecht maken met een flinke pluim eraan, dan kan hij er nog steeds mee slaan.

Verder bestaat er paardenshampoo die de vetten in de vacht niet aantast. Vooral als je shet veel buiten staat is dat belangrijk. Het handigste is als je de mest nog weg kan halen als het nog niet opgedroogd is. Even een natte borstel erdoor en het ergste is weg. Elke dag een beetje schoonmaken is dus veel makkelijker dan één keer in de week helemaal, maar ik weet niet of dat mogelijk is... Ik weet ook niet of je warm water kunt gebruiken, maar dat kan ook nog wel eens schelen.

Mijn paard had laatst een tijdje diarree door een verstopping in de dikke darm. Toen die eruit gehaald was was de mest binnen een week weer normaal. Ik weet niet of dat al onderzocht is bij je shet...

linnebill

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:02

Staart zak! Ideaal! Kan je kopen bij Western stores! Hou ik hier de witte popsterren aardig wit mee!

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:08

vlecht, desnoods ook naar boven omslaan (zoals bij een polo-pony) en staartzak!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 01:15

Mistral_Bink schreef:
Wat een vervelende situatie!

Misschien een goede fles antiklit halen, cowboy magic?

Daar regelmatig mee behandelen denk dat je het dan het makkelijkste schoon kan houden.

Ik heb inderdaad al aan cowboy magic zitten denken maar het is best prijzig en ik vraag me af of het helpt. Het vuil is namelijk laag op laag er komt weer wat nieuw bij en het droogt weer op het 'wikkelt' zich ook echt om de haren (jakkie :') ) Of moet ik het zien als met de teflon laag in de pannen dat er wel vuil op komt maar het er makkelijk uit kamt?

Droogt het verder niet uit en is het ook echt geschikt voor veelvuldig gebruikt? Ik denk dat 1 a 2 keer per week insmeren geen overbodige luxe zal zijn voor mijn pown zijn staart :j

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 01:24

SumSum schreef:
Wat vervelend! Eerste wat in mij opkomt antiklit & veel ook zodat de mest niet zo goed kan hechten aan het haar. Vlecht er in en dagelijks borstelen en opnieuw vlechten. Hoop dat jullie snel de oorzaak kunnen achterhalen (mestonderzoek & bloedonderzoek al geprobeerd?)

Mijn huidige da heeft de zaak maar opgegeven.. moesten er mee leren leven zei ze. Ik wilde een bloedonderzoek laten doen maar hier zag zij het nut niet van in. Jammer genoeg de afgelopen twee maanden twee flinke tegenvallers gehad dus we moeten even sparen voor de second opinion maar ik wil hem zeker helemaal van onder tot boven laten testen. Eerst een da vinden die er wel de moeite voor wilt doen..

Hoe lang kun je een vlecht eigenlijk laten zitten zonder dat hij er problemen aan zal ondervinden? Ik ben helemaal niet bekend met het vlechten. Ik hou het in het begin zoiezo goed in de gaten om te kijken of hij er niet aan gaat schuren oid hij zal toch wel moeten wennen denk ik. En hoe lang moet je laten luchten, want dat lijkt me ook wel goed of niet?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 01:25

Marsu schreef:
Zou een staartzak voor jouw pony geen oplossing kunnen zijn. Dan wissel je gewoon elke dag de zak, mikt die in de was en doet het weer een nieuwe omheen.

Heb ik inderdaad al aan zitten denken maar ik ben er beetje huiverig voor in de zomer, de vlecht lijkt me al niet ideaal in de zomer maar met een zak kan hij denk ik helemaal niets meer of wel?

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 01:31

LindyH schreef:
In de zomer kun je wel een vlecht maken met een flinke pluim eraan, dan kan hij er nog steeds mee slaan.

Verder bestaat er paardenshampoo die de vetten in de vacht niet aantast. Vooral als je shet veel buiten staat is dat belangrijk. Het handigste is als je de mest nog weg kan halen als het nog niet opgedroogd is. Even een natte borstel erdoor en het ergste is weg. Elke dag een beetje schoonmaken is dus veel makkelijker dan één keer in de week helemaal, maar ik weet niet of dat mogelijk is... Ik weet ook niet of je warm water kunt gebruiken, maar dat kan ook nog wel eens schelen.

Mijn paard had laatst een tijdje diarree door een verstopping in de dikke darm. Toen die eruit gehaald was was de mest binnen een week weer normaal. Ik weet niet of dat al onderzocht is bij je shet...

Kun je een indicatie geven van hoe groot de pluim dan ongeveer zou moeten zijn? Ongeveer de helft of?

Heb je of iemand anders misschien nog tips qua goede shampoo? Hij staat inderdaad 24/7 buiten wel met een schuilstal maar toch wil ik alles zo veel mogelijk in takt laten. Het scheelt natuurlijk wel degelijk als ik het dagelijks doe maar het is vrijwel onmogelijk om het weg te halen voor het droog is geworden. Ik laat het vaak wel weken (als ik er de tijd voor heb en het weer er naar is) en dit scheelt wel een heleboel, maar dan zit ik weer met het probleem dat het natte haar ook weer stugger is om te kammen en ik dus weer bang ben dat het breekt :') Jammer genoeg heb ik geen warm water, ik neem soms wel de waterkoker mee om zijn staart in ieder geval eventjes te weken in het warme water maar uitspoelen werkt wel 100x beter.

Dit is inderdaad niet onderzocht bij mijn paardje, ergens verder hier boven kun je zien hoe en wat. Had je paard verder nog symptomen problemen buiten diarree? Of moet er iets van een echo gemaakt worden om hier achter te komen? Mijn paardje heeft het namelijk vanaf zijn 1e levensjaar (toen ik hem kreeg) en heeft verder nooit andere zichtbare symptomen gehad. In de nu bijna 4 jaar dat ik hem heb laat ik telkens wat doen maar ik ben al flink wat honderdem euro`s lichter maar nog steeds geen stap verder jammer genoeg.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:34

De zak zou je in ieder geval in de winter kunnen gebruiken tegen het bevriezen en afbreken. :)

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:41

mijn paard loopt permanent met een vlecht, en een staartzak. de staart is enorm gegroeid, en nu ben ik er zuinig op. zelfs in de zomer, squat ie er goed vliegen mee :D
ik heb er geloof ik zelfs nog wat in een mini-maat liggen.gebruikt,maar nog bruikbaar. moet ik ff checken waar ze zijn..
1 x per 14 dagen haal ik de staart eruit. vlecht los, creme voeding erin, en dan weer inpakken.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:44

Chronische diarree, ach wat vervelend. Ik zou daar toch echt een oplossing voor (blijven) zoeken. Maar daar ga ik vanuit.

Ik heb meerdere paarden gezien met chronische diarree en hoe vies het is: de staart en de benen en hoeveel werk het meebrengt.

Is het niet het allergemakkelijkst de staart zo kort mogelijk af te knippen, maar wel nog dat de billen warm blijven in de wind. Dan kan de staart hoger worden gehouden tijdens mesten en komt er minder diarree in. In de zomer zou ik een donorstaart invlechten zodat er wel bescherming is tegen vliegen.

Een staartzak lijkt me ook een vieze bedoeling in deze situatie.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:46

In plaats van Cowboy Magic kun je ook Haarserum van de Action gebruiken. Veel goedkoper en net zo goed.

Tja, lengte van de pluim, ik denk dat 15 cm voor een shet al heel wat is. Het maakt niet zo heel veel uit, zolang het elastiekje maar niet helemaal onderaan hangt.

Bij die van mij is de verstopping gewoon opgemerkt bij het rectaal opvoelen, maar ik neem aan dat het ook niet altijd op die manier te voelen is.

Overigens moet je bij het gebruik van een staartzak ook vlechten, dus wat dat betreft maakt het weinig uit. Mijn paard heeft al 8 jaar permanent een vlecht en dat gaat prima, ook bij 24/7 buiten. Niet te bang voor zijn dus.

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 01:48

meerdere staartzakken is aan te bevelen, kunnen zo de was in. en ik heb liever diarree aan de zak. als aan de staartharen..
niet vies dus :P
ik gebruik creme VOEDING (is creme spoeling, die je niet uit hoeft te spoelen ) goedkoop, en trekt geweldig in, zeker in een zak.mijn paard zn manen zijn zeker 30/35 cm gegroeid, binnen 1 jaar. en nu nog langer.die hangen gewoon los, en soms een vlecht. voorpluk idem dito.

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 02:14

Jeetje wat vervelend! Goed dat je blijft zoeken, er moet wat zitten natuurlijk..
Maar dat moet een hoop geld kosten :(:)

Kan het niet gewoon aan de voeding liggen? Dat ze ergens niet tegen kan, kuil bijv?

Misschien kan je in de zomer de bovenkant alleen invlechten. Zodat het losse haar weg is bij haar kont, en wat eronder hangt gewoon voor de vliegen gebruikt kan worden.

En voor de rest.. Inderdaad heel veel creme erin doen elke dag, zodat het gewoon niet hecht. Hegron van action is aan te raden, en een stuk goedkoper dan cowboy magic.
Zitten lekker veel siliconen in dus dat maakt een mooi laagje om de staart heen.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 02:15

Staart kort houden en wekelijks wassen met ossegal zeep.
Wordt de staart schoon van en heerlijk zacht en goed doorkambaar waardoor je de mest er makkelijker uit borstelt.
De rest van de week anti klit of CM gebruiken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 02:25

Mijn vorige paard had chronische darm problemen toen ik hem kocht.. Ik heb uiteindelijk bokashi van bio-ron geprobeerd en daar is hij onwijs van verbeterd. Emmertje koste toen 13 euro.. Misschien iets om te proberen.. T zijn de kosten niet iig.. Voor de vieze staart kan je idd een staartzak gebruiken en voor de verzorging een detangler of serum. Veel succes ermee!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:35

Bokashi kan ik ook aanraden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:54

Mijn oude merrie heeft ook regelmatig te dunne mest.
Dan gaat idd een schoongemaakte DROGE staart ingevlochten en dubbelgevouwen in een korte staartzak.
Als ze dan gaat mesten hangt de staart in een boogje nét ver genoeg van het lichaam af om ook de staartzak schoon te houden.
Meerdere staartzakken is idd wel aan te bevelen, net als het wekelijk loshalen en opnieuw invlechten. Zaak is om het invlechten niet te strak te doen en ook te zorgen dat de staartzak niet de staartwortel kan afklemmen.

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:07

Je kan eventueel ook een staarrvlecht met franjes aan de onderkant kopen!
Staart blijft schoon en netjes en hij kan er vliegen mee verjagen :)
Ik ga er zelf ook eentje kopen voor in de zomer :j

Linkje als voorbeeld;
http://www.bokt.nl/markt/ad/13044/staartzak-vlecht

Xjewillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-13 19:09

bij ons heeft een pony omdat ze een wond in haar staart heeft een staart
bandage maar volgensmij kan je die dingen alleen boven in de staart
aanbrengen/omdoen