Nu dacht ik daarbij terug aan mijn tijd als amazone voor een grote stal.
Wat ik daar de hele dag deed was.
Beginnen om 6 uur

Vervolgens de ruinen en de merries naar buiten doen.
Dan de stallen uitmesten, dat waren er 40 (alleen binnen)
Dan om de paarden naar binnen en hooi geven en zelf eten.
8 uur was het dan pas.
Half 9 weer beginnen.
Vervolgens weer verder. Eerste de planning maken voor iedereen.
Iedereen aan het werk zetten en dan kon ik om 9 uur zelf beginnen.
Dan het eerste paard van stal plukken, poetsen, opzadelen en rijden.
En zo 7 of 8 paarden per dag.
Smiddags tussendoor weer voeren en zelf even snel eten natuurlijk.
Daarmee ben je dus om half 8/ 8 uur klaar.(soms 9 uur, want klanten helpen hoort er ook bij)
Maar dan zijn we er nog niet.
Dan moeten de veulens nog nagelopen worden en buitengezet( 5 hengsten en 11 merries)
Dan moest de dekhengst nog naar buiten.
Vervolgens ga je weer hooi geven en de stal netjes ogend maken,
dan voeren en de dekhengst weer naar binnen.
Dan is het dus 10 uur als het moeilijkste paard nog van stal bereden moet worden.
11 uur dus als je klaar bent.
Omdat ik niet hield(en nog niet van houd) om elk paard elke dag dol te rijden in de luxe rijbak, koos ik voor afwisselend werk, zoals een keer longeren tussendoor, een buitenrit of eens balkjes lopen tussendoor.
Dit soort werk neemt veel tijd in beslag en zeker als ik de enige ruiter ben en ook nog eens het bedrijf draaiende moet houden. Wat dus inhoud dat ik elke dag super lange dagen maakte.
Ik had dan ook regelmatig woorden met de eigenaar die zelf nooit aanwezig was omdat hij nog een ander bedrijf had. Ik werkte niet vlug genoeg door en reed de paarden nooit meer dan een uur.
Ja hallo als je zoveel werk heb en je wilt het toch goed doen, dan kijk je niet op een uurtje uitloop per dag. En waarom moet een paard meer dan een uur lopen? Is drie kwartier tot een uur niet goed genoeg als het paard lekker werkt?
Ik heb er vaak woordenwisselingen over gehad en ben uiteindelijk vreselijk ontploft en de eigenaar zijn huid vol gescholden (in het nederlands dus hij verstond maar de helft

Dit is toch ziek, of niet dan?
Je werkt je te pleuris en zorgt voor alles en iedereen ook al betekend dat dat je langer door moet werken(ook al zijn de werktijden al absurd) om nog maar niet te spreken over het salaris

Wat zou jij doen als je toendertijd in mijn schoenen zou hebben gestaan?
Ik ben daar eigenlijk best benieuwd naar.

Ik heb wel eens de opmerking gekregen of ik gek was, om zoveel uren te maken.
Ik moet er ook eerlijk bij zeggen dat dit bedrijf na mijn vertrek geen leidinggevende meer kon vinden en dat een andere meedewerker ook nog eens is vertrokken. Later heb ik nog ergens opgevangen dat het bedrijf falliet is inmiddels (weet niet of het waar is hoor)
Ik zat dus naar aanleiding van een ander topic hier aan terug te denken en het leek me best leuk om eens te horen wat een ander in mijn situatie had ondernomen.