Paard mager EN kreupel

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KileyLove

Paard mager EN kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 12:39

Hoi,
Ik heb dit pas net dus ik wist niet of dit wel de goeie plek is om deze vraag te posten, maar ik denk ik probeer het :)
Een verzorgpaard van een vriendin van mij, is sinds een tijd kreupel en is ondertussen OOK mager aan het worden! En hij krijgt vanalles bijgevoerd, maar komt niks aan (bijna niks) en zijn kreupelheid word ook niet veel minder. Ik had eerst in gedachten dat hij wormen kon hebben, dus die vriendin had een wormenkuur gegeven( ook naar aanleiding van meningen van andere mensen) maar dit hielp niks, en het leek juist alsof hij er magerder van werd. We zitten nu dus allebei met een raadsel, maar zij wil de DA er nog niet bijhalen, dus ik denk ik vraag hier of iemand misschien een idee heeft wat hij kan hebben. Hij loopt 24 uur in de wei, en heeft ook een schuilstal.

Ik hoop dat jullie ons kunnen helpen! :)
Groetjes!

joyce B

Re: Paard mager EN kreupel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:09

tja, je vriendin moet toch echt voor haar paard gaan zorgen en een dierenarts regelen. Anders noemt de dierenbescherming het straks `verwaarlozing` Het is het onthouden van medische zorg als je niet laat controleren waarom je paard zo afvalt ondanks dat je heel veel voert. Een dierenarts kan ook beoordelen of je inderdaad voldoende kwalitatief geschikt voer geeft aan het paard. Van pijn kan een paard ook afvallen en van andere inwendige ziekten en ouderdom. Het koud hebben vraagt ook veel energie van een paard. Zeker als die 24-7 buiten staat zonder deken in koud en-of nat weer.

gewoon een dierenarts laten komen valt mee met de kosten. het wordt duurder als je dure onderzoeken of dure behandendelingen nodig hebt. Maar voordat de dierenarts geweest is weet je niet of dat nodig zal zijn.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:20

De eigenaar van het paard, weet die er wel vanaf, dat het paard een wormenspuit heeft gehad?
De eigenaar van het paard is verantwoordelijk voor het paard.
Het lijkt me verstandiger eerst te overleggen met de eigenaar, voor je zelf dingen gaat uit proberen.
(zoals dierenarts bellen)
Laatst bijgewerkt door mika11 op 24-01-13 13:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:21

Paarden kunnen ook mager worden van pijn.

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:27

De dierenarts kan je hiermee het best helpen.
Die dus gewoon even bellen, of de eigenaar van het paard de dierenarts in laten schakelen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:42

Zij verzorgt het paard dus waar is de eigenaar in dit verhaal?
DA voor controle lijkt mij noodzakelijk.

Qua mager worden is het gebit nagekeken?
Voeding --> krijgt het paard voldoende?
tip eerst hooi geven en daarna pas bix

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:52

Ben ook wel benieuwd waar de eigenaar is en wat die er van zegt. Je kan niet zomaar een DA bijhalen dat is toch aan de eigenaar. Dus daar zou ik toch eerst maar eens goed mee overleggen. En een paard kan inderdaad snel afvallen door pijn.

joda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:36

het lijkt me niet handig om zelf zomaar dingen te gaan doen (zoals wormspuit) omdat het niet jullie eigen paard is maar een verzorgpaard. Overleg altijd eerst met de eigenaar voordat je zomaar dingen doet. Je kan bij een eigenaar wel aangeven wat je hebt gezien (mager en kreupel) en dat je denkt dat een dierenarts een goed idee kan zijn. Maar ga niet zelf zomaar dingen doen of beslissen

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:23

had er even overheen gelezen dat het een verzorgpaard is. dan ben je afhankelijk van de eigenaar en kun je er daar hoogstens op aandringen dat er naar het paard gekeken moet worden.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:10

hoi,
ik ben ook een vriendin van degene waar het om draait, en uiteraard is wel eerst van te voren gevraagd om een wormenkuur te geven, en dat is ook gewoon met toestemming gegaan :)

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:13

Paarden kunnen mager worden van pijn.

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 18:48

ik vraag me ook af waar de eigenaar in dit verhaal is, hij/zij is degene die er een da bij moet halen, lijkt me niet iets dat verzorgstertjes moeten hoeven te regelen, laat staan betalen. Een paard kan zoals al gezegd is ook vermageren door pijn, maar ook door een slecht gebit, te weinig voer etc etc etc.

KileyLove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 20:39

de eigenaar wil het niet betalen, nu haalt ze er een dierenarts bij door de DA zelf te betalen :(

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:49

Vindt de eigenaar dat wel goed?

Het is dan maar te hopen, dat er geen (vervolg)behandelingen etc. moet komen.
Want dan kunnen de kosten flink oplopen.
Maar als het paard echt iets mankeert, heb je hier wel kans op.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:52

de eigenaar vindt dat goed ja, dat is al overlegd ;)

dat hoop ik ook niet voor haar nee! er is laatst trouwens wel een hoefsmid geweest, toen is er een steentje uit zijn hoef gesneden (als ik het goed heb begrepen!) en daar kan hij misschien nog wel wat kreupel van zijn? (er zit geen wondje ofzo..)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:57

Ik snap best dat die vriendin om dat paard geeft en voor hem wil zorgen.
Maar de eigenaar komt er makkelijk vanaf en die neemt z'n verantwoording niet.
Slecht zaak, hoor. (van die eigenaar dan)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 20:59

ja, daar ben ik het wel mee eens eigenlijk, maar helaas is het niet anders, en er wordt tenminste goed voor gezorgd, niet op de manier hoe het hoort, daar niet van maar zij doet in ieder geval haar best voor hem!

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:29

Ik geloof meteen dat die eigenaar het goed vindt dat er een da bij komt als ie zijn portemonnee niet hoeft te trekken. En wat als er nou vervolgbehandelingen nodig zijn, of medicatie ed? Gaat jou vriendin dat allemaal betalen voor een paard dat niet van haar is? Begrijp me niet verkeerd, ik vindt het top wat ze doet, maar krijg een rood waas voor mijn ogen van de instelling van de eigenaar. Je wéét dat als je paarden hebt en ze mankeren wat dat het geld kost....

Wat Mika zegt dus.

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:32

tja... ik denk het wel, de eigenaar vindt een dierenarts laten komen al te duur, dus dat zal met verdere behandelingen vast niet anders zijn! ik denk trouwens dat haar vader die zal betalen hoor ;) maar ik snap jullie wel, het is idd niet hoe het hoort..

Mikkie6969

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 08:46

Ik ben degene met da verzorgpaard en las de antwoorden die jullie hebben gegeven!
Super bedankt voor het meedenken!
Wou wel ff zegge dat alles wat ik met mijn verzorgpaard doe via de eigenaar gaat en het is niet zo dat ie niet wil betalen voor de DA maar omdat ik alles met dat paard kan/ mag doen wil ik er graag voor betalen hoe duur het ok mag worden!
Hij was trouwens al mager voordat ie kreupel werd maar werd wel magerder nadat hij die wormenspuit had gehad! En da kreupelheid was nadat ie was gestruikeld dus misschien dat ie iets opgerekt heeft en met dit weer word dat dan niet snel beter!

Ps.: hij is niet mager (dat alles ingevallen is) maar hij heeft nog wel een dikke buik maar je voelt zijn ribben nog goed zitten en dat heb ik nooit bij hem gevoelt! Dat was ook de reden dat we dachte dat het wormen waren!

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:24

Heeft het paard een deken op? zo nee, kan het komen omdat hij teveel energie verbrand om zich warm te houden tijdens de vorst!

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 17:39

daar zit wel wat in ja! hij heeft idd geen deken om, misschien kan ze die nu nog wel eentje zoeken in de uitverkoop ofzo..

Mikkie6969

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:19

Dat kan ook daar had ik nog niet aan gedacht!
Zal er eens een kope!
Thanx

yinneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 18:38

Even laten nakijken door een dieren arts kan nooit kwaad natuurlijk

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 19:00

In principe, als het paard gezond is en hij krijgt voldoende te eten de hele dag door, zou hij niet mager moeten worden door de kou.
Staan er nog meer paarden?