Rubber matten of kunststof roosters?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PoucyWouce

Rubber matten of kunststof roosters?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 14:38

Ik ben aan het overwegen om kunststof roosters (ecoraster oid) te leggen van de ingang van de weide naar de inloopstallen. Het is ongeveer 70 meter met de kruiwagen door de modder of over ijsbulten. Op die kunststof roosters moet je echter zand leggen, dus dat is geen korte termijn oplossing. Eer dat ik dat namelijk allemaal geregeld heb, dooit het vast weer en kom je er met zand niet meer door. (Geen probleem om dit in de zomer te doen hoor, maar nu zou ik ook graag naar achteren willen.) Nu kan ik een partij rubber matten op de kop tikken en vroeg me af of dat ook zou werken?

Mijn vragen zijn:
1. wat is jullie ervaring met kunststof roosters als pad?
2. denken jullie dat rubber matten in dit geval ook zouden werken?
3. wat zijn jullie ervaringen met kunststof of rubber in de doorlopen en rond waterbakken?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:06

ik heb goede ervaringen gehoord over kunsstof roosters, maar zelf geen ervaring ermee.

wel ervaring met rubber matten en dat bevalt erg goed.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:12

je kunt ook (als het land weer ontdooid is) kunststof pallets ingraven/leggen met kleine gaten, daar zand in storten(big bag bestellen). dat kan je allemaal zelf doen dus valt het mee qua kosten.

hertogaj

Re: Rubber matten of kunststof roosters?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 00:18

matten als pad zou ik niet aan beginnen die gaan drijven als het nat wordt en schuiven weg als je er met de auto over moet. werk als hovenier al jaren met een soort van roosters voor gras en grind opritten. en nog nooit klachten gehad. ter wel daar aardige auto s over heen gaan.

soort honingraad tegels die in elkaar klikken.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:38

matten gaan niet drijven. in ieder geval niet de 1x1 meter matten die ik hier (op zandgrond) heb liggen.

voor een auto zullen ze minder geschikt zijn, maar voor de paarden en een kruiwagen zijn ze erg fijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:56

Maar matten laten geen water door en als daar met dit weer water op blijft liggen worden ze spekglad.
De tip van Amalarab lijkt me niet verkeerd +:)+ en qua m2 prijs misschien nog interessanter ook (2e hands dan).

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 15:02

Ik had op onze eerste weide in een stukje van de weide kunststof roosters ingegraven met daaronder bakstenen als steun op de naden en dat ging prima behalve op een plaats waar ons paard zich telkens weer omdraaide rond zijn achterbeen, daar zijn de roosters kapot gegaan.
Nadien op onze tweede weide heb ik terug twee stukken verstevigd met deze roosters maar zonder bakstenen onder en dat was minder, doordat ons paard erover liep zijn ze weggezakt in de klei grond en gescheurd.

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 22:15

De pallets met rubber erop komen in de stallen te liggen, maar het is een te groot oppervlak voor het pad, de doorlopen en de water- en hooibakken. Ik heb er nu al een paar in de stal liggen en merk dat het met mest erop toch wel glad wordt. Ik heb koematten met zo'n V-profiel.

Waar ik woon is kleigrond. Ik heb nog een paar matten liggen, kan altijd nog van beide opties een klein stukje proberen en zien wat bij ons het beste werkt. Ik hoor helaas steeds verschillende verhalen, ook in oude topics, daarom vind ik het zo moeilijk om een keuze te maken :(.
Van de zomer is het wel mogelijk om een stuk uit te graven en netjes zand oid eronder te leggen, maar nu is dat even lastig.

@MarcR: welke roosters had je precies? Welk merk/leverancier en hoe diep waren ze?

Ik kan me inderdaad ook voorstellen dat matten glad worden. Stel ik moet ze allemaal op gaan tillen om het ijs eraf te halen, aaaah! Ik denk dat ik mijn antwoord al heb!

@Dubbeldun: jij hebt de koematten ook in de stal liggen, hè? Wordt dat echt niet glad als ze er natte modder mee naar binnen lopen en erin mesten en plassen?
Nu ligt er ook ijs op de paar pallets en matten die er liggen en dat is gek genoeg niet glad geworden. De mest die niet bevroren is, is wel glad vind ik.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:18

Wij hebben rubber matten onder onze overkapping bij het hooinet maar nu met de sneeuw hebben we ze weg gehaald want ze werden spekglad...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:24

mijn matten worden ook niet glad. heb ze bijna drie jaar nu en ik ben er super blij mee. je legt ze ook relatief makkelijk ergens anders neer als het zo uitkomt. ze zijn alleen niet goedkoop in aanschaf, maar als je een partijtje op kunt kopen (had ik destijds) is het goed te doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:28

ik heb roosters, voordeel is dat ook al is de grond erg nat, je zakt nooit weg in de bagger...
je kunt evt op de roosters nog rubber tegels of matten leggen, maar met alleen roosters kom je al een heel eind...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:48

Nee, de matten in de stal zijn niet glad, maar ik veeg het er wel dagelijks schoon (ik voer er ook hooi).

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 22:50

Ik voer ook hooi in de stallen (in bakken).

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 22:51

Nouvel schreef:
ik heb roosters, voordeel is dat ook al is de grond erg nat, je zakt nooit weg in de bagger...
je kunt evt op de roosters nog rubber tegels of matten leggen, maar met alleen roosters kom je al een heel eind...

Heb je die op zand liggen of direct op de grond. Welk merk heb je? Hoe diep zijn ze?

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:55

DubbelDun schreef:
Nee, de matten in de stal zijn niet glad, maar ik veeg het er wel dagelijks schoon (ik voer er ook hooi).

ik heb ze binnen en buiten liggen, wordt beide niet glad :)

ik ben stiekem wel benieuwd naar de prijs van die roosters. ik wil na de winter nog wat dingen aanpassen hier en misschien zijn roosters ook wel interessant ipv bestraten. zijn ze makkelijk te leggen?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:01

ze liggen net in het zand, ietsje ingegraven en dun laagje zand er overheen

zal even zoeken naar een link/foto

Jors

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:04

Ik zou idd geen rubberen matten neerleggen, als dat gaat vriezen heb je een ijsplaat. Kunststof roosters heeft misschien ook nog als voordeel dat je er minder weide mee verliest? Lijkt mij dat gras gewoon op zand tussen roosters kan groeien ;)

PoucyWouce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 23:05

Jors schreef:
Ik zou idd geen rubberen matten neerleggen, als dat gaat vriezen heb je een ijsplaat. Kunststof roosters heeft misschien ook nog als voordeel dat je er minder weide mee verliest? Lijkt mij dat gras gewoon op zand tussen roosters kan groeien ;)

Dat is ook nog een goede opmerking! Had ik niet aan gedacht!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 23:09

ja gras kan gewoon groeien tussen die roosters, daarom gebruiken gemeentes vaak van die betonroosters als parkeerplaats. daar groeit gewoon gras over/tussen en dat ziet er een stuk groener uit in de wijk :)

en dat (alle) rubber matten een ijsplaat worden en glad worden is gewoon echt niet waar.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 00:38

als je alleen een paadje voor jezelf + kruiwagen moet maken zou je dat (na de vorst) ook met een lange rij graskeien kunnen laten maken, zijn wel zwaar maar dan heb je ook wat. je kunt ze weer inzaaien en zijn niet glad. ik zag ze te koop voor 50 cent per stuk. zijn vaak 60cm lang.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 08:41

Het waren groene, plastiek roosters die hier in Vlaanderen bij Hubo worden verkocht, je kan ze aan elkaar vastklikken en ik dacht dat ze 50 cm x 50 cm waren en 5 of 6 cm dik.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 12:08

Rubber matten worden alleen glad als er water op bevroren is (of sneeuw). Vandaar dat ik ze altijd schoon veeg + dat ik koeienmatten heb met een V-motief. Zodat dat ook al weer grip geeft.