overwinteren op andere stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jenny_S

overwinteren op andere stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 13:25

wie doet dit wel eens?

ik heb namelijk een heerlijke stal aan bos, maar met dit weer dus dan geen goede bak
nu dacht ik? waarom dan niet 2 a 3 maanden verhuizen naar binnenbak en dan gewoon weer daarna terug
uiteraard zit je dan met dubbele lasten, maar over het hele jaar gesmeerd wel goedkoper

ben benieuwd naar andermans ervaringen ;)

MarrieLeen

Re: overwinteren op andere stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:28

Komt vaker voor hoor, bij mij op m'n oude stal kwamen er ook nieuwe mensen voor alleen de winter, idd om door te kunnen trainen. :)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:34

Gebeurt heel veel hier in de buurt. In de wintermaanden gaan ze naar een stal met binnenbak.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:43

Bedoel je met dubbele kosten dat je dan nog steeds voor de stalling moet betalen waar je dan niet staat?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 13:49

Ik doe het andersom, ik verhuis juist in de zomer naar een stal met 24/7 weidegang. Vergelijkbaar met jouw situatie, maar dan in een ander seizoen.
Ik merk aan mijn paarden dat ze eerst wel moeten wennen op de nieuwe plek, maar als ze die eenmaal kennen, dan blijft dat ook in hun geheugen. Vorig jaar winter voor het eerst op de huidige plek gekomen, van de zomer naar het land, was ook wennen voor ze en aan het einde van het seizoen weer terug naar huidige plek was geen probleem.

Dubbele kosten is iets wat je wel moet kunnen dragen, misschien kun je vragen kale boxhuur te betalen, aangezien je geen gebruik maakt van bodembedekking, voer en faciliteiten.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 15:22

bedankt allemaal

ja ik neem aan dat mijn staleigenaar niet mijn plek gratis bezet gaat houden voor 2 a 3 maanden
en snap dit wel
kale huur zou inderdaad wel reeel zijn ja

en inderdaad moet paard wel weer wennen, gelukkig is die van mij tevreden als er eten is haha

alleen wel grote kans dat je niet elk jaar bij zelfde pension kan gaan staan er moet immers een plekje zijn
word dit dan vroeg vooruit aangevraagd of pas als je weet dat het gaat vriezen?

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:40

Ik weet niet wat voor pensionstal je in gedachten hebt, maar mijn ervaring bij grotere stallen (+ 50) dat er altijd wel lege boxen zijn, het hele jaar door.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:48

Ik heb mijn paard nu voor het eerst voor de wintermaanden op een andere stal staan. Ik sta normaal 24/7 buiten en nu sinds januari tot waarschijnlijk maart/april blijf ik hier op stal staan.
Bevalt me heel goed, ik kan nu doordeweeks savonds lekker in de binnenbak rijden en staat xe snachts op stal en in de zomer doe ik vooral buiten rijden.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 16:27

jibbel: ja denk wel bij een pensionstal van dat voormaat ja, mooi om te weten dat kans we; groot is

annickii: ga je na de winter weer terug naar zelfde wei?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:42

Ik hoop het wel ja, die man zei in eerste instantie dat ik gewoon terug mocht komen, maar mijn merrie is nogal dominant tegenover zijn paarden dus geeft mij een dubbel gevoel.
Als ik daar niet terug mag komen, blijf ik op de stal waar ze nu staat.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 16:53

Annickkii schreef:
Ik hoop het wel ja, die man zei in eerste instantie dat ik gewoon terug mocht komen, maar mijn merrie is nogal dominant tegenover zijn paarden dus geeft mij een dubbel gevoel.
Als ik daar niet terug mag komen, blijf ik op de stal waar ze nu staat.

ok ook lekker toch

zijn staleigenaren eigenlijk wel blij met tijdelijke gasten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 19:28

Waarom niet, hij verdient eraan toch :)
Ik heb van te voren gevraagd of het een probleem is en mijn staleigenaar vond het.niet erg, mocht zo lang of kort blijven wat ik wil.
Aan een lege stal verdienen ze tenslotte helemaal niks.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 20:01

Nee dat is ook weer waar
Bedankt

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 20:03

Ik vind het persoonlijk een beetje sneu voor het paard :o Elke keer als ie dan een beetje geacclimatiseerd is moet hij weer ergens anders heen..

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-13 21:57

mang schreef:
Ik vind het persoonlijk een beetje sneu voor het paard :o Elke keer als ie dan een beetje geacclimatiseerd is moet hij weer ergens anders heen..

ja denk je? heeft wel een punt

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:06

ED --> VSW

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:09

Bij mijn paard heeft het zeker een half jaar geduurd voor ze écht helemaal op haar plek was..

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 22:12

dat zie ik hier in de buurt ook.
ik heb het afgelopen zomer andersom gedaan. van mijn huidige stal met weide - > naar een hele grote zomerweide verhuist zodat ze genoeg te eten hadden! Huidige wei op vaste stal was net te klein :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:17

Ik heb paarden aan huis, best een goede bak, maar zou ik weer een sportpaard hebben en serieus wedstrijden rijden, dan zou ik zeker voor de winter een stal met binnenbak overwegen. Volpension zodat je er verder geen gedoe van hebt. Ik merk dat ik bij erg vies, nat en koud weer motivatie problemen heb om er op te klimmen. Vooral als ik dan ' avonds pas tijd heb en het dan donker, nat of erg koud is. Het helpt als anderen wel rijden, maar met nu 1 afgekeurd paard en drie op leeftijd, wordt er eigenlijk maar door 1iemand regelmatig wat gedaan. . Zomers is 's avonds buiten rijden wel lekker en dan met de babyfoon in de buurt ben je weer niet afhankelijk van oppas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:56

Mang, ik snap je punt maar er zijn ook zat paarden die regelmatig op concours gaan en soms weekend overblijven met het paard, daar maakt ook niemand zich druk om.
En het ene paard is natuurlijk meer gewend als een ander en zal zich sneller aanpassen.
Ik heb mijn paard nog geen 3 weken op de stal staan maar na 2 dagen was er niks meer aan de hand.
Maar scheelt dat ze gewend was elk weekend op pad te gaan, die maakt zich niet zo druk.
Maar moet ik er wel bij zeggen dat ik deze en mijn andere stal wil aanhouden, dus niet elke keer weer een andere stal.

callychanel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 10:08

Ik heb de paarden ook aan huis staan en heb het ook everwogen om van de winter op een andere stal te gaan staan, maar ik vond de kosten voor mij niet in verhouding.
Ik ben nu ong €100,- pp pm kwijt en dan voor 1 €325,-/€250,- afhankelijk waar.
Daarnaast rijd ik niet elke dag en ben ik nu in het bezit van een BErijbewijs.
De
Kosten zijn €5,- per keer om te kunnen rijden in de binnenbak. Dit is 5 min rijden met de trailer.
Veder kan ik nog naar buiten en in de buitenbak hier rijden.
Dus ik heb er voor gekozen om de trailer te pakken als ik wil en knollie lekker thuis te laten staan bij de rest.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 10:18

@joyce: inderdaad is het weer niet echt motiverend en vind het jammer om paard in winter 'vakantie ' te geven dat doe ik liever een keer in de zomer is veel fijner voor ze lijkt mij

@cally: met trailer op pad heb ik ook overwogen, maar ik rij liefst vaker per week en is toch steeds een verhuizing. best vermoeiend met 4 dagen werken en 2 kidz en dan ook nog eens 3-4 x per week op pad

Henkje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 11:07

Wij doen dat ook.
In de zomer hebben we een weiland, maar dat ligt erg laag. Met veel regen is het een zwembad.
Rond november gaan we naar een andere plek (nu toevallig een pensionstal die aan onze eisen voldoet, 24/7 buiten) en als het straks beter weer is (maart-april) gaan we weer terug naar de wei.
Ik vind het ideaal. Het spaart het weiland en de paarden komen nog eens ergens.

De paarden hebben elkaar en zijn ook wel gewend om uitstapjes te maken.

Jenny_S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-13 21:13

ik heb besloten om t overwinteren te proberen
heb met huidige staleigenaar besproken en mag voor een zeer laag tarief mijn stal behouden
dus dat is top!!
zal dit jaar niet meer hoeven hoop ik ;)
duimennnn

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 21:18

zoo dat is goed geregeld!! ik betaal altijd overal door haha