eigen weide, do's en don'ts?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rider01

eigen weide, do's en don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 19:12

Hallo bokkers,

Ik heb tot nu toe altijd op een pensionstal gestaan maar nu ik financieel wat lekkerder zit wil ik toch wel denken aan een eigen stukje wei.
In eerste instantie denk ik aan 2-4 pony's maar ik heb zelf nog niet eerder een wei gehad.
Maar nu de vraag wat gaat dat kosten en wat zijn belangrijke dingen waar je aan moet denken (afrastering schuilstal en vergunningen kan ik zelf wel opzoeken, het gaat mij meer om de do's en don'ts)
Het zou ergens in flevoland moeten komen, welke prijs moet je dan ongeveer aan denken per hectare?

wie kan mij op weg helpen?

Jette

Re: eigen weide, do's en don'ts?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:16

Ik rijd nu 2x per week bij mensen met een eigen wei/shuilstal, een paar dingen die me opvallen:

Zorg voor een goede mestafval plaats, die het liefst afgesloten is.
Waterleidingen die goed geïsoleerd zijn, met dit koude weer is alles bevroren en zeulen met emmers is écht zwaar.
Voldoende gras en let op de grond waar je op zit, klei is bijna niet goed te houden in de herfst vanwege de vele regen, misschien een stuk betegelen dat je af kan sluiten zodat ze het gras niet kapot trappen met extreme regen?
Let op de wintrichting die overheerst, zuidwest dacht ik in nederland, dat je de shuilstal goed om plaatst

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 19:20

Ik zit nu ook op klei, een verhard stuk is zeker geen overbodige luxe inderdaad
Mest kan ik kwijt bij een kennis, de windrichting is inderdaad een goede!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:24

Kijk naar de grondsoort. En of het land lager ligt dan buurlanden of de weg.
en ruim genoeg hoe kleiner hoe sneller een modderboel

Schuilstal mag in het buitengebied bijna nooit.
Kijk hoe je aan stroom en water kunt komen.
.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:27

Ik heb zelf ook geen weide, dus ben er niet echt in thuis, maar waar ik direct aan dacht is de kwaliteit van het gras.
Wat natuurlijk ook weer afhankelijk is van de grondsoort, maar heeft gevolgen voor de hoeveelheid weidegang die je je paarden kunt bieden. Erg rijk gras = binnen no time te dikke paarden, dus misschien een verhard/zand stuk erbij waar ze de overige uren kunnen lopen. Erg arm gras = bijvoeren, dus extra kosten.
Ik heb een tijd geleden gelezen dat je ergens je gras kunt laten testen, maar waar %)
Ik ga nog even voor je zoeken!

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:31

Je hoeft ze nooit de hele weide in 1 keer te geven.
Met strip beglazing heb je geen vette paarden.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:37

Ga je de wei kopen ??

60 tot 80.000 euro per hectare.

Ga je de wei huren ??

1000 tot 3000 euro per jaar.

Schrikdraad raster enz, kan je zo duur maken als je zelf wilt.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:38

je mag niet op iedere weide zomaar een schuilstal neerzetten, dit moet aangevraagd worden bij de desbetreffende gemeente.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 19:41

Arie, Ik begin met huren en dan zien we na een aantal jaar wel verder

Annet, daar ben ik van op de hoogte :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 19:42

Ik zou eerst de gemeente bellen en vragen naar beleid betreffende schuilstallen in weides. Zo zou je een selectie kunnen maken van gemeenten die daar soepeler in zijn.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:00

Vergeet niet dat de polder waar je woont uit zeeklei bestaat.
Dus daar paarden 's zomers en 's winters te laten lopen geeft al een bagger probleem.

Elke dag, liefst twee keer langs gaan om te kontroleren of alles nog in orde is.
Eventueel voeren en water geven.

Je kan nooit meer op vakantie, want dan laten de beste vrienden je juist in de steek.

Schuilstal, waarom ?
Voor een paar centen en energie maak je een wilgenbomen bos.
Schrikdraadje erom heen en je hebt voldoende schuilmogelijkheid.

enz, enz, enz.

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:04

Ik ga al nooit op vakantie :+

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:05

Op een gehuurde wei zou ik erg oppassen met hoeveel je wil investeren en vooral hoe, zodat je het mee kan nemen mocht je verhuizen (ook goede afspraken over maken!). Daarom bv wel kijken naar een panelenschuilstal/tent ipv houten stal en voor echt goede weidepalen kiezen, anders overleven die het niet als ze er na een paar jaar uit moeten.

Heb je de mogelijkheid laat dan een veeput spuiten voor het drinkwater.

Stroomapparaten op accu's hebben veel aandacht nodig, accu = nl meestal standaard auto/vrachtwagenaccu en die werkt het beste op zo min mogelijk ontlading. Kijk op mp bij de campers voor een zonnepaneel om je 12v accu op te laden/geladen te houden en kies voor flink overcapaciteit. Grote merken stroomapparaten hebben ook zonnepanelen, maar 4/5x zo duur. Minimale sterkte accu is 85 ah, maar hoger is beter (en ook flink zwaarder als je ze moet tillen).

Stuk verharden en stuk zandpaddock is absoluut aan te raden ivm sparen wei en bieden altijd droge sta/ligplek in dit klimaat, zeker op klei. Bekijk je land goed voordat je gaat indelen, winter/slecht weer stuk moet hoogste punt van je land zijn (en liefst daar bovenop zand storten en opsluiten met bv spoorbielzen). Dan heb je bijna 100% garantie op 50 weken per jaar droge plek.

Ariebren schreef:
Schuilstal, waarom ?
Voor een paar centen en energie maak je een wilgenbomen bos.
Schrikdraadje erom heen en je hebt voldoende schuilmogelijkheid.

enz, enz, enz.
Ook om boompjes te planten heb je bij veel gemeentes een vergunning nodig (iets met blokkeren van het weidse uitzicht enzo.)

Rider01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-13 20:11

Bedankt voor de tips, daar heb ik wat aan! +:)+

Hoeveel ruimte heb ik nodig voor 2 tot 4 pony's? (a tot kleine c pony maat, mocht dat uitmaken)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:17

1 ha zou ik dan toch wel willen, 2 D pony's vreten hier in de zomer al een halve ha kort en die lopen niet constant op het gras.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:18

Dat heb ik ook, bestemmings plan geeft aan dat ik geen boom er meer mag bij planten.
Open natuurgebied of zoiets.
Maar dan is een schuilhut helemaal uit den boze.

Aan de andere kant, als ik een stuk wei niet meer laat begrazen, staan er binnen een jaar kleine zaailingen van de diverse essen en wilgen op dat stuk.

Dromen van een stuk eigen grond met paardjes is in de winter, achter de kachel, de mooiste droom.

Maar mijn eigen, huur en leen weides liggen nu onder een dikke laag sneeuw.
Alle paarden staan op stal en gaan overdag naar buiten op drie grote paddocks nu het vriest.
Volgende week na de dooi staan ze overdag weer in de buitenbak.

Heb ook klei grond, en een paard in de natte klei vind ik dieren mishandeling.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:22

Wil je 4 kleine pony's het hele jaar buiten laten lopen dan moet je toch een kleine 4 ha hebben.
En ga je bijvoeren, een honderd m2 bestraten op de bijvoer plaats.
En toch zal je zien dat de overgang van bestraat naar weide helemaal kapot gelopen wordt.
Of die 4 paardjes opsluiten op de bestraatte uitloop.
Maar dan moet er weer een schuilstal komen.

minajtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 20:27

Ariebren schreef:
Dat heb ik ook, bestemmings plan geeft aan dat ik geen boom er meer mag bij planten.
Open natuurgebied of zoiets.
Maar dan is een schuilhut helemaal uit den boze.

Aan de andere kant, als ik een stuk wei niet meer laat begrazen, staan er binnen een jaar kleine zaailingen van de diverse essen en wilgen op dat stuk.

Dromen van een stuk eigen grond met paardjes is in de winter, achter de kachel, de mooiste droom.

Maar mijn eigen, huur en leen weides liggen nu onder een dikke laag sneeuw.
Alle paarden staan op stal en gaan overdag naar buiten op drie grote paddocks nu het vriest.
Volgende week na de dooi staan ze overdag weer in de buitenbak.

Heb ook klei grond, en een paard in de natte klei vind ik dieren mishandeling.

denk dat een paard liever in de klei staat dan op stal.. maar een stuk bestraten is natuurlijk wel het beste.

voordeel van een eigen wei vindt ik dat je alles zelf in kunt delen zoals je wilt, je kunt er lekker alleen zijn met je paardjes en je hoeft je niet aan regels te houden.
nadeel is wel het water geven in de winter vindt ik :+
ook raad ik aan om als je een stuk koopt toch wel een groot stuk koopt, zodat als de ene helft afgegraast is de paarden naar de andere helft kunnen en die afgegraasde helft weer aan kan groeien. met een klein stuk gaat dat moeilijk en heb je binnen de kortste tijd een modderpoel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 14:15

kopen kan meestal niet uit. Los van een huis is het ook meestal lastig een hypotheek te krijgen dus ben je afhankelijk van een dure lening of je moet veel eigen geld hebben. pachten is meestal het voordeligst op langere termijn.
Het makkelijkst is land te huren of te pachten bij een boerderij of woonhuis omdat je dan vaak wel meer mogelijkheden hebt qua aanleg van een (schuil)stal, stuk bestrating, zandpaddock of opslagruimte op het erf in een bestaande schuur.

Voordeel van huur is vaak dat (een deel van) het onderhoud bij de eigenaar blijft.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 16:17

rekening houden met water, is er een put of moet je slepen of kun je een put laten slaan
opslag van hooi, is er een afdakje oid, is vaak wel handig. Onder zeil gaat het vaak alsnog nat worden en kun je alles weggooien
wat voor grond is het, makkelijkste is een stuk betegelen voor droge voetjes

in de zomer is het heerlijk om een eigen stuk te hebben, met dit weer is het afzien
que ruimte, 1 hectare minimaal, en dan zul je flink moeten bijvoeren in de winter. Je kan het wel met paddocks oplossen en overdag laten grazen