Welke bodembedekking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

crazygirl1

Welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 15:26

Hallo

Ik ben opzoek naar mijn eerste eigen paard en daarbij denk ik nu na over de bodembedekking.

Situatieschets
* Het is een stal waarbij paard 90% tijd in doorbrengt.
* Ik zelf uitmest.
* Stal: 4x4m
* Standaard wordt er bij ons stro gebruikt. Hiervoor wordt +/- 80 euro/maand voor gevraagd. Er is de mogelijkheid zelf stro aan te kopen maar er is weinig stockeerruimte. Hierdoor moet ik me beperken tot de aankoop van 10tal balen per keer. Hier in de buurt kost een stro baal van 12kg 7 euro. Ongeveer 2 à 3 balen stro per week, dus dat kost dan +/- 70 euro/maand.
* Ik zou graag de kosten doen dalen door een grotere aankoop. Helaas is er voor stro de stockeerruimte niet voor. Dus dacht ik aan vlas of zaagsel ofz omdat dit gemakkelijker kan gestockeerd worden (eventueel een deel thuis, ik woon 1km van stal). Ik kan dus meer in 1x kopen en zo misschien de kosten aan bodembedekking doen dalen.

Nu is de vraag, welke bodembedekking (vlas of zaagsel of andere)? Er zijn ook verschillende soorten en merken in elke bodembedekking. Wat zijn jullie ervaringen? Kostprijzen?

Even ter zijde: ik heb maandelijks budget genoeg voor de 80 euro/maand aan stro te betalen maar als ik de kostprijs kan doen dalen door een eenvoudige verandering, dan doe ik dat graag.

kimberly1995

Re: Welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:27

Vlas en dan gewoon stro en hooi bijvoeren in verschillende proporties over de dag verdeeld? Zelf ben ik heel tevreden over vlas, dus zat is waar ik het eerste aan denk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:30

Als je paard 90% van de tijd daar doorbrengt (wat ik schandalig vind, maargoed dat is een andere discussie) kan je imo het beste gewoon stro gebruiken, dan heeft 'ie nog wat te knabbelen. Of je doet een dikke laag vlas en daaroverheen nog een laagje stro?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:30

dat gaat je denk ik niet lukken ,strooisel is duur en heeft nu eenmaal volume, en ik weet dat het je vraag niet is,maar waarom gaat je paard zo lang op stal?

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:10

Misschien houtkorrels?

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:34

ik zal ook het liefst voor stro gaan, heeft je paard tenminste nog wat te knabbelen.. maar waarom als ik vragen mag staat hij voor 90 % op stal??

crazygirl1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 19:05

Paard zou natuurlijk wel voldoende hooi krijgen. Dus volgens jullie zal ik toch goedkoper uitkomen met stro?

(Reden 90% stal = off topic en reageer ik niet op, wil hier geen discussie over)