Paard aan huis

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

velvetd

Paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 12:37

Hallo,

Ik ben al een tijdje opzoek naar een nieuwe stalling voor mijn pony.
En ik kan steeds maar niet een goede, dichtbij vinden.
Wij willen dus nu misschien mijn paard thuis neerzetten, omdat we
een stuk land achter ons huis hebben, wat we misschien wel mogen huren. ( dit is nog niet zeker )
Maar nu zit ik met een probleempje. Mijn paardje zou dan eerst een periode alleen moeten
staan, en ik weet van haar dat ze zich vrij snel verveeld wanneer ze alleen is (heeft voor de rest geen
last van verlatingsangst ). Later komt er nog wel een gezelschapspaardje/recreatiepaardje voor haar.
Ook is de kans waarschijnlijk heel klein dat we zand mogen storten op het gehuurde land. Dus dan
zouden we nog altijd de rijbak gewoon in onze eigen tuin kunnen plaatsen, alleen zou de bak dan
ongeveer 30 bij 15 meter worden, is dit te doen ? heeft iemand hier ervaring mee. Ook komen de
stallen gewoon bij ons zelf in de tuin. En verder weten we wel dat alles dan op onzelf komt te liggen,
en dat het dus veel meer werk is dan op een pensionstal.

Dus zouden jullie in deze situatie alsnog de paarden thuis neerzetten ?

xxmariskaXX1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:41

mijn paard staat ook niet op een pension stal of op een manege
die van mij staat op de wei vlakbij huis
het gaat prima alleen het toezicht dat er dan neit is moet je denk ik wel aan wenen dat je zelf alles
in de gate moet houden
en ik denk dat de bak wel zou moete kunnen

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:43

Het hangt er vanaf, zelf zouden mijn eisen zijn dat het paard gewoon altijd naar buiten komt, als je een uitloopstal hebt die aansluit op de rijbak kan dit prima, dan kunnen ze altijd zelf kiezen of ze binnen of buiten willen staan. Het gehuurde stuk land kun je dan in de zomer gebruiken, zodat ze ook lekker op de wei kunnen.

Ook zit je met mestafvoer. Van een paard en een kleine pony kun je dit waarschijnlijk deels in groene containers kwijt, en deels op de wei. Maar als je ze s'nachts op stal wilt hebben krijg je er ook nog een berg stro bij, en dan word het alweer moeilijker. Dan zul je echt een mesthoop aan moeten leggen, en daar ook een vergunning voor aanvragen geloof ik.

Voor de verzorging kunnen o.a. slowfeeders het makkelijker maken, zo doen ze langer met hun hooi.

Lissenn

Re: Paard aan huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 20:28

ik heb zelf ervaring met een bak van 30 bij 15..
is best te doen hoor! :) en zeker voor longeren ideaal :)

voor het alleen staan van je pony zou ik proberen om een pony tijdelijk te 'lenen' .. misschien zijn er mensen (boeren?) met veel shetlanders, waarvan er tijdelijk 1 of 2 bij jullie kan staan, zodat je pony niet alleen staat,
omdat je zelf al aangeeft dat je pony zich snel verveelt

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-13 13:48

Je paard aan huis is leuk en handig, mijn dochter haar paard staat sinds enkele maanden ook thuis voorlopig alleen, in het voorjaar komt er een tweede paard.
Ik weet niet hoe het in Nederland gaat maar hier in Vlaanderen was het grootste probleem voor ons om de juiste procedure voor de nodige vergunningen te vinden.
Ik zou je adviseren om eerst te kijken of je een toelating kan krijgen voor je stal en piste.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:10

Citaat:
Ook zit je met mestafvoer. Van een paard en een kleine pony kun je dit waarschijnlijk deels in groene containers kwijt, en deels op de wei. Maar als je ze s'nachts op stal wilt hebben krijg je er ook nog een berg stro bij, en dan word het alweer moeilijker. Dan zul je echt een mesthoop aan moeten leggen, en daar ook een vergunning voor aanvragen geloof ik.

Dit hoeft niet, je kan ook een aanhanger ergens goedkoop vandaan sprokkelen, en die vullen met mest, en als die vol is, bij iemand legen waar het mag.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:17

Mestafvoer is een groter 'probleem' dan hier wordt geschetst. Van mijn 2 paarden heb ik dagelijks minimaal 2 kruiwagens mest. Na 2 dagen is je groene container dan wel vol. En aangezien hij (hier iig) 1x per 2 weken geleegd wordt.. Zelf mest afvoeren met een aanhanger of een 6 kuubs container aanschaffen en die eens per zoveel tijd laten legen is haast wel noodzakelijk. Persoonlijk zou ik niet kiezen voor de mest over het land uitrijden. Paarden vinden gras bemest met hun eigen mest nl. minder smakelijk en daarnaast, je kunt je paard opnieuw besmetten met eigen wormeieren.

Hoe groot is je gehele tuin? Hou je rekening met het bestemmingsplan? Je mag namelijk niet zomaar de bodem veranderen (dus: zand storten op zo'n oppervlakte). Hoe zit je met de omgeving? Naaste buren die evt. (stank) overlast zouden kunnen ervaren?

Het alleen staan kun je oplossen door iemand in 'pension' erbij te nemen of bijv. een shet aan te schaffen (mits je de kosten voor die verzorging kunt betalen).

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:31

Hier staan de paarden ook aan huis..belangrijke punten om op te letten zijn zeker vergunningen wb het bouwen van een stal,bak en of je wel grote huisdieren mag houden bij het huis.
Kun je ook ruimte creëren voor opslag van ruwvoer/bodembedekking?Ook daar kun je kosten mee besparen als je wat groter in kunt slaan.

Of je bak van 30 x 15 groot genoeg is...ik heb er een van 35 x 20 en daar kan ik met mijn IJslanders prima uit de weg.Veel kleiner zou wb rijden een probleem worden omdat je veel bochtenwerk moet gaan doen.Of je bak dus groot genoeg is,is afhankelijk van je paard.

De combinatie schuilstal/paddock is wel een handige optie.Bij mij staan ze in een kapschuur en die dient dan ook meteen voor opslag van ruwvoer.Bijkoment voordeel is ook dat ik tegels heb liggen(in de paddock ligt daar zand overheen) goed schoon te houden en geen bodembedekking nodig.
Dat scheeld in kosten en afvoer van mest...

Paard alleen vind ik persoonlijk niet zo'n goed idee....heeft hij ook aan de andere kant van de omheining geen maatjes?Misschien kun je van iemand(tijdelijk) een maatje lenen.

elsando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:38

Ik heb mijn 2 pony's ook aan huis staan. Er komt inderdaad meer bij kijken dan je denkt. Zoals hierboven al aangeven werd heb je meer mest dan je denkt. Ik heb van 2 (shetland)pony's al meer als een kruiwagen per dag. Ook vind ik het zeld handig om een hooi opslag te hebben. Een pakje hooi is zo op, en als je dan steeds ergens hooi moet halen ben je heel veel tijd kwijt. Ik weet niet hoe groot het stuk land is wat je kunt huren, maar je zou zomers ook in de wei kunnen rijden. En dan een bak aanleggen waar ze in de winter ook gewoon buiten kunnen staan en waar je eventueel kunt longeren. Het grote voordeel aan je paard thuis hebben staan, is dat je alles zelf in de hand hebt. Je kunt alles op je eigen manier doen :)

adatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:43

[quote="

Ook zit je met mestafvoer. Van een paard en een kleine pony kun je dit waarschijnlijk deels in groene containers kwijt, en deels op de wei. Maar als je ze s'nachts op stal wilt hebben krijg je er ook nog een berg stro bij, en dan word het alweer moeilijker. Dan zul je echt een mesthoop aan moeten leggen, en daar ook een vergunning voor aanvragen geloof ik.[/quote]

Bij ons wordt er ook wel eens afgesproken dat je voor een bepaald bedrag het ook op de manege kan brengen,misschien kan dat bij jou in de buurt ook wel

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 15:43

Ik zou het voor jezelf eens goed op een rijtje zetten...zoals kosten en tijd ed.
Want het lijkt een luxe om je paardjes aan huis te hebben maar zoals tinky12 zei...kijk goed hoe het zit mbt vergunningen( als je niet goed waterdicht is kunnen gemeentes heel naar uit de hoek komen als het ze niet aanstaat...) en heb je plek voor je mest en wat de afvoer van je mest gaat kosten.
Wat als je ziek bent en of op vakantie wilt...
Soms is het handiger als je paardje op pension staat en ze hebben altijd gezelschap..
Alles heeft zijn voor en tegens maak gewoon voor jezelf de balans op..
Ik zal je eerlijk zeggen..bij ons staan ze aan huis,heerlijk als je uit je raam kijkt en je je paardjes vredig ziet grazen,maar als je dan een dag weg wilt of op vakantie tja dan moet je soms vanalles regelen terwijl dat dus in pension gewoon lekker geregeld is..,maar hoe dan ook...suc6 met je beslissing

Regenboog96

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-13 21:20

Niks is mooier dan je paard bij je huis hebben, je hoeft met niemand rekening te houden en je hebt je paard altijd lekker dichtbij, je kan er heen wanneer je zelf wil, je hoeft je niet aan bepaalde tijden of regels te houden. Het enige is dat je alles zelf moet doen, maar als je echt van je paard houdt, heb je dat er toch voor over. ;)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 08:07

Je hoort en leest vaak alleen de voordelen van je paarden aan huis te hebben, maar denk ook goed na over de extra tijd die je kwijt bent en de verplichting die je daardoor op je neemt.

Meerdere keren voeren per dag, op werkdagen ben ik om vijf uur al uit bed om de paarden voor mijn werk eten te kunnen geven en te verzorgen. Je bent heel veel tijd kwijt aan de noodzakelijke verzorging van de paarden en locatie.
Nu de afgelopen weken alle bestrating om het huis sneeuwvrij maken (ruim een uur doorschuiven) iedere keer nadat het weer iets gesneeuwd heeft. Zodat de paarden naar buiten kunnen. Vanuit binnen met emmers water slepen zodat de paarden water hebben etc etc.
Heb er zeker geen spijt van dat de paarden aan huis staan maar ik denk wel eens heerlijk een paard en vol pension en vooral op 10 hoog wonen, het weidse uitzicht wil ik graag behouden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 09:57

@friesiszwart: Ik weet niet wat het budget van ts is, maar er zijn veel dingen die het makkelijker kunnen maken.

Je hebt zelfs speciaal lint waarmee je je bestrating sneeuw/ijs vrij kunt houden. Kun je keurig een klein paadje voor de paarden vrijhouden, je hoeft het alleen maar aan te zetten. Je wil alleen niet weten wat het kost haha.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 13:00

Gypsy schreef:
@friesiszwart: Ik weet niet wat het budget van ts is, maar er zijn veel dingen die het makkelijker kunnen maken.

Je hebt zelfs speciaal lint waarmee je je bestrating sneeuw/ijs vrij kunt houden. Kun je keurig een klein paadje voor de paarden vrijhouden, je hoeft het alleen maar aan te zetten. Je wil alleen niet weten wat het kost haha.

Je kunt ook iemand in dienst nemen die het allemaal voor je regelt :+ :P :D

Ik vind het heerlijk de paarden aan huis maar je moet inderdaad wel een hoop regelen,je kunt niet zomaar even weg.Ook als ze 27/7 op een weiland staan moeten ze in de gaten gehouden worden.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 14:37

Haha dat vind ik een goede, nu nog een rijke man vinden. :')

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 16:19

Gypsy schreef:

Citaat:
Advertentie:
Gezocht: "Vent met veel karakter,klein gebrek geen probleem"

:D

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:03

Gypsy schreef:

En als hij een broer heeft.......

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 19:05

Ja wat dan? :P

mariz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:14

Heb de paarden aan huis gehad en ben heel blij dat ik het mee gemaakt heb, het is echt heel bijzonder!
Je ziet ze de hele dag bijna, vanuit het keukenraam en woonkamer enz.., zo mooi!
Alleen het werk..., voeren, buiten en binnenzetten, de stallen mesten, de mest weg laten halen, voer inkopen, vlas inkopen, vooral dat soort zaken moeten op tijd gebeuren, we hadden geen grote opslag! en helemaal als er niet aan te komen is en iedereen de hoofdprijs er voor vraagt!!!
Daarbij hadden we geen bak, moesten huren, 7 a 8 euro per keer, per paard! en bezine geld, auto+trailer erheen. De wei is in de winter maanden gewoon te glad. Mochten ook de buitenbak gebruiken bij de buren gratis maar moesten er wel met de trailer heen, was langs een erg drukke weg en we hadden jong onervaren spul.
en daarbij dat gesleep met water in de winter! Gieters vol en echt duizende heb ik gevuld binnen en dan naar buiten sjouwen...
en extra hooi/kuil voeren ze stonden altijd buiten overdag in de wei maar daar viel niets meer te halen voor ze.
Voer klaarzetten voor s'avonds en s'ochtends, heb je zo'n kuilbaal wat niet mee werkt wat strak gedraaid is, en dan uiteindelijk de boel aanvegen ook nog, je wilt toch dat het netjes blijft.
Het moet allemaal gebeuren en als je beide werkt is het echt pittig. Je hebt je huishouden ook nog en je sociale verplichtingen en tja die zijn dan ook echt verplicht en eigenlijk heb je er geen tijd voor of zin meer in!
en best lastig als je een weekendje of langer weg wilt, wie gaat dat dan allemaal doen?
en weet je.. als we s'avonds tv keken en we hoorde iets.. hup tv zachter en stil luisteren..... wel of niet kijken in stal? Je hart zit in je keel. haha Zit echt een heel stuk verantwoording bij in.
Het klinkt nu heel zwaar en dat is het ook, mischien is het anders als je er niet bij rijd of recreatief maar ik ben echt heel blij dat ik het mee gemaakt heb, het was echt zo bijzonder, zag dingen van ze die ik nooit zag en heb er ook echt wel van genoten <3
maar nu ben ik blij dat ze op een pension stal staan :')

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-13 22:24

Ik hoef echt niet om 5 uur mijn bed uit om de paarden te doen en ik begin toch al rond kw over 7 op mijn werk. Als je alles een beetje klaarlegt voor de volgende ochtend is het een fluitje van een cent.
In ons geval.
Water klaarzetten in gieters in de bijkeuken ivm de vrieskou. Hooiruiven buiten alvast volstoppen. Enige wat ik in de ochtend hoef te doen is water in een grote speciekuip bijvullen en de paarden los te laten, is hoogstens 5 minuten werk. Uitmesten zie ik in de middag/avond wel. Vaak even opstrooien en aan het eind vd week de box leeg. Ik vind het werk allemaal nog wel meevallen. Natuurlijk moet je ook hooi en stro regelen maar ook dit is goed te doen. We hebben de mest op een kar, als deze vol is legen we deze bij een paardenboer en nemen we een pak hooi of stro weer mee terug (grote balen). De brok haal ik meestal tegelijk met het honden en/of kattenvoer. Al met al ben je wel tijd kwijt, maar dat is altijd zo met paarden.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 14:10

Hier ook.. Niet aan huis maar bij iemand thuis die zelf ook paarden heeft waar ik de zorg van overgenomen heb.
ik zet in de avond alles klaar voor de ochtend, voer in de avond kuil, en sochtends hooi, zodat ik niet teveel ermee bezig ben.
Nu met het water ook, de helft hebben speciekuipen, en de andere helft hebben gewoon voerbakken met water, omdat ze speciekuipen omgooien.
Ik regel zelf ook hooi en stro voor mijn eigen paarden, haal hierbij elke week hooi+stro, en kom erlangs als ik naar mijn paarden rij, dus hoef ook niet om te rijden.

Maar ik zie het wel zitten(en mijn vriend ook) om later huisje te hebben met paardjes.
Dat je tijd kwijt ben is inderdaad met paarden, of ze nou aan huis staan of niet.
Ik sta nu heerlijk dat ik alles zelf kan regelen

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 19:46

Als het zou kunnen zou ik je paardje er pas neerzetten als je een maatje voor hem hebt. Een bak van 30 x 15 lijkt mij eerlijk gezegt te klein (ligt een beetje aan de grote vh paard).
Ik rij mn bijrijdpaard gewoon in de wei en dit gaat prima.

brammetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-13 21:41

Een paard aan huis lijkt allemaal mooi en prachtig, maar of het nu uiteindelijk veel goedkoper is??
De mest afvoer is inderdaad een probleem, en natuurlijk de inkoop van je ruwvoer ook.
Als je dit allemaal via een fourage handelaar moet kopen, betaal je de hoofdprijs...
Hiervoer kun je misschien iets regelen met een boer in de buurt...
Aan de aanleg van een goede rijbak hangt ook een hoog prijskaartje... Ook zal die rijbak onderhouden moeten worden, af en toe gesleept en losgetrokken... Dus er zal een trekker moeten komen
Aanleg mestopslag... hier zijn ook regels voor...
De weides zullen ook regelmatig bemest moeten worden, gesleept, en eens in de zoveel tijd eens doorgezaaid worden...
Aanleg/onderhoud omheining e.d.
En zo zijn er nog een aantal dingen te bedenken...

Ik zal mijn paard niet aan huis willen hebben, alleen al om het feit dat je er 24/7 er voor klaar moet staan...
Op een pensionstal is dit allemaal wat makkelijker.... als er eens plotseling wat tussen komt, of een keer een avond geen tijd, dat weet ik dat mijn paard het goed heeft...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 22:07

mariz schreef:
Heb de paarden aan huis gehad en ben heel blij dat ik het mee gemaakt heb, het is echt heel bijzonder!
Je ziet ze de hele dag bijna, vanuit het keukenraam en woonkamer enz.., zo mooi!
Alleen het werk..., voeren, buiten en binnenzetten, de stallen mesten, de mest weg laten halen, voer inkopen, vlas inkopen, vooral dat soort zaken moeten op tijd gebeuren, we hadden geen grote opslag! en helemaal als er niet aan te komen is en iedereen de hoofdprijs er voor vraagt!!!
Daarbij hadden we geen bak, moesten huren, 7 a 8 euro per keer, per paard! en bezine geld, auto+trailer erheen. De wei is in de winter maanden gewoon te glad. Mochten ook de buitenbak gebruiken bij de buren gratis maar moesten er wel met de trailer heen, was langs een erg drukke weg en we hadden jong onervaren spul.
en daarbij dat gesleep met water in de winter! Gieters vol en echt duizende heb ik gevuld binnen en dan naar buiten sjouwen...
en extra hooi/kuil voeren ze stonden altijd buiten overdag in de wei maar daar viel niets meer te halen voor ze.
Voer klaarzetten voor s'avonds en s'ochtends, heb je zo'n kuilbaal wat niet mee werkt wat strak gedraaid is, en dan uiteindelijk de boel aanvegen ook nog, je wilt toch dat het netjes blijft.
Het moet allemaal gebeuren en als je beide werkt is het echt pittig. Je hebt je huishouden ook nog en je sociale verplichtingen en tja die zijn dan ook echt verplicht en eigenlijk heb je er geen tijd voor of zin meer in!
en best lastig als je een weekendje of langer weg wilt, wie gaat dat dan allemaal doen?
en weet je.. als we s'avonds tv keken en we hoorde iets.. hup tv zachter en stil luisteren..... wel of niet kijken in stal? Je hart zit in je keel. haha Zit echt een heel stuk verantwoording bij in.
Het klinkt nu heel zwaar en dat is het ook, mischien is het anders als je er niet bij rijd of recreatief maar ik ben echt heel blij dat ik het mee gemaakt heb, het was echt zo bijzonder, zag dingen van ze die ik nooit zag en heb er ook echt wel van genoten <3
maar nu ben ik blij dat ze op een pension stal staan :')

Hihi, het is alsof je mijn situatie omschrijft. Al vind ik het nog steeds meer een straf als ik een dag niet zou hoeven, dan dat het wel moet.