ik wil graag een shetlander kopen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Thebestonly

ik wil graag een shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 00:57

Hallo.
Hoeduur ben je ongeveer kwijt per maand aan een shet?
Ik kan hem gratis stallen alleen voer betalen en kuil..
Enig idee ik weet wel zo ongeveer dat ik ongeveer 40 euro kwijt ben.

Dankje

Noblesse_

Re: ik wil graag een shetlander kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 00:59

En wat als hij ziek wordt? Dierenartskosten kunnen erg hoog oplopen, ook bij een shet. Hoefsmid ook niet vergeten.

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:00

Ik denk wel meer hoor, aan voer en kuil zit je rond de 40 maar denk ook aan de hoefsmid die 1x per 6 a 8 weken moet komen, een tandarts jaarlijks, jaarlijks enting maar ook een wormekuur. Je moet ook bedenken dat byvoorbeeld soms de dierenarts moet komen op sommige momenten. En dat je ook wel is spullen nodig hebben en je moet natuurlijk nog een shet kopen. En je moet iets regelen voor het ophalen van die shet
Groetjes

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:02

Je zit zo wel op de 100 euro per maand, tjalk en die kosten kunnen nog hoger worden! En je moet niet denken ik neem een shet want dat is veel goedkoper hoor! Want een eigen pony paard is altijd vrij prijzig

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:06

Vind ik niet..
Je kan goedkoper uit zijn hoor..
Zoveel eet een shet niet (biks), en hooi doen ze wel lang over, vooral als je ze voert middels hooinet..
Ben nog geen 40,- pm kwijt geweest..

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:09

Mijn shet heeft een hooinet binnen 2 uur leeg hoor!

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:10

En dan nog is al die andere dingetjes, zoals hoefsmid, dierenarts, tandarts

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:13

Loran schreef:
Vind ik niet..
Je kan goedkoper uit zijn hoor..
Zoveel eet een shet niet (biks), en hooi doen ze wel lang over, vooral als je ze voert middels hooinet..
Ben nog geen 40,- pm kwijt geweest..

De shet van de dierenarts eet net zoveel als mijn D pony :)
Ik ben sowieso al 50 euro in de maand kwijt voor een pak hooi! Om maar te zwijgen nog over huur stalling/weiland :)
Dus de basis (weide (want het kan ook zo gedaan zijn met de gratis huur), voer, dierenarts, tandarts, hoefsmid) komt sowieso al wel snel boven de 40 euro uit of beter gezegd; als iemand maar 40 euro te besteden heeft, is een paard kopen niet slim.

Ik ben 90 euro kwijt per maand en dan sta ik absurd goedkoop en doe en regel alles zelf; voeren en weideonderhoud ook.

Heb dan nog 500 euro apart staan voor de dierenartskosten die onvoorzien zijn,
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 20-01-13 01:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Mona14

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:14

Leuk! Een shetje!
Wat wil je er mee gaan doen?

EVEN EEN TIP!!

Ik zou een shet geen kuil geven!
Zit veelste veel suiker in en kunnen ze hoefbevanging krijgen.

Je ben wel meer geld kwijt dan alleen een zak voer en hooi!
Wat dacht je van een hoefsmid en een dierenarts.

Maar verders zou ik zeggen, Leuk!!
Moet je doen, het is een heel leuk ras, ik heb zelf 2 grote maat shetten gehad waar ik aan gespannen mee reed!
Ik heb ze helaas moeten verkopen toen ik ging verhuizen en ging samen wonen met mijn vriend in Ermelo. (nu alweer ruim 4 jaar geleden)

Peer_hvj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:16

Allereerst hoeveel (geen hoeduur) :o

Als je kwalitatief goed hooi wilt hebben, ben je tegenwoordig toch wel wat meer kwijt... €15 voor een kleine baal? dus voor hooi zit je dan sowieso op €45 per maand. Een grote zak biks zal je wel lang meedoen, tenzij je hem als een gewone pony flink laat sporten en wedstrijdjes wilt rijden dan zal ie misschien iets meer nodig hebben.. Dat is dus afhankelijk van wat je zelf wilt.
In de zomer zal je minder kwijt zijn aan hooi, dan staat ie namelijk toch op het gras neem ik aan.

Stro heb je er wel bij?

Daarbij moet je gaan kijken naar de hoefsmit/paardentandarts/dierenarts kosten.
Afhankelijk aan van de hoeven van de shet zal het om de 6 tot 8 weken zijn, als ie hele slechte hoeven heeft heeft ie ook nog bekapping nodig, dus zal een afspraak duurder worden.
dan de andere kosten er nog bij nemen. (shet is over het algemeen wel goedkoper bij deze diensten dan een grotere pony/paard)

Als je dat bij elkaar optelt en dan deelt door 12 (het aantal maanden) kan je het bij je hooi kosten optellen.

Maar je moet niet vergeten dat de shet ook ziek kan worden. Een verzekering kan dan ook nog bij de maandelijkse kosten optellen.
Of je zet elke maand iets van €20 of meer opzij voor de onvoorziene kosten.

Ook moet je nog denken aan kosten voor tuigage, ook dit sluit dus zal om de zoveel tijd vervanging nodig hebben. En je moet alles nog een eerste keer aanschaffen
Laatst bijgewerkt door Peer_hvj op 20-01-13 01:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Linsey1998

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:16

Jaa wat vuurneon ook zegt dat je niet zo goedkoop al die dingen die je nodig hebt hoor! Dat zie ik ook bij mijn shet!

Thebestonly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-13 01:28

Ik heb al halsters en dekens en alle verzorgingsl artikelen omdat ik verzorgde ponys
Ik kan honderd euro opmaken per maand
Heb een kleine spaarpot..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 01:30

Als je elke maand 100 euro opzij kan zetten én je hebt minstens 500 (al zeggen de meeste zelfs 1000) voor onvoorziene kosten liggen dan zou het wel mogelijk zijn :j
Ik zou het gewoon proberen om elke maand ook echt nu even 100 euro opzij te zetten zodat je ook ziet hoeveel je nog overhoudt voor bv telefoonrekening, kleding en andere uitgave voor jezelf.

Loesk1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:43

Je moet er niet van uit gaan dat een shet haast niks kost ! Wat nou als hij ineens ziek wordt ? Je moet enting betalen , hoefsmid. En spullen voor je shet. Ik zou er echt goed over na denken !

rominy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:48

m'n shetlander krijgt s'avonds en smorgens in totaal een half schepje brok..
voor de rest redenlijk wat hooi..
het is toch een verantwoordelijkheid dat je erbij neemt denk er goed bij na voor je een beest aanschaft!

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-13 22:51

Ja, maar qua voer is al iets anders als je zelf de ruimte/stal hebt.. Moet je een stal huren dan ben je vaak al wat meer kwijt ;) Stel je hebt paarden aan huis en je neemt er een shetje bij als gezelschapspaardje, staan ze veel buiten, dan ben je qua voer/hooi/stro misschien rond de 30 euro kwijt (groot inkopen, er vanuitgaand dat ie een paar handjes brok per dag krijgt...) Maar komt er nog een stal bij, en DA, hoefsmid.. dan zit je toch al snel aan een stuk meer dan die 40 euro...

Lees nu gratis stallen --> wat houdt dat in? Weilandje? Stalletje? Let ook op met hoefbevangenheid waarvoor shetjes vaak toch wel redelijk gevoelig voor zijn.

En dan nog eens de tijd die erin gaat zitten...

elodietje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:03

mijn shet die doet 2 dagen met 1 hooinet en je hebt wel meer kosten dan alleen het voer dierenarts tandarts ostheopaat hoefsmid en dan nog veel meer dingen je moet ook gewoon geluk hebben als je geluk hebt ben je weinig kwijt maar als je pech hebt kunnen de bedragen hoog oplopen ik heb bijvoorbeeld eens een rekening gehad van de dierenarts van ongeveer 300 euro voor mijn shet

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-13 01:30

Ik heb hier 4 shetten lopen, variërend van 90 tot 102 cm. Zij doen 3 weken met 1 grote baal kuil van 500 kg. De vierkante balen zijn 50,- per stuk en de ronde 47,50. Kleine balen hooi van 20 kg kosten 4,50.

De hoefsmid komt 2x per jaar, tussendoor doe ik ze zelf bijvijlen als dat nodig is. Kost per pony 20,-. Als ik de hoefsmid voor 1 pony zou laten komen kost me dat 27,50.

Brokken krijgen ze niet enkel de drachtige merries in het voorjaar en de veulens krijgen daarna veulenbrok. Zo'n zak kost rond de 12,-. (Hoewel de folder van de boerenbond me doet geloven dat de prijzen weer gestegen zijn ;) )

Enten 1x per jaar is 17,50 exc. btw en voorrijkosten zijn 40,-.

Ontwormen gebeurd hier om de 3 maanden en een wormenkuur varieert tussen de 7 en 22,-. Ik gebruik 2x een goedkopere kuur en 2x een duurdere per jaar.

Dierenarts kan inderdaad snel hoog oplopen. Ik ben voor mijn nu 4 jarige shet als veulen rond de 1000,- kwijt geweest aan de dierenarts. Het jaar erna een wond op haar been die een week in het verband moest, ook weer 270,-. Vorig jaar een veulen gehad die steeds hoestte en snotterde, rekening van 150,- en een dierenarts die het eigenlijk niet eens wist. Achteraf was het heel simpel een wormbesmetting.

Toen ik mijn eigen pony's kocht had ik 3000,- achter de hand voor eventuele DA kosten. Helaas door een naai streek van een vorige werkgever waardoor ik 2 maanden zonder inkomen kwam te zitten, en gelijk erna een eigen huis kreeg, staat dat er niet meer op maar zal tegen de zomer weer helemaal aangevuld zijn als er niks raars meer gebeurd :)

heartbeat999

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 07:43

ik zou vooral goed nadenken als ik jou was over de onverziende kosten bij de aanschaf van een pony/paard of shetje! ik bedoel als je nog niet voldoende daadkrachtig bent om die kosten te kunnen dragen zou ik niet aan een pony beginnen! ik heb er 1 gehad die is heel erg ziek geweest en die heeft mij zo rond de 2000,- euro gekost! over een aantal maanden! onderzoekje hier onderzoekje zo! spuitje hier! bloed monsterje daar! dat was ze meer dan waard! maar je moet er wel rekening mee houden dat ook een shetje zoveel kan kosten!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 08:01

onze shet krijgt / kost

52,00 euro 3 plakken hooi per dag (13 balen x 4,00 euro), per maand
20,00 euro bix hooguit een handje in de wintermaanden
? wortelen in de wintermaanden 3.75 euro per zak per week wordt over alle paarden verdeeld
25,00 euro hoefsmid om de 6 weken
35,00 euro jaarlijkse enting
50,00 euro tandarts jaarlijks
Wij hebben hem inmiddels al 10 jaar en geen medische kosten aan hem gehad

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:01

Yonneponn schreef:
Ik heb al halsters en dekens en alle verzorgingsl artikelen omdat ik verzorgde ponys
Ik kan honderd euro opmaken per maand
Heb een kleine spaarpot..

Dan kan het wel ja, als je een goedkope stalling zoekt, en niet al te veel extra's koopt, MAAR houd ook veel geld over, want stel dat je pony nou ziek wordt, dat kost echt heel veel geld. Denk goed na wat je doet. Goedkope stalling zoeken is ook niet zo makkelijk. ;)

BeautjeLoves

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:09

Met vee arts en hoefsmid kosten natuurlijk wat meer, maar zonder dat denk ik ook iets rond de 40 euro!

Ambertjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-13 17:22

BeautjeLoves schreef:
Met vee arts en hoefsmid kosten natuurlijk wat meer, maar zonder dat denk ik ook iets rond de 40 euro!

Maar ze moeten er toch echt heen :P

---

Je kunt het beste van het hoogste uitgaan, dat is ong idd 100 euro p/m. Als je dat inderdaad kunt betalen zou het wel moeten kunnen. Maar je moet ook nog geld opzij kunnen houden voor de overige dingen. Ook de jaarlijkse enting, evt. verzekering, hoefsmid dus, etc. Er komt best veel bij kijken.