Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
elsenfox schreef:hoi,
wij hooien ook van eigen land. vanaf februari/maart gaan de paarden van het land af zodat het gras kan groeien. meestal in juli hooien we, en daarna gaan ze weer de wei in.
Wij hebben een stuk land van 2 hectare, en we laten het hooien over aan iemand die het in grote plastic balen verpakt. Voor zover ik weet zijn we toch een stuk goedkoper uit dan als we het hooi bij iemand anders zouden kopen. Dus we draaien hiermee geen verlies.
Ik denk dat het hooien en persen trouwens nog zo makelijk niet is om zelf te doen..
Caira schreef:Hij zegt dat je daar bijna geen maaier voor hebt, je zou deze site kunnen proberen: http://www.boxeragri.nl
Caira schreef:Hij zegt dat je daar bijna geen maaier voor hebt, je zou deze site kunnen proberen: http://www.boxeragri.nl
Antheman schreef:Mist schreef:nog even terug gekeken...ik dacht dat je een hectare had om te hooien, met een halve zou ik het zeker niet doen... en al helemaal zelf geen machines aanschaffen, dat levert echt niets op.
Selfsupporting is heel belangrijk voor me.
Antheman schreef:Mist schreef:nog even terug gekeken...ik dacht dat je een hectare had om te hooien, met een halve zou ik het zeker niet doen... en al helemaal zelf geen machines aanschaffen, dat levert echt niets op.
Selfsupporting is heel belangrijk voor me.
Caira schreef:'t Zijn maar kleine maaibalkjes hè, de werkende breedte is 1.15m. En als ie het moeilijk krijgt gewoon een versnellinkje terug en wat langzamer rijden, komt ie er wat makkelijker doorheen. Het is hobby hoor, dus het hoeft niet allemaal in 4-hoog hop-hop, omdat er nog 30 bunder plat moet.tuurlijk zijn ze er wel, maar ze zijn loeiduur, en als het grof hoog gras is heeft je trekkertje te weinig pk om er doorheen te komen.
Eirikur schreef:Caira schreef:'t Zijn maar kleine maaibalkjes hè, de werkende breedte is 1.15m. En als ie het moeilijk krijgt gewoon een versnellinkje terug en wat langzamer rijden, komt ie er wat makkelijker doorheen. Het is hobby hoor, dus het hoeft niet allemaal in 4-hoog hop-hop, omdat er nog 30 bunder plat moet.tuurlijk zijn ze er wel, maar ze zijn loeiduur, en als het grof hoog gras is heeft je trekkertje te weinig pk om er doorheen te komen.
Caira schreef:als je selfsupporting wilt neem dan een maaier voor achter je paard
tamary schreef:Dat weet ik, want dit kost het meeste tijd. Aangezien het om een klein stuk gaat, is het een overweging om het handmatig te doen.Schudden is wat het meeste geld kost, dus als je daarvoor een eigen machientje (voor trekker of pony) kan vinden ben je al een heel eind. Informeer anders even bij lokale boeren wie dit al hobby er bij doet en waar de machine uitleen zit, want die zijn er ook veel. Misschien heeft die de juiste maaier om te huren.
Antheman schreef:Eirikur, prachtig,![]()
maar persen ga ik niet zelf doen.
Vorig jaar werd me gezegd dat ze direct langskomen als ze hooi zien liggen, om het te mogen persen, dat zal vast lukken.
Eirikur schreef:Antheman schreef:Eirikur, prachtig,![]()
maar persen ga ik niet zelf doen.
Vorig jaar werd me gezegd dat ze direct langskomen als ze hooi zien liggen, om het te mogen persen, dat zal vast lukken.
Ja, tuurlijk!Neem van mij aan dat Caira gelijk heeft: als het er op aan komt, komen die paar pakken voor jou als laatste aan de beurt. Als ze tenminste nog tijd en zin over hebben, na de grote klanten waar ze er een paar honderd kunnen draaien.