Luiken dicht van stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noblesse_

Luiken dicht van stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 21:15

Hoi :) , ik heb een vraag en ik hoop dat ik het hier goed geplaatst heb.

Het zit namelijk zo dat m'n paard overdag op de wei staat, en 's nachts op stal. Maar de stallen zijn met luiken naar buiten. Probleem is nu, soms waait het echt heel hard in die richting :( , en als het dan nog eens hard regent of sneeuwt is het dus helemaal een natte boel daarbinnen.
Dus bedacht ik me dat ik wel het bovenluik kon dicht doen, maar dan heeft paardlief enkel nog zicht op 4 muren -O- .

Dus, moet ik het bovenluik openlaten en alles binnen laten komen of luik dicht doen en paard z'n uitzicht afnemen?

Arlette1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:20

Bij ons op stal zijn alle stallen die een bovenluik hebben nu ook dicht 's nachts.
Die harde oostenwind van nu waait anders recht de stallen in :brr: .

Ik vind het ook altijd wel beetje zielig om het luik dicht te doen, maar het is alleen voor 's nachts.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:38

Ik heb bij die van mij een touwtje vast gemaakt met de oostenwind.

Staat nog 30 a 40 cm open.

cynthiar

Re: Luiken dicht van stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:00

Bij ons staan de luiken op een haak, hebben ze toch nog wat licht en lucht binnen. Overdag staan ze gewoon open.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:01

Enige keer dat ik de luiken dicht heb gedaan is met oud en nieuw, verder altijd open gehad :)

Splendesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 22:04

Hier zijn de luiken ook dicht van de stallen, nu gelukkig alleen nog 's nachts.
Maar ze hebben een aantal dagen zowel overdag als 's nachts met dichte luiken gestaan.
In de hoop dat de waterbakken niet gingen bevriezen, maar ze zijn toch bevroren dus zijn de luiken weer open.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 12:36

Misschien een extra binnenluik met windgaas maken? Dat laat licht en lucht door maar als het gaas dicht geweven is weinig wind en vrijwel geen regen. Of je deur vervangen voor een dubbele deur met bovenste deur tralies met veiligheidsglas? anders een luivel voor de stal langs?

Bij een binnenstal met buitenluik hebben ze altijd nog binnen in de stalgang rondkijken en contact hebben met andere paarden. Als je echt alleen maar vier dichte wanden overhoudt zou ik echt een oplossing zoeken voor dat luik zodat in elk geval het daglicht en het uitzicht blijft. Ventilatie blijft ook altijd een aandachtspunt.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:37

Indien de wind er vol op staat zou ik in de nacht het luik dicht doen.

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:49

Hier zijn de luiken al een aantal dagen dicht voornamelijk tegen het bevriezen van de waterbakken.
Als overdag de zon schijnt gaan ze wel een poosje open anders niet. Maar ze kunnen gewoon met hun hoofd nog uit de box en hebben tralies.

melkbus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:53

hier gaan de luiken 's nachts als het begint te vriezen op de knip. Staan dan nog wel een beetje open. Nu met echte vorst en wind gaan ze helemaal dicht anders bevriezen de waterbakken. Ze kunnen binnen wel contact met elkaar hebben door tralies. Ze staan overdag wel de hele dag buiten. Ik vind onbeperkt water belangrijker dan uitzicht.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 15:55

Ik heb gelukkig een afdakje boven de staldeuren, er komt dus bijna geen nat naar binnen. Nu het vriest gaan de luiken snachts dicht, inderdaad tegen het bevriezen van de waterleidingen/bakken.

Ik heb twee stallen naast elkaar en de tussen want is gedeeltelijk tralie werk dus ze zien elkaar

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:43

Ik heb de luiken altijd open en heb bij harde oostenwind en sneeuw mijn windbreekgaas in de dakgoot hangen. Hierdoor komt er geen stuifsneeuw binnen en kunnen ze toch gewoon van de frisse lucht genieten.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:46

Mijn paard heeft ook een buitenstal, is helemaal open aan de voorkant en met een luik.
Er zitten nu van die houten platen voor de tralies, de ene helft van de stal.
Het gedeelte met het luik is nog wel open, zodat ze wel naar buiten kan kijken en frisse lucht heeft.
Maar de stal is zo wel grotendeels wind en sneeuwvrij.

Duimelotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:51

Een haakje of een touwtje is idd heel handig... Kun je het luik op een klein kiertje laten staan. En als dat luik alleen s'nachts dicht is denk ik dat dat niet zo'n heel groot probleem is. Dat laatste natuurlijk liever niet.

Arra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 17:53

Bovendeurtje gaat bij mij s'avonds ook dicht mijn paard kan naar buiten kijken door het raampje ,smiddags staat hij buiten.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 19:42

Drie van mijn paarden hebben een buitenstal met bovenluik maar die heb ik echt altijd open. Ze hebben er echt een hekel aan als ze dicht gaan dus dat doe ik niet. Wel hebben ze warme hals dekens op, en een flinke luifel boven de deuren...

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:31

Bij mijn paard ging het bovenluik ook dicht als er een ijzige koude wind op stond rond deze temperatuur.. Wel kon ze uit een raampje kijken..

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:42

Onze luiken gaan dicht zodra het onder nul komt, niet voor de wind maar voor het bevriezen van de waterleidingen. Gelukkig kunnen de paarden over een halve muur de stalgang inkijken.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:44

Ik heb altijd alles open. Bij de nieuwe stallen heb ik niet eens meer een luik. Als de wind naar binnenkomt gaan ze liggen en hebben ze er geen last van.

dinek123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 20:59

bij ons staan alle luiken gewoon dicht, maar daar hebben ze aan de andere kant ook ''tralies'' waar ze doorheen kunnen kijken en boven de muurtjes door kunnen ze elkaar ook gewoon zien ;)

CK88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-13 17:07

Ik heb welleens gezien dat mensen een extra frame voor de stal hadden zitten met plexiglas. Het luik was alleen voor de sier, het luik met plexiglas kon dicht. Leek mij een perfecte oplossing, voldoende licht en uitzicht maar geen wind en regen in de stal.