Paard zijn staart en billen wassen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nieky1993

Paard zijn staart en billen wassen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 12:41

Hallo,

Ik zit met het volgende probleem:
Mijn Tinker is weer eens serieus aan de diarree ( oorzaak hiervan is bekend ).
Ik heb zijn staart sowieso al in een vlecht zitten omdat hij zo een dikke staart heeft en deze anders in de winter een brok klitten met modder word. Maar nu is hij dus aan de diarree en hangt zijn staart vol met bevroren mest :+.
Ook tussen zijn billen is hij nou heel erg vies. Omdat het niet echt smakelijk uitziet en het volgens mij voor hem ook niet prettig is wil ik dus zijn staart + billen wassen.
Maar is dit wel aan te raden met dit weer?
Ik heb beschikking over warm water en hij kan ertegen als ik zijn haren föhn ( al vaker gedaan met zijn sokken voor een wedstrijd :+ ).

Dus hoe zouden jullie dat aanpakken? Gewoon doen of wachten op beter weer ( alhoewel zijn staart echt ranzig uitziet)

Groetjes
Hanne

Caily

Re: Paard zijn staart en billen wassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:42

Ik laat t drogen en dan met de borstel, staart met borstel steeds schoonmaken in water.

Voor de rest lees ik mee wat andere bokkers doen :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 12:46

Even nog een toevoeging:

Ik moet de staartwortel ook meewassen aangezien meneer nogal lui is en zijn staart niet goed omhoog houd tijdens het mesten dus zijn staart hangt echt van boven tot onder compleet vol. Een voordeel is wel dat de staart dus al in een vlecht zit en het alleen de buitenkant is waar de mest op zit.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:49

De staartwortel en billen doe ik met babydoekjes. Dat lukt niet in de staartharen, persoonlijk zou ik dan even wachten tot het niet meer vriest. als je het nu wast bevriest het en heb je kans dat de haren afbreken.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:53

Ik heb vorige week mijn verzorgpaard zijn staart gedaan. Eerst het stuk waar geen wortel aanzit met heet water gedaan. (moet je wel voorzichtig doen met eruit halen). Gewoon lekker even soppen zodat de mest lekker zacht wordt.
Het beste kun je zelf afwashandschoenen ofzo aandoen. Dan heb je geen last van het hete water. en ook niet van de kou, en ook niet van poephanden.
Gewoon vaak schoon water halen en lekker blijven soppen. Voor het stuk aan zijn staartwortel gewoon warm water gebruiken. ik heb het onderste van de staart ook gedaan met shampoo. maar het bovenste niet, want dan kun je het zo moeilijk weer afspoelen.

succes. (ps: ga ergens staan waar het water weg kan, anders heb je morgen een ijsbaan op je poetsplaats).

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 13:04

xSCWx: Met babydoekjes aan de slag gaan is onbegonnen werk. Mijn Tinker heeft vanachter lange winterharen bij zijn billen en dan krijg je de mest er niet uit met babydoekjes. Ik heb hem een tijdje geschoren en toen ging dat wel omdat hij daar dan geen lange haren had. Toch bedankt voor de tip.

PocaGaucha: Dat van het heet water is een goede tip! Dan weekt de mest goed los iniedergeval.
Bij het bovenste stuk probeer ik inderdaad zo weinig mogelijk shampoo te doen.
Hoe zou je dat dan doen met zijn billen want die moeten ook gedaan worden. Is het dan aangeraden om de haren dan eerst droog te wrijven met een handdoek en dan een beetje te föhnen zodat ze niet bevriezen?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:06

Ik zou niet fohnen maar goed afdrogen en dan stappen.

XLeandrosX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:06

Als ik jou was zou ik dan eens kijken naar een zak om de staart doen, of de staart intapen. Natuurlijk niet continue, maar wel als hij aan de diaree is.

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 13:10

Ik heb nog oude bandages liggen zou ik deze ook om de staart kunnen draaien?
Heb dit vaker gedaan al maar toen stond hij op stal, nu staat hij 24/7 buiten en ik weet niet of het dan zo goed gaat blijven zitten. Ik heb ook nog een staartzak maar ik vind niet dat die zo fijn blijft zitten

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:29

Zou zeker geen bandage om doen,zou het te gevaarlijk vinden.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:04

onder zon bandage droogt het alleen maar langzamer. als je de staart gewoon goed droogzwiept en afdroogt en fohnt moet dat bevriezen echt wel meevallen

Nouk83

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 21:51

whaha te grappig om dit te lezen, heb exact hetzelfde probleem! 1 grote takkenbos bevroren poep met wat staart ertussen :s jakkie bah, het zat zelfs op zijn deken. Mijn paard staat ook 24/7 buiten met een inloopstal, maar wilde hem toch echt schoonmaken. Hier mijn oplossing; Ik heb hem in de schuur vastgezet (net iets minder koud) en vervolgens een ondiepe bak gevuld met heet/warm water. Daar een goeie scheut groene zeep in, zodat het snel losweekte. Door de ondiepe bak kon ik elk stukje staart schoonmaken (lijkt in het begin net of je een pak spaghetti in de pan zet) en dus ook de staartwortel. Uiteraard het sop meerdere malen moeten verversen.. Met een doek en sop heb ik zijn billen en benen schoongemaakt. Daarna geborsteld en de fohn eropgezet. Daarna weer geborsteld en tegen de tijd dat ik klaar was met opruimen was hij helemaal droog. Schoon dek erop, vlecht in de staart en klaar.

Wel ben ik benieuwd naar jullie ervaringen met winterdekens. Ik heb de staartflap eraf geknipt omdat anders de staart niet voldoende omhoog gaat bij het mesten, maar nog altijd wordt zijn deken vies..

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-13 22:54

ik doe de staart wassen in een emmer.. kook wat water en was hem dan, daarna ff zwiepen en het laatste beetje afdrogen met de handdoek :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-13 09:00

Bedankt allemaal voor de tips.
Ik heb zaterdag dus de staart gewassen. Jeetje zeg wat zag dat ding uit. Was gewoon een bevroren sliert diarreestaart. Het heeft me 5 emmers met heet water gekost voordat de staart ontdooit was :'). Daarna gewoon gewassen en terug uitgespoeld. Even goed drooggewreven met een handdoek en toen beginnen uitkammen. Tegen de tijd dat de staart was uitgekamd was deze ook droog ( heb er zeker 45 min over gedaan om de staart te ontklitten :+ ). Daarna terug netjes in een vlecht gedaan en weer eens bijgeknipt. Nu loopt hij er weer netjes bij.

De billen heb ik niet gewassen maar de klitten diarree met haren gewoon weggeknipt. Is een beter oplossing dan wassen want anders had hij na een paar dagen gewoon weer de klitten erin hangen ( hij heeft erg lange bilharen ;) ).

Ik hoop dat de staart nu eventjes zuiver blijft want het was me wel een karwei, heb er in totaal 2 uur over gedaan.