paard vandaag wassen? -> mijt

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Benno08

paard vandaag wassen? -> mijt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 12:15

Mijn paard heeft mijt, hij heeft daar vorige week een inspuiting voor gehad en heb hem moeten wassen met product..
Dit laatste moest ik een week nadien herhalen..
Ondertussen is de temperatuur wel onder het vriespunt gezakt -O-
We hebben wel warm water op stal gelukkig, maar geen warmtelampen.
Het is wel best lekker warm binnen op stal.
De mijt had volledig zijn benen al kaal gezet, en merk nu dat er weer plukken haar afvallen.. Dus het is wel echt nodig..
Maar ben wel bang dat hij ziek wordt met dit weer, maar als ik hem nu niet behandel lijkt het mij dat die mijt ook weer resistent wordt aan dat product toch? En hij is al overgevoelig aan beestjes en krijg ze altijd moeilijk weg (vorig jaar ook al eens mijt en luis gehad)

EmptyWords

Re: paard vandaag wassen? -> mijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:24

wassen met warm water, daarna gelijk inj de zweetdekens zetten en een eind wandelen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 12:53

als je warm water op stal hebt dan zou ik eerst lichaam wassen, gelijk afdrogen en dikke fleece of wollen deken om, dan pas de benen. Zo staat je paard minimaal in de kou.

Mijn keus zou zijn het paard op stal te zetten, daar staat hij beschut en redelijk warm, na een half uur de dekens verwisselen voor droge.

Persoonlijk zou ik ook voor scheren kiezen zodat de mijt minder vat krijgt en het paard sneller droogt en de behandeling dus sneller en makkelijker is. Plus dat mijten niet zo van kale paarden houden.

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 12:59

hij blijft zowiso op stal vandaag! (ga hem echt niet nat in de sneeuw zetten :) )
Scheren is laatste optie(hij is nu al zo'n hittepit..en valt al moeilijk te rijden met de koude) dus hoop dat ze na deze keer wassen ze weg zijn..
Heb wel zijn benen al wat korter geschoren enzo en hier en daar bijgetrimt.. :j

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:00

Inderdaad alleen met warm of lauw water wassen, en je paard daarna meteen afdrogen en zoveel mogelijk in de dekens. Was eerst de voorkant, daar alvast de deken op, en dan de achterkant.

Mijn keus zou zijn om het paard lichte arbeid te geven, aan de longe. Door de warmte zal je paard eerder drogen (wel zweetdeken ophouden en regelmatig wisselen). Zorgen dat het echt lichte arbeid is, waar je paard niet extra van gaat zweten.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:02

Ik moest mijn paardje vorig jaar met de - ook wassen.
Ik deed het in de binnenbak en goed afdrogen en een lekker warme zweetdeken met hals op.

Hier staan alle paarden overdag buiten, maar ik deed het op het moment dat de rest naar binnen ging.
De andere morgen was ze weer helemaal droog en kon ze weer naar buiten

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 13:14

Misschien moet ik ook een haardroger meenemen :)*
of is dat heel stom? :o?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 13:22

Ik weet niet hoeveel tijd je hebt en hoe schrikvrij je paard is... maar ik zou gewoon een handdoek nemen en die gebruiken :D

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-13 13:30

tijd zat vandaag, schrikvrij paard hmmm niet echt :P Stapel handdoeken mee dus :D

Tova

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 14:13

Ik ga mee met wat er hier boven word gezegd, als je je paard daarna op stal zet genoeg ruwvoer aanbieden. Een paard eet zich warm.

wisje72

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 15:35

Ik moet eigenlijk ook tegen luis behandelen... Maar heb geen stal waar ze in kunnen...
Ik heb vorige week alleen onder de manen nat gemaakt en daar gewassen...
Kan ik dat morgen evt ook doen, als het zonnetje er is?
Natuurlijk doe ik ze zo goed mogelijk drogen, maar helemaal droog krijg je ze natuurlijk niet..

Marijke_Dub

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:21

Onze shetlander heeft het ook 2 jaar geleden midden in de winter gehad, wij hadden alleen koud water maar toch besloten om hem te wassen en daarna gelijk droog te maken.

mnkortleve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 19:33

Met deze temperatuur duurt het lang eer je paard droog is na het wassen.
Met wassen zou ik delen nemen, eerst met de benen beginnen, staart, borst, buik, manen, achterhand, buik en als laatste de rug.
Je kan hem op verschillende manieren helpen sneller droog te worden.
Handdoeken, fleece/wollen dekens, met heel veel strooi droog wrijven en/of een laag stro onder de deken leggen, een föhn gebruiken.
Zorg vooral dat je niet op de trek sta, alles bij de hand heb en het liefst met meerdere mensen ben zodat je zo snel mogelijk klaar ben.

xSallieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:40

Benno08 schreef:
tijd zat vandaag, schrikvrij paard hmmm niet echt :P Stapel handdoeken mee dus :D

heeft het geholpen? :)

xSallieee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-13 20:41

xSallieee schreef:
Benno08 schreef:

heeft het geholpen? :)

ik bedoelde of het wassen heeft geholpen tegen de mijt :P

Benno08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-13 00:13

dat zal de tijd uitwijzen :)
Hij heeft het alleszinds overleefd, zou zelf durven zeggen dat hij het lekker vond het wassen met warm water :+
heb het in drie stukken gedaan, eerst hoofd en hals, dan volledig in de handdoeken gedraaid :P enz..
hij was helemaal niet springerig/rillig/gespannen, dus ik denk niet dat hij er een verkoudheid aan overhoud .
Helaas denk ik wel dat de mijt nu echt in zijn sokken ook zit, dus vrees dat ik misschien toch nog scheerapparaat moet bovenhalen -O-