Hoe snel merk je verschil na nieuw voer

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

minka

Hoe snel merk je verschil na nieuw voer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 00:01

Zoals de titel al zegt ben ik benieuwd hoe snel voer uit het systeem van een paard is?

Zal even de aanleiding van mijn vrsag toelichten:
Mijn pony heeft sinds het begin van het stalseizoen jeuk. Ik heb haar nu 3,5 jaar en ze heeft dit nog nooit eerder gehad, ze schuurt d'r manen en staart helemaal kapot en ook als de deken eraf gaat staat ze continu te krabbelen aan d'r lijf.

In eerste instantie dacht ik dat het door de overgang van wei naar stal kwam, weer meer brokken en ipv kuil, dus maakte mezelf niet direct zorgen, de meeste paarden stonden wel een beetje aan hun staart te schuren. Begin november heerste er een heftig virus op stal waardoor mijn pony flink getroffen werd. Ze heeft een week bijna niks gegeten en ik heb d'r toen tot eten proberen te krijgen met flink veel wortels, appels en gras. Ze at het met lange tanden, maar dit was het enige wat er nog enigszins in ging.

Na deze periode heeft ze weer gewoon d'r normale portie voer gekregen wat ze al ruim een jaar krijgt. Mar het leek of de jeuk steeds erger werd, de bovenkant van d'r staart is helemaal kaal en als je met een borstel komt gooit ze d'r lichaam er letterlijk tegenaan, omdat ze het zo lekker vindt. Omdat ik de oorzaak in eerste instantie in het voer zocht ben ik overgestapt op Marstall, ze kreeg inmiddels al geen halve schep meer, maar slechts 2 handjes 's morgens en 2 's avonds. Toen ik na 1,5 maand geen verschil merkte ben ik weer overgestapt naar m'n oude vertrouwde voer, omdag Marstall bij ons moeilijk geleverd wordt.

Maar ik twijfel nu of ik het misschien langer de kans moet geven. Ben nu op advies van een aantal personen even praktisch gestopt met voeren, ze krijgt nu 1 handje voer per bakje, omdat ze niet overgeslagen kan worden tijdens de voerrondes op stal. Maar ik vraag me af hoe snel ik resultaat zie. De paarden staan nu 'stil' ivm de sneeuw, maar normaal loopt ze 6 dagen per week onder het zadel of aan de longe en dan wil ik wel dat ze gewoon voldoende binnen krijgt.

Ben benieuwd naar ervaringen en is er ervaring met een test die de dierenarts kan doen om te achterhalen waar het probleem zit?

Ariebren

Re: Hoe snel merk je verschil na nieuw voer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:09

Lijkt wel een luizen verhaal.

Dobbelsteenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:12

Inderdaad. Heeft je paard geen luizen? Je zegt dat de andere paarden ook jeuk hadden, dan denk ik aan luizen.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:14

Jou verhaal lijkt inderdaad op luizen

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 00:31

Andere paarden hadden in het begin van de stalperiode jeuk, nu niet meer. En zitten ze bij luizen niet ook heel mottig in hun vacht? Ze zit verder namelijk netjes glad in d'r haar en geen kale of vreemde plekken. Heb zelf wel aan mijten gedacht, dus het is wel een goed plan om een dierenarts daarop te laten testen :j

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 00:37

KenJeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:45

Klinkt idd als luis. Zou haar laten checken door de D.A. Evt al die geen rede voor de jeuk zo op t 'oog' heeft, bloed laten trekken.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:52

Ik zou misschien even bloed en een beetje huidschilfers laten checken door de da.
Zeker gezien het al zo lang aanhoudt..

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:53

als ze luis zou hebben kan je dat nu wel zelf zien, goed een strook haar openleggen in de lies of bij de schoft dan zie je ze wel lopen
wij hadden een shetje op stal die 2jr achter elkaar luis had
ze had wel wat jeuk maar we zagen niks ,maar na een paar weken wel
we zijn gaan scheren en :oo :r helemaal vol echt op de huid zaten ze
jeetje wat vond ze scheren fijn *\%/*
het vroor als een gek maar toch gewassen en flink in de wollen dekens gezet
we hadden sebacil van de DA gehad ze moest daarna nog 2x gewassen worden maar ze waren weg.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 11:36

Ga vanmiddag meteen checken op luis, zou eerlijk gezegd super blij zijn als ze dat zou hebben, maar betwijfel het een beetje..

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:47

Je zegt meer biks inplaats van kuil als ik goed lees ik zou dat niet doen zou eerder swinters op krachtvoer bezuinigen dan op kuil kuil in de winter doen de meeste paarden minder als zomers of je moet op een luxe pensionstalling met binnenbak staan dit is een beetje oftopic maar dag zeg het effe maar van dat jeuk lijk mij ook geval van luize.

minka

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-13 22:54

Ze krijgt niet meer biks dan kuil hoor, ze krijgt normaal nog geen kg brok per dag en 4x kuil :) Snap verder je post niet helemaal..

Heb vannavond mn hele pony uitgeplozen op zoek naar luizen, had op internet plaatjes gezien, maar niks gevonden hoor :+

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:54

Ik denk dat ze het woordje gras is vergeten, dus: ipv gras, kuil.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 22:58

2 jaar terug had mijn mini paard luizen we zagen het niet had jeuk en kon niks vinden,
Op advies van iemand laten scheren omdat het warmen werd.
Toen gingen we scheren hele mini onder luizen,
3 keer gewassen met sebasiel en was weg
Maar je hoeft het dus niet altijd zo te zien

damien82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 23:13

minka schreef:
Ze krijgt niet meer biks dan kuil hoor, ze krijgt normaal nog geen kg brok per dag en 4x kuil :) Snap verder je post niet helemaal..

Heb vannavond mn hele pony uitgeplozen op zoek naar luizen, had op internet plaatjes gezien, maar niks gevonden hoor :+

Oke srry dan heb ik niks gezegt succes nog verder

Agnes75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 10:59

Heb je geprobeerd om haar op hooi te zetten ipv kuil?