verwarmde waterleidingen en de waterbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

verwarmde waterleidingen en de waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 09:37

hoi,

Sinds kort heb ik een automatische drinkbak in de loopstal. Om het maar meteen goed te doen, hebben we er thermolint bijgedaan, zodat de leidingen niet bevriezen. Handig! Helaas hebebn we het alleen niet getest en wel gemonteerd. Nu heb ik t sterke vermoeden dat het lint het niet doet. En ja, hij zit in het stopcontact :+

ik heb hier 2 vragen over:
1) Wordt het lint warm? Kun je dat met je handen voelen?
2) wat voor waterbak heb jij erbij?

Ik heb nog een oude gietijzeren, geloof ik. Die bevriest natuurlijk sneller dan een plastieke. Ik kan hem vervangen door een plastieke. Maar vriendlief begint over verwarmde bakken :o en die zijn hartstikke prijzig.

Ik hoor t graag even.

Ipsilonka

Re: verwarmde waterleidingen en de waterbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:05

Je moet het wel iets voelen. Heb je er ook isolatieomheen? Wij hebben thermolint, geisoleerd eromheen. En verwarmde waterbakken, heerlijk!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 10:07

Ipsilonka schreef:
Je moet het wel iets voelen. Heb je er ook isolatieomheen? Wij hebben thermolint, geisoleerd eromheen. En verwarmde waterbakken, heerlijk!

Uiteraard zit er isolatie omheen.
Het lint zit in schuimbuizen en daaromheen aluminium geleidingstape.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:13

Heb t net aan onze klusjesman gevraagd, die zegt dat het niet warm warm voelt maar dat het niet ijskoud is. Snap je me?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:55

Wij hebben verwarming in de waterleiding (dus geen thermolint er omheen), maar bij temperaturen lager dan -8 bevriezen de ventielen. En of je dan metalen of kunststofbakken hebt, die ventielen zijn van koper (en nauw) dus daar gaat ijs zitten.

Ik ontdooi gewoon de ventielen 's morgens met kokend water. Over de dag houden de paarden het verder wel ijsvrij met drinken. Blijft het heel koud, dan ontdooi ik de bakjes niet meer en zet ik een ton neer. Ik houd toch altijd stromend water in de schuur, dus een ton vullen is ook geen drama om te doen.

Er schijnen wel ventielen te zijn die minder snel dichtvriezen (die openen een stukje zodra er druk van ijs op komt te staan, en stromend water bevriest niet en smelt het eerste aanvriezende ijs weer los) maar ik weet niet hoe onhandig dat is met gewone drinkbakjes. Op een gegeven moment zouden die over kunnen lopen, lijkt me, als er iedere keer een beetje water gaat lopen. Voor grotere drinkbakken schijnt dat wel erg goed te werken.

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 11:04

Wij hebben in de inloopstal verwarmingslint rond de leidingen zitten (en daar overheen isolatieschuimstaven) en hebben het lint zo ver mogelijk naar beneden langs de drinkbak door laten lopen zodat het nog net over het metaal boven het ventiel zit. Hij hangt in de hoek zodat we al het lint achter een houten plaat konden verstoppen. We hebben ook wat lint aan de onderkant van het bakje in dat "gat" gefrot, zodat hij van daaruit ook verwarmd wordt. Het heeft hier vannacht toch behoorlijk gevroren en het water dat in het bakje was blijven staan was wel bevroren, maar toen ik dat er uit had gehakt deed hij het gewoon weer :-) .

Plastic is idd beter dan emaille. Zo'n staafje is beter dan zo'n lepel.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 11:44

Ipsilonka schreef:
Heb t net aan onze klusjesman gevraagd, die zegt dat het niet warm warm voelt maar dat het niet ijskoud is. Snap je me?

Ja, dat snap ik :D
Ik voelde gisteren dat die leiding gewoon aan te pakken was en de andere snoeren waren echt koud.
Ik denk dat jij dat ook bedoeld.

Als ik jullie zo lees, is die verwarmde bak niet nodig. Ik vind t niet erg om bij strenge vorst de klepel even met de fohn te ontdooien. ;)

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:18

Het is belangrijk om de verwarmingslinten goed op de leiding te bevestigen en te isoleren. Wij adviseren onze klanten de linten met PVC tape strak tegen de onderzijde van de buis te plakken en vervolgens een goede isolatie aan te brengen. Als je een kunststof waterleiding hebt is het belangrijk om eerst een goede warmtegeleidende laag van aluminium-tape om de buis aan aan te brengen, waarna je de verwarmingskabel weer met PVC tape bevestigd en de leiding isoleert.

De verwarmingslinten worden "handwarm", je kan het met de hand eenvoudig voelen. Hou er wel rekening mee dat de thermostaat pas aanschakelt bij 5C.

Het is wel van belang dat je een "passend" lint koopt, dus ongeveer even lang als de leiding die je vorstvrij wil houden. Je kan als je niet een passende lengte kan vinden het lint om de buis wikkelen waardoor je een klein " overschot" kan wegwerken. de wikkelingen van het lint mogen echter nooit tegen elkaar aankomen of elkaar kruisen.

Er zijn trouwens ook drinkbakken van het fabrikaat Lister verkrijgbaar waarbij zowel de bak, ventiel en de eerste twee meter aanvoerleiding op netstroom verwarmd worden.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-13 23:06

BBolluijt schreef:
Het is belangrijk om de verwarmingslinten goed op de leiding te bevestigen en te isoleren. Wij adviseren onze klanten de linten met PVC tape strak tegen de onderzijde van de buis te plakken en vervolgens een goede isolatie aan te brengen. Als je een kunststof waterleiding hebt is het belangrijk om eerst een goede warmtegeleidende laag van aluminium-tape om de buis aan aan te brengen, waarna je de verwarmingskabel weer met PVC tape bevestigd en de leiding isoleert.

De verwarmingslinten worden "handwarm", je kan het met de hand eenvoudig voelen. Hou er wel rekening mee dat de thermostaat pas aanschakelt bij 5C.

Het is wel van belang dat je een "passend" lint koopt, dus ongeveer even lang als de leiding die je vorstvrij wil houden. Je kan als je niet een passende lengte kan vinden het lint om de buis wikkelen waardoor je een klein " overschot" kan wegwerken. de wikkelingen van het lint mogen echter nooit tegen elkaar aankomen of elkaar kruisen.

Er zijn trouwens ook drinkbakken van het fabrikaat Lister verkrijgbaar waarbij zowel de bak, ventiel en de eerste twee meter aanvoerleiding op netstroom verwarmd worden.

Dank voor de info. Dit hebben we wel braaf gedaan.