Hoester, welke bodembedekking?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Hoester, welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:07

Mijn pony heeft een nare droge hoest.
vandaag de dierenarts gehad, die hem Ventipulmin gegeven heeft voor 2 weken.
Zijn linkerlong zat flink vol.

Tevens advies:geen stro meer!

Haar tip was Rapsodie, ik ken dit zelf eigenlijk niet.
Wie wel?

Wat gebruiken jullie voor je paarden met gevoelige luchtwegen??

reneemontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:14

Wij hebben ze op vlas staan, stoft een beetje als het uit het pak komt maar daarna niet meer. Als de stallen gedaan worden staat het paard niet binnen en we voeren ook voordroog. Is bijna hooi bij ons maar scheelt een hoop met stof. Of het hooi goed uitschudden voordat je het geeft. Ook opletten met het vegen van de gangen.

karuna
Drukke kabouter

Re: Hoester, welke bodembedekking?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:16

Rapsodie ken ik als kort stro, bijna hetzelfde als vlas of hennep of koolzaadstro alleen dan van graanbasis gemaakt en ietsje langer. Verder de tips al eerder gegeven hennep, vlas, houtkrul of koolzaadstro.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:18

Ik kende rapsodie echt helemaal niet....maar heeft dit dan niet dezelfde nadelen als gewoon stro?(stoffig...)

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:20

Mijn paard staat nu sinds een week op houtkrullen, na een paar maanden tobben met o.a ventipulmin en slijmoplossers. Verbetering is verbazingwekkend. Hij hoest niet meer en gaat met de dag vooruit in conditie.

Bij mij op stal kan ik kiezen tussen stro, houtkrul of vlas. Rhapsodie hoor ik ook goede verhalen over.

Verder ook goed kijken naar je ruwvoer. Bij ons wordt ook voordroog gevoerd. Dierenarts raadde extra hooi in een net af, ivm het vrijkomen van schimmelsporen als ze het hooi uit het net trekken. Geweekt van de grond voeren was volgens hem beter.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:37

Ik heb het wel eens in een box zien liggen en was er niet ver te spreken, na een week stofte het aardig als het paard de stal inging. Maar dat heb je misschien in alle boxen wel met alle bedekkingen in een stoffige omgeving. De stal daar was zowiezo erg stoffig en volledig binnen afgesloten.

Zelf gebruik ik juist hennep omdat het wat grover is waardoor het minder stoffig is dan het fijnere spul.

Een nadeel van houtkrul kan zijn de sterke houtlucht die er soms inzit. En de ene houtsoort absorbeert beter dan de ander. Dan moet je het juiste merk zien te vinden.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:52

Anoniem schreef:
Mijn pony heeft een nare droge hoest.
vandaag de dierenarts gehad, die hem Ventipulmin gegeven heeft voor 2 weken.
Zijn linkerlong zat flink vol.

Tevens advies:geen stro meer!

Haar tip was Rapsodie, ik ken dit zelf eigenlijk niet.
Wie wel?

Wat gebruiken jullie voor je paarden met gevoelige luchtwegen??

Strokorrel, stro is verhit tijdens productie, daardoor "gesteriliseerd"

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 19:53

Mijn dampige paard staat op rubber matten. Even een investering maar ik ben wel vrij tevreden :)

Dribbelkont

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:17

rapsodie is 3 keer ontstoft is mij verteld

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 22:20

Ik denk dat ik dat idd eens ga proberen...

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:21

Strokorrels of rubber matten (of combi)

Mijn hoester mocht ook niet meer op stro. Vlas was geen optie, dus zaagsel geprobeerd. Dit zorgt voor teveel urine dampen wat ook niet goed is voor de luchtwegen, beviel mij dus ook niet.
Rubber matten is op zich ook goed, maar dan moet je wel een afvoer in je stal hebben, want wekelijks vieze, natte matten schoonmaken (incl. de stank) wordt je ook niet happy van.
Strokorrels bevallen mij nu het beste. Neemt goed vocht en geurtjes op, stoft niet (niet op de manier waarop stro kan stoffen) en er zitten ook geen schimmels/bacterien in door het proces van het maken

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 13:27

Ik heb voorheen gehakseld stro als bodembedekking gehad, waar altijd stofwolken vanaf kwamen bij het opstrooien. Sinds een maand of twee staat ze op rapsodie, en geen last meer van stof. Voorheen stond ik nog wel eens zelf te hoesten na een nieuw pak, maar met rapsodie heb ik nergens last van. Ook heb ik het idee dat het beter vocht op neemt dan 'gewoon' gehakseld stro. Zeker het proberen waard :j

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 14:16

Buiten laten staan, beste remedie tegen longproblemen. Schuilstal met rubber matten of zand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 15:16

ja,moet maar net mogelijk zijn he in je omgeving.
heb op 2 buitenplekken gestaan,wat een beroerde bende was dat.

ik koop straks rapsodie.

Berkterheide

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:01

Alle matten die wij leveren voor gebruik in stallen zijn vervaardigd uit natuurrubber en niet vochtdoorlatend. Door middel van ons Bonding System kunnen de matten op de ondergrond verlijmd worden waardoor een gesloten geheel ontstaat. Hierdoor kan er zich geen vocht onder de matten ophopen waardoor er geen penetrante geuren zullen ontstaan.

Meest gebruikt is de Super Mat met een afmeting van 1.20 x 1.80 meter en een dikte van 18 mm. Deze mat heeft een toplaag voorzien van een hamerslagprofiel en brede sleuven aan de onderzijde. De sleuven zorgen voor een goede demping en het hamerslagprofiel zorgt voor voldoende grip. De matten worden bij voorkeur lichtjes voorzien van strooisel, dagelijks onderhoud bestaat uit het verwijderen van mest en natte plekken. Groot voordeel van het gebruik van matten is dat deze zorgen voor veel grip en gewrichtsproblemen voorkomen.

Kijk ook eens op http://www.berkterheide.com

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:06

Die van mij staat op vlas op rubber matten en eet voordroog, daarbij heeft ze niet een binnenbox, maar een container met uitloop.
Dus lekker veel met de neus in de frisse lucht.

Van stal met vlas en max. 1 dressuur proef en rustig aan doen, naar deze stal was het verschil, ben verhuisd in oktober in maart liep ze endurance....
Dus investeren in huisvesting is zeer de moeite waard.

ikkebenhier

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:12

Wij hebben een paard met astma op stal.
Hij staat op houtkrullen.
De stal wordt enkel gemest of gestrooid als hij buiten is. De vloer wordt ook altijd vochtig gehouden, zeker voor het vegen (maar bij het vegen staat hij meestal ook buiten).
hij krijgt voordroog dat nog extra nat gemaakt wordt en in de zomer wordt ook zijn voer nat gemaakt.

Zo krijgt hij helemaal geen stof, en het gaat prima zo.
Als er een paard in de box ernaast droog hooi of stro krijgt, begint hij na enkele dagen te hoesten.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:41

Mijn paard is daarom van stro naar vlas gegaan en krijgt voor droog.

Heeft een buiten box met luik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-13 21:52

Mijne staat nu op rapsodie.
hoesten heb ik niet meer gehoord,maar kan ook door de ventipulmin komen...