paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xTweetyx

paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 16:36

ik vroeg me af he, er is behoorlijk wat sneeuw gevallen(bij ons wel) en er zijn zoveel topics ineens met paarden in de sneeuw( heel leuk hoor, daar niet van)

maar , ik zet mijn pony nu niet buiten, door de sneeuw kan hij zich gemakkelijk verstappen en kan wel gevolgen hebben natuurlijk, ook doe ik het niet omdat mijn pony helemaal doordraaid in de buitenbak en als een gek gaat rennen.

zijn er meer mensen dit hun paarden binnen houden als er zoveel sneeuw is gevallen? of heel erg vriest?

Dobbelsteenn

Re: paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:38

Heet je paard ijzers? Anders kan hij gewoon naar buiten hoor. Meestal passen ze zich echt wel aan. En als hij ijzers heeft kan je er een laag vaseline onder smeren, kan hij iig even naar buiten.

Sascho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:39

Die van mij gaan gewoon naar buiten, ze doen zelf wel voorzichtig als ze merken dat de bodem hard is of als het glad is.

Wilke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:39

Hier geen sneeuw dus staan lekker buiten.
Staan met lekkere dikke deken op.
Maat met sneeuw ook lekker naar buiten.
Als pad naar land maar niet glad is.

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:40

Staat je paard normaal gesproken de hele dag op stal dan?

Want die van ons staan hier overdags gewoon buiten, nu met sneeuw mogen ze op de wei lopen. Anders staan ze in de paddock. Ze worden daar wel blij van, maar ze kijken echt wel uit wat ze doen.

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:41

Ik ben hier ook benieuwd naar, vooral de mensen met paarden die rondom beslagen zijn?

Onze haflinger merrie staat rondom op ijzers en heeft echt ijsklompen met dit weer.
Ze vind het ook echt niet leuk buiten omdat ze niet makkelijk kan lopen of uitglijdt.
Rijden of iets van beweging geven is dus niet haalbaar omdat wij geen beschikking hebben over een binnenbak.

Dus ik volg even.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:41

neee, ik niet. Heb wel ooit paardlief onderuit zien gaan. Dan zie je echt 650 kilo op je af schuiven. Of ie ervan geleerd had? Nee hij vond het prachting en ging gewoon door met rennen.

Hetzelfde paard heeft ooit wel gedwongen binnen gestaan in tijden dat ie nog op pension stond. Daar kreeg ie echt van in de darmen. Maar het werd me verboden hem in de weide te doen (tegenstelling tot eerdere gemaakte afspraken). Dus ging ik voor en na het werk en nog keertje rond 10en met hem rondstappen in de schuur en buiten. Puur om hem toch in beweging te houden. dat was het laatste pension voor mij.

Nee hier gaan ze de weide in. En hij heeft er nooit onzuiver door gelopen. Geld ook voor de anderen.
Als er vorst aankomt, wil ik de paddock wel eerst gladtrekken. Dit om het 'zoeken' naar evenwicht te voorkomen.
Laatst bijgewerkt door Anomien op 15-01-13 16:43, in het totaal 2 keer bewerkt

xTweetyx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 16:42

hij staat vierkant onder ijzers,
vandaag gingen geen van de paarden op stal naar buiten, tenzij je hem zelf in de buitenbak wilde zetten,

ik heb hem maar gewoon gereden om 12 uur, maar buiten vond ik niet verantwoord. omdat er denk wel +- 10 cm is gevallen.
hij staat normaal van 9 tot 1 op de wei. door regen maar 2 uurtjes op de paddock

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:42

Hier komen ze wel even buiten, maar niet lang.. Paddock is enorm hobbelig dus ze moeten echt heel voorzichtig lopen. Op zich weten ze zelf wel wat ze wel en niet kunnen, maar echt ideaal is het niet.. Het stukje land is wel weer goed, kunnen ze wel buiten, maar mijn paarden kunnen niet bij die groep en hun eigen paddock is dus een maanlandschap :+
Heb vanmorgen echt flink de zenuwen gehad met ze hoor... Vond het doodeng. Maar goed, ze moeten toch lekker de benen kunnen strekken :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:42

Hier gaan ze gewoon naar buiten,wij zorgen altijd dat de paddock vlak is en idd voor de rest zijn ze zelf echt wel voorzichtiger.Ze hebben geen ijzers,maar voor de mensen met paarden die ijzers hebben.

Je kunt de ijzers er tijdelijk onderuit laten halen of speciaal sneeuwbeslag eronder laten slaan.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:43

die van mij heeft ook rondom beslag :(

staat wel buiten op het paddock...vraag mij af hoe de staleigenaar dat doet... :P

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:43

Mijn paard gaat gewoon naar buiten toe. Zou het zielig vinden haar binnen te houden terwijl ze de sneeuw zo leuk vinden.

linda412

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:45

mijn paarden gaan ook gewoon naar buiten.
Ze weten zelf wil wat ze wel en niet kunnen

xdanieijer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:48

Die van mij gaan gewoon naar buiten, sneeuwbeslag dus :j

Percy

Die van mij zijn zo gek als wat nu. Ze rennen en spelen in de sneeuw. Grond is gelijk en de laag is dik genoeg, er is er nog geen één uitgegleden terwijl ze ook sliding stops maken :D Wel allemaal ijzerloos overigens.

Ariebren

Hier staat alles elke dag een paar uurtjes in de sneeuw.
Zelfs de paarden met ijzers.

Voor ijsklompen hoef je niet bang te zijn.
Het vriest nog steeds, dus de sneeuw smelt niet in de hoef tot ijsklompjes.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:50

Gelukkig staat mijn viervoeter gewoon 24/7 buiten. Met schuilstal :)

Kimmej

Anoniem

Die van mij staan nog lekker dag en nacht buiten, zonder ijzers.
De paddock is niet geweldig,maar ze passen zich aan,dus bang dat eentje zich verstapt ben ik eigenlijk niet. :n

Maaraatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:51

Elisa2 schreef:
Hier gaan ze gewoon naar buiten,wij zorgen altijd dat de paddock vlak is en idd voor de rest zijn ze zelf echt wel voorzichtiger.Ze hebben geen ijzers,maar voor de mensen met paarden die ijzers hebben.

Je kunt de ijzers er tijdelijk onderuit laten halen of speciaal sneeuwbeslag eronder laten slaan.

Dit hebben wij overlegt met onze smid maar haar hoeven groeien te langzaam waardoor ze gaan brokkelen en scheuren dat het gevaarlijk word.
Speciaal sneeuwbeslag hebben we het ook een over gehad, dit is schijnbaar met een rubbertje die de sneeuw er weer uit drukt.
Maar dat helpt maar een half uurtje zei onze smid want dat rubbertje bevriest en doet het alsnog niks meer.

Of bedoel jij een ander soort sneeuwbeslag? Dan zou ik graag willen weten wat voor?

Aria_zz

ik denk dat je van sneeuw niet zo'n schrik hoeft te hebben, maar wel van ijs zoals op de weg enzo.
Hier staan ze ook gewoon buiten. Als je paard genoeg buiten komt gaan ze meestal niet heel gek doen want dan zit er niet zoveel druk op de ketel.

marjo_elise

Die van mij hebben geen stal dus staan altijd buiten! :+ Ik zou m gewoon naar buiten laten. Zoals al is gezegd weten ze zelf wel hoe hard ze kunnen. Ze moeten toch echt wel even de beentjes kunnen strekken!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:52

Mijn paard heeft in de winter alleen voor ijzers. Ze staat op een hectare land, samen met haar 'eigen' Shet. :D Ze gaat 365 dagen per jaar, minimaal 10 uur naar buiten. Bij veel sneeuw bind ik ouwe handdoeken vast met duktape onder haar ijzers, dan krijgt ze niet zulke klompen. En zoals vandaag, kon ze nog prima gewoon naar buiten.

powerkippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:52

nou dat je niet bang hoeft te zijn voor ijsklompjes daar ben ik het dus niet mee eens. die van mij gaan ook normaal naar buiten maar nu dus niet. ze stonden vijf minuten buiten, en ze stonden gelijk op naaldhakken. !! na vier keer de hoeven schoon gemaakt te hebben waren hun het zat en ik ook. dus helaas dan maar een paar dagen niet los lopen.

Yael_Tdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:54

ponie gaat gewoon naar buiten in de paddock
hij is niet de slimste met ze voeten
maar ik vind dat een fjord toch wel naar buiten kan
gister met een laagje sneeuw van 4cm ook hem gewoon nog gelongeerd
en hij liep heel netjes.