Hoe zorg ik ervoor dat de bak water niet dicht vriest?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sardis

Hoe zorg ik ervoor dat de bak water niet dicht vriest?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 21:38

Hoi bokkers!

Hoe zorg ik ervoor dat de bak water van mijn shetlander niet dicht vriest?
De bak met water staat er nog niet, maar aangezien de vijver waar hij normaal uit drinkt bijna helemaal dicht gevroren is moet ik toch een bak water gaan neer zetten.

Groetjes,
Donna

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 21:52

Ik heb het nu over mijn verzorgpony. Jullie zullen vast denken dat de eigenaar dit moet oplossen, maar helaas toont de eigenaar geen interesse in hem.
Even nog een vraagje: Hij staat op een drassig landje en omdat het nu dus vriest is het helemaal bevroren, kan dit gevaarlijk zijn?

hannah41

Re: Hoe zorg ik ervoor dat de bak water niet dicht vriest?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:55

Ik ben ook wel benieuwd. De bal/hooi in het water ken ik al, maar dat vind ik niet zo veel helpen. Als het echt hard vriest ga ik gewoon een paar keer per dag heen om het water in te trappen.

Liefbeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:55

Ik heb van iemand horen zeggen dat je dat wanneer je twee theelepels druivensuiker toevoegd aan je drinkbak ( grootte van een cementkuip ) dat het water minder snel bevriest of zelfs helemaal niet. Volgens haar is het te krijgen bij een dierenwinkel. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, dus weet niet of het ook echt werkt. Ik breek zelf drie keer op een dag het ijs en zeef het eruit en hele lieve zorgzame buurtbewoners doen dit als het heel hard vriest ook nog eens twee of drie keer...
Laatst bijgewerkt door Liefbeestje op 14-01-13 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Shiirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 21:57

Het schijnt dat als je er druivensuiker in doet het ook minder snel bevriest

ps: iemand was mij voor :P

Sardis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 22:07

Druiven suiker kan je toch ook gewoon in de supermarkt kopen?

tennan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 22:08

een metalen kruik met kokend water erin in de bak leggen. :)

BillyBo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:22

Hoe kleiner het oppervlak hoe sneller het bevriest.

Er zijn natuurlijk meerdere mogelijkheden, je kan als je een stal hebt, de bak water in de stal zetten. Dat scheelt al gauw een paar graden. Heb je ergens elektra in de buurt dan zou je zo`n warmte kabel om je waterbak kunnen vastmaken. Die kabels houden je waterbak vorstvrij tot -20.

Als je deze mogelijkheden niet hebt ben je toch verplicht om minimaal twee keer per dag je paard water aan te bieden. Wat ook nog een optie is is om een slobber te maken met veel water, zodat je zeker weet dat ze op dat moment wat binnen krijgen.

Wat die vijver betreft denk ik niet dat je bang hoeft te zijn dat hij miss. door het ijs zal zakken. Ze ruiken beter dan je denkt. We lijkt het me niet verstandig om een shet nu op het land te hebben. Ik weet niet hoeveel gras er staat, maar dat wordt door de vorst natuurlijk een fructaanbom! Ik zou daar nog het meest mee oppassen als ik jou was.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:28

Ik weet niet of het veel scheelt, maar je zou de bak misschien met lauw water kunnen vullen, dan bevriest het minder snel.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 10:26

hij loopt vanzelf wel voorzichtig, maar het water is lastig ja.
kan je de bak bij het hek zetten? dan een schep ernaast zodat voorbijgangers een wak kunnen maken. (zo doe ik het)
maar de kruik vind ik ook een goede tip, zeker als je er elke dag kunt zijn!

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:01

Mloulou schreef:
Ik weet niet of het veel scheelt, maar je zou de bak misschien met lauw water kunnen vullen, dan bevriest het minder snel.

Dat klopt dus niet, warm water bevriest sneller dan koud water...

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:46

Die trucjes zijn nuttig maar het vertraagd het bevriezen hoogstens een beetje. Tijdens een vorstperiode zoals vandaag ontkom je er niet aan om minstens een keer per dag (liefst vaker natuurlijk) de waterbakken te verversen ofwel open te trappen..

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:49

Ik lees net op een ander topic dat iemand een metalen kruik (bijv. van de Hema) met daarin gekookt water in de drinkbak legt. Volgens haar zorgt dat ervoor dat de boel 24 uur lang niet bevriest.
Het is het proberen waard, toch?

PippaLuca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:52

Je hebt ook van die verwarmde waterbakken, wel duur en volgens mij heb je d'r electriciteit voor nodig. Iets wat ik dus net niet heb. :+

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:53

Gee schreef:
Ik lees net op een ander topic dat iemand een metalen kruik (bijv. van de Hema) met daarin gekookt water in de drinkbak legt. Volgens haar zorgt dat ervoor dat de boel 24 uur lang niet bevriest.
Het is het proberen waard, toch?

ja dat kan toch nooit.
als je een hele grote bad kuip heb met water en je doet er een klein kruikje in dan kan ik het niet voorstellen dat dit zal gaan helpen ja misschien heel even.
maar ik denk dat de oplossing gewoon is meerdere keren per dag er heen en wat verschonen en of het ijs weer kapot trappen.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:54

Trapt je shet het zelf niet open dan? Hier stampen ze er een keer goed met hun hoef op en ze kunnen weer drinken :+ Verder maak ik het open als ik er toch ben en ververs ik het water en haal ik de scherpe punten ijs eruit. Veel meer kun je niet doen, al die methodes vertragen het alleen maar. Enige dat helpt is een verwarmingselement, maar dat kost wel weer geld.

riona

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 11:58

Bij mij trappen ze het ijs zelf open. Ze krijgen 2x per dag vers lauw water en dan voor de nacht gooi ik er nog een hete emmer met water op en dan redden ze zich prima. In de natuur is er ook niemand die het ijs voor ze open trapt dat kunnen ze prima zelf.
Dat van die kruik is misschien een idee alleen heb ik een clown die vast die kruik er uit haalt. Heeft iemand daar al ervaring mee??? Als het water bijna op is pakken ze dan die kruik niet?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 12:14

Donja schreef:
Mloulou schreef:

Dat kun je verschillende interpreteren.
Ik heb het vorig jaar getest et bekertjes warm en koud water en met kleine speciekuipen.

Als je warm water toevoegd aan je koud water in de bak, smelt het ijs (scheelt je in hoeveelheden water, zorgt dat de ijsranden aan de wanden smelten waardoor het wateroppervlak groter blijft en minder snel aan vriest) en stijgt de temperatuur van je water
Daardoor duurt het langer voordat dat water weer 0 graden wordt en blijft je waterbak langer ijsvrij.

Als dat water dan uiteindelijk wel gaat bevriezen, bevriest de gehele bak weer sneller dan wanneer je alleen koud water had gehad.
Dus de tijd tussen een beetje bevriezen en helemaal dichtvriezen, die wordt juist korter.

Wat voor mij de grote plus is, is dat je de ijsbrokken er niet uit hoeft te halen, die smelten bij toevoegen van heet water, daarna is het water niet meer in en in koud, en drinken de paarden beter/meer.
Doordat wij 2x per dag een emmer heet water toevoegen, blijft de speciekuip (60 liter?) de hele dag (9 tot 22 uur), en vrijwel de hele nacht (22 uur tot 9 uur met lagere temp.), vrij van ijs en heeft het ijs nog niet de kans gehad zo dik te worden dat de paarden het niet eer door kunnen duwen met hun neus.

Hoe kleiner de emmer/speciekuip, hoe eerder de emmer dichtvriest. Met de kleine speciekuipen hadden we dat die 's ochtends wel bevroren waren. Met een grote slechts een dun laagje of meerdere dunne laagjes.

Als je een kleine(re) emmer/speciekuip hebt, zou een metalen thermosfles wel eens een groot verschil kunnen uitmaken omdat er relatief minder water verwarmt hoeft te worden.

Ook is een brede opening minder snel dichtgevroren dan een smalle opening, als je bak erg ondiep is vriest hij echter wel weer snel helemaal vol.

Bij automatische drinkbakjes heb je snel dat de nippel bevriest, je hebt speciale thermodrinkbakjes waarbij de schaal verwarmt wordt zodat het water in het bakje niet bevriest (en dus ook de nippel niet) en in combinatie met thermolint/kabel kom je een heel eind!

Chouchou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 16:02

joyce B schreef:
Donja schreef:

Dat kun je verschillende interpreteren.
Ik heb het vorig jaar getest et bekertjes warm en koud water en met kleine speciekuipen.

Als je warm water toevoegd aan je koud water in de bak, smelt het ijs (scheelt je in hoeveelheden water, zorgt dat de ijsranden aan de wanden smelten waardoor het wateroppervlak groter blijft en minder snel aan vriest) en stijgt de temperatuur van je water
Daardoor duurt het langer voordat dat water weer 0 graden wordt en blijft je waterbak langer ijsvrij.

Als dat water dan uiteindelijk wel gaat bevriezen, bevriest de gehele bak weer sneller dan wanneer je alleen koud water had gehad.
Dus de tijd tussen een beetje bevriezen en helemaal dichtvriezen, die wordt juist korter.

Wat voor mij de grote plus is, is dat je de ijsbrokken er niet uit hoeft te halen, die smelten bij toevoegen van heet water, daarna is het water niet meer in en in koud, en drinken de paarden beter/meer.
Doordat wij 2x per dag een emmer heet water toevoegen, blijft de speciekuip (60 liter?) de hele dag (9 tot 22 uur), en vrijwel de hele nacht (22 uur tot 9 uur met lagere temp.), vrij van ijs en heeft het ijs nog niet de kans gehad zo dik te worden dat de paarden het niet eer door kunnen duwen met hun neus.

Hoe kleiner de emmer/speciekuip, hoe eerder de emmer dichtvriest. Met de kleine speciekuipen hadden we dat die 's ochtends wel bevroren waren. Met een grote slechts een dun laagje of meerdere dunne laagjes.

Als je een kleine(re) emmer/speciekuip hebt, zou een metalen thermosfles wel eens een groot verschil kunnen uitmaken omdat er relatief minder water verwarmt hoeft te worden.

Ook is een brede opening minder snel dichtgevroren dan een smalle opening, als je bak erg ondiep is vriest hij echter wel weer snel helemaal vol.

Bij automatische drinkbakjes heb je snel dat de nippel bevriest, je hebt speciale thermodrinkbakjes waarbij de schaal verwarmt wordt zodat het water in het bakje niet bevriest (en dus ook de nippel niet) en in combinatie met thermolint/kabel kom je een heel eind!

Handig, jouw hele uitleg!! Ik heb ook altijd geleerd dat ik geen warm water moest geven omdat dat sneller bevriest, maar heb nooit geweten waarom of op welke manier dan.

Mloulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 18:44

Donja schreef:
Mloulou schreef:

Volgens mij niet hoor... Lees dit stuk maar eens over het Mpemba-effect, en dan met name het stukje bij 'Geen effect buiten'.

connie64

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 21:43

voor degene die elektriciteit bij hun stal hebben, koop een verwarming van ongeveer 20 euro bij een dierenwinkel die zijn normaal bestemd voor aquariums.
Hang deze in je bak en klaar ben je, kan je zelf temperatuur regelen
Voor degene zonder elektriciteit,vaak langs en trappen maar (helaas)

Togechick

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 10:38

Ik ben bang dat suiker oplossen in het water niet zal helpen, tenzij je er echt veel in doet. Het is vandaag -2, en om het vriespunt van water 2 graden te verlagen, moet je ongeveer 368 g suiker per liter water oplossen en dat lijkt me niet goed voor zn tandjes.
met 31,5 g keukenzout in een liter water bereik je hetzelfde, maar dat is ongeveer zeewater.. Ook geen goed idee dus.