Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Gee schreef:Ik lees net op een ander topic dat iemand een metalen kruik (bijv. van de Hema) met daarin gekookt water in de drinkbak legt. Volgens haar zorgt dat ervoor dat de boel 24 uur lang niet bevriest.
Het is het proberen waard, toch?
Donja schreef:Mloulou schreef:Ik weet niet of het veel scheelt, maar je zou de bak misschien met lauw water kunnen vullen, dan bevriest het minder snel.
Dat klopt dus niet, warm water bevriest sneller dan koud water...
joyce B schreef:Donja schreef:
Dat kun je verschillende interpreteren.
Ik heb het vorig jaar getest et bekertjes warm en koud water en met kleine speciekuipen.
Als je warm water toevoegd aan je koud water in de bak, smelt het ijs (scheelt je in hoeveelheden water, zorgt dat de ijsranden aan de wanden smelten waardoor het wateroppervlak groter blijft en minder snel aan vriest) en stijgt de temperatuur van je water
Daardoor duurt het langer voordat dat water weer 0 graden wordt en blijft je waterbak langer ijsvrij.
Als dat water dan uiteindelijk wel gaat bevriezen, bevriest de gehele bak weer sneller dan wanneer je alleen koud water had gehad.
Dus de tijd tussen een beetje bevriezen en helemaal dichtvriezen, die wordt juist korter.
Wat voor mij de grote plus is, is dat je de ijsbrokken er niet uit hoeft te halen, die smelten bij toevoegen van heet water, daarna is het water niet meer in en in koud, en drinken de paarden beter/meer.
Doordat wij 2x per dag een emmer heet water toevoegen, blijft de speciekuip (60 liter?) de hele dag (9 tot 22 uur), en vrijwel de hele nacht (22 uur tot 9 uur met lagere temp.), vrij van ijs en heeft het ijs nog niet de kans gehad zo dik te worden dat de paarden het niet eer door kunnen duwen met hun neus.
Hoe kleiner de emmer/speciekuip, hoe eerder de emmer dichtvriest. Met de kleine speciekuipen hadden we dat die 's ochtends wel bevroren waren. Met een grote slechts een dun laagje of meerdere dunne laagjes.
Als je een kleine(re) emmer/speciekuip hebt, zou een metalen thermosfles wel eens een groot verschil kunnen uitmaken omdat er relatief minder water verwarmt hoeft te worden.
Ook is een brede opening minder snel dichtgevroren dan een smalle opening, als je bak erg ondiep is vriest hij echter wel weer snel helemaal vol.
Bij automatische drinkbakjes heb je snel dat de nippel bevriest, je hebt speciale thermodrinkbakjes waarbij de schaal verwarmt wordt zodat het water in het bakje niet bevriest (en dus ook de nippel niet) en in combinatie met thermolint/kabel kom je een heel eind!
Donja schreef:Mloulou schreef:Ik weet niet of het veel scheelt, maar je zou de bak misschien met lauw water kunnen vullen, dan bevriest het minder snel.