ervaring grastegels (zowel kunststof als beton)?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xlaurax

ervaring grastegels (zowel kunststof als beton)?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:26

Ook wij hebben last van heel veel modder.
We hebben een huis gekocht, met land voor de paarden.
Mijn land ligt heel laag, mijn buren zitten zo al een halve meter hoger dan wij.
De paarden hebben er 3 weken gestaan en ze hebben hun looppad en de bak helemaal stuk gelopen, ze stonden op het einde op het hele stuk wel 25 cm diep in de modder.
Echt om te huilen....
Nu staan ze gelukkig weer droog op hun oude stek.

Nu wil ik een deel van mijn paddock paradise aanpassen zodat ik altijd een droog stuk heb voor mijn paarden.
Afgelopen weekend is de loonwerken geweest en hij gaat een plan voor mij maken.
Het gaat om zandgrond wat heel laag ligt.
Het is ook hele losse grond, de paarden lopen er flinken gaten in.
Op mijn oude plek is de grond heel vast en hard (is ook zandgrond) er staan soms wel plassen op maar deze trekken geoon weer weg.
De ondergrond blijft hard en wordt gewoon niet om geploegd, ideaal vind ik het.

Ik wil graag een goede oplossing, ik heb alleen geen 10.000 euro.
Dus ik moet ook kijken naar de kosten.
Het liefste zou ik een deel ongeveer 120 m2 verharden en daarna een goede "zandbak" van ongeveer 500m2. De paden kan ik dan afsluiten als het nat weer is.

De loonwerker kwam met het idee om de modder eraf te halen en het het stuk van 120m2 te verharen met grastegels en de zandbak op te hogen met gebroken puin en zand.

Wat zijn jullie ervaringen met grastegels zowel betonnen als kunststof?
De kunststof tegels lijken mij heel kwetsbaar, gaan deze niet kiepen als er een flinke tinkerhoef net op het puntje gaat staan?
Blijft dit goed liggen?
Blijft het mooi droog?
Kunnen er hoeven in de gaten komen?

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 14:30

Ik heb nog een vraag.
Ik zit er over te denken om mijn looppaden door een loonwerker goed te laten aanwalsen zodat de ondergrond flink vast en hard word.
Hebben jullie daar ervaring mee?
Hoe krijg ik mijn omgeploegde paden met flinke gaten weer goed en goed aangedrukt?

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:32

je zult idd moeten verharden en je land in de natte tijd gewoon niet moeten gebruiken.
ik hoor verschillende dingen over de paddockroosters. hier is iemand geweest die zei dat ze de modder in getrapt werden. maar er is een filmpje op een Duitse site waar te zien is dat die mensen de roosters op de modder hebben kunnen leggen en hebben opgevuld met zand.
ik heb zelf ook een stukje land dat papperig wordt in de winter. heb er plastic pallets gelegd met straatzand erin als track om even door het slechte stukje heen te komen. ik heb het nog maar kort dus kan er nog niet veel over zeggen.
er is hier ook ergens een foto van een bokker die een paddock heeft van beton/graskeien.

het voordeel van de kunststof pallets ingraven en opvullen met straatzand is dat er geen loonwerker aan te pas kwam.

voordeel van de paddockroosters is dat je die aan elkaar vastklikt, de pallets liggen los tov elkaar.

Rivendell

Re: ervaring grastegels (zowel kunststof als beton)?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:50

Ik heb een pad van steenkorrel. Is zand gemengd met fijn puin. Als je hier met een trilplaat overheen gaat wordt het keihard.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:29

Wij hebben in de paddock een rand van ongeveer 3 meter diep voor de stallen van betonnen grastegels, ik vind het ideaal. De paddock is door de regen van de afgelopen weken veranderd in een modderpoel, en de paarden kunnen nu mooi droog staan op de tegels.
Gras zit er trouwens niet meer tussen, het zijn meer zandtegels geworden, maar goed, effect van droog staan blijft wel. :D
Even regelmatig met de bezem erover en het ziet er weer netjes uit.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 17:32

Ik zit op een heuvel en het looppad naar beneden spoelde helemaal uit en bovenop stonden de paarden vaak hooi te eten dus dit was een blubberige bende geworden, we hebben betonne grastegels neergelegd en dat is ideaal. Op het steile stuk heb ik de hobbelige kant boven en op het vlakke stuk de vlakke kant boven.

xlaurax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-13 10:52

Bedankt voor jullie reacties!
Alles ligt nu even stil vanwege de vorst.
De loonwerker komt volgende week terug om nog een keer te kijken.
Als het goed krijg ik dan een advies samen met het kostenplaatje.
(duimen dat dat een beetje meevalt....)

Ik denk dat ik inderdaad voor de grastegels en de puin ga.
Misschien leg ik op het pad nog een paar kunststof grastegels.
Deze kunnen we makkelijk zelf neerleggen en ze zijn tweedehands nog redelijk goedkoop aan te komen.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 18:36

aanwalsen zou ik persoonlijk niet snel doen de kans bestaat dat het water dan ook niet meer snel weg kan en je dus juist snel modder hebt.
ik laat juist steeds de bovenlaag losmaken, omdat de paarden hem teveel 'vast' lopen.

geen ervaring met grastegels. wel met gebroken puin met zand en dat bevalt goed.

Psydoxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 23:25

Had voorheen hetzelfde probleem, vooral veel modder van de stal richting de weide. En dit is nu net het smalste gedeelte van m'n land. Wij hebben er betonnen grastegels neer gelegd. Gondwerk gemaakt, geel zand, betontegels erop en zwart zand eroverheen. We hebben er iets wat graszaad overheen gegooid, maar 't dat hoeft niet. Het is werkelijk ideaal! Paarden staan nu met droge hoeven hooi te eten en het is makkelijk schoon te houden. Water gaat gewoon de grond in, want ze lopen 't niet hard.

Even een fototje gevonden. Moet er wel even bijzeggen dat ik 'speciale' grastegels heb, dus niet de standaard die langs de weg liggen. Mijn broer heeft een bestratingsbedrijf en deze waren 'over' van een order.

Afbeelding

yinneke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-13 13:10

dat ziet er netjes uit prima oplossing