Hoe dikke manenbos vlechten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Hoe dikke manenbos vlechten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 11:27

Lijkt me wel leuk om mijn ruin eens in te vlechten in een mooie hengstenvlecht.

Even voor het idee, het gaat om dit oerwoud:
Afbeelding

Hij heeft een soort wafeltjes/minigolfjes in z'n manen. Z'n manen heb ik nog nooit ingevlochten, wel een keer z'n voorpluk en toen zag hij eruit als een oranje eenhoorn -O- Hoe kan ik van deze manen nou een nette hengstenvlecht maken? Hij heeft bijna alle manen aan de rechterkant hangen, bovenaan, vlak achter z'n oren, hangt rechts minder, daar heeft hij de manen aan de linkerkant. Dat is een stuk van 20 a 25 centimeter ongeveer dus van oren naar schoft hangen z'n manen links - dubbel - rechts.

Ik begrijp dat er verschillende technieken zijn, onderhands en bovenhands. Wat is het verschil? Ik ben een volslagen nitwit wat dit soort dingen betreft, warmbloedmanen kan ik wel redelijk knotten maar dit is even wat meer materiaal, zeg maar :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 12:37

Persoonlijk zou ik onderhands vlechten. Je vlecht de plukken dan onderlangs. Bovenhands dan komt de vlecht er meer in te liggen en met onderhands krijg je meer het idee dat de vlecht er boven op komt te liggen, vaak krijg je dan een veel nettere vlecht en zakt in mijn ervaring minder uit als bovenlangs.

Hier een filmpje bij een pop gedaan overigens maar daar zie je het verschil tussen een bovenvlecht en ondervlecht.
http://www.youtube.com/watch?v=NxIh9d1Uvfs

Ik denk dat je gewoon even moet proberen zelf vindt ik de ondervlecht dus fijner. Maar mijn paard heeft geen mega dikke manen en bij de shet wil ik het ook nog weleens gaan proberen maar nog niet gedaan. Toch weer wel een uitdaging want die heeft ook een gigantische bos misschien van de week eens kijken wat het handigste is.

Heb even op youtube gezocht maar ik heb zelf eigenlijk geen filmpjes gevonden waar een hengstenvlecht echt mooi is. De meeste zijn bovenhands dat is wel jammer.

In dit topic op de eerste pagina staat een hele fijne uitleg:
[TI] hoe maken jullie zo een prachtige hengstenvlecht?

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 12:57

Thanks :) Ben nu aan het werk dus kan filmpje niet meteen bekijken, ben erg benieuwd naar wat dat onderhands is dus ga me er vanavond thuis in verdiepen :) Het is zeg maar de bedoeling dat de vlecht bovenop z'n hals komt te liggen en niet aan de zijkant.

Ook nooit aan gedacht om bij tinkers te kijken :)* Handiggg zo'n topic!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:23

Graag gedaan, ik zal morgen als ik tijd heb de shet met z'n bos haar eens uit de wei plukken kijken of ik daar iets van kan maken.

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 20:03

PP ---> VSW