24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Eileeen

24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:21

Jawel hoor, het heeft lang geduurd maar het is weer zo ver, vorst!

Het open hakken van de waterbakken is weer begonnen. Vanmorgen voor het eerst mogen hakken.. Hebben jullie ook al bevroren waterbakken? Wat doen jullie eraan om het zo comfortabel mogelijk te maken voor de 24/7 buiten paardjes, meer ruwvoer/krachtvoer? Strooisel in de schuil/inloopstal?

Brand los :).

lennylenny

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:23

Mijn paarden staan 24/7 buiten, ze krijgen veel ruwvoer, de waterbakken zijn verwarmd zodat het water niet bevriest ( heel handig ) en zorg dat de paarden een shelter hebben waarin ze kunnen schuilen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:23

Hier staat de bijl ook al klaar voor gebruik haha :D

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:25

lennylenny schreef:
Mijn paarden staan 24/7 buiten, ze krijgen veel ruwvoer, de waterbakken zijn verwarmd zodat het water niet bevriest ( heel handig ) en zorg dat de paarden een shelter hebben waarin ze kunnen schuilen.

Verwarmde waterbakken, waauuww, droomt verder :brr: ! Welke zijn dat?

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:26

vuurneon schreef:
Hier staat de bijl ook al klaar voor gebruik haha :D

Bij lichte vorst gaat dit inderdaad nog zoals op dit moment, maar met die scenario's van vorig jaar... Toen was gewoon de hele waterbak dicht gevroren, één blok ijs! Hopelijk blijft ons dit jaar dat gespaard.

Hoe pak jij het ijsvrij houden van de waterbakken aan?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:28

Oh... Verwarmde waterbakken..
Mijn knollie doet het gewoon lekker ruig, af en toe een gat stampen en drinken. Doen jullie paarden dat ook? Ik heb het haar nog nooit zien doen, maar s'ochtends vinden we gaten door een laag van een paar cm dik ijs. Doen ze dat met hun hoeven? Of met hun neus?

Soms heb je wel drie lagen ijs met een gat erin. Dan heeft ze dus een gat gemaakt, gedronken, en een paar uur later weer een gat gemaakt.

Verder hebben ze een lekkere bult ruwvoer en een schuilstal om uit de wind te staan.

_Eileeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 23:30

Gypsy schreef:
Mijn knollie doet het gewoon lekker ruig, af en toe een gat stampen en drinken. Doen jullie paarden dat ook? Ik heb het haar nog nooit zien doen, maar s'ochtends vinden we gaten door een laag van een paar cm dik ijs. Doen ze dat met hun hoeven? Of met hun neus?

Soms heb je wel drie lagen ijs met een gat erin. Dan heeft ze dus een gat gemaakt, gedronken, en een paar uur later weer een gat gemaakt.

Verder hebben ze een lekkere bult ruwvoer en een schuilstal om uit de wind te staan.

Hier nog nooit gezien dat de paarden zelf een gat maken, heb wel inderdaad al vaker gelezen dat paarden dit met hun hoeven doen en bij een heel dun laagje ijs gewoon met hun neus. Slim hoor van je paard haha! Hier is de waterbak vak gewoon één en al ijs..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:31

1 bak komt in de stal zodat het iig uit de wind staat en verder 2 keer per dag vullen... Bij pittige vorst is er weinig anders aan te doen helaas!
Paarden zijn gelukkig zelf ook wel vrij handig met ijs open breken dus ze hebben wel aardig wat uren per dat te drinken. Maar ja, t is gewoon even behelpen :P en ze zitten ook wel op een gegeven moment zonder water natuurlijk, maar goed; overgrote deel van de dag redden ze zich wel.
Voordeel is wel dat ik straks ze op een groter stuk weiland kan zetten doordat de grond zo mooi hard is!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:32

Oeh, verwarmde waterbakken is ideaal!
De mijne heeft een oude badkuip. Dat wordt helaas bikken... En anders emmers slepen, een paar keer per dag. Maar meestal kunnen we volstaan met een paar keer per dag bikken.

En verder: stal staat altijd open, genoeg ruwvoer, deken op (hij is in oktober geschoren) en wachten tot het warmer wordt :+

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:32

Ik heb haar wel eens een bouwradio (zooo mijn vriend was kwaad :') ) zien "onderzoeken" met haar hoeven dus ik denk dat ze er handig genoeg voor is.

Vorig jaar winter ook af en toe gewoon een klom ijs, zelfs overdag, niet normaal. Achja morgen ga ik weer hakken en we zien wel hoe het loopt van de week.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:33

Gypsy schreef:

Dat doen ze met hun neus. Vaak op het zelfde plekje. Leuk he!

Hier ook genoeg hooi, en smorgens waterbakken openhakken. En zover kan nog kunnen uitmesten voor het vastgevroren is :')

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:35

Ook hier wordt het zwoegen met het ijs open hakken en met emmers slepen :P

Onze paardjes slaan ook zelf gaten in het ijs, erg handig!

De schuilstal mest ik uit, maar buiten is het geen doen, alles zit muurvast gevroren :')

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:37

Echt? Met hun neus? Auw :+

Ik ben erg blij met de waterzak hier op stal, kun je 2 speciekuipen in een keer mee vullen, ideaal!

Hihi bevroren drollen. Kun je honkbal mee doen. Een persoon neemt een schep, de ander gooit een mooie keutel aan, en dan mep je ze zo richting de mesthoop.

alexandras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:39

Ben vanavond weer begonnen met de emmers. Ze maken zelf gaten in de waterbak maar smorgens en savonds hak ik hem open en vul hem bij. Verder krijgen ze net als anders onbeperkt hooi. Ik vindt het altijd heel veel werk en heb er echt een hekel aan.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:42

waterbakken gaan hier naar binnen en als het echt koud word komt er ook een lekkere laag strooisel in de stal.
Afhankelijk van hoe hard het vriest ga ik 2-3x daags met een jerrycan heet water heen, eerst ijs stukmaken, ijbrokken eruit en bijvullen met heet water, over het algemeen houden ze het zelf ook aardig open.

Dit jaar geen ijsbikken voor mij, ze staan in pension ivm mijn zwangerschap, wel ga ik nu dagelijks het badje voor de ganzen ijsvrij proberen te houden.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:42

ja ik heb altijd begrepen dat ze dat met de neus doen, blazen. En vaak op hetzelfde plekje steeds drinken. Het lijkt me niet dat ze dat met de hoef doen dan zou je dat zien aan de viezigheid in het water.
en geloof me, als mijn paard haar hoef in de waterbak zou zetten is de hele ijslaag kapot, en niet zo'n mooi rondje ;)

als de kraan afgesloten wordt doen wij ook vanuit het huis de H2Ozakken vullen! Wel veel sjouwen met 5 paarden maar ach, ieder zn hobby he :+

hertogaj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:45

verwarmings lint om de water leiding slaat aan bij 4 graden verkrijgbaar bij de betere sanitair winkel ( groothandel) alleen wel stroom nodig maar dan heb je echt geen omkijken meer naar je water voorziening.

gr arie

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:48

Ik gooi in de speciekuip met water een babykruik (metaal, bij je moeder op zolder of nieuw bij de hema etc) met gekookt water. Houdt de boel 24u water, dus elke avond zon kruik erin mikken. De andere waterbakken in de stal bevriezen (nog ) niet gelukkig.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:52

wat slim PLK!!

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:53

Haha ik werk dagelijks met kruiken dus dat moest ik wel verzinnen

Eefke85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:53

Bij ons deed vanmiddag de automatische drinkbak het na een beetje aandringen het nog. Als die dichtgevroren zit komt er een bak onder te staan.
Vorig jaar was het echt niet leuk meer, toen stond mijn pony nog ergens anders en had ik net de waterbak open gehakt (met een hamer) en met de hand het ijs eruit gehaald, 10 seconden later zat er alweer een ijslaagje op..... Dat hoeft van mij nu echt niet meer!

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 23:56

Wat slim, dat ga ik es onthouden!

Nou dat moet ik toch es op film zien, met die neus. :P

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 00:05

Waterbak(en de handpomp voor het water ook), zijn mega bevroren. Dus ik moet van huis emmers water meenemen. Mijn ervaring is dat de paarden zelf redelijk blijven breken in het ijs(is altijd 1 klein rondje met een dun flintertje ijs en de rest behoorlijk dik) en qua ruwvoer behoorlijk veel. Krachtvoer alleen indien nodig, ik merk dat ze het voor de energie nu nog niet nodig hebben.
De paddock was gelukkig voor de vorst redelijk egaal en is nu prima te begaanbaar, op 2 plekken na. Maargoed daar is mee te leven.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:22

Hier staan de paarden nog gewoon op gras en worden dus nog niet bijgevoerd. De waterbak houd ik zo goed mogelijk open door er een beluchtingspomp voor de vijver in te hangen. Dit houd het water in beweging zodat het dus minder makkelijk dichtvriest.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 09:27

Vinden ze die beluchtingspomp niet eng?

Wij hebben vorig jaar eigenlijk expres de paarden van 't gras af gehouden, omdat de combi vorst + zon toen een fructaanbom opleverde.