Gevoelig voor zandkoliek, wat nu? Hoe paard houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cashlee

Gevoelig voor zandkoliek, wat nu? Hoe paard houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 02:33

Charlie heeft afgelopen oktober ernstige zandkoliek gehad, hij heeft hiervoor 8 dagen op de kliniek gestaan. In het begin moest ik hem op stal houden en mocht daarna langzaam het gras weer opbouwen. Dit leek goed te gaan maar na een paar regenachtige dagen stond Charlie toch weer met zandkoliek. Daarna weer rustig opgebouwd maar helaas blijkt dat hij heel gevoelig is voor zand en dan dus koliek krijgt.

De kliniek had wel verteld dat het zand nog lang niet allemaal uit zijn lichaam is; het gaat er met kleine beetjes in en zo moet het er ook weer uit. De meeste paarden kunnen dit zelfstandig afvoeren of is af en toe een kuurtje zandweg o.i.d. ter ondersteuning voldoende. Charlie krijgt meer zand binnen dan dat zijn lichaam zelfstandig af kan voeren. Hij is namelijk een echte stofzuiger en vreetzak.
Inmiddels is de kuur die ik van de kliniek mee kreeg afgelopen. Ik heb Charlie daarna nog 1 keer een kuur gegeven van psylliumzaad toen hij weer koliekverschijnselen vertoonde.
Hij krijgt uit voorzorg 2 keer per week slobber met olie.

Maar nu dus mijn probleem..
Charlie staat momenteel op de winterweide. Deze is kaal met hier en daar een iniminie plukje gras, deze plukjes gaat Charlie dus allemaal af. Ik zie dat hij het gras met wortels en aarde uit de grond trekt en op eet. Hooi krijgen ze op de wei als ze 's morgens buiten gezet worden, Charlie neemt hier enkele happen van en geeft dan toch de voorkeur aan die laatste grassprietjes die je eigenlijk al niet eens meer zo mag noemen. Waardoor hij veel en veel te veel zand binnen krijgt, wat dus weer leid tot koliekverschijnselen en diarree. Hierdoor hebben we besloten dat Charlie 's morgens eerst hooi in stal krijgt en als dat op is, hij de wei op gaat met een dicht masker. Maar door dit masker wordt het onmogelijk om ook maar iets te eten voor hem, drinken kan hij wel. Hierdoor kan hij dus niets eten tussen ongeveer 11.00 en 17.00 uur, wat ik eigenlijk veel te lang vind en dit geeft weer risico op maagzweren waar hij ook al 2X voor behandeld is.

In het voorjaar gaat hij de zomerweide op. We werken dan met stroken, ik hoop dat we de wei dan weer op kunnen bouwen maar ik ben bang dat Charlie's darmen zo gevoelig blijven. Vermoedelijk zit hij levenslang vast aan minimaal 4 keer per jaar een kuur met zandweg. Dit vind ik dan ook geen probleem.

Kan ik het hem aandoen hem altijd maar met masker op naar buiten te zetten? tenzij het dus droog weer is en hij wel wat gras kan eten omdat hij dan maar minimaal zand mee naar binnen kan trekken. Ik wil graag weten welke opties we hebben. Moet ik dan toch aan de staleigenaar vragen een stuk voor Charlie te bestraten? Moet ik hem anders gaan voeren? Ik heb niet de mogelijkheid om er meerdere keren per dag naar toe te gaan. Op stal voeren ze 's morgens, 's middags en 's avonds, ik mag voer klaarzetten.
Is een ander (gras)masker een idee? Welke mogelijkheden zijn er nog meer?
Wie heeft er nog ideeen voor ons?

Tips en ervaringen hoor ik graag!

friesiszwart

Re: Gevoelig voor zandkoliek, wat nu? Hoe paard houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 07:54

het probleem is vooral de grassprieten met zand, hierop is de grootste kans als het nat is. Ik denk dat ik ervoor zou kiezen het paard in de wintermaanden in een betegelde paddock te houden houden en niet op het land.

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 07:57

Is op een paddock houden idd geen optie? Ik weet niet precies hoe lang het gras is, maar anders een graasmasker? Hooi zouden ze daar wel gewoon mee moeten kunnen eten :)

Blijgeestig

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:57

Als er een bak of een padock aanwezig is hem daar in zetten maar je moet dan geen hooi op de gront legen als je een hooinet hebt kan dat maar daar valt wel veel hooi uit dus een hooi ruif of bak de bak moet dan wel 1x75x75
en in dezomer alleesn in weilanden zetten waar veel gras in staat en een ik weet niet hoe groot die stroken wan dat weilans zijn en hoeveel je er van hebt. Maar van van 2 stroken 1strook te maken

Ik hoopz dat het helpt

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:00

Probleem is inderdaad de wei hoor ik altijd, dus heb je de mogelijkheid om hem in een zand of betegelde paddock te zetten?
Hooi in een net of ruif en dan zal hij maar weinig zand binnen krijgen lijkt me.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 11:28

psylliumzaad mag je toch vaker geven bij koliek gevoelige paarden, eens paar maand

Stukje van agradi http://www.agradi.nl/apotheek/paarden/s ... 41004/1125
Psylliumzaad is een 100% natuurlijke vezel die het vocht in de darmen bindt en verandert in een gelei. Hierdoor heeft het een tweeledige werking. Ten eerste stimuleert het de bewegingen van de darmen, waardoor het paard beter in staat is om het zand af te voeren. Daarnaast zorgt psyllium voor een gelei-achtige plakkerige massa in de darmen. Het in de darmen achtergebleven zand hecht zich hieraan en wordt zo mee afgevoerd. Psylliumzaad blijkt het beste effect te hebben als u een kuur van 7 dagen geeft. Deze kuur kunt u eens per maand herhalen. Bij dagelijks gebruik gedurende langere tijd wordt het effect op de darmwerking minder; de darmen wennen aan de darminhoud en worden er na verloop van tijd minder door gestimuleerd. Psyllium wordt al enige jaren gebruikt bij paarden die zand eten en er zijn absoluut geen bijwerkingen van bekend. U kunt psylliumzaad met een gerust hart uit voorzorg geven.

Anders in een paddock maar ja daar staat vaak ook langs de randen grasjes.
Op een bestraat stuk zou kunnen maar dan denk ik weer hoe gaat dat met de hoeven, slijten die niet te veel?
Is erg moeilijk maar zal zelf er al wel voor gaan om hem maandelijks een kuur van de zaadjes geven.
En toch misschien graasmasker op zodat hij minder sprietjes kan plukken en wel hooi mee kan eten, nadeel vind ik alleen weer van die dingen is dat de tanden erg sluiten.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:33

@cashlee : van de wei afhalen en flink veel hooi gaan voeren uit een slowfeeder die op een verharde ondergrond staat zodat het hooi wat gemorst wordt niet in het zand terecht komt. Daar doet ie dan lang genoeg over om de dag door te komen.
Het vele hooi zorgt er ook voor dat het zand wordt afgevoerd, maar psyllium blijven voeren uit voorzorg kan nooit kwaad.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:37

Weleens gehoord van diamond omega van equimins? Werkt echt tegen het weghalen van zand uit de darmen. Zelf gelukkig geen ervaring met zandkoliek, maar iemand op stal wel, is dit ook gaan geven. De eerste dagen was de mest echt zwart van het zand. Daarna geen last meer gehad. Ik geef dit al jaren en vind het erg fijn spul.(en nee ik heb geen aandelen)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 13:45

Zwart zand ??? Hier is het geel :)
Dat diamond omega spul zit gewoon als werkzaam bestanddeel lijnzaad in, dat kun je dus zelf ook zo geven en werkt niet beter als psyllium. Verder zit er nog een hoop in wat het paard in kwestie misschien helemaal niet nodig heeft.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:18

DubbelDun schreef:
Zwart zand ??? Hier is het geel :)
Dat diamond omega spul zit gewoon als werkzaam bestanddeel lijnzaad in, dat kun je dus zelf ook zo geven en werkt niet beter als psyllium. Verder zit er nog een hoop in wat het paard in kwestie misschien helemaal niet nodig heeft.

Zand wat uit de darm komt ziet vaak zwart. En ik zeg mijn ervaring, zeg niet dat ze het moet gebruiken. Feit is wel dat de paarden die het gebruiken bij ons op stal ook sneller door de verharing zijn. Ik gebruik het ook ivm de extra vit E en selenium. Ivm bespiering(quarter)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:44

Ik doe 2x per jaar een onderzoekje naar zand door wat mest op te lossen in water en als dat goed en wel bezonken is is dat toch echt nog steeds geel :D

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 14:59

DubbelDun schreef:
Ik doe 2x per jaar een onderzoekje naar zand door wat mest op te lossen in water en als dat goed en wel bezonken is is dat toch echt nog steeds geel :D

Sorry verkeerd gelezen, ja het zand is geel, na het "waterproefje". Maar de mest na het gebruiken(de eerste dagen diamond omega) ziet donker. Daarna goede kleur mest.

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 15:48

Dank jullie wel voor de antwoorden!

Op de (zand)paddock is helaas geen optie voor Charlie, daar gaat hij 'scharrelen' naar eten waardoor hij dus nog meer zand binnen krijgt.

Charlie heeft een eigen stukje weide waardoor ik in de zomer zelf kan bepalen hoe groot de stroken zijn, grotere stroken is dus wel een optie.

Grasmasker heb ik ook al even aan gedacht, die is besteld maar vraag me af of hij dan echt minder zand binnen gaat krijgen. Als je gras plukt trek je sowieso een hoop zand mee en dat past ook door de gaatjes van het masker, denk ik?

Staleigenaar had al voorgesteld om eventueel een stuk voor Charlie te bestraten, misschien toch maar vragen of hij dat wilt doen. Slijtage van de hoeven zal dan inderdaad meer zijn denk ik, verwacht wel dat de hoeven zich daar op aan kunnen passen of aan wennen. Dan alsnog een slowfeeder o.id. Gebruiken? Of is een hooinet ophangen dan voldoende?

Ik heb vorige week de zand test gedaan, blijf nog steeds zand vinden. Een nieuwe kuur gaat maandag weer van start.

Op stal krijgt hij trouwens zo goed als onbeperkt hooi, gevoerd uit een hooinet. Het gebeurd maar een enkele keer dat hij 's morgens alles op heeft gegeten.

Was er al bang voor dat van de wei afhalen zo'n beetje de enige overgebleven oplossing is. Iemand nog andere suggesties?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:29

Mijn Fries was geopereerd aan zandkoliek, en zij kreeg het eerste jaar na de ok elke dag psyllium en dat is afgebouwd tot 2x per week. Minder geven kon niet, dan werd ze sneller koliekerig.

Op een paddock was voor haar ook geen optie gezien ze het zand stofzuigde en uit plassen dronk, maar zij bleef gewoon elke dag op de wei. In combi wel met de psyllium uiteraard, maar dan was het te doen.

Met een graasmasker krijgen ze 50% minder zand binnen en ook minder gras, althans bij de mijne werkte het wel zo. Ik had in eerste instantie de GreenGuard maar daar sleten haar tanden te erg van, en daarna overgegaan op een ander merk.

Als je hem echt niet in de wei wil hebben is een bestraat stuk heel erg goed als oplossing, houd idd zijn hoeven in de gaten maar daar kan hij zowel op de bestrating als in bv een hooinet of slowfeeder zijn hooi krijgen.

marietje1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 19:46

Krijgt hij het zand alleen binnen met het eten van gras? Als hij doelbewust zand eet lijkt het mij meer een tekort aan mineralen en sporenelementen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:13

Ik ben persoonlijk voor een wei waar voldoende op staat. Mijn ervaring is ook, dat als ze voldoende gras hebben ze minder zin hebben om zand te eten. Als ze dan al zand eten kunnen ze dit zelf afvoeren. Mijn paard heeft hetzelfde probleem, zelfs happen zand zien nemen, terwijl hij geen mineralen of sporentekorten heeft. Dus mijn voorkeur gaat naar een wei met voldoende gras en dagelijks lijnzaadolie bijvoeren.
Ik snap alleen wel dat dit voor jou wat lastig is. Dan zou ik zelf de bestraatte paddock met een paar keer per dag hooi overwegen. Het is beter dan niets, je paard komt toch buiten, etc. En dan gewoon iedere dag eventueel nog even losgooien in een zandpaddock/longeerbak/buitenbak, dat hij wel even zijn benen uitgebreid kan strekken, aangezien hij dit op een bestraatte paddock niet kan.

breggel1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-13 20:33

ee graasmasker aandoen , hiermee kan hij wel gras en hooi eten maar niet tot op de grond komen bij het zand
dit helpt echt heel goed !
het ziet er zielig uit en hij zal er aan moeten wennen , maar is wel een goede oplossing

cashlee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-13 22:09

Marietje, hij krijgt alleen zand binnen van het gras of hooi. Hij neemt niet bewust happen met zand. Op de kliniek en later thuis nog een keer is er bloed getrokken en alle waardes zijn perfect.

Het liefste zou ik hem weer 24/7 op de wei zetten, zoals voor de opname in de kliniek maar dat durf ik niet meer aan. Charlie staat nu met een vriendje op de wei, als het bestraat wordt komt hij alleen te staan. Aan alle kanten aangesloten staan dan wel andere paarden, zit alleen een draadje tussen dus dan kan hij nog wel kroelen als hij wilt.
Hij speelt heel wat uren met zijn maatje en dat is een beetje de reden dat ik twijfel.

Aan het bestrate stuk zou gewoon weiland komen zodat de mogelijkheid er wel is om hem op het gras te zetten. Nu doen we aan strookbegrazing, over de hele lengte van de wei iedere keer een meter breed erbij. Is het slimmer om de wei bijvoorbeeld maar in 2 stukken te gaan verdelen? Of zodat niets uitmaken..

Het grasmasker is besteld, maar duurt wat lang. Charlie krijgt namelijk alles kapot dus heb er nu een besteld die als het goed is meer 'hufterproof' is.
Breghje, welk merk heb jij?

Breggel, Charlie staat nu ook met een masker op maar dan eentje die helemaal dicht is. Totdat ik de nieuwe binnen heb is dat de beste oplossing. Moet zeggen dat hij wel steeds creatiever en beter wordt in zijn halster en het masker af krijgen. Hij heeft nu een manier ontdekt waarop hij ze zelfs helemaal af kan doen zonder dat er iets kapot of open is...
Wij worden dus ook steeds creatiever in het bedenken van paardveilige en Charlie 'proof' oplossingen om halsters om te houden haha!

Zo staat hij er nu bij, vanmiddag gemaakt. Kun je ook de winter'wei' (inmiddels meer zandpaddock) zien.
Niet de mooiste foto's en ook niet van erg goede kwaliteit maar dan krijgen jullie een idee.
Afbeelding
Afbeelding

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 09:36

Is half half een oplossing? Dan kan hij toch zijn energie kwijt met zijn maatje op de wei met graasmasker op, en daarna op het bestraatte gedeelte? Want helemaal alleen zetten als hij zo graag speelt is ook cru, en de kans op uitbreken vergroot eventueel waardoor je geen controle meer hebt.

Bedoel je merk graasmasker of merk psyllium? Graasmasker moet ik echt even op gaan zoeken, alles ligt al op zolder namelijk. Psyllium bestelde ik altijd bij Makana.de, zeer snelle service en goed spul. (Op maandag internationale betaling doen is op vrijdag je spullen binnen hebben)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-13 13:06

Ik zie dat dit een ouder onderwerp is. Maar ik zet mijn merrie met graasmasker op de wei (graasmasker van Best Friend, die zijn wat comfortabeler). Ze krijgt daar een berg hooi, dat eet ze met het masker. Gaat uitstekend... ik ben dus tevreden.
Ik denk dat ze tot in de eeuwigheid dat masker op moet. Dat vind ik niet leuk, maar dan ze mee met de andere paarden en is ze lekker buiten....
Inmiddels weet ze niet beter.

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-13 14:42

Herkenbaar! Ik heb iets meer dan een jaar geleden ervoor gekozen mijn paarden 24/7 buiten te gaan houden. Ik sta daar nog altijd achter omdat dat duidelijk een heleboel voordelen opgeleverd heeft. Zo is mijn toch wel vaak kreupele en hoestende paard enorm opgeknapt. Spieren en pezen hebben er duidelijk baat bij en ook de longen/luchtwegen. Maar mijn andere paard echter heeft naast de vele positieve veranderingen direct de eerste winter te maken gekregen met zandkoliek. Voor het eerst in de 13 jaar dat ik haar had. En niet zo'n beetje ook, ernstige vormen heeft het aangenomen, en niet een keer... Maar meerdere kerem achter elkaar. De veearts heeft haar vorige winter 3 x met een zonde paraffine behandeld.

Van de zomer helemaal geen last gehad, en nu sinds afgelopen maand is het weer zover en zijn we weer bezig. Veearts is nu al 3x geweest in 1 maand, en de winter is nog lang niet voorbij. Ze krijgen te veel zand binnen met de pogingen het zeer korte gras nog af te grazen. Ik ben naarstig op zoek naar oplossingen, en hoe sneu ik het ook vind... Als ik haar om zich tegen zichzelf te beschermen weer op stal moet gaan houden in de winter... Dan moet dat maar.

Weiland was dus geeb optie, gras te kort en continue zandkoliek. Dan maar op de paddock. Helaas heeft ze de vervelende gewonte ook wel wat zand te eten nu en dan. Dan op de tegels, heb het geluk dat mijn stalletje een bestraat uitloopje heeft. Maar dat is niet voldoende ruimte voor 2 paarden en een van mijn andere paarden kreeg ook zandkoliek.

Ik heb momenteel de oplossing gevonden in vrijwel onbeperkt ruwvoer voeren. Daarvoor heb ik wel moeten investeren in slowfeeders, maar het resultaat valt me niet tegen. Daarnaast krijgen ze 5 daagse psylliumkuren nu steeds onderbroken door een week geen psyllium voeren. Als dat goed blijft gaan wil ik eens per maand een 7 daagse kuur psyllium gaan doen met vervolgens 3 stopweken zoals aanbevolen. Tot nu toe werkt dit dus. Ze hebben weer goede mest ipv van die koeienvlaaien.

Nou is een veel gehoorde reactie op 24/7 voeren dat ze dan heel dik worden. En de mijne zijn wel wat dikker geworden (vooralde koudbloeden), maar het valt me mee en het wordt winter dus een extraatje kan een kwaad. Vorig jaar waren ze immers broodmager in de winter door de koliek continue, dat is een enorme aanslag op die lichamen. In eerste instantie vreten ze zich een slag in het rond, maar nu langzaam hebben ze sterds vaker nog hooi over als ik weer kom. Het is even puzzelen, maar die darmen aan het werk houden met puur ruwvoer en met regelmaat een psylliumkuur bevalt mij op dit moment best goed.

Ik voeroverigens geen zandweg (daar zit melasse in) maar pure psyllium en ook geen krachtvoer. Ik weet hoe vervelend het is, je kunt er als eigenaarecht wanhopig van worden!

Succes!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 11:50

Wizz99

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:48

Thanks voor de link, scheelt weer een paar € met waar ik het normaal haal!

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-13 12:52

Kun je geen stuk omploegen en hem daar op zetten en dan in een bak hooi geven. Ben je van alle problemen af.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-14 00:08

Schopje! Hoe gaat het met jullie zandsnaaiers?