Zouden jullie dit doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

wendyenbram

Zouden jullie dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 00:15

Ik heb mijn paardjes aan huis staan.
op een stukje grond van 100x20 wat langzaam breder uit loopt naar x30

Hierop is een gedeelte van 6x10 afgezet voor straat en stal.
Met daar aan vast een stuk van 20x10 voor paddock.

Dit stuk mag ik van de landeigenaar helaas niet langer en breder maken voor een soort van bak.
En als dit wel zou mogen kan ik er geen grond keren omdat er allemaal puin onder ligt. (in de zomer kom ik met mest scheppen steeds weer van alles tegen en hark dit stuk dus regelmatig glad.)

nu hebben we bij ons huis een stukje grond wat WEL in eigendom is, maar wat niet echt handig is ingedeelt. (dit ligt op 100 m van de weide)

Nu zou ik er een "rij" bak van kunnen maken met de vreemde maat 23x13,5m Dit is dan het rechte stuk in de bak. 1 zijde zou 25 m kunnen worden maar de tegenover liggende zijnde zou dan die 23 m zijn.

en aan de korte kant (niet die aan de 25 of 23 m kant.) Zou ik er 1 van 15 of 17 kunnen maken er zou dan een volte gereden kunnen worden van 17 of 15 x 15.

Maar mij lijkt dat heel onhandig en denk dat ik er beter aan doe om het bij het rechte stuk van 23x13,5 te houden?

Dit is dan bedoeld voor een haflinger en een A-ponytje die beide veel buiten gereden worden in het bos. Maar het is gewoon fijn om thuis te kunnen rijden/lessen/longeren voor af en toe zeker voor de haflinger die soms even de remknop weer moet activeren. Wat gewoon veiliger is in een bak.
Beide zijn we pure recreatieruiters en zeker GEEN ambitie om in een sport mee te gaan doen.

friesiszwart

Re: Zouden jullie dit doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:05

Thuis zou ik de zo groot mogelijke afmeting maken voor de paddock / uitloop. Als rijbak niet praktisch vanwege de afmeting maar inderdaad zoals je zelf aangeeft voor longeren en het weer bevestigen is het natuurlijk prima en ideaal dat je die mogelijkheid hebt.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 08:39

Ik heb voor mijn ijslanders een paddock/longeer/rijbakje
Hij is 15x15 en hier kan ik prima in rijden.
Wel veel stapwerk, kort afwisselend in draf en galop. Veel van hand veranderen en ik rij er nooit langer dan 30 min in.
Dit omdat ik wel vind dat het.toch intensief is steeds.zo'n volte.
Daarvoor werk ik wat aan de hand op het erf. En stap dan vaak uit rechtuit op een pad of buiten.
Zeker voor pony's is deze afmeting goed te doen vindt ik.
(ook ik kan niet groter, zou iets langet kunnen 1 zijde, maar dan liever een volte.
Succes

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 10:00

Ik zou de maximale grootte laten keren. Daarna afzetten met prikpaaltjes en draad op die maximale grootte. Als dan tijdens het rijden blijkt dat je die schuine zijden niet fijn vindt, dan kun je het nog makkelijk veranderen naar rechte zijden. Dit zou ik dan trouwens ook eerst even uitproberen middels prikpaaltjes, voordat je er een vaste omheining omheen zet.

Ik denk trouwens dat de schuine zijden helemaal niet erg zijn. We zijn wel gewend om in een rechthoekige bak te rijden, maar het gaat erom dat je oefent op controle om de bewegingen van je paard te bepalen (tempo en richting o.a.). Dan doet het er dus eigenlijk niet toe wat de vorm van je bak is en zou ik voor de maximale grootte gaan.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 10:25

Bedankt voor de reacties. Fijn dat het gewoon kan en er meerdere zijn die niet een normale bak maat hebben.ik denk dat wanneer je wedstrijd ambitie hebt je wel een echte bak nodig hebt. Maar idd voor de knopjes weer even op te slaan is officiële maten niet echt nodig. Maar is die 13,5 meter niet te smal? Voor de haflinger?

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-13 17:24

Afbeelding

Even een tekening van de situatie (als het lukt.)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 13:41

Niemand meer antwoord op de vraag of dit wel mogelijk is voor de haflinger? graag ervaringen van anderen positief of negatief. voor ik straks het speelveld laat omkeren en het toch niet zo goed kon als ik dacht...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:43

Imo is dat echt te klein om te rijden :n

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 13:44

Heb je al wel gekeken of je er een vergunning voor nodig hebt? :) (en die kans is erg groot!)

Ik vind het zelf wel te klein om goed te kunnen rijden, juist als je de bak aanlegt voor af en toe een les. Voor alleen gebruiken voor zelf wat rijden is het prima, maar juist met een les is het even intensief doorpakken en dan denk ik dat het echt niet lekker is om te rijden.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 14:38

Vergunning ben ik niet zo bang voor. een zandbak met lage omheining (maak er gewoon een vollybalveldje van :-)
Verder ben ik bang dat het te klein is voor wendingen.
En les is niet echt les voor wedstrijden ofzo, meer om de rem er beter op te kunnen zetten omdat ik nu af en toe gewoon bang ben om te rijden, aangezien ze al meer dan eens er vandoor ging in het bos.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 14:41

Tja, maar ik heb ook altijd recreatief les gehad; daar werden ook balkjes etc (naast ook reguliere dressuuroefeningen die onderdeel zijn van de basis) bij gepakt en dan is het wel prettig om iets meer ruimte te hebben (vooral als de rem er niet echt op zit bij vlagen :') een pony die te enthousiast over de hindernis gaat heb ik wel even een beetje ruimte nodig om bij te sturen)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 14:57

Ja dat is idd zo.

een normale bak is 20x40 toch? ik kan me herinneren dat ik vroeger in een bak van 15x30 reed. en dat er aan beide zijde 2 m af was leek me dan niet zo erg.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:04

Ik ben ooit begonnen bij een manege, die een binnenbak had van 16 meter bij 35 meter. Ging prima. Zelfs met de paarden. Je moet gewoon goed de hoeken gebruiken. Het grootste paard wat mee liep in de les was 1.82 en een tuiger achtig model. Zelfs die kon ermee uit de voeten. Het is wel zo dat je rustig moet rijden, maar dat was toch al het plan. Mijn eerste paard heb ik ook van die manege gekocht en dat was een haflo arabier van 1.53.
Ik denk dat het wel voor jouw doel geschikt is.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:12

Je leert er iig wel goed door rijden en sturen! :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 15:47

Haha dat is zo, en het is ook niet de bedoeling om er hoogstandjes te gaan doen hoor. maar soms net even het scherpe er af rijden voor we op buiten rit gaan met de zekerheid van een omheining zodat ze niet weg kan gaan. en af en toe een lesje ook voor mezelf de onzekerheid wegnemen.
dat het klein is ben ik me van bewust. Maar ik vroeg me af of ik mijn hafje niet "kapot" zou rijden op de afmeting.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-13 15:50

Daarvoor maak je er te weinig gebruik van om je pony kapot te rijden op de afmeting, helemaal omdat je voornamelijk het bij de basis zal houden :)
Zou je er elke dag 1,5 uur stevig in trainen is het een ander verhaal, maar die ene keer dat je even een half uurtje gaat rijden zal voor je pony niet zoveel uitmaken.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-13 16:00

thanks

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 10:49

Ik heb toch nog een vraagje, Voor we de tuin omgooien.

We hebben alles nagemeten en nu kom ik op 2 opties uit. als je zou moeten kiezen welke optie kies je dan? (oke beide verre van ideaal, echter beter iets dan niets toch?)

als we stuk A omgooien dan krijgen we een bak van 10 a 11 x 27m
als we stuk B omgooien dan krijgen we een stuk van 15x 20m

Als ik dit zelf bekijk denk ik dat van stuk A de 27 m lekker is, echter de 11m is te klein?
Als ik stuk B bekijk dan heb je niet echt een lange zijde, echter wel makkelijker wenden door een paar meter meer op de korte kant?

Andere opties heb ik niet helaas.

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 10:55

Zeker weten 15x20, 10 meter is echt te smal

zincy_f

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:04

Ik heb ook een bak die niet volgens de officiele afmetingen zijn, ik kan er prima uit de voeten.
Een lange zijde is wel handig om tempowisselingen te rijden en zo op je controle te oefenen, alleen is 10 m wel krap.
Ik hoop dat je eruit komt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 11:05

15*20 zou mijn voorkeur hebben :)

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-13 14:17

Oke dan ga ik verder met ontwerpen van mijn tuin, Zodat ook mijn man die niks met paarden heeft er mee kan leven. ;-)