Met vorst wel of niet benen wassen voor wedstrijd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bullebeest

Met vorst wel of niet benen wassen voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:38

Sorry als ik de vraag verkeerd heb geplaatst.

Het volgende. Morgen heb ik een wedstrijd. Mijn paard staat overdag grotendeels buiten in een grote paddock (30x60) met uitloop op het harde met ruwvoer erbij. Uiteraard samen met andere paarden. Echter die paddock is best nat en hij krijgt dus behoorljk vieze benen. Ik zit dus nu met het volgende dilemma. Moet ik voor de wedstrijd zijn benen nu wel of niet wassen met de vorst, mits de kraan niet is afgesloten? Dan kan het niet eens. Hij heeft nl. 1 witbeen achter en voor 1 witvoet wat nu meer grijs is. Wat te doen voor de wedstrijd? Hoe wordt daar naar gekeken? Uiteraard wil ik niet een evt wp laten afhangen vd verzorging.

Op stal geen stromend warm water op de poetsplaats.

Lizz

Re: Met vorst wel of niet benen wassen voor wedstrijd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:41

Lukt het niet met heel goed poetsen? Want ik krijg de benen nog vrij wit met goed poetsen. Of heeft je paard sokken?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:43

Aanleg tot sokken en die scheer ik er dan weer af. Hij is wel weer aan de beurt daarvoor, maar wil daar eigenlijk nog heel even mee wachten.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:45

Ik zou voetjes wel even wassen als ik jou :j
Is wel zo netjes!

Lizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 15:48

Dan zou ik toch ook wassen, goed afdrogen en op stal zetten.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 15:49

Dan maar hopen dat het wAter niet is afgesloten. Anders heel goed poetsen.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 18:36

gaat je winstpunt afhangen van dat verzorgingspuntje dan?
Als je de benen niet opgeschoren hebt en geen warm water tot je beschikking hebt zou ik niet wassen eigenlijk..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:05

Ik heb vandaag gewoon dr benen gewassen hoor.. Gaan ze echt niet dood aan :n Heb met de waterkoker een liter water gekookt, aangevuld met koud water. Met lauw water de benen met shampoo ingesopt en afgespoeld met koud water. Meteen daarna naar binnen, afdrogen met handdoeken en klaar :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:16

Ik zou het zelf niet doen. Ik zou het met vorst ronduit achterlijk vinden als een jury geen rekening houd met het feit dat het vriest en er daarom misschien niet gewassen kan worden. Niet iedereen heeft een stal met een spuitplaats en bij vrieskou ook niet altijd de mogelijk voor stromend warm water.

Winstpunt of niets, dan maar niet hoor. Want hoe moet dat in de zomer als er buiten gereden wordt en de bak modderig is? Is iedere modderspetter dan ook puntenaftrek?

MachoPablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:23

ik heb ze vandaag benen gewassen morgen de vieze plekken maar hij is best schoon van zich zelf en is wit,

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:26

Tuurlijk hangt mijn winstpunt niet af van wel of niet gewassen benen, zoals ik ook in de openingspost heb gezegd. Net terug van stal. Toch de benen gewassen. De buitenspuitplaats was het water afgesloten, maar stiekem hebben we een binnenspuitplaats. Daar de benen gewassen. Was prima te doen, binnen is het nog ruim boven nul. Geen eens koude handen gekregen terwijl er geen warm water bij is. Nu maar hopen dat ie zichzelf vannacht een beetje schoon blijft. Op z'n tijd is het een echt varken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:27

Cassidy schreef:
Ik zou het zelf niet doen. Ik zou het met vorst ronduit achterlijk vinden als een jury geen rekening houd met het feit dat het vriest en er daarom misschien niet gewassen kan worden. Niet iedereen heeft een stal met een spuitplaats en bij vrieskou ook niet altijd de mogelijk voor stromend warm water.

Winstpunt of niets, dan maar niet hoor. Want hoe moet dat in de zomer als er buiten gereden wordt en de bak modderig is? Is iedere modderspetter dan ook puntenaftrek?

Ik heb het altijd zonder warm water en een spuitplaats moeten stellen en heb altijd gewoon benen gewassen :j Had een vos met 4 witte benen dus ik moest wel. Dat was zo'n varken, ik durfde me echt niet met ongewassen benen te vertonen, dat vind ik echt geen porum :+ Soms als het erg vroor had mijn vader zelfs het water in de schuur afgesloten, dan moest ik dus met emmers water vanuit huis aan de gang. Dan kon ik wel lauw water doen natuurlijk, maar normaal gewoon met koud water de zeep/shampoo uitspoelen :j Hij is er nooit dood aan gegaan :+ Dat was ook toen ik al M/Z reed, dus voor de verzorgingspunten hoefde ik het niet te doen.

EquiPhoto

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:28

Heb je niet de mogelijkheid om heet water van thuis mee te nemen en dat te mixen met koud water van stal?

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-13 19:29

Relaxed, dat is ook mijn gedachten. Had ie nou geen wit aan zijn benen, dan had ik er geen punt van gemaakt. Ik vind het ook zo slordig staan, alles netjes en dan van die vieze benen (afgezien wat er tijdens het inrijden weer op komt natuurlijk)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-13 19:59

Nou precies, doe je stinkend je best om je paard schoon te krijgen, is het nog vergeefse moeite want de jury gaat dat echt niet altijd zien...

Mooiste verhaal vond ik: tijdens een wedstrijd komt er een oude auto met een oude trailer het wedstrijdterrein oprijden. Komt een paard uit met een oude canvas deken op, verder dik in het haar, niet gevlochten. Komt een oud zadel op te liggen, oud hoofdstel, eigenaar was een oude boer, jonge ruiter erop en paard de wedstrijdring in (was een springwedstrijd). En mooi dat hij de rubriek won.

Het gaat om de prestatie die je neerzet. Nu is dat bij springen anders dan bij dressuur, want bij springen is het duidelijk: balk eraf of over de tijd is puntenaftrek. Vond het alleen wel een heel mooi verhaal. Plaatje en mooi en nieuw en duur is bijzaak. Ziet alleen niet iedereen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:02

JI => VSW

SharonIndezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:07

ik was ze gerust met dit weer :) maar daarna wel goed afdrogen en dan op stal

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-13 21:34

Ik was niet in de winter.. Ik behelp me met sectolin equiskin, een grooming block en een glansborstel, lukt ook!